Visa fullständig version : Min 11 åriga lillebror biten av rottweiler
HajduMan
2009-11-02, 21:33
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6055648.ab
Idag blev min lillebror biten av en rottweiler på 9 månader. Min lillebrors klasskompis skulle gå ut med sin hund på lunchrasten i skolan och min lillebror följde med, när dom kastade boll med hunden så bet den plötsligt tag i min lillebrors ben och fällde honom, sen attackerade hunde honom i båda armarna, min lillebrors kompis slet och skrek i panik på hunden men den ville inte släppa. En tredje kompis fick som tur va syn på en polisbil en bit bort och fick dit dom till platsen men då hade hunden släppt. Hunden är nu avlivad och jag är precis hemkommen ifrån malmö lasarett där min lillebror just nu blir opererad, båda hans armar är fulla av stora bitmärken och köttsår. För övrigt är min lillebror en liten späd och försynt 11 åring.
Är det inte dax för ett krav på hundkörkort snart!!??
Hörde om det här på radion idag.. :(
Ingrosso
2009-11-02, 21:34
Fyfan vad hemskt. Hoppas det blir bra med honom!
Vad gör man egentligen om en hund flippar mot en själv eller någon annan?
Trycker den hårt så in i helvete i ögonen eller? :S
HAHAHAHA, :laugh:
Ja vafan gör man??? Har inte heller någon aning!
TITTA VOVVE !! KISSE!!!
mmouuhh :confused: VOFF VOFF
Tragiskt när sånt händer. Är själv hundägare och är definitivt för ett hundkörkort. Ge brorsan ett krya på dig-kort från brädan.
En kamphund i fel händer har och kommer aldrig vara positivt. Fattar fan inte varför folk köper sådana hundar när de har 0 noll.. "En leksak till ungen".. Jävla idioter.
Har själv 3 hundar och hatar de flesta idioter med kamphundar. Notera idioter, inte alla. Vissa har koll på sina hundar.
Ha något slags elektriskt koppel på dem. Problem löst!
Bra att hunden blev avlivad. Det avlivas för få hundar i det här landet.
+1 på hundkortet känner några som jag personligen inte tycker ska ha hund. Har själv 2 st. Borde vara höga krav på att få ha hund.
Japp hundkörkort är nog inte fel... Men varför gjorde hunden så??? Den kanske va dum i huvudet.. ?
Vet en alkoholist i stan som går runt med en schäffer... den är jätte jätte jätte snäll, men han slår den hela tiden och drar i den.. tror tom den är död nu.
En kamphund i fel händer har och kommer aldrig vara positivt. Fattar fan inte varför folk köper sådana hundar när de har 0 noll.. "En leksak till ungen".. Jävla idioter.
Har själv 3 hundar och hatar de flesta idioter med kamphundar. Notera idioter, inte alla. Vissa har koll på sina hundar.
Rottweiler? kamphund?
Fel 1: En 11-åring ska vara ute och gå med en hund själv.
Tycker det känns ganska så fel att låta barn gå ut med hundar utan att en vuxen finns med, särskilt så pass stora hundar.
Hoppas att bror din repar sig, otäckt när sådant händer.
Exakt.
spoonchest
2009-11-02, 21:54
Håller med Apos78. Det är dags för hundkörkort. Jag och min sambo vill någon gång skaffa en rottweiler. Men först efter att vi skaffat oss STOR hundvana. Och detta kommer inte hända inom de närmsta åren. Jag vet ett fåtal människor som är kapabla till att skaffa såna här typer av hundar, ett FÅTAL.
Men tragiskt nog så används dem alltför ofta som penisförlängare av lite smått osäkra yngre herrar. Uppfostran blir inkonsekvent och genom en osäker husse/matte blir också hunden det. I synnerhet så kallade kamphundar.
Däremot undrar jag vad joriice tror kommer at hända om man tillfogar en kamphund med instabilt psyke smärta genom elchocker?
Pudzianovski
2009-11-02, 21:56
Tror du att det hade hjälpt (i just detta fall menar jag, är de dåliga ägare som inte vet något om hundar osv osv)?
Trist att det hände. Hoppas han tillfrisknar fort!
HajduMan
2009-11-02, 21:56
Tack för alla kommentarer!
Precis! ett barn ska inte släppas ut själv med en hund han inte klarar av att hantera. Själv tycker jag att alla kamphundar borde förbjudas, men jag har förstått att många hundälskare gillar dessa hundar, sen kan man ju ifrågasätta hur många av dessa "hundälskare" som är kapabla att ha dessa hundar. Därför är det bästa hundkörkort och koppeltvång där folk vistas.
Beklagar. :(
Tycker tyvärr allt för ofta ser "fel" personer med hund. Jag upplever det inte som att hundrasen spelar så stor roll, snarare ägarens personlighet, mognad och hundkompetens.
HajduMan
2009-11-02, 22:00
Tror du att det hade hjälpt (i just detta fall menar jag, är de dåliga ägare som inte vet något om hundar osv osv)?
Trist att det hände. Hoppas han tillfrisknar fort!
I detta läget hade det hjälpt, för hans föräldrar hade aldrig fått det körkortet, hans mamma har någon typ av "rörelsenedsatthet" som gör att hon inte kan gå ut med hunden och pappan ser hunden som en leksak eller en pryl som är hans sons, vilket innebär att han får sköta om den. Dom hade en pittbull innan som avlivades och min farsa förbjöd min lillebror att vara hos honom då han hade pitbullen. Och nu hade han tydligen fått en ny hund som vi inte var medvetna om.
HajduMan
2009-11-02, 22:01
Tycker tyvärr allt för ofta ser "fel" personer med hund. Jag upplever det inte som att hundrasen spelar så stor roll, snarare ägarens personlighet, mognad och hundkompetens.
Tack
Ja men jag blir hellre biten av en tax än en amstaff
Tycker det känns ganska så fel att låta barn gå ut med hundar utan att en vuxen finns med, särskilt så pass stora hundar.
Äh, jag var ute och gick själv med vår newfoundlandshund när jag var yngre än så.
Håller för övrigt med om att ett hundkörkort bör införas.
