handdator

Visa fullständig version : Ingen alkohol!

Shakemynuts
2009-11-02, 22:25
1 vecka nykter idag!

:kickass:

agazza
2009-11-02, 22:26
grattis, jag har börjat köra 3 veckors cykler, för jag vill inte bli nykterist, men vill dra ner på alkoholen.

Mago
2009-11-02, 22:27
Jag gillar dig smnuts, hoppas det går bra även i morgon. :thumbup:

Shakemynuts
2009-11-02, 22:29
grattis, jag har börjat köra 3 veckors cykler, för jag vill inte bli nykterist, men vill dra ner på alkoholen.

3 veckors cykler borde du fixa! :thumbup:
Man behöver bara lära sig att man faktiskt kan ha roligt utan alkohol ute på krogen (om man nu tycker om att vara där). Att ta sig mod att dansa ändå, vara utåtriktad och kanske flörta med tjejer om man känner för det.
Något som hjälper väldigt mycket är att dricka alkoholfria drinkar, då kommer inte folk fråga saker hela tiden, som jag råkar ut för.

Själv var jag nykter i 5år innan det sprack. Fan. Hade rätt stora problem med alkoholen redan som 17åring. Smygdrack i skolan, satt uppe på nätterna ensam och drack skoldagar, full till gränsen att man inte längre står på egna ben och spyr som en tok och knappt andas längre nån gång i månaden och bara jättefull resterande helgdagar.

Shakemynuts
2009-11-02, 22:30
Jag gillar dig smnuts, hoppas det går bra även i morgon. :thumbup:

Awww! *love*

Raggis
2009-11-02, 22:31
*yourock*

Degpekka
2009-11-02, 22:31
Bra att du tar tag i det shakemn. :)

Sebbe_H
2009-11-02, 22:32
Bra jobbat, om du nu har allvarliga problem och inte bara driver, så kämpa på!

tp_88
2009-11-02, 22:36
Bra skit, keep it up!

ceejay
2009-11-02, 22:38
lul itne ens jag har varit nykter en vecka ;)

fast då säger vi väl så att senaste gången var typ midsommar ;)

Är det no more alkohol för dig nu eller tänker du bara vara mer återhållsam med drickandet?

Shakemynuts
2009-11-02, 22:38
Bra jobbat, om du nu har allvarliga problem och inte bara driver, så kämpa på!

Det är allvarligt. Eller var åtminstone. Lång historia kort så fick jag problem vid 17årsåldern och la av, flytta från Stockholm norrut för att plugga, nu jobbar jag i baren på kårpuben och så gick det bra i början att ta nån drink här och där, men sen blev det mer och mer och nu börjar det gå i överstyr utan att jag märkte det.

Sen var jag med på en 2 dagars utbildning, ansvarsfull alkoholservering och det fick mig att se över mitt eget drickande och så insåg jag helt enkelt att jag är utåtriktad, jag står lätt på dansgolvet nykter och jag flörtar gärna med en tjej änfast jag inte har någon alkohol i kroppen. Jag dricker inte öl/whisky/cognac utan bara drinkar, vilket är enkelt att fixa alkoholfritt.

Allt det samt att det börjar gå utför gör ju att jag inte tycker att det är värt det så jag la av.

mattilainen
2009-11-02, 22:40
Jag brukar alltid vakna upp dagen efter och tänka "Nu blir det fan inte supa på ett bra tag" Det brukar bli ca 3 - 4 veckor sen gör jag samma skit igen haha

Gött att bli bakfull ibland så man slipper sabba så mycket

Shakemynuts
2009-11-02, 22:42
Jag brukar alltid vakna upp dagen efter och tänka "Nu blir det fan inte supa på ett bra tag" Det brukar bli ca 3 - 4 veckor sen gör jag samma skit igen haha

Gött att bli bakfull ibland så man slipper sabba så mycket

Jo, jag har hört talas om den här "bakfyllan", ska tydligen vara jobbig. Där har vi väl lite av anledningen till att det blev ett problem, jag kunde dricka under skolan eller på natten en skoldag, eftersom jag inte blev bakis, hur full jag än är vaknar jag 5-8h efteråt och mår väldigt bra.

Ingrosso
2009-11-02, 22:43
Fyfan vad bra att du tar tag i det!

Nu är det bara att kämpa på, lycka till!

Shakemynuts
2009-11-02, 22:44
Fyfan vad bra att du tar tag i det!

Nu är det bara att kämpa på, lycka till!

Yes! Jag har ju ändå trots allt varit Straight Edge och det är tatuerat på min underarm. :(

Trapper Buzz
2009-11-02, 22:46
Grattis, Shake! Jag dricker närmast aldrig själv.

Griip
2009-11-02, 22:53
Grattis!

Dricker knappt längre, det var länge sen det var roligt och jag har slösat alldeles för mycket tid på att dricka och festa. Har flertalet kompisar som är alkoholister i olika grad och alla förnekar det. Eller, egentligen är det väl de som dricker mest som inte förnekar, de vet om det. De som dricker mindre(mindre än mycket = allt under 3 gånger i veckan) är de som förnekar, för det har på något sätt blivit ok att dricka 2-3 gånger i veckan, året om.. livet ut?

Är ute rätt ofta iaf, blir en biljard ett par gånger i veckan och ibland går man en runda eller 2 å träffar lite polare, eller så flyr man stan och beklagar sig över verkligheten. En verklighet där möte med andra människor innebär alkohol eller internet mer och mer för varenda jävla sekund. :(

Pdaddy
2009-11-02, 23:47
svårt att vara nykter ? vafaan de e ju bara inte dricka, ja kör oftast.
Dock var ja riktigt finfin i torsdags :D

Pd

n1tro
2009-11-02, 23:49
fan e det svåra alltså..

Salus
2009-11-02, 23:59
Bra jobbat!

Du fixar en vecka till av bara farten, en sak som jag vet fungerar (iaf vad det gäller andra typer av beroenden) är att vara ärlig och säga som det är till sin omgivning.

Folk är oftast betydligt mer mogna och förstår mer än man kan tänka sig.

Dessutom bygger man upp positiv yttre press.

Griip
2009-11-03, 00:16
Det är "svårt" när alla man känner dricker så fort de ska umgås eller hitta på något, gillar man då själv att dricka och/eller tom. har haft riktiga problem med alkohol är det troligen en tuffare sak att gå igenom än vad de flesta människor någonsin behöver gå igenom.

stevebc
2009-11-03, 00:18
Bra jobbat. Och stå ut med grupptrycket och visa folk att du visst kan ha kul/släppa loss utan alkohol. Alkohol ses ju ofta som en förutsättning här, delvis av mig.

Det är väl det här som lockar med alkohol, snarare än det "fysiska", just att man får så ökat självförtroende och att allting blir roligare/lättare. Så är det åtminstone för mig, finns ju de som totsnear på alkohol.

Shakemynuts
2009-11-03, 06:55
Tackar för allt stöd! Klart jag delvis var ute efter att få lite. :)
Och lite stolt blir jag och ville visa det.

Men det känns som att det kommer bli lättare än 1a gången, 1a var ett helvete. Då var jag tvungen att flytta hemifrån, till en släkting, för att komma bort. Först fick jag vara hemma och spela tvspel och kolla på film i 3 månader. Sen blev det väldigt strikt vakna kl 06:45 och så fick jag jobba med honom (min morbror) för att sysselsätta mig. Tog ungefär 7 månader att faktiskt bli av med ett rätt starkt sug.

Men det känns inte som samma sak nu. Jag jobbar i baren på onsdagkväll. Jag ser fram emot varje partytillfälle. Bara det att jag dricker loka, läsk eller alkoholfria drinkar istället och tackar nej till all typ av alkohol.

Nu är det frukost och gym som gäller. :D

Shakemynuts
2009-11-03, 06:57
Bra jobbat. Och stå ut med grupptrycket och visa folk att du visst kan ha kul/släppa loss utan alkohol. Alkohol ses ju ofta som en förutsättning här, delvis av mig.

Det är väl det här som lockar med alkohol, snarare än det "fysiska", just att man får så ökat självförtroende och att allting blir roligare/lättare. Så är det åtminstone för mig, finns ju de som totsnear på alkohol.

Visst är det så. Var därför jag började med det igen. Ökat självförtroende och så ville jag dansa.
Men det har jag utan alkoholen nu och dansa? Det gör jag jämt. :D Jag tränar dans också så när man väl fick in lite schyssta moves kom det rätt naturligt att vilja dansa ute också.

Nina L
2009-11-03, 07:17
Riktigt bra jobbat! :)

6 månader och 21 dagar här. Vill du snacka så finns jag på PM.

Onigiri
2009-11-03, 07:26
fan e det svåra alltså..Vad är det svåra med att sluta röka/snusa för en del?

Onigiri
2009-11-03, 07:34
Shakemynuts:

Jag har också festat väldigt mycket förut. För några månader sen kunde jag räkna till att det kan bli upp mot 40-60 festtillfällen per år under två till tre års tid. Vilket innebar varje helg i snitt. Jag har ju slutat dricka så mordiskt mycket nu när jag insåg mängderna samt att jag tar träningen på största allvar.

Mitt direkta tips är att om du inte vill hänga med polarna på fester i början så hitta andra riktigt roliga saker att göra (film/spelkvällar är att rekommendera!) med polare som kanske inte festar regelbundet? Bara du kommer in i det tänket så kommer du inte ens vara sugen på att festa, du kan till och med dra med på festerna och sitta nykter utan att vara det minsta sugen på att festa till.

Surt föresten med sXe-tatueringen och att du drack ändå? ;)

Morty
2009-11-03, 08:14
Tackar för allt stöd! Klart jag delvis var ute efter att få lite. :)
Och lite stolt blir jag och ville visa det.

Men det känns som att det kommer bli lättare än 1a gången, 1a var ett helvete. Då var jag tvungen att flytta hemifrån, till en släkting, för att komma bort. Först fick jag vara hemma och spela tvspel och kolla på film i 3 månader. Sen blev det väldigt strikt vakna kl 06:45 och så fick jag jobba med honom (min morbror) för att sysselsätta mig. Tog ungefär 7 månader att faktiskt bli av med ett rätt starkt sug.

Men det känns inte som samma sak nu. Jag jobbar i baren på onsdagkväll. Jag ser fram emot varje partytillfälle. Bara det att jag dricker loka, läsk eller alkoholfria drinkar istället och tackar nej till all typ av alkohol.

Nu är det frukost och gym som gäller. :D

Klart du kan klara det! Alkoholen är skit, tänk på allt hemskt den gör med folk... Då känns det mycket bra att ta avstånd.

Straight edge, mon!

bertbert
2009-11-03, 09:07
Bra jobbat skaka mina ballar! :thumbup:

shut teh face
2009-11-03, 09:11
Hej, jag har inget emot alkohol som sådant, för jag kan uppskatta det då och då, till maten, till en cigarr, med familjen osv. Men alkohol tillsammans med vänner (iaf mina vänner) är alltid gammal sunkig hakfylla. Därför dricker jag aldrig med dem längre. Vill de umgås med mig för de hitta på något annat, vilket inte är populärt. Någon öl på någon pub kan jag gå med på, men får de välja då ska det supas och inte komma ihåg vad man heter redan kl 23.00. Jag anses tråkig av alla vännerna men de struntar jag i, jag har problem att umgås med människor som är FULLA, det är skrämmande. Jag trivs inte heller att vara full. Det är inte äkta på något sätt....

von huff
2009-11-03, 09:11
sen när och om jag börjar sällskapa så drar jag ner mängden med 50%

Onigiri
2009-11-03, 09:45
Det är inte äkta på något sätt....En hel del pinsamma sanningar kommer ju fram när folk dricker som vilddjur, så jag vet inte riktigt om jag kan hålla med. :D

rooz
2009-11-03, 09:45
3 månader här, minst 12 planerade:)

shut teh face
2009-11-03, 09:49
En hel del pinsamma sanningar kommer ju fram när folk dricker som vilddjur, så jag vet inte riktigt om jag kan hålla med. :D
;)

Shakemynuts
2009-11-03, 10:15
Hej, jag har inget emot alkohol som sådant, för jag kan uppskatta det då och då, till maten, till en cigarr, med familjen osv. Men alkohol tillsammans med vänner (iaf mina vänner) är alltid gammal sunkig hakfylla. Därför dricker jag aldrig med dem längre. Vill de umgås med mig för de hitta på något annat, vilket inte är populärt. Någon öl på någon pub kan jag gå med på, men får de välja då ska det supas och inte komma ihåg vad man heter redan kl 23.00. Jag anses tråkig av alla vännerna men de struntar jag i, jag har problem att umgås med människor som är FULLA, det är skrämmande. Jag trivs inte heller att vara full. Det är inte äkta på något sätt....

