Visa fullständig version : Antal set vid 5-split
MackeJuve
2009-11-02, 21:48
Jag har en fråga till er som kör 5-split: hur många set kör ni per muskel? Jag tränar tungt (4-6 set) för jag tycker det är kul och ger bra resultat för mig. Men jag är lite delad över det här med set-antalet, förstår att det är personligt hur mycket träning man klarar, men idag körde jag exempelvis 10 set bröst och 8 set triceps. Kör ni mer eller mindre, varför, och finns det någon forskning på var minimi och maxgränsen går för antal set per muskelgrupp då den tränas 1 gång/vecka?
Tack :) / Marcus
MackeJuve
2009-11-02, 21:51
Och tycker ni 8-10 set/muskel/vecka är lagom, för lite eller för mycket?
3set ger 45% bättre styrkeökning än 1set, men man har inte hittat några skillnader på 4-5-7 set jämfört med 3set.
Jag körde alltid innan 10-15set per muskelgrupp alltid. 6-12reps alltid 1-3 mins vila typ.
Mån: Ryggvidd + Bicep
Ons: Bröst Axlar
Fred Ryggtjocklek + Baksida lår
Lörd Framsida lår + Tricep
Black Star Abyss
2009-11-02, 21:51
10-20 set om du tränar en gång i veckan.
MackeJuve
2009-11-02, 22:15
intressant info grabbar, men black star abyss, vad grundar du ditt på ?
Commando1980
2009-11-03, 00:02
3set ger 45% bättre styrkeökning än 1set, men man har inte hittat några skillnader på 4-5-7 set jämfört med 3set.
Jag körde alltid innan 10-15set per muskelgrupp alltid. 6-12reps alltid 1-3 mins vila typ.
Mån: Ryggvidd + Bicep
Ons: Bröst Axlar
Fred Ryggtjocklek + Baksida lår
Lörd Framsida lår + Tricep
jo, det har man och det finns absolut en skillnad, det säger all den samlade erfarenheten som finns kring styrketräning.
Action Fighter
2009-11-03, 11:46
Själv kör jag som black star säger. 10-20 set, kan säga att 18 set triceps sitter riktigt fint en lördag eftermiddag. :D
MackeJuve
2009-11-03, 13:56
Själv kör jag som black star säger. 10-20 set, kan säga att 18 set triceps sitter riktigt fint en lördag eftermiddag. :D
haha fuck 18 set triceps :D Men mindre muskelgrupper som triceps och biceps behöver väl inte lika mycket träning, finns väl folk som inte tränar de specifikt överhuvudtaget?
MackeJuve
2009-11-03, 13:59
jo, det har man och det finns absolut en skillnad, det säger all den samlade erfarenheten som finns kring styrketräning.
Förstår inte riktigt, det JoeyP menar är att efter 3 set så ger inte träningen någonting styrkemässigt? Förlåt om jag är trög :smash:
Man behöver inte träna dem specifikt många gånger men om man vill göra det så klarar mindre muskler mer träning. Eller de återhämtar sig oftast lite snabbare...
Om du känner att du verkligen bara vill köra igenom varje muskel en gång i veckan så skulle jag säga att 10-12 set nog fungerar bra.
Commando1980
2009-11-03, 14:12
Jag har en fråga till er som kör 5-split: hur många set kör ni per muskel? Jag tränar tungt (4-6 set) för jag tycker det är kul och ger bra resultat för mig. Men jag är lite delad över det här med set-antalet, förstår att det är personligt hur mycket träning man klarar, men idag körde jag exempelvis 10 set bröst och 8 set triceps. Kör ni mer eller mindre, varför, och finns det någon forskning på var minimi och maxgränsen går för antal set per muskelgrupp då den tränas 1 gång/vecka?
Tack :) / Marcus
om det är forskning du är ute efter så kan man ju börja med att konstatera att en 5-split där man direkt tränar samtliga muskelgrupper en gång i veckan inte stöds av studier.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.