Däremot undrar jag vad joriice tror kommer at hända om man tillfogar en kamphund med instabilt psyke smärta genom elchocker?
Jag skiter väl i deras psyke när det handlar om en attack som pågår! Typ som en dosa på kopplet eller en radiostyrd knapp man kunde ge den chocker IFALL den skulle anfalla, och det skulle vara lag på att ha det.
Håller med klopfis här, rottweiler, kamphund?
Sen så hade ett "körkort" av något slag varit en bra idé ja, finns att för mycket idioter som inte ska ha hund.
Äh, jag var ute och gick själv med vår newfoundlandshund när jag var yngre än så.
Aaa men då hände de väl ingenting heller?:MrT:
Aaa men då hände de väl ingenting heller?:MrT:
Nä det var lite det som var min poäng. :D
Motorbreath
2009-11-02, 22:03
Slår/sparkar/stampar den hårt över ryggen.
Knappast hundarna i sig som är problemet.
Det blir relevant vad det är för ras med då vissa raser är väldigt krävande, medan andra inte är det i samma grad. Kamphundar tillhör dom mer krävande.
Svårt att avgöra vilka som är lämpliga ägare för krävande raser.
Sen spelar det väl lite roll hur farlig hunden kan bli. Jag har svårt att se en chihuahua vara en samhällsfara hur man än missköter den :)
---
Hoppas allt går bra med din bror!
von huff
2009-11-02, 22:05
Är dessa hundar man använder som kamphundar, extra aggressiva hundraser?
Min tanke är bara att det är människorna som i första hand påverkar hundarna.Tänker på djur i allmänhet så skiter de i människorna om man inte retar dem, de har ungar eller är skadade.Rottweilern är om jag inte minns fel känd som en barnkär hund men det kan ju slå slint ochså tyvärr:(
Rear naked choke har jag hört ska vara bra på kamphundar. :D
En rottweiler är faktiskt en vallhund från början. Fast poängen är väl mer att det är en kraftfull hundras och därför skaffar folk som vill vara häftiga den.
Tack
Självfallet, jag förespråkar inte pitbulls och ser gärna körkort. Jag menade bara att det inte alltid är så lyckat för en del sorts personer vad för lite större hund de än har.
Min mosters Collie blev attackerad av två pitbulls när de var ute och gick. En tjej på 40 kg åkte hjälplöst efter i kopplet och grinade när hennes pojkväns hundar löpte amok. Collien klarade sig, och polisen sade att det var tredje anmälningen på kort tid. Ändå ingen avlivning. :(
Själv tycker jag att alla kamphundar borde förbjudas
Inte för att vara dryg i din tråd när din lillebror har varit med om något hemskt. Men kan inte låta bli att bli irriterad när folk använder ordet kamphund och skyller det som hänt på rasen. Får en hund en dålig uppfostring och vet inte riktigt sin plats och vem som är flockledare (+ en jävla massa annat) så kan sånt här hände alla hundraser imo.
Btw: Vem ska bestämma vilken ras som är en "kamphund" och vilka som ska få ägen en? om jag har svart bälte i karate får jag äga en grand danois då?
spoonchest
2009-11-02, 22:11
Jag skiter väl i deras psyke när det handlar om en attack som pågår! Typ som en dosa på kopplet eller en radiostyrd knapp man kunde ge den chocker IFALL den skulle anfalla, och det skulle vara lag på att ha det.
Kardinalfel. Som att släcka eld med bensin när det kommer till just kamphundar.
Katastrofal
2009-11-02, 22:14
Inte för att vara dryg i din tråd när din lillebror har varit med om något hemskt. Men kan inte låta bli att bli irriterad när folk använder ordet kamphund och skyller det som hänt på rasen. Får en hund en dålig uppfostring och vet inte riktigt sin plats och vem som är flockledare (+ en jävla massa annat) så kan sånt här hände alla hundraser imo.
Btw: Vem ska bestämma vilken ras som är en "kamphund" och vilka som ska få ägen en? om jag har svart bälte i karate får jag äga en grand danois då?
+1
Tack!
Degpekka
2009-11-02, 22:14
Gillar inte ordet kamphundar, då det inte säger ett skit om varken rasen eller hundens psyke. Men dem raser som folk syftar på är oftast olika former av bullterrier, tex engelsk staffordshire bullterrier, amerikans staffordshire bullterrier(amstaff), amerikansk bulldog, amerikansk pitbullterrier, dogo argentino mfl. Vissa av dessa kan ibland vara aggressiva mot andra hundar(men väldigt sällan människor då dem aldrig avlats för att kampa mot dem), men även detta avlar man bort, men det är ju tyvärr inte enbart renrasiga med stamtavlor som det avlas på så det e klart att lite "fel gener" smiter igenom. Men som med mkt annat är det väldigt beroende på individen också.
Men en schäfer, rottis, dobber, malle, mastiff eller annan stor hund med mkt krut i kan lätt bli väldigt fel och svår att ha å göra med om den hamnar hos fel person.
Edit: pucktvåa
Självfallet, jag förespråkar inte pitbulls och ser gärna körkort. Jag menade bara att det inte alltid är så lyckat för en del sorts personer vad för lite större hund de än har.
Min mosters Collie blev attackerad av två pitbulls när de var ute och gick. En tjej på 40 kg åkte hjälplöst efter i kopplet och grinade när hennes pojkväns hundar löpte amok. Collien klarade sig, och polisen sade att det var tredje anmälningen på kort tid. Ändå ingen avlivning. :(
Värsta man kan möta. En liten tjej som är ute med sin pojkväns rottweiler/pitbill/amstaff som självklart känner att hon är orolig när hon är ute och går. Samt hon har inte en chans att hålla emot när hunden vill något.
Vill skillnad på hund och hund när det gäller resultat av attack i och för sig. Samt väldigt olika krav på uppfostran. En cocker spaniel är inte samma som en rottweiler.
Fan sjukt att avliva en 9 månader gammal hund. Det är inte hunden det är fel på, i synnerhet inte i den låga ålder.