Sånt där är tråkigt. :( Det var vad jag var med om under tonåren. Men idag blir folk åtminstone på campus imponerade istället och tycker att det är bra gjort. Mina kompisar också. Idag är det lättare då jag har en del kompisar som själva är nykterister som man kan hålla sig med lite då man är ute, dom brukar också dansa på rätt flitigt. :D

Och i december är det veganskt julbord med nästan bara straight edge folk. :naughty:

shut teh face
2009-11-03, 10:45
Du kan ju posta några av dessa vänner till mig, du verkar ju ha en del. Jag har inga såna. :)

Shakemynuts
2009-11-03, 10:55
Du kan ju posta några av dessa vänner till mig, du verkar ju ha en del. Jag har inga såna. :)

www.facebook.se :D

stevebc
2009-11-03, 11:49
visst är det så. Var därför jag började med det igen. Ökat självförtroende och så ville jag dansa.
Men det har jag utan alkoholen nu och dansa? Det gör jag jämt. :d jag tränar dans också så när man väl fick in lite schyssta moves kom det rätt naturligt att vilja dansa ute också.qft!

shut teh face
2009-11-03, 11:50
Jag börjar väl bli något sånt här hälso-mupp snart. Jag är hyffsad nykterist hittils men jag är väldigt beroende utav kaffe, snus, cigg, cola, socker

Jag ska i olika etapper nu sänka alla dessa beroenden, det blir tufft. Men jag behöver få bort belöningssystemet jag har utvecklat, så mycket jag är beroende utav och så mycket som inte står rätt till.

Steg 1 är att få bort cigg, koffein (cola, kaffe), alkoholen 100%, socker, och trappa ned på snuset. Vi får se vad som kommer efter det. Detta blir nog ganska genomförbart, det stora problemet är snuset sen.

Jag planerar att återgå till någon sorts normalfas med kaffet iaf, där jag kan dricka en kaffe per dag och det är lugnt, för jag gillar kaffe och påstår att det är nyttigt. Men nu är det åt helsike, får jag inte i mig 3 kaffe före lunch så går jag med huvudvärk som heter duga. :whipped:

Shakemynuts
2009-11-03, 11:57
Jag börjar väl bli något sånt här hälso-mupp snart. Jag är hyffsad nykterist hittils men jag är väldigt beroende utav kaffe, snus, cigg, cola, socker

Jag ska i olika etapper nu sänka alla dessa beroenden, det blir tufft. Men jag behöver få bort belöningssystemet jag har utvecklat, så mycket jag är beroende utav och så mycket som inte står rätt till.

Steg 1 är att få bort cigg, koffein (cola, kaffe), alkoholen 100%, socker, och trappa ned på snuset. Vi får se vad som kommer efter det. Detta blir nog ganska genomförbart, det stora problemet är snuset sen.

Jag planerar att återgå till någon sorts normalfas med kaffet iaf, där jag kan dricka en kaffe per dag och det är lugnt, för jag gillar kaffe och påstår att det är nyttigt. Men nu är det åt helsike, får jag inte i mig 3 kaffe före lunch så går jag med huvudvärk som heter duga. :whipped:

Oooh, var försiktig bara! Är lite tveksam på om det faktiskt går att få bort alla de där beroenden, så som jag uppfattade det, på samma gång.
Jag skulle ta en sak i taget tror jag.

shut teh face
2009-11-03, 12:17
Oooh, var försiktig bara! Är lite tveksam på om det faktiskt går att få bort alla de där beroenden, så som jag uppfattade det, på samma gång.
Jag skulle ta en sak i taget tror jag.
Ja, det är lätt hänt att man tar sig vatten över huvudet. Men jag ska gå försiktigt, cigg, socker, cola ska bort, omedelbart! Sen kaffe får jag ta en på morgonen och låta kroppen vänja sig vid det. Och snuset ska jag trappa ned försiktigt. Tror det kommer gå bra!

Liven
2009-11-03, 12:28
2 år nykter här. :)

Drack också alldeles för mycket i tonåren, vill kunna vara social på fester utan alkohol. Även om det är i stort sett ingen som accepterar ens livsstil, och tar det som en provocering många gånger, vilket är tråkigt.

Shakemynuts
2009-11-03, 14:30
Förjävligt när man råkar ut för såna personer.
Jag har varit tvungen att slå en flaska ur handen och vråla åt en person en gång som vägra acceptera att jag helt enkelt inte drack alkohol och försökte forcera i mig skiten genom att trycka upp den i ansiktet mot munnen på mig.

young_george
2009-11-03, 14:35
Kanske ett tips för de fattiga studenterna i andra tråden?

Gå ut och säg att ni är nykterister så kommer folk försöka ge er hur mycket sprit som helst.

von huff
2009-11-03, 14:39
Varför inte dricka lite?2-5 öl som man dricker långsamt, då blir man inte påverkad ens.Jag sörjer mest att ekonomin tar stryk men även att Söndagen blir sängliggardag.Fast ärligt sagt så ju mer jag har druckit desto roligare har jag haft

otherside
2009-11-03, 15:07
1 vecka nykter idag!

bra jobbat mannen, bara att garatulera!
otroligt starkt att ta tag i det på egen hand.

Finns så jävla många som borde dra ner på drickandet av olika skäl, personligen har jag inte druckit på 4 månader eftersom jag mått rätt dåligt senaste året, fick avbryta studierna i vintras pga en hudsjukdom och humöret har sviktat efter det, alkohol när sinnet är mindre ljust har jag alltid försökt undvika, snefyllor kan förstöra liv.

Kör hårt!

<Mike>
2009-11-03, 15:10
Varit nykter i 20 år :) Tycker att det fungerar utmärkt. Har inget intresse av alkohol och jag har väldigt roligt ändå. Det ända jobbiga med det är att om jag går till ett ställe där folk dricker så tycker dom att jag är konstig när jag inte gör det och tar lätt avstånd. Saker i stil med "så länge du inte bryr dig om vad jag gör så bryr jag mig inte om dig" har man hört några gånger.
Jag har sett alldeles för mycket negativt med droger för att vara intresserad av det. Jag hoppas att du klarar begränsa drickandet.

TomasB
2009-11-03, 15:27
2 år nykter här. :)

Drack också alldeles för mycket i tonåren, vill kunna vara social på fester utan alkohol. Även om det är i stort sett ingen som accepterar ens livsstil, och tar det som en provocering många gånger, vilket är tråkigt.

I second that, många verkar ta det som en förolämpning mot sig själva.
Jag har slutat med allt. Vilket är otroligt skönt!

Hur slutade ni? Tvärt? KBT? AA?

:)

rooz
2009-11-03, 15:42

Sa till mig själv att du klarar dig utan sprit, och så har det vart sedan dess:)

ryss
2009-11-03, 15:49
Lycka till att hålla dig på banan!

Shakemynuts
2009-11-03, 16:04
Varför inte dricka lite?2-5 öl som man dricker långsamt, då blir man inte påverkad ens.Jag sörjer mest att ekonomin tar stryk men även att Söndagen blir sängliggardag.Fast ärligt sagt så ju mer jag har druckit desto roligare har jag haft

Varför inte bara skjuta lite heroin? Behöver ju inte sluta helt.

Förstår du hur jag menar? :Virro

Shakemynuts
2009-11-03, 16:06

Jag slutade på egen hand genom att berätta för morsan att jag hade stora problem med spriten och sa att jag inte klarade av umgängeskretsen jag hade just nu, att jag knappt klarade av att vara hemma och så flyttade jag iväg till min morbror i nästan 1 år och tog itu med det där. Vilket ledde till 5år nykterism, men så gick det åt skogen i början av detta år och nu har jag tagit tag i det igen.

von huff
2009-11-03, 16:10
Varför inte bara skjuta lite heroin? Behöver ju inte sluta helt.

Förstår du hur jag menar? :Virro

Nä?Vill man inte dricka så dricker man inte, men varför inte hålla sig till några öl om man vill slippa alla frågor varför man inte dricker.Låter som om alla här antingen måste vara helnyktra eller asfulla.Sen finns det ju dom som inte kan dricka en eller två utan måste ta en ordentliga fylla så fort de har kommit igång men det är en annan sak

Shakemynuts
2009-11-03, 16:14
Nä?Vill man inte dricka så dricker man inte, men varför inte hålla sig till några öl om man vill slippa alla frågor varför man inte dricker.Låter som om alla här antingen måste vara helnyktra eller asfulla.Sen finns det ju dom som inte kan dricka en eller två utan måste ta en ordentliga fylla så fort de har kommit igång men det är en annan sak

Det jag pratar om är ett beroende.

Du tycker alltså att folk ska börja dricka istället om dom inte vill höra alla frågor?
Personligen tycker jag att det är samhällets störda inställning till alkohol som är problemet och varför ska folk som inte vill dricka alkohol ge vika för den genom att kasta ved på brasan?

Nädu, jag tror nog dom flesta håller med mig om att man inte ska göra något man inte vill för att andra tycker att man är konstig.

Degpekka
2009-11-03, 16:20
Precis, det är inte den nyktra individens fel att folk ställer frågor/inte accepterar ens val. Von huff, du får nog ta och tänka en gång till faktiskt.

von huff
2009-11-03, 16:22
Det jag pratar om är ett beroende.

Du tycker alltså att folk ska börja dricka istället om dom inte vill höra alla frågor?
Personligen tycker jag att det är samhällets störda inställning till alkohol som är problemet och varför ska folk som inte vill dricka alkohol ge vika för den genom att kasta ved på brasan?

Nädu, jag tror nog dom flesta håller med mig om att man inte ska göra något man inte vill för att andra tycker att man är konstig.

ja men jag tänker såhär:varför vill inte folk dricka?

- Beroende, vill sluta-ok då bör man inte dricka en droppe
- Spara pengar- Drick ett par då om du känner dig utanför annars
- Ej hälsosamt-Drick ett par då det har ingen negativ inverkan på hälsan

Många tycks ha det problemet att de inte kan dricka med måtta.Många tycker att man är utanför om man inte dricker så jag menade att om man kan dricka med måtta så har man roligast och slipper frågan varför dricker du inte.jag tycker inte att man behöver bli helnykterist utan istället dricka med måtta.

Jag menade inte att du som beroende skall dricka för att andra gör det eller tycker att du skall göra det

Shakemynuts
2009-11-03, 16:25
Vad spelar det för roll? Helt enkelt.
Vill man inte så vill man inte, varför blir det ifrågasatt? Det är ett val man gör och dom bör inte ifrågasättas. På samma sätt som att folk som är nykterister, såvitt jag vet, inte pressar folk som inte är nykterister på samma sätt som dom själva blir pressade.

Degpekka
2009-11-03, 16:27
Förlåt von huff, men du har en störd syn på det hela, precis som majoriteten av svenskarna.

Osten80
2009-11-03, 16:27

Det känns som att Shakemynuts problem är väldigt mycket mer allvarliga, och ligger på en helt annan nivå, än de flesta andra som har skrivit i tråden. Har man redan som sjuttonåring haft grava problem med spriten, lyckats räta upp sig, men ändå faller tillbaka, är det högst osannolikt att han någonsin kommer att lyckas med att dricka bara lite grann.

rooz
2009-11-03, 16:28
Vad är måtta då? 2 - 10 Öl??

Jag lade av för att jag helt enkelt inte ville längre, kommer nog aldrig supa mig så full att jag inte fattar vad som händer..

I bland är det bäst att sluta helt, oavsett förutsättningar?

von huff
2009-11-03, 16:32
Vad spelar det för roll? Helt enkelt.
Vill man inte så vill man inte, varför blir det ifrågasatt? Det är ett val man gör och dom bör inte ifrågasättas. På samma sätt som att folk som är nykterister, såvitt jag vet, inte pressar folk som inte är nykterister på samma sätt som dom själva blir pressade.

