handdator

Visa fullständig version : Behöver lite råd ang, träning, kost.

gorillan11
2009-11-03, 12:14
Hej,

Man: 22 år.
Längd: 178cm.
Vikt: 97kg.
Kost: Slarvar riktigt mycket med kosten, varierar mellan 2-4 måltider per dag. Tips på hur jag ska lägga upp detta gärna.
Träning: Tränar idagsläget 1 gång i veckan innebandy och har tränat styrketräning till och från i drygt 3 års tid, men har nu haft en paus på 6 månader pga motivationsbrist. Spelat ishockey och fotboll i yngre dagar, men lagt på mig en hel del för mycket öl/skräpmat kilon nu som jag vill få bort!

Har tänkt börja träna nu, först och främst träna för att komma igång med träningen bara. Sen senare tänkte jag träna för att fixa bort övervikten jag har. Jag känner mig ganska medveten om hur man går ner i vikt, att man måste ligga på ett kalori underskott.
Hur som helst, jag vill gärna ta emot tips från er för att lyckas med denna resa.
När jag styrketränat tidigare har jag tappat motivationen och tyckt att det blivit otroligt tråkigt och lyfta skrot efter cirka 1 månads träning.

Sen brukar jag känna mig riktigt seg på träningar, som att jag har 0 energi i kroppen. Kan det bero på att jag lägger upp min kost på felsätt.

Hur ska jag gå tillväga för att behålla min motivation?
Tips på något kosttillskott / man kan äta före träningen så man orkar kötta sönder kroppen på gymmet? (Helst så energisnålt som möjligt då jag inte vill lägga på mig mer kroppsvikt)
Hur ska jag lägga upp min kost?

Alla svar uppskattas.

Tack på förhand!

/Gorillan

mikaelj
2009-11-03, 12:25
Välkommen!

Om du ger lite mer detaljer:

1. Vad äter du på ett ungefär en träningsdag, och på en vilodag? Var ärlig!
2. Gymträning: har du följt ett program och fört dagbok? Det brukar hjälpa för motivationen.

så kan vi hjälpa dig lite bättre.

gorillan11
2009-11-03, 12:33
Tackar! Och tack för svar.

1. Varierar en hel del faktiskt, har inte haft nån balans alls i kosten.. Mycket pizza/kebab/hamburgare/kycklingsallad från restaurang.

Men träningsdag:

Frukost: 2 grova bröd med skinka på.
Lunch: Kyckling, ris, currysås gjord på lätt creimefrieche.
Mellanmål: en frukt på jobbet banan/satsumas.
Middag: Pasta och köttfärssås.
Proteindrink och macka efter träning.

Vilodag ser ungefär ut likadan fast det varierar ju en hel del som jag nämde, blir ganska mycket skräpmat... Men blir o skära ner på det nu kroppen mår inte bra + går massa onödiga pengar på det.

Gymträningen brukar jag köra 2 muskelgrupper per träningstillfälle,
Mån: Bröst-triceps.
Tis: Ben (Brukar dock vara jävligt dålig på träna ben)
Ons: Vila
Tors: Axlar,traps,mage.
Fre: Rygg, biceps.
Lör: Vilodag.
Sön: Vilodag.

Christyle
2009-11-03, 18:25
skär bara ner på skräpmaten & ät bara i mindre mängder ha lite mer grönsaker i maten och fortsätt träna som du gör kanske lite mer cardio på schemat så försvinner övervikten

toto2009
2009-11-04, 12:37
Testa Rage eller Animal pump, Träningen blir genast roligare. utan någon typ av energi boost innan gym tröttnar jag iaf. Sen jag började använda rage har jag sett förändringar komma snabbare på 2 månader än på 6månader utan.

gorillan11
2009-11-06, 11:31
Inte vågat testa Rage. Läst att många får rännskit/blir dåliga i magen av det. Har du upplevt det?

Trapper Buzz
2009-11-06, 11:34
"Träningen blir genast roligare. utan någon typ av energi boost innan gym tröttnar jag iaf."

Jag lovar att man klarar sig utan också.
Eller byt ut mot ett par-tre ägg.

toto2009
2009-11-06, 14:07
Jo man klarar sig utan men det har hjälpt mig mycket att få igång motivationen att gå och träna.Då man orkar mycket mer och är mer fokuserad

King Grub
2009-11-06, 15:02
Måste man ha artificella hjälpmedel som "energiboosters" för att överhuvudtaget kunna motivera sig att ta sig till gymmet efter några månaders träning... har man nog valt fel träningsform.

Överhuvudtaget, tycker man det är så bedrövligt tråkigt - välj en annan form av motion, en som man kan tänka sig att utöva utan att lida kval över att göra det.

young_george
2009-11-06, 15:05
Skulle lätt bytt till helkroppspass om du har svårt med motivationen och problem att träna hela kroppen.

z_bumbi
2009-11-06, 16:03
Jag kan ibland fråga någon som känner att den måste sätta igång med träningen hur ofta och mycket den vill träna per vecka och sen dela det med två plus ett "kanskepass. Ibland funkar det betydligt bättre än att köra max antal pass och timmar från början och man riskerar att missa betydligt färre pass. I det här fallet med bristande motivation och där den dalar efter en månad så tycker jag det passar in ganska så bra.

Kör t ex två styrkepass varje vecka, helkropp eller halvkropp, och sen ett pass till som du kör om du har lust den veckan. Eftersom att du delar upp kroppen mindre så får du också med hela kroppen då det är betydligt lättare att hoppa över ett helt pass än att hoppa över en övning som står med i programmet den dagen. Det blir inte heller så mycket av det "tråkiga" på en gång.
Vill man kan man göra "kanskepasset" till ett mer lockande pass genom att man plockar ut de roligaste övningarna från de andra dagarna eller helt enkelt göra vad sjutton man känner för.

gorillan11
2009-11-07, 12:28
Tack för svaren allihopa!

Jag har ju sattit upp min träning med 2 gånger i veckan innebandy tycker det är svinskoj!, 1 gång i veckan cykel på gymmet. Sen 2-3 gånger i veckan styrketräning, det överlever jag med och har varit skoj nu när jag kört åtminstone.