Ja och syrrans hundar är så lugna och bra med barn att en 7-åring säkert skulle kunna gå ut med dem, men det gör det inte rätt. ;) Långt ifrån alla hundar är lämpliga att lämnas ensamma med barn och långt ifrån alla barn är lämpliga att ansvara för hundar, därför bör det finnas en vuxen med i bilden.
Inte så värst sjuste mot ungen heller om man tänker efter. Nu fick leken konsekvenser som en 11-åring förmodligen inte är riktigt redo att hantera. Kan tänka mig att det var en traumatisk upplevelse för honom med om än inte lika traumatisk som för pojken som blev biten.
Fan sjukt att avliva en 9 månader gammal hund. Det är inte hunden det är fel på, i synnerhet inte i den låga ålder.
Det är bättre att låta den anfalla ett till barn som kanske inte har lika tur i oturen som den här killen hade?
Ofta är det ägarens fel ja, det kan jag hålla med om, men det är inte mer än rätt att avliva en hund som anfaller barn.
delta_mats
2009-11-02, 22:20
Rottweiler är inte en kamphund, utan en brukshund. Jag tycker det vore självklart med någon form av licens för samtliga hundar. Då minskar man risken för såna här olyckor och även djurplågeri.
spoonchest
2009-11-02, 22:20
grand danois är ju väldigt "sävliga" hundar, och lämpar sig alldeles utmärkt för familjer. Storleken kan bli ett problem om den är olydig. Men som Trance säger är det väldig skillnad på hundraser.
Synd med det som hände. Själv tycker jag att det är uppenbart att problemet ligger hos ägarna till hundarna i såna här situationer.
Tekniskt sätt är inte en Rottweiler en kamphund mer än en schäfer är det. Och har själv en "kamphund" dvs en amstaff som är ungefär så snäll som en hund kan vara. Helt och hållet fri från aggressivitet mot både människor och andra hundar, naturligtvis hade han varit en annan hund ifall han blivit uppfostrad av en kriminell människa eller av en osäker 13 åring.
http://img257.imageshack.us/img257/2382/dsc02819fd.jpg
peace
HajduMan
2009-11-02, 22:26
Jag antar att du inte menar mig när du säger att du blir irriterad på bla bla bla...
då du antagligen läst allt jag skrev. Och vad som avgör ifall du får ett hundkörkort?! har du tid att ha hund? lägger du tid på din hund? finns du med i polisens register? går du på hundkurser? etc etc
Degpekka
2009-11-02, 22:27
Han ser trevlig ut krellik, men det hör väl till att man som ägare till en sån hund alltid ska behöva försvara rasen... menmen, det tar man ju mer än gärna.
Jag tror helt klart på någon form av körkort för hund, där man tar körkort för just den rasen man vill äga. Ett teoretiskt prov där man får ganska kluriga frågor om deras mentalitet, allmän hundkunskap och sjukdomar osv. sen även ett praktiskt prov där man ska klara av att hålla kontroll på en sådan ras om den försöker dra iväg eller något liknande. Det är så mkt hundar som får skit när dem inte är skyldiga.
Kardinalfel. Som att släcka eld med bensin när det kommer till just kamphundar.
Beror väl på hur stark chock den får? Typ tazer, tror inte de är immuna mot det.
sKedbladh
2009-11-02, 22:32
Rottweiler är inte en kamphund, utan en brukshund. Jag tycker det vore självklart med någon form av licens för samtliga hundar. Då minskar man risken för såna här olyckor och även djurplågeri.
Tack! äntligen någon som påpekar det.
En 9månaders hund är fortfarande bara en valp och inte ens fullvuxen.
Att ägarna inte uppfostrat den är ju inte hundens fel - Men det är trots det valpen som får betala priset.
En hund som inte vet vad som är rätt och fel förstår ju inte om den gör fel, och anledning till att den inte har den förmågan är ju för att ägarna inte har orkat/kunnat lära hunden detta.
Tråkigt när sånt här händer.
Reagerar också på hur tråkigt det är när folk läser 'Rottveiler' och direkt tänker/skriver 'Kamphund'.
l2p
Larsson85
2009-11-02, 22:35
Slåss tillbaka så mycket du kan. Jag hade aldrig tvekat att ta till en fotbollsspark om jag eller någon annan hade blivit attakerad av en hund.
Beklagar Hajdu! :(
Jag ser också gärna att det blir krav på hundkörkort, många som inte kan ta hand om sina hundar.
Vill skillnad på hund och hund när det gäller resultat av attack i och för sig. Samt väldigt olika krav på uppfostran. En cocker spaniel är inte samma som en rottweiler.
True that.
Man borde också veta lite om hundars bakgrund och hur de borde tränas. Har inte cocker spaniel mycket jakt i sig? Hur blir en sådan hund om den endast får traska runt i en lägenhet och få motion när familjens son går ut och kastar boll?
grand danois är ju väldigt "sävliga" hundar, och lämpar sig alldeles utmärkt för familjer. Storleken kan bli ett problem om den är olydig. Men som Trance säger är det väldig skillnad på hundraser.
Vi har ägt "problem"hundar som vi mer eller mindre fått från en kennel. Det krävdes ca 2år att få våran grand danios som från början tuggade sönder allt man hade och kunde göra utfall mot människor/hundar till att bli en helt vanlig familjehund som kunde gå lös även fast en hare sprang några hundra meter bort och den drog inte.