Vill man inte så tar man inte. Jag ifrågasätter ingen men flera skrev ju i tråden hur mycket de lider när folk tjatar på dem, så jag menade att varför inte ta ett par öl istället för 20 och må bra nästa dag men endå inte känna sig utanför under festen om man nu annars gör det

Förlåt von huff, men du har en störd syn på det hela, precis som majoriteten av svenskarna.

Kanske det men jag föredrar själv att ibland ta 2-3öl och det känns roligare än att sitta med en cocacola.Dessutom är det gott.

Det känns som att Shakemynuts problem är väldigt mycket mer allvarliga, och ligger på en helt annan nivå, än de flesta andra som har skrivit i tråden. Har man redan som sjuttonåring haft grava problem med spriten, lyckats räta upp sig, men ändå faller tillbaka, är det högst osannolikt att han någonsin kommer att lyckas med att dricka bara lite grann.

Javisst han bör hålla sig borta från spriten helt klart:)Bra att han har kommit såhär långt

Vad är måtta då? 2 - 10 Öl??

Jag lade av för att jag helt enkelt inte ville längre, kommer nog aldrig supa mig så full att jag inte fattar vad som händer..

I bland är det bäst att sluta helt, oavsett förutsättningar?

Klart att man tröttnar på att supa sig halvdöd

Osten80
2009-11-03, 16:35
I vilket fall som helst är det en helt annan sak att som princip avstå alkohol som ett ställningstagande, jämfört med att inte kunna dricka pga beroende.

Three pigs
2009-11-03, 16:48
Jag håller faktiskt till viss del med von huff här. Så länge man inte har något stort problem så förstår jag faktiskt inte varför man skall hålla sig HELT borta från alkohol. Är ju bara löjliga att säga "jag behöver inte dricka för att ha kul", visst man kan ha kul utan att dricka men det blir fan så mycket roligare om man dricker, oftast.

Finns ju något som kallas "måtta" som sagt.

Degpekka
2009-11-03, 16:53
Jag håller faktiskt till viss del med von huff här. Så länge man inte har något stort problem så förstår jag faktiskt inte varför man skall hålla sig HELT borta från alkohol. Är ju bara löjliga att säga "jag behöver inte dricka för att ha kul", visst man kan ha kul utan att dricka men det blir fan så mycket roligare om man dricker, oftast.

Finns ju något som kallas "måtta" som sagt.

Ännu en "svensk"... säger du samma sak om andra droger? man kan ju faktiskt dra en lina koks, man behöver ju inte dra tio...

Griip
2009-11-03, 17:10
Ännu en "svensk"... säger du samma sak om andra droger? man kan ju faktiskt dra en lina koks, man behöver ju inte dra tio...

Nej nej nej, drar man en enda är man narkoman och automatiskt en avskyvärd människa! Supa är ju dock helt ok, hur mycket man vill, som sagt.. :)

Three pigs
2009-11-03, 17:11

Ja.

Degpekka
2009-11-03, 17:14
Och hur jävla intelligent är det egentligen?

Three pigs
2009-11-03, 17:19
Inte särskilt. Men det stämmer nog inte riktigt att jag säger ja till det.

Hade jag kommit från något annat land än Sverige hade jag nog tyckt annat om alkohol. Men nu är jag en sedvänlig svensk när det kommer till alkohol.

Degpekka
2009-11-03, 17:24
Inte särskilt. Men det stämmer nog inte riktigt att jag säger ja till det.

Hade jag kommit från något annat land än Sverige hade jag nog tyckt annat om alkohol. Men nu är jag en sedvänlig svensk när det kommer till alkohol.

Antog att du inte var helt seriös heller... Kan ju tillägga att jag själv är så kallad "etnisk svensk" och inte är från något annat land/kultur. Dock har jag svårt att acceptera svenska seder och bruk när det kommer till alkohol då dem är totalt vrickade. Är ej heller drogliberal om jag nu lyckats framstå som det.

redbrigade
2009-11-03, 17:28
Vill man inte bli full så är det väl bara att dricka några bärs och hålla sig till det, mycket roligare och socialare att ta 1-3 öl/drinkar än att dricka vatten. Är det verkligen helt accepterad i en massa andra länder att gå ut på krogen nykter? förutom Saudiarabien och Afghanistan...

Degpekka
2009-11-03, 17:29
Vill man inte bli full så är det väl bara att dricka några bärs och hålla sig till det, mycket roligare och socialare att ta 1-3 öl/drinkar än att dricka vatten. Är det verkligen helt accepterad i en massa andra länder att gå ut på krogen nykter? förutom Saudiarabien och Afghanistan...

Ännu en svensk...

redbrigade
2009-11-03, 17:33
Ännu en svensk...

Skulle snarare säga en västerlänning....

Tricce
2009-11-03, 17:34

Vem bryr sig om vad som är accepterat eller ej, var och en gör som dom känner och tycker. Alla mina polare tyckte jag skulle hänga på dom till skogsbrynet och röka i 7án men det tyckte inte jag så jag sket i det. Orka grupptryck, be strong! :D

Osten80
2009-11-03, 17:37
Ännu en svensk...

Vad är det egentligen du har problem med? Det är väl inget konstigt med att folk vill berusa sig, oavsett vilken substans det än handlar om? Om du inte vill göra något av det, är det ingen som tvingar dig. Om ditt umgänge inte accepterar det, får du byta umgänge.

Degpekka
2009-11-03, 17:40
Vad är det egentligen du har problem med? Det är väl inget konstigt med att folk vill berusa sig, oavsett vilken substans det än handlar om? Om du inte vill göra något av det, är det ingen som tvingar dig. Om ditt umgänge inte accepterar det, får du byta umgänge.

Problem? Det är inte jag som har ett problem, men problemet är folks brist på respekt för andras beslut/handlingar.

redbrigade
2009-11-03, 17:42
Vem bryr sig om vad som är accepterat eller ej, var och en gör som dom känner och tycker. Alla mina polare tyckte jag skulle hänga på dom till skogsbrynet och röka i 7án men det tyckte inte jag så jag sket i det. Orka grupptryck, be strong! :D

Självklart ska man göra det man själv vill, jag har inte sagt något annat. Det jag menar är att vi i Sverige har fått för oss att är enbart i detta av långa land som det inte är accepterat att gå ut nykter eller att inte dricka alls på krogen. Att vi är dom enda som super oss fulla och att det gör man banne mig ingen annanstans förutom i Finland, Ryssland och Sverige.

rooz
2009-11-03, 17:44
Självklart ska man göra det man själv vill, jag har inte sagt något annat. Det jag menar är att vi i Sverige har fått för oss att är enbart i detta av långa land som det inte är accepterat att gå ut nykter eller att inte dricka alls på krogen. Att vi är dom enda som super oss fulla och att det gör man banne mig ingen annanstans förutom i Finland, Ryssland och Sverige.

England? Tyskland?

von huff
2009-11-03, 17:44
Jag har iallafall en vana att med kompisarna ta 2-3öl en fredagskväll eller i bastun.Ingen blir påverkad av det men det ´smakar helt enkelt gott.Att jämföra en liten dos koks eller heroin med att ta en liten dos god alkohol förstår jag ej.Tvingar ni i er en massa skit för att bara för att bli påverkade?

:thumbup: För er som är nyktra iaf

Osten80
2009-11-03, 17:46
Problem? Det är inte jag som har ett problem, men problemet är folks brist på respekt för andras beslut/handlingar.

Du verkar ju ha problem med att respektera folks beslut att dricka, så vad ska du göra åt att folk inte respekterar dig?

KalleBalik
2009-11-03, 18:03
Att vi är dom enda som super oss fulla och att det gör man banne mig ingen annanstans förutom i Finland, Ryssland och Sverige.

Irland?

Degpekka
2009-11-03, 18:07
Du verkar ju ha problem med att respektera folks beslut att dricka, så vad ska du göra åt att folk inte respekterar dig?

Absolut inte, då har du missuppfattat mig, jag ifrågasätter deras ifrågasättande av folk som väljer att vara nyktra. Har jag någonsin sagt att jag inte respekterar folks val att förtära alkohol?

Shakemynuts
2009-11-03, 18:26
Jag har iallafall en vana att med kompisarna ta 2-3öl en fredagskväll eller i bastun.Ingen blir påverkad av det men det ´smakar helt enkelt gott.Att jämföra en liten dos koks eller heroin med att ta en liten dos god alkohol förstår jag ej.Tvingar ni i er en massa skit för att bara för att bli påverkade?

:thumbup: För er som är nyktra iaf

Just kokain är nog inget bra exempel som Degpekka gav, 1 lina koks istället för 10 linor. 2-3 öl istället för 15-20 öl.

För alkohol hamnar väl ändå bland lätta droger som cannabis? Varpå kokain är en tung drog tillsamans med heroin etc.

Själv ifrågasätter jag inte folks drickande i sig. Utan folks omdömmen. Det är inte många som ser speciellt allvarligt på att dricka mycket alkohol. Men folk kan döma ut en och kolla snett om man säger att man varit hög på cannabis 1 gång och det är helt plötsligt straffbart.

Har en jättedeppad bekant här nudå som dricker bort sorg och för att kunna sova på kvällarna, folk kommer seriöst över till honom med sprit för att sitta o snacka. Snyggt jobbat, säger jag. :thumbup:

Folk ser helt enkelt inte allvarligt på alkohol eftersom det är lagligt och påtok för många verkar tro att det är ofarligt.

Osten80
2009-11-03, 18:44
Absolut inte, då har du missuppfattat mig, jag ifrågasätter deras ifrågasättande av folk som väljer att vara nyktra. Har jag någonsin sagt att jag inte respekterar folks val att förtära alkohol?

Jag tyckte att andemeningen i dina inlägg var av den typen, men då har jag missupfattat dig. Sorry.
Det är ju mer regel än undantag att den som avviker från normen får utstå en del kritik och påhopp. Det ser likadant ut om du är vegan, har ett udda utseende, konstiga kläder, ensam tränande på en arbetsplats där ingen annan tränar osv. Det är väldigt tråkigt att det ser ut på det viset, men det är inget som är förbehållet alkoholen. Jag tror personligen att det beror på folks, generellt sett kassa självkänsla, men jag vet inte hur det ska lösas.

För övrigt är vi i Sverige inte ensamma om att berusa oss, så det känns rätt lamt att ropa "svensk!" i tråden. Berusar sig gör folk i stort sett i varenda land i hela världen, och Sverige råkar vara en av de otroligt många länder där alkoholen utgör den dominerande substansen.

Det finns inte mycket för dig att göra förutom att stå emot folks gliringar, och så gott det går, ordna sitt liv efter sina egna preferenser, Det är ensamt att stå utanför normen, och det kommer det förmodligen alltid att vara.

Raggis
2009-11-03, 18:54
Just kokain är nog inget bra exempel som Degpekka gav, 1 lina koks istället för 10 linor. 2-3 öl istället för 15-20 öl.

För alkohol hamnar väl ändå bland lätta droger som cannabis? Varpå kokain är en tung drog tillsamans med heroin etc.

Själv ifrågasätter jag inte folks drickande i sig. Utan folks omdömmen. Det är inte många som ser speciellt allvarligt på att dricka mycket alkohol. Men folk kan döma ut en och kolla snett om man säger att man varit hög på cannabis 1 gång och det är helt plötsligt straffbart.

Har en jättedeppad bekant här nudå som dricker bort sorg och för att kunna sova på kvällarna, folk kommer seriöst över till honom med sprit för att sitta o snacka. Snyggt jobbat, säger jag. :thumbup:

Folk ser helt enkelt inte allvarligt på alkohol eftersom det är lagligt och påtok för många verkar tro att det är ofarligt.

Alkohol är knappast en lätt drog.

von huff
2009-11-03, 19:03

Jo jag har själv en alkis i släkten som supit bort allt och så kommer hans kompisar med sprit till honom trots att de inte själv är alkoholister.Jag tycker inte om att jämföra droger och alkohol.En skillnad mellan alkohol och droger är att man kan njuta av alkohol utan att direkt bli påverkad, andra drogers ide är ju just det att man blir påverkad.

G_lund
2009-11-03, 19:04
Alkohol är knappast en lätt drog.

Till viss del så är det nog det.

Ett alkoholfritt tips till er som e nyktra på krogen:
Hälften tranbärsjuice
Hälften ananasjuice
:D

Raggis
2009-11-03, 19:31

Inte en chans.

backflash
2009-11-03, 19:38

Ett alkoholfritt tips till er som e nyktra på krogen:
Hälften tranbärsjuice
Hälften ananasjuice
:D

Ren tranbärsjuice är så sjukt trevligt :D

Nina L
2009-11-03, 21:46
Jag slutade mha behandlingshem och tack som fan för det. Jag hade aldrig fixat det själv. Dricka lagom låter fint, men tyvärr är jag ingen lagomperson. Förr eller senare går det åt helvete, och då går det åt helvete med en smäll.

De som har svårt att acceptera att någon är nykter har alkoholproblem själv. Det tror i alla fall jag. Jag håller mig långt borta från människor som tycker att jag borde dricka. Men de flesta skulle jag nog ändå kunna omvända med en snabb historia från det förflutna. ;)

Alkoholfria drinkar ftw! Man kan vara nykter i smyg. ;)

Degpekka
2009-11-03, 22:05
Jag tyckte att andemeningen i dina inlägg var av den typen, men då har jag missupfattat dig. Sorry.
Det är ju mer regel än undantag att den som avviker från normen får utstå en del kritik och påhopp. Det ser likadant ut om du är vegan, har ett udda utseende, konstiga kläder, ensam tränande på en arbetsplats där ingen annan tränar osv. Det är väldigt tråkigt att det ser ut på det viset, men det är inget som är förbehållet alkoholen. Jag tror personligen att det beror på folks, generellt sett kassa självkänsla, men jag vet inte hur det ska lösas.

För övrigt är vi i Sverige inte ensamma om att berusa oss, så det känns rätt lamt att ropa "svensk!" i tråden. Berusar sig gör folk i stort sett i varenda land i hela världen, och Sverige råkar vara en av de otroligt många länder där alkoholen utgör den dominerande substansen.

Det finns inte mycket för dig att göra förutom att stå emot folks gliringar, och så gott det går, ordna sitt liv efter sina egna preferenser, Det är ensamt att stå utanför normen, och det kommer det förmodligen alltid att vara.

Jag är ju inte helt seriös när jag ropar "typsikt svennar" åt någon här i tråden, för det är klart att jag förstår att man berusar sig mkt i andra länder också. Men jag får känslan av att det blir ett mer och mer accepterat beteende i Sverige och även bland yngre folk, vilket är trist.

Vi hade mått så mkt bättre på alla sätt och vis utan alkohol, faktiskt, så mkt problem som det ställer till.

NiklasAlm
2009-11-03, 22:31
Jag gjorde nyss alkoholprofilen på systembolagets hemsida och blev positivt överraskad där det stod att jag inte var i riskzonen, ändå har jag druckit varje helg i 8 år. Är nog ganska duktig på att hålla det på en lagom nivå dock. Jag får dåligt samvete när jag klagar på folk som inte dricker ibland, ska sluta med det!

Degpekka
2009-11-03, 22:53
Hehe, frågan är hur mkt man ska dricka för att hamna i "riskzonen" och vad det innebär... känns ju inte helt hundra heller när testet görs på en sida som säljer alkohol.

Shakemynuts
2009-11-04, 00:20
Jag slutade mha behandlingshem och tack som fan för det. Jag hade aldrig fixat det själv. Dricka lagom låter fint, men tyvärr är jag ingen lagomperson. Förr eller senare går det åt helvete, och då går det åt helvete med en smäll.

De som har svårt att acceptera att någon är nykter har alkoholproblem själv. Det tror i alla fall jag. Jag håller mig långt borta från människor som tycker att jag borde dricka. Men de flesta skulle jag nog ändå kunna omvända med en snabb historia från det förflutna. ;)

Alkoholfria drinkar ftw! Man kan vara nykter i smyg. ;)

Nykter i smyg är det jag insett fungerar lättast. Ananasjuice och tranbär ska jag testa imorgon.
Annars gillar jag att köra 50/50 anansjuice och sprite sen toppa med grenadine, då ser det mer eller mindre ut som en san fransisco eller tequila sunrise.
För er som vill ha alkohol då kan jag rekommendera en egengjord drink som jag kallar för Tequila Sun fransisco! :D
2cl tequila
2cl banan likör
Apelsinjuice
Jordgubbssirap (grenadine) typ.. Något som ger röd färg.

Imorgon är det dags för kårpuben, jobbar. Får se hur det går. Det känns ganska stabilt. Det är extremt mycket lättare att sluta nu än förra gången. Kanske för att jag redan gått igenom det och vet att jag klarar det om jag vill. Är bara så extremt frustrerad att jag spräckte min 5års streak. Men inte gråta över spilld mjölk, nya tag och fixa det! Snart kommer nästa Straight Edge tatuering som motivering. Får ta och göra fler och oftare tror jag. :D

Nina L
2009-11-04, 08:00
Det har varit tranbärsjuice i alla alkoholfria drinkar som jag har beställt, känns som ett måste för att det ska bli nått spännande i smaken så att säga.

Morty
2009-11-04, 08:31
Vissa i tråden beter sig så jävla korkat imo. Varför man inte dricker? Det finns MÅNGA fler anledningar att inte dricka, jag skriver upp några:

Du slipper vara rädd för att göra något du inte ville göra
Du slipper bli fattig som få
Du slipper risken för allehanda alkoholrelaterade sjukdomar och cancerformer
Du får fett med brudar eftersom de tycker att det är skitballt med folk som inte dricker
Träningen går bättre
Med bättre träning får man nog ännu fler brudar
Man kan känna sig glad över sitt avståndstagande när man ser retards som är fulla och inte kan bete sig
Man slipper att någonsin vara det där puckot som inte kan bete sig
Man hamnar sannolikt aldrig i bråk på stan eftersom man har koll när man itne är full
I ett förhållande så behöver din bättre hälft inte vara orolig att du skulle göra denne ledsen på fyllan
Dina nära och köra behöver inte vara orolig att man gör något väldigt dumt när man är ute
Risken att pröva narkotika ute är mycket mindre. Man har helt enkelt sitt omdöme kvar
Slipper man slåss så slipper man sannolikt även hemska skador relaterat till detta
Man kan tala obehindrat illa om alkohol och vara en besserwisser, om det passar en

Och så för!

Det är roligt (Applies on 95% of all drugs)
Man slipper stå till svars för ett annorlunda val vilket vissa säkert skulle tycka vara jobbigt

Shakemynuts
2009-11-04, 09:41
Nina: Då har jag något bra som väntar ikväll då! :) Eftersom jag aldrig druckit en drink med tranbärsjuice i när det inte varit sprit.
Kom gärna med förslag på saker ja bör köpa med mig till ikväll. Jag lägger bara kvittot i kassan och så kan jag göra drinkar till mig själv, samt sälja resterande ingredienser i drinkar över bardisken. :D Så jag kan köpa det jag vill.

Morty: Bra där! :Virro Men det finns nog faktiskt fler fördelar också. T ex ökat självförtroende, mindre brydd om konsekvenser kan vara bra i vissa fall t ex för många som vågar flörta och bli mer framåtriktade.
Men det är ju inte så att det är exklusiva känslor för alkohol.
Men jag måste erkänna att det var väldigt peppande fördelar med att inte dricka du listade upp.

Och det där med att tjejer i många fall kan tycka man är lite häftigare, kan jag intyga. :D

von huff
2009-11-04, 09:46
Morty:Jo många blir svin i fyllan en varför inte dricka 2-3st bacardi breezer t.ex?Det smakar gott, dte bli inte dyrt med endast några, man slipper bakfylla osv.Detär maximal njutning enligt mig, inte någon svinfylla

Morty
2009-11-04, 09:53
Morty:Jo många blir svin i fyllan en varför inte dricka 2-3st bacardi breezer t.ex?Det smakar gott, dte bli inte dyrt med endast några, man slipper bakfylla osv.Detär maximal njutning enligt mig, inte någon svinfylla

Anledningarna att vara absolutist och inte enbart nykterist är inte lika många. Jag känner såhär, att förgifta sig bara för att det smakar gott är dumt. Vill jag dricka något som smakar gott finns det massor av alternativ. När jag är ute brukar jag köra på mjölk, det tycker jag är gott. Inga komplikationer från mjölken heller, i form av sjukdomar och mekanismer som försämrar kroppsammansättningen (omg proteinsyntesen).

Dessutom är det för mig att aktivt visa mitt ställningstagande; jag vill ha bort alkoholen (alternativt reglera den på ett bra sätt. Läs alkoholkörkort) från samhället. Därför kommer jag aldrig att bruka ens "lite" själv. Alkohol är skit, gör skit. Därför tycker jag att man ska ta avstånd.

Inte brukar du röka bara lite gräs?

Ja, jag är drogliberal och det kan jag absolut möta kritik för. Men jag har verkligen förståelse till de som inte vill dricka alkohol och därför använder ganja istället.

shut teh face
2009-11-04, 09:57
Det här med självförtroende och alkohol, ska man dricka alkohol hela livet när självförtroende behövs? Är det inte bättre att arbeta på självförtroendet från grunden och och uppnå det utan alkohol?

Det är lite som att skjuta fram "problemet", om man nu vill ha självförtroende alltså. Å andra sidan är det socialt accepterat att i Sverige dricka varje helg hela livet så det är ju en enkel lösning, men knappast en äkta lösning enligt mig.

Nina L
2009-11-04, 09:57
Nina: Då har jag något bra som väntar ikväll då! :) Eftersom jag aldrig druckit en drink med tranbärsjuice i när det inte varit sprit.
Kom gärna med förslag på saker ja bör köpa med mig till ikväll.

Alkoholfri Cosmopolitan
10 cl tranbärsjuice
10 cl Sprite/fruktsoda, eller 7Up
1 cl apelsinjuice, färskpressad
is

Jag gillar drinkar med krossad is i. Och personligen tror jag inte allt för mycket på annanasvarianten, men jag vet inte för jag har inte testat.

Kolla tranbärsvarianterna här
http://www.tasteline.com/Dryck/drinkar/Alkoholfria-drinkar/

Shakemynuts
2009-11-04, 10:18
Tack Nina! Jag kommer nog handla rätt friskt ikväll, annars har jag ju som sagt en hel bar till mitt förfogande! Kommer bli roligt.

Klart man kan röka bara lite gräs. Jag har massvis av kompisar som gillar att röka bara 1-2 gånger i halvåret, om inte mer sällan än så. Just gräs är ett dåligt ett exempel då det knappast är beroendeframkallande, åtminstone inte i större utsträckning än t ex socker, ja de flesta saker är ju faktiskt beroendeframkallande om man ser på det så.

Men visst är alkohol en drog som ger falska känslor och ingenting jag förespråkar såklart! Men det förhindrar ändå inte det faktum att känslorna av alkoholen är positiva.

Själv kan jag nuförtiden lätt dansa nykter, flörta nykter och socialisera mig friskt nykter.

Raggis
2009-11-04, 10:22

Varför inte dricka 2-3st *insert valfri läsk* istället? Samma skit.

von huff
2009-11-04, 10:28
Nä jag har aldrig rökt gräs och har inget behov av att göra det, men dömmer inte dom röker på heller.Tyngre droger tar jag avstånd från helt och hållet.
Tror du att det förstör din träningom du tar ett par öl varje lördag?Det finns endel, mest vuxet fok, som kan ta en liten whiskey eller ett glas vin till maten för smakens skull.I Frankrike dricker man vill ofta eller alltid vin till maten?Jag tror inte att ens hälsa faller på det.Sen angående gifter, så undrar jag hur folk kallar alkohol ett gift medan de vräker i sig andra droger.

von huff
2009-11-04, 10:29
Varför inte dricka 2-3st *insert valfri läsk* istället? Samma skit.

Varför inte?Själv tycker jag att det finns alkohol som smakar bättre än läsk

shut teh face
Nä jag har aldrig rökt gräs och har inget behov av att göra det, men dömmer inte dom röker på heller.Tyngre droger tar jag avstånd från helt och hållet.
Tror du att det förstör din träningom du tar ett par öl varje lördag?Det finns endel, mest vuxet fok, som kan ta en liten whiskey eller ett glas vin till maten för smakens skull.I Frankrike dricker man vill ofta eller alltid vin till maten?Jag tror inte att ens hälsa faller på det.Sen angående gifter, så undrar jag hur folk kallar alkohol ett gift medan de vräker i sig andra droger.
Vad för sorts andra "droger" vräker folk i sig? Visserligen finns det mycket skit, gifter; typ aspartam, koffein. Men alkohol är en klass för sig, det är skadligt på många fler sätt.