Jag antar att du inte menar mig när du säger att du blir irriterad på bla bla bla...
då du antagligen läst allt jag skrev. Och vad som avgör ifall du får ett hundkörkort?! har du tid att ha hund? lägger du tid på din hund? finns du med i polisens register? går du på hundkurser? etc etc
Nej, jag menade mest overall gnället som man får höra från folk. "förbjud kamphundar" "avliva alla som börjar på p och slutar på bull" "Jag vågar inte gå med mina barn i parken för det finns KAMPhundar där". Bara allmänt trött helt enkelt :)
Degpekka
2009-11-02, 22:41
Sparka en hund som biter en tror jag inte tjänar mkt till, vissa hundar(av den typen som är så pass instabila att dem kan bita människor, och nu menar jag givetvis inte tjänstehundar) blir "tränade"/är vana vid att deras ägare slår dem med basebollträ och div otrevliga föremål mot huvudet. Är det bästa inte att försöka lyfta hunden som biter rakt upp i halsbandet?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6055648.ab
Idag blev min lillebror biten av en rottweiler på 9 månader. Min lillebrors klasskompis skulle gå ut med sin hund på lunchrasten i skolan och min lillebror följde med, när dom kastade boll med hunden så bet den plötsligt tag i min lillebrors ben och fällde honom, sen attackerade hunde honom i båda armarna, min lillebrors kompis slet och skrek i panik på hunden men den ville inte släppa. En tredje kompis fick som tur va syn på en polisbil en bit bort och fick dit dom till platsen men då hade hunden släppt. Hunden är nu avlivad och jag är precis hemkommen ifrån malmö lasarett där min lillebror just nu blir opererad, båda hans armar är fulla av stora bitmärken och köttsår. För övrigt är min lillebror en liten späd och försynt 11 åring.
fy fan
Jag anser att det är stort av dig att inte ropa att det är rasens fel utan att det är ägarens fel.
Hoppas bror din kryar på sig och att han slipper hundrädsla..
hundkörkort både vara lag på oavsett ras. hade det här vart en chihuahua så hade folk bara garvat åt det trots att hunden är lika illa uppfostrad. konsekvenserna vid en stor hund är dock enorma.
fy fan
Jag anser att det är stort av dig att inte ropa att det är rasens fel utan att det är ägarens fel.
Hoppas bror din kryar på sig och att han slipper hundrädsla..
hundkörkort både vara lag på oavsett ras. hade det här vart en chihuahua så hade folk bara garvat åt det trots att hunden är lika illa uppfostrad. konsekvenserna vid en stor hund är dock enorma.
Det roliga med små hundar är att de är ofta helt ouppfostrade eftersom deee eeee såå sööööta så dem behöver man inte ha pli på...
Det kvittar när jag går med min "kamphund" amstaffen gimli eftersom han bara pussar dem, men när jag går med min tjejs dobberman (som inte är en kamphund utan en utpräglad brukshund) så är det inte alls roligt när grannens småtjejer kommer tätt springandes förbi med deras galet skällande chihuahuor... Kort koppel på henne som gäller då minsann...
Wille005
2009-11-02, 22:52
Djur är till för att vara ute i det fria, se vad som händer. OP jag lider med dig. :(
hahavaffan
2009-11-02, 23:01
Har själv 3 hundar och hatar de flesta idioter med kamphundar. Notera idioter, inte alla. Vissa har koll på sina hundar.Är Rottweiler en kamphund nu också? Där ser man. :rolleyes:
Sjukt tragisk händelse! Vissa borde inte ha hund, det är helt klart. Dock inte mycket en 11-åring kan göra om en större hund ger sig fan på något :(
spoonchest
2009-11-02, 23:09
Det roliga med små hundar är att de är ofta helt ouppfostrade eftersom deee eeee såå sööööta så dem behöver man inte ha pli på...
...
Har själv en papillontik och varken jag eller sambon drar oss för att brotta omkull den när den inte sköter sig bland folk.
En gång stod vi i en kö och tjejen drar, efter några tillsägningar omkull hunden och ryter i ordentligt.(där det står drar/brotta, läs: knyck på handleden så hunden åker omkull.:) )
Döm om min förvåning när en tant i kön faktiskt utbrister något i stil med: "Men hur kan du bli så arg? Hon är ju så liten och söt?"
Märkte även andra i samma kö som också såg lite förskräckta ut.
Tjejen undrade vad det spelade för roll, men fick inget svar. oväntat.
Tack
Jo, men det är mer troligt att en tax biter dig än en amstaff ;) Eller.. umm.. de som klassas som inkompetenta att ha hund har väl oftare en amstaff än en tax, men en tax är nog rent allmänt galnare.
kimozabe
2009-11-02, 23:14
Golden Retriever har högsta bitstatestiken...är det en kamphund?
Är själv Rottweiler ägare och tycker det är tråkigt att alla Rottisar dras över "kamphunds" kanten.
+1 På hundkörtkort iaf.
Har svårt att se något negativt med att begreppet kamphund utrotades... Diffusare otydligare namn får man leta efter, får olämpliga hundägare att lockas till raserna som har oturen att nämnas i gruppen och får vanliga människor att bli oroliga (men inte för att hundar kampar utan för att hundarna är aggressiva, vore rimligare att vara rädda för vakthundar som är avlade att vara aggressiva mot just människor).
Rottweiler borde vara en av de säkraste hundarna att ha, vad jag förstått. De är trots allt avlade för att vara vakt och sällskapshundar, avlade mycket på humör och stabilitet. Tax = jakthund(Nej, det är ingen gullhund). Pudel = avlad för utseende = antagligen en av de sjukaste psykena. Det som ger rottweiler och liknande hundar dåligt rykte är ju helt enkelt för att det är de hundar som är vanligast bland kamphundsägare och allmäna flån som inte vet vad det innebär att ha en hund.
På tal om att hundar ska vara fria tycker jag det är fruktansvärt galet komiskt hur "djurvänner" kan ha små kinesiska hundar, hundar som är avlade över tusentals år på så dåliga egenskaper som möjligt. Detta för att de ska vara keldjur som ej springer iväg osv osv. Intressant att tänka hur dessa är i huvudet och hur de faktiskt mår, oavsett liv och ägare.
Kan det ha något att göra med att det är en otroligt vanlig familjehund?
Jo, men det är mer troligt att en tax biter dig än en amstaff ;) Eller.. umm.. de som klassas som inkompetenta att ha hund har väl oftare en amstaff än en tax, men en tax är nog rent allmänt galnare.
Ja taxar kan nog vara lite tjurskalliga! :D En bekant hade en tax som jakthund och även om den var helmysig och snäll så var den avgjort lynnigare än hans andra hundar.
Pudel = avlad för utseende = antagligen en av de sjukaste psykena.
Pudeln var även den jakthund från början, dess utseende och klippning uppkom för att det var praktiskt vid apportering i vatten. Nuförtiden har du säkert rätt i att de främst är avlade för utseende men vad gäller psyket är jag lite osäker på om jag håller med. Är inte pudlar kända för att vara ganska intelligenta? Då kan det väl inte vara speciellt sjukt?