Raggis

Gräs är inte tyngre än alkohol, och alkohol är ett gift.

Raggis
2009-11-04, 10:30

För att jag tycker vanlig läsk är godare?

Låter som du mest vill ha något att hålla i handen, för att inte dömas ut av dina supande polare.

von huff
2009-11-04, 10:34

Låter som du mest vill ha något att hålla i handen, för att inte dömas ut av dina supande polare.

Då kan du dricka läsk:)Min poäng som jag har försökt förklara är att folk som bestämmer sig för att vara nyktra ofta får frågor om varför och blir behandlade som tråkmånsar osv så varför inte bara ta 2-3öl istället då istället för att stå där och lida om man nu gör det.Självklart kan man ju dricka läsk om man vill eller redbull, jag menade att man kan vara nykter, ha roligt och endå dricka lite lite om man så tycker

von huff
2009-11-04, 10:36
Vad för sorts andra "droger" vräker folk i sig? Visserligen finns det mycket skit, gifter; typ aspartam, koffein. Men alkohol är en klass för sig, det är skadligt på många fler sätt.

Det tycks inte vara så ovanligt att folk tar piller och skit nuförtiden och sen predikar hur giftigt alkohol är.Åtminstone om man kollar runt på andra forum och har även sett det själv

Shakemynuts
2009-11-04, 10:38
Det tycks inte vara så ovanligt att folk tar piller och skit nuförtiden och sen predikar hur giftigt alkohol är.Åtminstone om man kollar runt på andra forum och har även sett det själv

Ja, men en bra start på att hålla en vettig diskussion är att inte anta saker.

shut teh face
2009-11-04, 10:40
Ja jag håller mycket med om detta. Folk tror att "medicin" är okej för det är medicin, men det är starka droger. Jag har sett exempel där man knaprat piller i åratal och resultat är värre än om man hade snortat kokain under samma period. Nu menar jag inte vanliga alvedon direkt, även om dessa är förhållandevis starka och farliga att ta varje dag .

Shakemynuts
2009-11-04, 10:42
Allright, droger i form av mediciner alltså. Men vad för mediciner pratar vi då? Och i hur stor utsträckning?

Men det är defenitivt inget vi behöver misstänka/anta att folk här håller på med och sen till och med nästan utgå från det när man skriver något.

young_george
2009-11-04, 10:43
Anledningarna att vara absolutist och inte enbart nykterist är inte lika många. Jag känner såhär, att förgifta sig bara för att det smakar gott är dumt. Vill jag dricka något som smakar gott finns det massor av alternativ. När jag är ute brukar jag köra på mjölk, det tycker jag är gott. Inga komplikationer från mjölken heller, i form av sjukdomar och mekanismer som försämrar kroppsammansättningen (omg proteinsyntesen).

Nej, bara prostatacancer och diabetes.

Vad är "andra droger" och "piller och skit"?
Varför skulle man inte kunna kalla alkohol ett gift? Det är ju närmast ett obestridligt faktum.

Morty
2009-11-04, 10:43

Alkohol är ett gift. Ett mycket potent gift. Jag är övertygad om att det gör negativt för träningen, speciellt i en sådan dos som 2-3 öl per helg eller ännu värre, 2 glas vin varje dag.

QFT!

Då kan du dricka läsk:)Min poäng som jag har försökt förklara är att folk som bestämmer sig för att vara nyktra ofta får frågor om varför och blir behandlade som tråkmånsar osv så varför inte bara ta 2-3öl istället då istället för att stå där och lida om man nu gör det.Självklart kan man ju dricka läsk om man vill eller redbull, jag menade att man kan vara nykter, ha roligt och endå dricka lite lite om man så tycker

Riktigt lam anledning att förgifta sig, bara för att folk som ska vara "polare" klankar ner. Folk som inte känner mig ute ifrågasätter aldrig vad som är i mitt glas, jag tror ärligt att dessa personer inte bryr sig.

Självklart kan man dricka lite om man vill. Det är inte lika dåligt som att dricka mycket och absolut sämre än att itne dricka alls.

Många använder nog denna lista som källa. Det är något form av universitet som har fått fram den genom att undersöka hur farlig en drog är för individen men även för samhället. Någon som är mer insatt i hur listan jobbats fram får gärna förklara.

Heroin
Cocaine
Barbiturates
Street methadone
Alcohol
Ketamine
Benzodiazepines
Amphetamine
Tobacco
Buprenorphine
Cannabis
Solvents
4-MTA
LSD
Methylphenidate
Anabolic steroids
GHB
Ecstasy
Alkyl nitrates
Khat

Morty
2009-11-04, 10:47
Hittade detta ang. listan jag postade!
In research published Friday in The Lancet magazine, Professor David Nutt of Britain's Bristol University and colleagues proposed a new framework for the classification of harmful substances, based on the actual risks posed to society. Their ranking listed alcohol and tobacco among the top 10 most dangerous substances.

Nutt and colleagues used three factors to determine the harm associated with any drug: the physical harm to the user, the drug's potential for addiction and the impact on society of drug use.

The researchers asked two groups of experts — psychiatrists specializing in addiction and legal or police officials with scientific or medical expertise — to assign scores to 20 different drugs, including heroin, cocaine, Ecstasy, amphetamines and LSD.

Nutt and his colleagues then calculated the drugs' overall rankings. In the end, the experts agreed with each other — but not with the existing British classification of dangerous substances.

Längre ner på samma sida står även detta, kan ju vara roligt vetande
alcohol is blamed for more than half of all visits to hospital emergency rooms

spoon
2009-11-04, 10:50
Jag förstår inte riktigt vem Von Huff försöker övertala? Sig själv? @Shakemynuts starkt av dig att stå i en bar med den bakgrunden! Keep it up :thumbup:

young_george
2009-11-04, 10:52
Många använder nog denna lista som källa. Det är något form av universitet som har fått fram den genom att undersöka hur farlig en drog är för individen men även för samhället. Någon som är mer insatt i hur listan jobbats fram får gärna förklara.

Man mätte hur beroendeframkallade drogen ifråga var, vilken skada den hade på samhället och vilken skada den hade på individen.

http://news.bbc.co.uk/1/shared/bsp/hi/pdfs/31_07_06_drugsreport.pdf <- Hela rapporten

von huff
2009-11-04, 11:01
Försöker övertyga?Hela den därlistan är fylld med skit, det är gift alltihop.Jag förespråkar inte alkohol och inte helle någon annan drog.jag har sett flera skolkamrater och annat folk som börjat använda andra droger istället för alkohol, oftast vad jag har sett några slags rosa piller eller liknande och det har även varit personer som inte brukar drick ofta eller mycket.Att äta sånt och sedan säjja att alkohol är asfarligt får jag inte ihop bara.

det som folk inte har velat först här var mitt oskyldiga tips till folk att inte dricka sig svinfulla utan att hålla sig till små mägder.Man behöver inte bli helnykterist man kan ju hålla drickandet på en sådan nivå att man inte påverkas och endå ha roligt.Vill man ite dricka så skall man INTE göra det, samma gäller personer som inte kan behärska sitt drickande eller är svårt beroende.Jag håller med om att gräs inte är lika farligt som alkohol men alkohol går att njuta utan att man blir påverkad, dock i väldigt små mägnder i sådana fall

Morty
2009-11-04, 11:02
Nej, bara prostatacancer och diabetes.

Men lol snälla du.

Raggis
2009-11-04, 11:03
Försöker övertyga?Hela den därlistan är fylld med skit, det är gift alltihop.Jag förespråkar inte alkohol och inte helle någon annan drog.jag har sett flera skolkamrater och annat folk som börjat använda andra droger istället för alkohol, oftast vad jag har sett några slags rosa piller eller liknande och det har även varit personer som inte brukar drick ofta eller mycket.Att äta sånt och sedan säjja att alkohol är asfarligt får jag inte ihop bara.

det som folk inte har velat först här var mitt oskyldiga tips till folk att inte dricka sig svinfulla utan att hålla sig till små mägder.Man behöver inte bli helnykterist man kan ju hålla drickandet på en sådan nivå att man inte påverkas och endå ha roligt.Vill man ite dricka så skall man INTE göra det, samma gäller personer som inte kan behärska sitt drickande eller är svårt beroende.Jag håller med om att gräs inte är lika farligt som alkohol men alkohol går att njuta utan att man blir påverkad, dock i väldigt små mägnder i sådana fall

Fail.

Om du inte förespråkar alkohol, varför försöker du fortfarande övertyga oss "torrbollar" att det bara är positivt med ett litet glas då och då?

von huff
2009-11-04, 11:09
Fail.

Om du inte förespråkar alkohol, varför försöker du fortfarande övertyga oss "torrbollar" att det bara är positivt med ett litet glas då och då?

Jag sade att det inte är så OTROLIGT negativt för kroppen att ta en glas en lördagskväll om man låter bli att supa för hälsans skull.Flera här grät ju hur illa behandlade de blir när de inte dricker på fester, och då kom jag med tipset att man kan ju ta EN eller TVå öl om man skulle råka känna sig utanför annars.Jag rekomenderar inte alkohol,har sett hur mycket det kan ställa till med men det är sjukt att överhuvudtaget tala för någon drog överhuvudtaget

Morty
2009-11-04, 11:10

Du menar inte att en lista över knark är full av skit? :D

Du får inte ihop hur ett "rosa piller" kan vara mindre farligt än alkohol, men du har inte ens någon aning om vad detta piller är? Det där pillret kunde var PRECIS vad som helst, och i princip garanterat så är alkoholen farligare (går efter listan).

Det tråkiga är vad du sagt, att du tycker att det är puckat att inte dricka eftersom det inte är så hemskt att bara dra fåtalet öl. Himla tråkig inställning. Och om man vill "njuta" av en dricka utan att bli påverkad - drick bara inte något alkoholhaltigt.

young_george
2009-11-04, 11:14

Men du vet allt om dessa oidentiferades rosa pillers skadeverkningar? Nej, uppenbarligen inte, så hur kan du då kritisera personens val?

Morty
2009-11-04, 11:14
Jag sade att det inte är så OTROLIGT negativt för kroppen att ta en glas en lördagskväll om man låter bli att supa för hälsans skull.Flera här grät ju hur illa behandlade de blir när de inte dricker på fester, och då kom jag med tipset att man kan ju ta EN eller TVå öl om man skulle råka känna sig utanför annars.Jag rekomenderar inte alkohol,har sett hur mycket det kan ställa till med men det är sjukt att överhuvudtaget tala för någon drog överhuvudtaget

Fail. Vad har du för utbildning som gör att du vet hur farligt eller itne farligt en liter öl per vecka är? Jag vet inte, men jag vet att det är värre ATT dricka det än att INTE dricka det!

Jag har inte sett någon som gråter över behandlingen man får när man inte dricker. Har aldrig heller själv stött på fientlighet (bara försök till överdriven närhet <_<) iom att jag alltid är helt nykter. Inga av mina nyktra vänner har upplevt nåt sånt heller. Oftast är det nåt packat retard som kör "KOMIGEN NU ADAM TA EN ÖL FÖÖÖFFAAAAAAAN WHOOOOOOOOO". Jag brukar kontra med "DU FESTAR SOM EN LITEN FLICKA DANSA FÖRFAN!"

von huff
2009-11-04, 11:17
Du menar inte att en lista över knark är full av skit? :D

Du får inte ihop hur ett "rosa piller" kan vara mindre farligt än alkohol, men du har inte ens någon aning om vad detta piller är? Det där pillret kunde var PRECIS vad som helst, och i princip garanterat så är alkoholen farligare (går efter listan).

Det tråkiga är vad du sagt, att du tycker att det är puckat att inte dricka eftersom det inte är så hemskt att bara dra fåtalet öl. Himla tråkig inställning. Och om man vill "njuta" av en dricka utan att bli påverkad - drick bara inte något alkoholhaltigt.

Nej nej nej,dricker ni endast för att bli fulla?Plågar ni i er alkohol bara för den skull.Om vi säjjer att jag tycker bättre om öl än om cocacola så har det väl ingen stor hälsoskillnad om jag dricker en halvliter cola eller en burk öl.Såklart är det "bättre"med cola men EN öl är endå ett ganska milt njutningsmedel.

Om man ser hur endel blir påverkade av dessa piller så undrar ma nog vad som egentligen sker i knoppen.Men du har rätt jag är inte rätt person att tala för droger.

von huff
2009-11-04, 11:19
Fail. Vad har du för utbildning som gör att du vet hur farligt eller itne farligt en liter öl per vecka är? Jag vet inte, men jag vet att det är värre ATT dricka det än att INTE dricka det!

Jag har inte sett någon som gråter över behandlingen man får när man inte dricker. Har aldrig heller själv stött på fientlighet (bara försök till överdriven närhet <_<) iom att jag alltid är helt nykter. Inga av mina nyktra vänner har upplevt nåt sånt heller. Oftast är det nåt packat retard som kör "KOMIGEN NU ADAM TA EN ÖL FÖÖÖFFAAAAAAAN WHOOOOOOOOO". Jag brukar kontra med "DU FESTAR SOM EN LITEN FLICKA DANSA FÖRFAN!"

Ett glas rödvin/dag har iaf visat sig ha positiva effekter.

Morty
2009-11-04, 11:22
Nej nej nej,dricker ni endast för att bli fulla?Plågar ni i er alkohol bara för den skull.Om vi säjjer att jag tycker bättre om öl än om cocacola så har det väl ingen stor hälsoskillnad om jag dricker en halvliter cola eller en burk öl.Såklart är det "bättre"med cola men EN öl är endå ett ganska milt njutningsmedel.

Om man ser hur endel blir påverkade av dessa piller så undrar ma nog vad som egentligen sker i knoppen.Men du har rätt jag är inte rätt person att tala för droger.

Skulle säga att ungefär 80-95% av alla de som är ute använder alkoholen som en drog, som ett sätt att bli berusad. Inga många som går till viper room, beställer in några shots och tänker "mums, dessa ska jag njuta av!".

Jag har ingen aning hur mycket mer skadligt det är att dricka en öl vs en cola. Ölen är värre, skulle jag våga säga. Alkohol gör många dåliga saker i kroppen och jag läste någonstans att det idag finns 60 diagnoser som är mer eller mindre direkt kopplade till alkoholbruk och -missbruk. Antagligen finns det fler. Tyvärr minns jag inte källan för detta påstående.

Ja, undrar sa flundran!

Raggis
2009-11-04, 11:25

Så du dricker för att passa in? Men två öl är väl ändå sämre för hälsan än inga öl, korrekt?

von huff
2009-11-04, 11:25
Jag har aldrig menat att alkohol är bra.Iofs som jag skrev just har ett glas rödvin visat sig ha vissa positiva effekter men de är nog ganska värdelösa.Klart som fan att det är bättre att vara nykter, alkohol och andra substanser hör inte hemma i människokroppen.
Människor vill ofta koppla av och alkohol har ofta hört till avkopplingen, men mn behöver ju inte dricka sig asfull , utan hålla sig till ett par goda drinkar som James Bond t.ex.

von huff
2009-11-04, 11:27
Skulle säga att ungefär 80-95% av alla de som är ute använder alkoholen som en drog, som ett sätt att bli berusad. Inga många som går till viper room, beställer in några shots och tänker "mums, dessa ska jag njuta av!".
Jag har ingen aning hur mycket mer skadligt det är att dricka en öl vs en cola. Ölen är värre, skulle jag våga säga. Alkohol gör många dåliga saker i kroppen och jag läste någonstans att det idag finns 60 diagnoser som är mer eller mindre direkt kopplade till alkoholbruk och -missbruk. Antagligen finns det fler. Tyvärr minns jag inte källan för detta påstående.

Ja, undrar sa flundran!

Ja,det är det som är problemet.

Morty
2009-11-04, 11:27
Jag har aldrig menat att alkohol är bra.Iofs som jag skrev just har ett glas rödvin visat sig ha vissa positiva effekter men de är nog ganska värdelösa.Klart som fan att det är bättre att vara nykter, alkohol och andra substanser hör inte hemma i människokroppen.
Människor vill ofta koppla av och alkohol har ofta hört till avkopplingen, men mn behöver ju inte dricka sig asfull , utan hålla sig till ett par goda drinkar som James Bond t.ex.

Damn right they are (http://www.lakartidningen.se/old/content_0509/pdf/632_637.pdf)

Bra att du förstått det :thumbup: Om du vill försvara nykterism, feel free att sprida listan jag skrev imorse.

Jag är nog rädd för att ett samhälle kräver droger. Det finns droger i nästan alla samhällen och har alltid gjort. Vi har tyvärr alkohol som den socialt accepterade, that sucks.

von huff
2009-11-04, 11:28
Så du dricker för att passa in? Men två öl är väl ändå sämre för hälsan än inga öl, korrekt?

Nej för att det är gott, när jag avr yngre hände det att man drack för att passa in.Ja troligtvis är två sämre än en .Noll är bäst

von huff
2009-11-04, 11:31
Damn right they are (http://www.lakartidningen.se/old/content_0509/pdf/632_637.pdf)

Bra att du förstått det :thumbup: Om du vill försvara nykterism, feel free att sprida listan jag skrev imorse.

Jag är nog rädd för att ett samhälle kräver droger. Det finns droger i nästan alla samhällen och har alltid gjort. Vi har tyvärr alkohol som den socialt accepterade, that sucks.

Jag har ingen skillnad vad folk gör åt sina kroppar problemet är hur många som skadar andra pga av alkohol.Jag skulle kunna tänka mig att pröva på att ha "gräs" laglig en tid och tror nog att det skulle fiunka bättre än alkhol men och andra sidan så borde allt vara förbjudet för människans bästa

tsp
2009-11-04, 12:56
Människor vill ofta koppla av och alkohol har ofta hört till avkopplingen, men man behöver ju inte dricka sig asfull , utan hålla sig till ett par goda drinkar som James Bond t.ex.

u60S-yNs_j8

:thumbup:

Shakemynuts
2009-11-04, 13:48
Haha! Skönt vinklad i slutet där Bond-klippet! :D

Von Huff, ett av problemen med din tankegång är att 2-3 öl gör en normalvuxen person salongsberusad och det är redan där som omdömmet börjar svikta och en stor majoritet av befolkningen klarar inte av att hantera det och dricker mer.

von huff
2009-11-04, 14:36
Haha! Skönt vinklad i slutet där Bond-klippet! :D

Von Huff, ett av problemen med din tankegång är att 2-3 öl gör en normalvuxen person salongsberusad och det är redan där som omdömmet börjar svikta och en stor majoritet av befolkningen klarar inte av att hantera det och dricker mer.

Endel blir lättare påverkad än andra:)Jag har prövat blåsa i en alkometer (polisens) 20 min efter att ha druckit 2 öl och den visade 0,07´så påverkad är man ju även om det inte märks i knoppen

Shakemynuts
2009-11-04, 15:15
Idag gick jag den vanliga rundan till gymmet och tränade, sen in på ICA och handla lite käk.
Kom som om nån slog in det med ett baseballträ i huvudet på mig när jag gick förbi Systembolaget. Fick nästan bita ihop för att inte gå in och köpa något och knäcka precis vid utgången. Bleh.

Har en av mina närmsta vänner med mig ikväll, vi jobbar tillsamans. Var vi två som flyttade 80mil från Stockholm för att plugga och bo tillsamans, 3½ år sen nu och vi är bara närmre. Han har varit med sen allt det här började och vet vad som gäller. Känns bra.

von huff
2009-11-04, 15:17
Bra:thumbup:Nu är det ett bra tillfälle att skaffa en trevlig hobby eller nåt som håller tankarna borta från spriten

Shakemynuts
2009-11-04, 15:23
Bra:thumbup:Nu är det ett bra tillfälle att skaffa en trevlig hobby eller nåt som håller tankarna borta från spriten

Såna har jag för många av! :D
Målar warhammer-figurer, gymmar, spela badminton, world of warcraft, xbox 360, spela gitarr/bas och dansa. Blir inte mycket tid över där!

Stämmer såklart att alla tål alkohol olika. Därför mitt jobb som bartender blir svårt. Det är sjukt svårt att veta när man måste sätta serveringsstopp på någon gäst och om man serverar någon som är på gränsen till mer än salongsberusad är det jag som serverar som gör fel och kan få böter. I lagen står det upp till 6månader fängelse, men det har aldrig skett och kommer aldrig ske.

mik
2009-11-04, 16:50

Dessutom är det för mig att aktivt visa mitt ställningstagande; jag vill ha bort alkoholen (alternativt reglera den på ett bra sätt. Läs alkoholkörkort) från samhället. Därför kommer jag aldrig att bruka ens "lite" själv. Alkohol är skit, gör skit. Därför tycker jag att man ska ta avstånd.

Inte brukar du röka bara lite gräs?

Ja, jag är drogliberal och det kan jag absolut möta kritik för. Men jag har verkligen förståelse till de som inte vill dricka alkohol och därför använder ganja istället.

Varför detta otroliga ställningstagande mot alkohol, vill få bort alkoholen eller åtminstone införa körkort för att få dricka och samtidigt kalla dig drogliberal?

Jag tycker du får vara lite konsekvent i din argumentation om droger, alkohol är ett gift, men för den sakens skull blir det väl inte bättre av att förspråka cannabis. Om du nu gör det, vilket jag tror jag kan utläsa från dina inlägg. Visst, enligt undersökningar är cannabis mindre farligt än alkohol, men det är fortfarande ett gift med potential att göra skada!

OnT nu 2 månader utan alkohol:)

G_lund
2009-11-04, 16:58
Alkoholfri Cosmopolitan
10 cl tranbärsjuice
10 cl Sprite/fruktsoda, eller 7Up
1 cl apelsinjuice, färskpressad
is

Jag gillar drinkar med krossad is i. Och personligen tror jag inte allt för mycket på annanasvarianten, men jag vet inte för jag har inte testat.

Kolla tranbärsvarianterna här
http://www.tasteline.com/Dryck/drinkar/Alkoholfria-drinkar/

Ska testas nån helg :)
Appropå den med 50% tranbärsjuice o 50% ananasjuice o lite is så smakar det asbra :D
Jag gillar inte ananas annars, men det här är guld :D

Nina L
2009-11-04, 17:20
Hang in there!

G_lund
2009-11-04, 17:31

Strongt! :thumbup:

Morty
2009-11-04, 18:16
Varför detta otroliga ställningstagande mot alkohol, vill få bort alkoholen eller åtminstone införa körkort för att få dricka och samtidigt kalla dig drogliberal?

Jag tycker du får vara lite konsekvent i din argumentation om droger, alkohol är ett gift, men för den sakens skull blir det väl inte bättre av att förspråka cannabis. Om du nu gör det, vilket jag tror jag kan utläsa från dina inlägg. Visst, enligt undersökningar är cannabis mindre farligt än alkohol, men det är fortfarande ett gift med potential att göra skada!

Eftersom att jag dömer drogen som vad den är. Alkohol är en fruktansvärd drog som gör massor av hemskheter. Den borde VERKLIGEN försvinna. Om det sen krävs en annan drog i samhället så tycker jag att ex gräs skulle vara ett bättre alternativ.

Hängde du med? Jag är drogliberal, men förespråkar inga droger, och håller mig således ifrån alla droger.

Folk tror alltid att man är knarkaren #1 när man säger att man är drogliberal...

MrBoris
2009-11-04, 18:32
Själv känner jag mig lite som en alkoholist, festar 2gånger i veckan jämt och ständigt, dock "bara" cirka 10-20öl sammanlagt på 2dagar.

Nu för tiden får jag alltid mer eller mindre minnesluckor trots att jag känt mig väldigt (relativt) nykter, är det ett tecken på alkoholism?

Alkohol ger i alla fall mig sjukt bra självförtroende och mycket tjejer, därför jag har så svårt att sluta...

G_lund
2009-11-04, 19:15
Själv känner jag mig lite som en alkoholist, festar 2gånger i veckan jämt och ständigt, dock "bara" cirka 10-20öl sammanlagt på 2dagar.

Nu för tiden får jag alltid mer eller mindre minnesluckor trots att jag känt mig väldigt (relativt) nykter, är det ett tecken på alkoholism?