Annars tycker jag att det känns som om många raser avlas sönder alltmer, det är rätt synd.
Ja taxar kan nog vara lite tjurskalliga! :D En bekant hade en tax som jakthund och även om den var helmysig och snäll så var den avgjort lynnigare än hans andra hundar.
Pudeln var även den jakthund från början, dess utseende och klippning uppkom för att det var praktiskt vid apportering i vatten. Nuförtiden har du säkert rätt i att de främst är avlade för utseende men vad gäller psyket är jag lite osäker på om jag håller med. Är inte pudlar kända för att vara ganska intelligenta? Då kan det väl inte vara speciellt sjukt?
Annars tycker jag att det känns som om många raser avlas sönder alltmer, det är rätt synd.
Jasså? Jo det kanske de är, inte läst nånting alls om pudlar faktiskt. Trodde att de låg i toppen för utseende-avel. Dock stött på en kasst skött pudel, det var nog han/hon som födde mitt förakt mot dem :D
Jasså? Jo det kanske de är, inte läst nånting alls om pudlar faktiskt. Trodde att de låg i toppen för utseende-avel. Dock stött på en kasst skött pudel, det var nog han/hon som födde mitt förakt mot dem :D
Yep, så är det ju ofta. Jag tyckte rätt illa om taxar innan jag mötte taxen jag nämnde i min förra post. Jag har faktiskt ingen större koll på pudlar heller så jag säger inte emot att de ligger i toppen av utseende-avel som du säger. Jag vet bara att det var en brukshund från början men hur det är idag vet jag inget om.
lider med dig hajdu detta e förjävligt. vissa ska inte ha hundar helt enkelt.
har själv blivit biten av en schäfer när jag va 8, ett ganska fint ärr på handen kvar. minns inte ens om hundhelvettet avlivades men vad ska man göra liksom.. han går väl o köper en ny bara.
hoppas brorsan mår bättre nu..
MVH
ja de är på tok för många barn som är ute med stora hundar som de inte klarar av att hantera om nått händer.
Hoppas allt blir bra med din bror.
det kanske även borde vara lag på att ha kavel på större hundar utanför hemmet eller iallafall när man går ute bland främmande människor?
http://amstaff-breed.com/store/images/large/spiked-dog-muzzle-leather-amstaff2_LRG.jpg
lider med dig hajdu detta e förjävligt. vissa ska inte ha hundar helt enkelt.
har själv blivit biten av en schäfer när jag va 8, ett ganska fint ärr på handen kvar. minns inte ens om hundhelvettet avlivades men vad ska man göra liksom.. han går väl o köper en ny bara.
hoppas brorsan mår bättre nu..
MVH
hundhelvetet? inte ägaren som uppfostrat fel tror du....känns lite fel att lägga det på hunden. Det är ägarna som oftast är problemet i dessa frågor, inte hundarna i sig..
det kanske även borde vara lag på att ha kavel på större hundar utanför hemmet eller iallafall när man går ute bland främmande människor?
http://amstaff-breed.com/store/images/large/spiked-dog-muzzle-leather-amstaff2_LRG.jpg
Som att sätta plåster på avskuren artär... Kan man inte hantera sin hund ska man inte ha hund. Varför straffa den majoritet som har hundar som de kan hantera?
Sen är ju inte det här absoluta trygghets knarkar hetsandet sunt, se till att hundägare som är kända för att inte kunna sköta om sina hundar förlorar rättigheten att ha hund (för problemet är inte bara att hundarna är okontrollerade utomhus utan även att hundarna blir misskötta och misshandlade) och låt oss övriga hundägare slippa ha våra hundar betraktade som potentiella Hanibal Lectors...
Var skulle för övrigt gränsen gå för vilka hundar som är "stora", är det bitkraft, bitstatistik, mentaliteten i rasen som ska spela in, ska man ta in vilka socialla grupper hundarna är populära i, etc när man bestämmer vilka raser som skulle utsättas för detta påbud?
Inte det minsta sjukt. En helt logisk konsekvens efter ett sådant angrepp.
Bortsett från att ha låtit 11-åringen gå ut med en så stor hund ensam behöver det inte alls vara ägarna till hunden som gjort något fel i det här fallet utan att hunden troligen hade ett medfött lynnesfel.
Att det oftast är ägarproblem betyder inte att det alltid är det.
Skulle väl sätta en peng på att hunden inte var köpt av en seriös uppfödare eller hade komplett stamtavla heller.
Är det någon som någonsin har sett denna bitstatistik??
Första gången jag hörde att Golden Retrivers ledde den var för över 15 år sedan men någon lista har jag aldrig sett. Ingen vet heller vem som har utfärdat den eller hur datan till den samlas in.
Tror nog att vi får avfärda bitstatistiken som en myt.
Skicka en krya-på-dig hälsning till brorsan nu.
Hoppas din bror repar sig bra HajduMan. Man undrar här vems felet är. Har hundägaren varit en total idiot, är det hundrasen i sig som är alldeles för aggressiv (pitbulls osv) eller är detta helt enkelt ett djur som totalt spårade ur och gick på rovdjursinstinkter?
ja de är på tok för många barn som är ute med stora hundar som de inte klarar av att hantera om nått händer.
Hoppas allt blir bra med din bror.
Då måste jag inflika: Väger man under 100 kilo så lär man faktiskt ha problem att hantera en rottweiler med bara fysisk överlägsenhet, så nästan alla rottweilerägare är för små för det. Så haken är inte att barnen var för små utan att de inte hade omdömet att gå ut med en hund, stor som liten, tycker jag.
Forskning på bitstatistik fanns iaf.
http://pediatrics.aappublications.org/cgi/content/full/117/3/e374#SEC4
Dog bites in children are more prevalent in certain dog breeds. Specific circumstances such as breed-related behavior of dogs and behavior of dog owners, children, and parents seem to increase the risks for dog bites. Therefore, prevention strategies should focus on public education and training of dogs and their owners. Children who are younger than 10 years represent the high-risk group for dog attacks.