Alkohol ger i alla fall mig sjukt bra självförtroende och mycket tjejer, därför jag har så svårt att sluta...

Det är väl ett tecken kanske om använder det ofta som ett hjälpmedel..
Tex. för att slippa tänka på nått eller för att få bättre självförtroende o på så sätt få tjejer?

O det med minnesluckorna låter ju inte vidare direkt, men det låter jag nån mer påläst svara på om det är allvarligt eller ej.

mik
2009-11-04, 19:38
Eftersom att jag dömer drogen som vad den är. Alkohol är en fruktansvärd drog som gör massor av hemskheter. Den borde VERKLIGEN försvinna. Om det sen krävs en annan drog i samhället så tycker jag att ex gräs skulle vara ett bättre alternativ.

Hängde du med? Jag är drogliberal, men förespråkar inga droger, och håller mig således ifrån alla droger.

Folk tror alltid att man är knarkaren #1 när man säger att man är drogliberal...

Är det inte då bättre att istället förespråka ett drogfritt samhälle istället för att förespåka ett akoholfritt samhälle, du som är absolutist och allt.
Återigen, varför detta starka avståndstagande, och tillochmed föreså en annan drog istället. Cannabis är verkligen ingen barnlek, och efter att ha rökt ett antal år och med lite perspektiv nu på det så ser jag inte cannabis som en ört eller något som i princip är ofarligt eller bättre än alkohol.

Shakemynuts
2009-11-05, 02:02
Han förespråkar ju ingenting egentligen. Han menar bara att han tycker att droger bör försvinna men om samhället bestämt behöver en drog tyckte han cannabis var bättre än alkohol. Vilket jag håller med starkt om efter att varit bekant med båda. Fan så najs att sitta i en ring med 2-3 polare och en holk och vara kalas i 3 timmar. Sen käka lite och må som vanligt. Istället för att slösa massa pengar på att hälla i sig gift och sen som dom flesta gör, må sjukt dåligt dagen efter.

Det gick bra att vara nykter ikväll åtminstone. Fick några småsug men ingenting märkvärdigt.

Tranbärsjuice/Sprite/Lime = gott
Ananasjuice/kokosmjölk/citron = ganska gott, men jag hade i för mycket citron
Kex choklad/salta chips med red bull = mest win!!

Jag får snart mitt diplom i ansvarsfull alkoholservering, dom rinde och sa att jag klarade det. :D

Doctor Snuggles
2009-11-05, 02:10

Ja, undrar sa flundran!

Fel. Ölen är bättre (för t.ex. hjärt/kärl-hälsan) om man ska tro rådande forskning. Så länge man håller den under 2 st per dag. Det är ingen som får bättre hälsa av att dricka 2 cola per dag.

Degpekka
2009-11-05, 02:32
Fel. Ölen är bättre (för t.ex. hjärt/kärl-hälsan) om man ska tro rådande forskning. Så länge man håller den under 2 st per dag. Det är ingen som får bättre hälsa av att dricka 2 cola per dag.

En öl har ju fortfarande fler negativa bieffekter än vad en cola har, även om den råkar ha lite positiva egenskaper också(detta med hjärta/kärl gällde väl bara för män i 50års åldern om jag minns rätt?)...

Shakemynuts
2009-11-05, 09:40
Men mer än 1 halvliters starköl och levern börjar ta skada?

Jag tror ändå att det bara är som bortförklaringar för att få dricka alkohol för många, du kan nog få samma hälsosamma effekter som de alkoholgrejer ni pratat om här, fast från andra håll också som inte innefattar alkohol.

Gabber
2009-11-05, 09:50
1 vecka nykter idag!

Hej,

Har inte läst allt i tråden men var du alkis innan? Hur mycket drack du per dag eller hur du nu gjort? Intressant att höra, då jag är i samma sits om inte värre och inga planer på att drar ner, har skitsvårt.

Vill gärna höra dina nivåer och jag tolkar din, jag är nykter sen 1 v som att du varit rätt beroende av skiten, eller?

Degpekka
2009-11-05, 09:55
Men mer än 1 halvliters starköl och levern börjar ta skada?

Jag tror ändå att det bara är som bortförklaringar för att få dricka alkohol för många, du kan nog få samma hälsosamma effekter som de alkoholgrejer ni pratat om här, fast från andra håll också som inte innefattar alkohol.

Givetvis, en sund kost och träning typ, det står det på alla sidor jag har läst om dem här studierna. Men som sagt så blundar folk för det. *screwy*

Fortsätt kämpa med din nykterhet, your doin good!

Fokusera
2009-11-05, 09:58
Inte druckit på 2-3 månader.
Alkohol är helt enkelt inte lika roligt längre :P

Morty
2009-11-05, 10:43
Är det inte då bättre att istället förespråka ett drogfritt samhälle istället för att förespåka ett akoholfritt samhälle, du som är absolutist och allt.
Återigen, varför detta starka avståndstagande, och tillochmed föreså en annan drog istället. Cannabis är verkligen ingen barnlek, och efter att ha rökt ett antal år och med lite perspektiv nu på det så ser jag inte cannabis som en ört eller något som i princip är ofarligt eller bättre än alkohol.

Absolut bättre med ett drogfritt samhälle. Det skulle jag verkligen gilla! För att få klarhet i min ståndpunkt, se vad shakemynuts säger här under:

Han förespråkar ju ingenting egentligen. Han menar bara att han tycker att droger bör försvinna men om samhället bestämt behöver en drog tyckte han cannabis var bättre än alkohol. Vilket jag håller med starkt om efter att varit bekant med båda. Fan så najs att sitta i en ring med 2-3 polare och en holk och vara kalas i 3 timmar. Sen käka lite och må som vanligt. Istället för att slösa massa pengar på att hälla i sig gift och sen som dom flesta gör, må sjukt dåligt dagen efter.

Enligt rådande forskning så är det ohälsosamt eftersom de negativa effekterna överstiger de positiva. OM man behöver de effekter som alkohol ger på hjärt- och kärlhälsa, så är tyvärr drickande fel väg att gå.
(http://www.lakartidningen.se/old/content_0509/pdf/632_637.pdf)

En öl har ju fortfarande fler negativa bieffekter än vad en cola har, även om den råkar ha lite positiva egenskaper också(detta med hjärta/kärl gällde väl bara för män i 50års åldern om jag minns rätt?)...

Nåt sånt...

Shakemynuts
2009-11-05, 11:22
Hej,

Har inte läst allt i tråden men var du alkis innan? Hur mycket drack du per dag eller hur du nu gjort? Intressant att höra, då jag är i samma sits om inte värre och inga planer på att drar ner, har skitsvårt.

Vill gärna höra dina nivåer och jag tolkar din, jag är nykter sen 1 v som att du varit rätt beroende av skiten, eller?

Jo, finns ingen annan benämning än alkis. Jag var trots allt bara 17 år gammal då det startade, men jag drack ofta sprit på kvällarna innan jag skulle upp till skolan, alltså vid 04-05 på morgonen. Jag drack i skolan, hade med öl och sånt som jag tröck i mig inne på toan under raster.

På vardagar brukade jag vara iväg och supa och sova hos kompisar för att inte föräldrarna skulle vara med på vad som hände.

Samt att när det väl blev helg blev det drägfylla på det, oftast stod jag knappt upp på mina egna ben. Jag har varit närapå att sväva mellan liv och död påtok för många gånger av bara fylla.

Kunde väl snitta på 3-4 starköl om dagen, eller någonting i spritväg.

En (som jag tyckte då) bra fylla snitta på 10-15öl, en kvarting sprit och så några cider eller nått samt okontrollerat mycket mer när det blev så att jag inte visste vad som var upp och ner längre.

Fokusera
2009-11-05, 13:06
Lycka till!

TomasB
2009-11-05, 13:55

Det gick bra att vara nykter ikväll åtminstone. Fick några småsug men ingenting märkvärdigt.

Tranbärsjuice/Sprite/Lime = gott
Ananasjuice/kokosmjölk/citron = ganska gott, men jag hade i för mycket citron
Kex choklad/salta chips med red bull = mest win!!

Jag får snart mitt diplom i ansvarsfull alkoholservering, dom rinde och sa att jag klarade det. :D

Men har du börjat rota i varför du druckit för mycket? Det ligger i min erfarenhet alltid skräp i bagaget som gör att man dricker för mycket, anlag eller ej.

Om du går omrking nykter på vita knogar, vad har du då för livskvalité? Jag tror efter den beskrivning du gjort om ditt drickande att du behöver någon form av moralpsykologi, 12 steg, KBT eller en psykolog (Om du kan förhålla dig ärlig mot dem dv.s.)

Stort lycka till!

Gabber
2009-11-05, 15:37
Jo, finns ingen annan benämning än alkis. Jag var trots allt bara 17 år gammal då det startade, men jag drack ofta sprit på kvällarna innan jag skulle upp till skolan, alltså vid 04-05 på morgonen. Jag drack i skolan, hade med öl och sånt som jag tröck i mig inne på toan under raster.

På vardagar brukade jag vara iväg och supa och sova hos kompisar för att inte föräldrarna skulle vara med på vad som hände.

Samt att när det väl blev helg blev det drägfylla på det, oftast stod jag knappt upp på mina egna ben. Jag har varit närapå att sväva mellan liv och död påtok för många gånger av bara fylla.

Kunde väl snitta på 3-4 starköl om dagen, eller någonting i spritväg.

En (som jag tyckte då) bra fylla snitta på 10-15öl, en kvarting sprit och så några cider eller nått samt okontrollerat mycket mer när det blev så att jag inte visste vad som var upp och ner längre.

Ajfan, det låter inte så friskt men jag ska nog inte säga alltför mycket för jag är själv i riskzonen och vet inte heller hur jag ska stoppa mig.

Starkt jobbat av dig att du klarar dig, tror det hjälper att berätta och prata med folk eller hur?

Sa du också till dig själv att allt är ok, du har kontroll och att man ska leva livet och ha kul? Typ hitta ursäkter för att dricka?

Shakemynuts
2009-11-05, 17:45
Men har du börjat rota i varför du druckit för mycket? Det ligger i min erfarenhet alltid skräp i bagaget som gör att man dricker för mycket, anlag eller ej.

Om du går omrking nykter på vita knogar, vad har du då för livskvalité? Jag tror efter den beskrivning du gjort om ditt drickande att du behöver någon form av moralpsykologi, 12 steg, KBT eller en psykolog (Om du kan förhålla dig ärlig mot dem dv.s.)

Stort lycka till!

Vad menar du?
Att jag inte har någon bra livskvalité om jag inte dricker alkohol?

Jag har rotad i varför jag druckit ja, psykatri och så blev det 4 antidepressiva, 1 insomningstablett och 1 för att hålla mig sovandes, samt ångestdämpande vid behov. Dagligen. Ingenting jag vill gå tillbaka till.

Och jag har aldrig tyckt att det jag gjort varit därr, med alkoholen. Jag har bara gjort det för att dämpa ångest, innan jag flyttade och fick riktig hjälp efter att jag lyckades bli nykter och då var tvungen att hantera problemen istället.

Shakemynuts
2009-11-05, 17:47
Givetvis, en sund kost och träning typ, det står det på alla sidor jag har läst om dem här studierna. Men som sagt så blundar folk för det. *screwy*

Fortsätt kämpa med din nykterhet, your doin good!

Klart dom gör. Eftersom många antagligen behöver en bortförklaring till att dricka tyvärr.

spange
2009-11-05, 18:45

Stort lycka till!

skulle tro att vissa helt enkelt gillar dryckerna, samt ruset, och har lättare än andra att få ett fysiskt beroende, det räcker nog som anledning utan något underliggande trauma eller annat.

Lycka till förresten TS!

Morty
2009-11-06, 13:35
Jag håller också på TS!

Väldigt glad över att jag är nykterist när jag hör såna här historier...

shut teh face
2009-11-06, 13:45
Jag skulle lätt kunna få samma problem som du hade Shakemynutts. Jag har alkoholism i familjen och kunde direkt efter en fylla dagen efter vilja ha sprit till frukost, sen ville jag ha alkohol hela tiden oavsett tidpunkt på dygnet. Men jag tog och blev nykterist innan det blev för mycket, lite av en slump. För jag träffade en tjej och så... om jag varit singel hade man hängt med killpolarna på helgen och de skulle inte sluta bra.