Då måste jag inflika: Väger man under 100 kilo så lär man faktiskt ha problem att hantera en rottweiler med bara fysisk överlägsenhet, så nästan alla rottweilerägare är för små för det. Så haken är inte att barnen var för små utan att de inte hade omdömet att gå ut med en hund, stor som liten, tycker jag.
Den fysiska storleken är långt ifrån den enda anledningen till varför barn inte bör gå ut ensamma med hundar, stora som små.
Fy vad hemskt det som hände med din bror... Dom kan inte ha uppfostrat hunden bra alls... Hoppas han läker fint och inte blir jätterädd för hundar framöver.
Vad i helvete? Vad är det för föräldrar som låter sin 11 åriga son leka med en förmodligen sanslöst ivrig, lekfull/aggressiv och stark (även om den "bara" är 9 månader) rottweiler? Visst om det vart en knähund modell mops eller eventuellt en golden retriever..
mangemani
2009-11-03, 00:50
hmm,en arbetspolare skulle upp i en lägenhet och reparera nått,dom osm bodde där hade en hund,hunden morrade och höll på när han var där,han provocerade inte hunden..hon som var där såg bara efter lägenheten och tog inte hand om hunden eller nått,hon sa bara "nä hunden är inte farlig,han kan vara där",till slut så sög hunden sej fast i hanses vad,fick åka upp på sjukhus och han polis anmälde,men inget mer hände efter det.
nån vecka efter så kom en annan arbetspolare haltandes,tro inte på fan att hunden hade varit på honom med,han hade bara stått och pratat med ägaren och vips så satt tänderna i hans häl sena..det bettet var ännu värre än det den andra råkade ut för,han åkte också upp till sjukhuset men anmälde aldrig.
vi höll oss undan den hunden sen,vi kunde ju inte göra nå mer,polisen vägrade ju göra något.
:D
"Studien visade att en av fem taxar har bitit eller försökt bita främlingar och lika många har attackerat andra hundar. En av tolv hade attackerat sina egna ägare."
http://www.metro.se/2009/04/23/88560/golden-retriever-bland-de-minst-aggre/
Nu säger jag inte att det inte var pitbulls men det finns faktiskt få renrasiga pitbulls i Sverige. Många blandar ihop pitbull och amstaff och det är väl oftast amstaff man ser men de är ganska lika.
Degpekka
2009-11-03, 02:52
Nu säger jag inte att det inte var pitbulls men det finns faktiskt få renrasiga pitbulls i Sverige. Många blandar ihop pitbull och amstaff och det är väl oftast amstaff man ser men de är ganska lika.
Det är förmodligen inte renrasiga amstaffs heller, då dem oseriösa hundköparna tenderar att köpa hundar utan stamtavlor till betydligt lägre pris. Men som du säger så finns det inte många APBT's i sverige.
Måste passa på att länka en trevlig film på en minst sagt välmående pitbull.
vNicN-o1VyA
:D
"Studien visade att en av fem taxar har bitit eller försökt bita främlingar och lika många har attackerat andra hundar. En av tolv hade attackerat sina egna ägare."
http://www.metro.se/2009/04/23/88560/golden-retriever-bland-de-minst-aggre/
Det där stämmer fan. En tjej jag umgås med har en liten chihuahuablandning och den bits om man råkar göra något "fel". Och man kan ju inte ställa sig och skrika på hennes hund heller. Då hade det blivit ett jävla liv. Även om jag tror det varit bra för hunden att lära sig veta hut. *screwy*
Richard85
2009-11-03, 05:47
Man kan ju fråga sig vad ungarna gjort för att få hunden att reagera så. Haft hund i hela mitt liv och har haft bla en rottweiller, amstaff, inne på en blandras nu i form av golden/labbe/collie..Även uppvuxen med kompisar som haft hundar etc.
Det man kan fråga sig som sagt vad skedde vid händelsen? INGEN hund bara snetänder och attackerar, den saken är glasklar, det finns alltid en trigger och ja, att släppa iväg två 10-11åringar med en rottweiller oavsett om den bara är 9månader så är den fysiskt överlägsen redan många vuxna, DET är problemet, hunden i sig är/var inte problemet. Tyvärr skriker många avliva hunden men i 99% av fallen är det inte fel på hunden utan ägaren/ägarna. Det avlivas rent för enkelt i detta landet, ges ingen chans till rehab för hundarna.
Tyvärr idag så är det extremt vanligt med familjer/yngre individer som ska ha dom här större hundraserna för att få en status, för det är vad det handlar om, status. Finns väl inget roligare när man går i stan och ser dom här killarna gå med sin pitbull/amstaff/blandraser av dom större arterna som drar dom här killarna som en säck nötter bakom sig...Disciplin krävs oavsett hundras/storlek och som någon nämnde, kan lova er att dom som biter oftast är dom små hundraserna men det uppmärksammas inte av olika anledningar. En är ju att skadan på personen blir obefintlig jämfört med exempelvis en rottweiller.
Sen gällande Golden retreiver statistiken, i måååånga fall när det kommer till "attacker" så beror det på att barnen hanterar hundarna HELT fel och har absolut ingen uppsyn av vuxna vid tillfällena..
Människan är problemet, inte hunden.
Såna där svartvitfläckiga med skitfula stora huvuden. Vad det nu spelar för roll.
victor_n
2009-11-03, 07:25
trist med din bror:/
Men som sagt avliva ägarna istället 99,99% deras fel att hunden får ett dåligt "psyke"
Slartibartfast
2009-11-03, 08:24
Hemska saker. :( Hoppas allt går bra med din lillebror!
Varför skaffar men en sk. kamphund. Fulare/vidrigare hundar får man ju leta efter.
delta_mats
2009-11-03, 08:58
Såna där svartvitfläckiga med skitfula stora huvuden. Vad det nu spelar för roll.
Tror du tänker på bullterrier.
delta_mats
2009-11-03, 09:01
Varför skaffar men en sk. kamphund. Fulare/vidrigare hundar får man ju leta efter.
Men vad är en kamphund?
Handlar inte denna tråd om 11 åringen, och om en attackerande rottweiler? Varför diskuterar ni om Amstaffs och APBT?
Hoppas din bror kommer bli helt återställd Hajdu. Har haft en polares brorsa som blev biten av en hund när vi var yngre, och armen såg väldigt ful ut ett tag, men nu ser det helt okey ut. Sen hade vi en liten flicka på landet som blev biten i hela ansiktet, och hon är också återställd nu flera år senare. Hoppas allt löser sig för brorsan din.
Man kan ju fråga sig vad ungarna gjort för att få hunden att reagera så. Haft hund i hela mitt liv och har haft bla en rottweiller, amstaff, inne på en blandras nu i form av golden/labbe/collie..Även uppvuxen med kompisar som haft hundar etc.
Det man kan fråga sig som sagt vad skedde vid händelsen? INGEN hund bara snetänder och attackerar, den saken är glasklar, det finns alltid en trigger och ja, att släppa iväg två 10-11åringar med en rottweiller oavsett om den bara är 9månader så är den fysiskt överlägsen redan många vuxna, DET är problemet, hunden i sig är/var inte problemet. Tyvärr skriker många avliva hunden men i 99% av fallen är det inte fel på hunden utan ägaren/ägarna. Det avlivas rent för enkelt i detta landet, ges ingen chans till rehab för hundarna.
Tyvärr idag så är det extremt vanligt med familjer/yngre individer som ska ha dom här större hundraserna för att få en status, för det är vad det handlar om, status. Finns väl inget roligare när man går i stan och ser dom här killarna gå med sin pitbull/amstaff/blandraser av dom större arterna som drar dom här killarna som en säck nötter bakom sig...Disciplin krävs oavsett hundras/storlek och som någon nämnde, kan lova er att dom som biter oftast är dom små hundraserna men det uppmärksammas inte av olika anledningar. En är ju att skadan på personen blir obefintlig jämfört med exempelvis en rottweiller.
Sen gällande Golden retreiver statistiken, i måååånga fall när det kommer till "attacker" så beror det på att barnen hanterar hundarna HELT fel och har absolut ingen uppsyn av vuxna vid tillfällena..
Människan är problemet, inte hunden.
Jag förstår verkligen din poäng med avlivningen. Men måste också få säga, att även om det är personens eller hundens fel, så måste det vara någonslags rättvisa att hunden som attackerat ens lillebror på elva år får avlivas. Sen tycker jag dom ska fråga familjen till hunden, och fråga om dom sett tendenser på det innan osv.
Daniiiel
2009-11-03, 09:33
En rottweiler är faktiskt en vallhund från början. Fast poängen är väl mer att det är en kraftfull hundras och därför skaffar folk som vill vara häftiga den.
Vad du menar är att den från början är en brukshund som man använde till flera olika saker t.ex vallning. Den användes flitigt som vakt/skyddshund så långt tillbaka som man kan spåra rottweilern.
delta_mats
2009-11-03, 09:35
Jag förstår verkligen din poäng med avlivningen. Men måste också få säga, att även om det är personens eller hundens fel, så måste det vara någonslags rättvisa att hunden som attackerat ens lillebror på elva år får avlivas. Sen tycker jag dom ska fråga familjen till hunden, och fråga om dom sett tendenser på det innan osv.
Det har ju ingenting med rättvisa att göra. Man gör det såklart för att risken att den ska attackera igen inte ska finnas. Alternativet är att hunden skulle tvångsflyttas till någon ägare som kan ta hand om, uppfostra den bättre men den möjligheten finns knappast med tanke på alla misskötta hundar som finns.
Licens för hund vore verkligen på sin plats, teoretiskt och praktiskt prov efter en teoretisk och praktisk kurs.
delta_mats
2009-11-03, 09:36
Vad du menar är att den från början är en brukshund som man använde till flera olika saker t.ex vallning. Den användes flitigt som vakt/skyddshund så långt tillbaka som man kan spåra rottweilern.
Skydd ingår väl i bruks vad jag vet.
Nej, det har snarare med att man avlat sönder rasen. Golden retrivers dras bland annat med epilepsi och en rad andra sjukdomar. De har också problem med aggressivitet och omotiverad rädsla.
Är det någon som någonsin har sett denna bitstatistik??
Första gången jag hörde att Golden Retrivers ledde den var för över 15 år sedan men någon lista har jag aldrig sett. Ingen vet heller vem som har utfärdat den eller hur datan till den samlas in.
Tror nog att vi får avfärda bitstatistiken som en myt.
jag har sett en sån statistik i nån tidning, minns dock inte vilken.. visst är det ju så att golden är en av dom vanligare raserna bland familjer men schäffern som många tror ligger högst är inte så högt upp och samtidigt är den mest populära rasen i sverige..
Det har ju ingenting med rättvisa att göra. Man gör det såklart för att risken att den ska attackera igen inte ska finnas. Alternativet är att hunden skulle tvångsflyttas till någon ägare som kan ta hand om, uppfostra den bättre men den möjligheten finns knappast med tanke på alla misskötta hundar som finns.
Licens för hund vore verkligen på sin plats, teoretiskt och praktiskt prov efter en teoretisk och praktisk kurs.
Om vi frågar Hajduman, så tror jag nog han tycker det är skönt att den hunden inte lever just nu. Även om det är pga av ägaren att den uppfostrats fel, så måste man nog hysa ett agg mot den hund som gjort något sådant.
Missförstå mig inte som en hundhatare nu. Jag tycker också licens vore på sin plats. Jag har själv haft en rottweiler blandras, och den var den bästa hunden jag någonsin haft.
börjar man avliva för "rättvisa" är nog nåt rätt snett tycker jag. Har hunden någon störning som man av någon anledning anser att den inte går att korrigera, så fine.
Men att man låter en 11 åring ha en "egen" rottweiler som ungen är ute och går med är ju åt helvete, unghundar är ofta oförutsägbara ibland, bara det att dom kan bli så väldigt glada och upphetsade - och t.ex börja dra för att springa fram till något, finns inte en chans att en 11 åring orkar hålla emot.
något jag blir förvånad över när jag åker till syrran i Göteborg är hur många som har hundarna lösa i området som ändå är tätbebyggt, och många som inte har någon koll på hunden som går lös. idioti
Daniiiel
2009-11-03, 09:44
Skydd ingår väl i bruks vad jag vet.