Jag har många många vänner som har problem med alkohol, dricker onsd, fre, lörd, sönd - mycket. Men framförallt det största tecknet är; de är deprimerade när de inte får dricka och ser bara fram emot helgfyllan. Sen har jag en polare som dricker starköl varje dag. Jag är törstig - gå och halsar en starkbärs.

Jag är väldigt konservativ mot alkohol på senaste tiden, jag umgås inte med fulla människor längre. Det är jobbigt att se dem och jag kan bli sugen ...

Jag har även gjort klart detta för min tjej, och vill inte heller att hon dricker så mycket då jag mår dåligt av att se henne full. Sen har hon också alkoholism i släkten och diverse anlag för demens och haft hjärnblödning som ung så jag försöker få henne att ta det säkra före det osäkra. Hon tog det bra iaf och höll med och vi är båda på samma plan nu, aldrig varit några problem egentligen men om vi hade varit olika på den här punkten så hade det varit ett stort problem för förhållandet.

Jag umgås inte alls med mina vänner längre om de ska fylla, jag föreslår saker som är mer kreativa än supa, om de inte är sugna då kan jag klara mig utan dem.

AmericanDragon
2009-11-06, 17:12
Börja röka weed istället. Mycket mer optimalt för muskelbygge och roligare. Sägs det :D

p1r
2009-11-06, 18:44
Börja röka weed istället. Mycket mer optimalt för muskelbygge och roligare. Sägs det :D

Inte kul jävla fjant

Shakemynuts
2009-11-06, 18:53
Väldigt trist att höra shuttheface. Var samma här men sen växte vissa kompisar till sig, andra blev man av med och dom som är en nära (för mig) fortfarande är dom som accepterade det redan då och hjälpte en.

Robbelibob
2009-11-06, 19:51
Grattis smn. Själv har jag varit nykter i en månad, om 4 dagar. Fast jag var sjuk första vecka, och nu missbrukar jag wow istället. Så lite fusk känns det som:P Alldeles för roligt att missbruka.

Shakemynuts
2009-11-06, 20:02
Grattis smn. Själv har jag varit nykter i en månad, om 4 dagar. Fast jag var sjuk första vecka, och nu missbrukar jag wow istället. Så lite fusk känns det som:P Alldeles för roligt att missbruka.

Missbruka wow äger! :D

G_lund
2009-11-06, 20:30

Missbruka wow äger! :D

Slutsatsen är alltså att summan av alla laster är konstant?;)

Det verkar ju vara flera här på forumet som lagt av det senaste, keep it up guys :thumbup:

Morty
2009-11-07, 17:45
Shakmynuts, du vill inte blotta din tatuering?

Doctor Snuggles
2009-11-07, 18:45
Enligt rådande forskning så är det ohälsosamt eftersom de negativa effekterna överstiger de positiva. OM man behöver de effekter som alkohol ger på hjärt- och kärlhälsa, så är tyvärr drickande fel väg att gå.
(http://www.lakartidningen.se/old/content_0509/pdf/632_637.pdf)

Du får gärna citera från den texten där det påstås, och med vilket underlag, att dricka 2 eller färre enheter alkohol per dag är överlag sämre än bättre för hälsan.
Märk att vi inte talar om riskerna för alkoholism eller om man dricker mer - det är irrelevant i sammanhanget.

Doctor Snuggles
2009-11-07, 18:47
Inte kul jävla fjant

Vad var det som var tråkigt med det inlägget, tant?

Morty
2009-11-08, 12:26
Du får gärna citera från den texten där det påstås, och med vilket underlag, att dricka 2 eller färre enheter alkohol per dag är överlag sämre än bättre för hälsan.
Märk att vi inte talar om riskerna för alkoholism eller om man dricker mer - det är irrelevant i sammanhanget.

Här, från sammanfattningen. Vill du veta mer, läs artikeln.

Måttligt drickande har små hälsoeffekter. Skyddande
effekter rapporteras för hjärt–kärlsjukdomar, diabetes
och kognitiva funktioner.
Även måttlig alkoholkonsumtion innebär vissa hälsorisker,
främst för fosterskador, vissa cancerformer,
leversjukdomar, olycksfall, våld och högt blodtryck.
Risken med alkohol är störst för unga människor och
avtar sedan med stigande ålder. Kvinnor är mer känsliga
för alkohol än män.
Det finns ingen anledning att offentligt rekommendera
alkoholkonsumtion från hälsosynpunkt.

Även detta kan vara intressant:
Alkoholens skyddande effekt uppnås vid mycket låg konsumtion,
som mest ett knappt standardglas alkohol om dagen
för män i 70-årsåldern och mindre än ett halvt glas om
dagen för kvinnor i samma ålder. All konsumtion över
dessa nivåer leder till ökad risk. Lägre nivåer gäller för
yngre personer. För personer under 40-årsåldern ses inga
hälsovinster över huvud taget av alkohol.
• Detta innebär att en restriktiv hållning till alkohol inte innebär
någon större risk att människor skulle gå miste om
en eventuell hälsoskyddande effekt av alkohol.

Och för att jag inte ska vara tokvinklad (vilket jag iofs är men det är lite oproffsigt) så kommer här detta:
Måttlig alkoholkonsumtion, utan berusningsinslag, innebär
generellt sett små medicinska risker. Många studier talar
för positiva effekter på framför allt för hjärt–kärlsjukdomar
och typ 2-diabetes.

Shakemynuts
2009-11-12, 12:49
Igår sprack det. Legat o spytt hela natten. Mår skitdåligt. Behöver nog lite hjälp.

Onigiri
2009-11-12, 13:12
Varför sprack det? Jävligt trist hur som helst :(

AmericanDragon
2009-11-12, 13:19
Inte kul jävla fjant

Jag försökte inte vara rolig? Det jag skrev är sant och vore det inte för att röka gräs vore olagligt skulle jag uppmana alla att göra det framför att dricka sprit.

Shakemynuts
2009-11-12, 13:43
Varför sprack det? Jävligt trist hur som helst :(

Behöver hålla mig positiv konstant. Går inte så bra. Kändes lättare just då att supa men nu är det ju värdelösare än någonsin, ligger bara i soffan och har nog aldrig någonsin mått såhär dåligt faktiskt.

Ska nog pausa träningen ett litet tag hehe.

Shakemynuts
2009-11-12, 13:46
Har känts lite värdelöst och så senaste dagarna när jag tänkt på skola och sådär. Framtiden.

von huff
2009-11-12, 13:48
Låter som om du borde besöka en psykolog

Verbatim
2009-11-12, 13:50
Jo, ta tag i detta på allvar Shakemynuts, men detta vet du redan. Sedan kan man stilla undra om det är så lyckat att arbeta i en bar med denna lasten på ryggen.

Griffin
2009-11-12, 13:51
3 veckor NU :D*flex**flex**flex**flex*

Gabber
2009-11-12, 13:52
Har känts lite värdelöst och så senaste dagarna när jag tänkt på skola och sådär. Framtiden.

ok, nu får du förklara lite mer vad som är så för jävligt så jag förstår. Går skolan ingen bra, har du inga kompisar, familj? Framtiden? Det är inget man tänker på konstant utan framtiden har jag märkt formar sig själv och inget man kan ändra på så värst mycket.

Tro mig, jag har försökt nå mina mål, men alltid är det något som justerar vägen bort. Skulle jag bli ledsen för varje gång mina ideer, drömmar gått åt helvete hade jag skjutit mig själv.

Jag hade en period -99 där jag stod på räcket på färjan till Tallin med polaren, var på väg att hoppa. Det kändes åt helvete, hade ingen fru, inga barn, inga bilar eller jobb eller framtid.

Det gick att ta sig ut från det så jag kan inte se varför du skulle ha problem. Ta ett steg i taget, det som känns åt helvete idag kanske du skrattar åt imon.

Är du mobbad i skolan, har du seriösa problem du inte vågar ta upp? Eller är det bara alkoholen som blivit problem pga att livet inte går på räls?

Försöker bara förstå, jag har varit där du är och ännu värre. Varför jag försvann från brädan i 2 år vill jag inte gå in på men det var livet mörkaste stund, jag tog mig igenom det också.

Allt går om du är villig att satsa...

Shakemynuts
2009-11-12, 17:26
Klart det går.

Att jag står i en bar har inget med det här att göra och vad verkar det som att jag försöker göra? Jo, ta tag i det.

Jag blev nykter, jag insåg att jag kanske inte grejar att ta tag i alkohol-problemet själv, jag ringde min gamla psykatriker, i väntan på att hon eller nån annan från psykmottagningen ska ringa sprack det att hålla sig nykter.

Shakemynuts
2010-01-18, 20:34
I'm back babydolls! :D

Det går bra att hålla sig borta från alkoholen sen senaste missödet. Suget finns kvar konstant, men jag får lite hjälp och så nu på en beroendeklinik samt mer psykiatrisk hjälp som inriktar sig på beroendepersoner.

Jag menar, jag har endel beroenden i bagaget så det är nog rätt väg att gå.

Tablettmissbruk, alkoholberoende, diverse andra droger, frossa i mat, för att dämpa när man mår dåligt och som belöning då jag mår bra.

Det tyngsta nu är nog suget som återkommer hela tiden, vilket påverkar psykiskt ganska hårt, det tär på en. Jag ska få en medicin som tydligen fungerar mot alkoholsug och det i sin tur kommer få humöret att höjas och därmed hjälpa till att få bort andra missbruk som t ex behovet av att ta tabletter för att sänka ångest när man mår dåligt. Tillfällig lösning på en ångest är att ta massor av tabletter, för mig, och det fungerar.

Men ja, det är väl allt, tror jag. För tillfället.

Over and out!

Rimmon
2010-01-18, 20:51
Den här tråden känns lite "Hej, jag heter Kalle Svensson och jag är alkoholist." "HEJ KALLE".
Kul att så många gör ett aktivt val att vara återhållsamma vad gäller alkohol.

Jag är snart 3 månader nykter efter många år av väldigt dåliga relationer till alkohol. Både mängden och användningsområdet har varit ifrågasättbart. När jag vaknade efter ännu en fest som hade slutat i att jag vandrade hem med panikångest över att jag inte kunde bete mig eller dricka som folk så fick det vara nog.
Jag är i en ganska intressant situation vad gäller just alkohol, hyr ut ett rum till en vän som är student och han super så in i helvete. Senaste 7 dagarna har jag sett mer utav dom jag tränar tillsammans med än mannen som bor i rummet bredvid. Och det har gett mig en nykter insyn i hur mina vanor måste ha sett ut förr.

von huff
2010-01-19, 11:52
Bra jobbat!Ni som super ofta har ni märkt av att minnet försämrats?

hultman
2010-01-19, 16:40

Minnet är bra men kort ;)

Bubban
2010-01-19, 16:44
Jag har varit nykter sedan november!! :D

Degpekka
2010-01-19, 16:46
I'm back babydolls! :D

Det går bra att hålla sig borta från alkoholen sen senaste missödet. Suget finns kvar konstant, men jag får lite hjälp och så nu på en beroendeklinik samt mer psykiatrisk hjälp som inriktar sig på beroendepersoner.

Jag menar, jag har endel beroenden i bagaget så det är nog rätt väg att gå.

Tablettmissbruk, alkoholberoende, diverse andra droger, frossa i mat, för att dämpa när man mår dåligt och som belöning då jag mår bra.

Det tyngsta nu är nog suget som återkommer hela tiden, vilket påverkar psykiskt ganska hårt, det tär på en. Jag ska få en medicin som tydligen fungerar mot alkoholsug och det i sin tur kommer få humöret att höjas och därmed hjälpa till att få bort andra missbruk som t ex behovet av att ta tabletter för att sänka ångest när man mår dåligt. Tillfällig lösning på en ångest är att ta massor av tabletter, för mig, och det fungerar.

Men ja, det är väl allt, tror jag. För tillfället.

Over and out!

Skönt att höra att det går bra för dig och att du får hjälp!

Bear Grylls
2010-01-19, 17:49

Har kompisar som super ganska ofta och mycket och de har börjat få ganska grova minnesluckor när de super. Det kan vara svart från det att de kommer till förfesten tills det att de sitter i taxin hem med någon tjej som de inte har en aning om vet det är.

MrPowa
2010-01-19, 18:26
Vart nykter i 19 dar, men ska klara fram till midsommar.