Ja det stämmer
KalleBalik
2009-11-03, 09:50
Nej, Rottweilern är ingen vallhund från början, den hade som uppgift att skydda boskapshjorden och herden från rovdjur men den hade inte som uppgift att valla hjorden.
Jag har själv en Rottweiler och tyvär är det en ras som ofta drabbas av idiotiska ägare.
Är det bästa inte att försöka lyfta hunden som biter rakt upp i halsbandet?
Jo, som en valp har hunden det som instinkt att släppa taget då den lyfts i halsbandet/nackskinnet. Annars, på en vuxen hund, kan man dra den i bakbenen.
hundhelvetet? inte ägaren som uppfostrat fel tror du....känns lite fel att lägga det på hunden. Det är ägarna som oftast är problemet i dessa frågor, inte hundarna i sig..
lita ALDRIG på en hund. lita aldrig på djur över huvud taget, seriöst.. schäfern va tydligen jättesnäll och den skulle aldrig göra något sånt blabla osv osv, men tyvärr, tydligen så var den inte så snäll och en 8åring fick ett fett ärr.
fattar också att ägaren har en de i det hela men ett djur är och förblir ett djur min vän.
mvh
Nej, Rottweilern är ingen vallhund från början, den hade som uppgift att skydda boskapshjorden och herden från rovdjur men den hade inte som uppgift att valla hjorden.
Jag har själv en Rottweiler och tyvär är det en ras som ofta drabbas av idiotiska ägare.
Jag antar att det beror på när man anser hundrasen uppstod.
"Brief historical summary
The Rottweiler is considered to be one of the oldest dog breeds. Its origin goes back to Roman times. These dogs were kept as herder or driving dogs. They marched over the Alps with the Roman legions, protecting the humans and driving their cattle. In the region of Rottweil, these dogs met and mixed with the native dogs in a natural crossing. The main task of the Rottweiler now became the driving and guarding of the herds of cattle and the defence of their masters and their property. This breed acquired its name from the old free city of Rottweil and was known as the "Rottweil butcher`s dog"."
http://www.adrk.de/5_standard_e.htm
KalleBalik
2009-11-03, 10:51
Jag antar att det beror på när man anser hundrasen uppstod.
"Brief historical summary
The Rottweiler is considered to be one of the oldest dog breeds. Its origin goes back to Roman times. These dogs were kept as herder or driving dogs. They marched over the Alps with the Roman legions, protecting the humans and driving their cattle. In the region of Rottweil, these dogs met and mixed with the native dogs in a natural crossing. The main task of the Rottweiler now became the driving and guarding of the herds of cattle and the defence of their masters and their property. This breed acquired its name from the old free city of Rottweil and was known as the "Rottweil butcher`s dog"."
http://www.adrk.de/5_standard_e.htm
Precis, hundarna som användes av romarna anses mer vara en förfäder till Rottweilern.
Hajduman; Jag beklagar det som hände din bror och hoppas att han återhämtar sig snabbt. Hoppas även att det inte sätter alltför djupa psykiska spår så att han slipper gå runt och vara hundrädd resten av livet, han kan få komma och gosa med min rottis så får han se att alla Rottweilers inte är elaka :)
Pluttski
2009-11-03, 14:02
Hoppas för det första att din bror blir fullt återställd, väldigt tråkigt när sånt här händer!
Vissa av dessa kan ibland vara aggressiva mot andra hundar(men väldigt sällan människor då dem aldrig avlats för att kampa mot dem), men även detta avlar man bort, men det är ju tyvärr inte enbart renrasiga med stamtavlor som det avlas på så det e klart att lite "fel gener" smiter igenom. Men som med mkt annat är det väldigt beroende på individen också.
Men en schäfer, rottis, dobber, malle, mastiff eller annan stor hund med mkt krut i kan lätt bli väldigt fel och svår att ha å göra med om den hamnar hos fel person.
+1 kamphundarna är ju avlade för att slåss med hundar inte människor och är därför ofta pålitligare mot människor än hundar med t.ex. vaktegenskaper.
Det blir relevant vad det är för ras med då vissa raser är väldigt krävande, medan andra inte är det i samma grad. Kamphundar tillhör dom mer krävande.
Se ovanför!
Fel, de hamnar högt upp i bettstatistiken även om hänsyn tas till antalet registrerade hundar. Sönderavlad är ju som tidigare nämnts ett problem, ett annat är ju att folk inbillar sig att det är en familjehund som nöjer sig med några korta promenader om dagen. Retrievern är som namnet antyder en apporterande hund och behöver därför mycket fysisk aktivitet för att må bra. Får de inte utlopp för energin så blir de frustrerade och det får utlopp på andra sätt. Ungefär som jag när jag inte får träna :)
Självklart ska inte barn vara ute och rasta hundar oavsett ras. Ägarens storlek behöver däremot inte ligga till last vid hantering av hunden. Jag orkar hålla min och sambons rottis utan problem min flickvän skulle ha större problem med det skillnaden är att hon inte behöver hålla emot rottisen fysiskt för den skulle aldrig få för sig att dra i kopplet som den gör med mig ibland. Det handlar enbart om ledarskap jag är styvhusse och är därmed inte lika befäst i mitt ledarskap, jag står över rottisen men jag står inte över matte. Det är väl så det brukar vara i hemmet :)
Richard85
2009-11-03, 14:06
lita ALDRIG på en hund. lita aldrig på djur över huvud taget, seriöst.. schäfern va tydligen jättesnäll och den skulle aldrig göra något sånt blabla osv osv, men tyvärr, tydligen så var den inte så snäll och en 8åring fick ett fett ärr.
fattar också att ägaren har en de i det hela men ett djur är och förblir ett djur min vän.
mvh
Det största djuret som INTE går att lita på är människan.
Har litat och litar på mina hundar till 100% i ALLA lägen och är inte orolig något och än så länge har inte mina hundar gjort bort sig..Tvärtom..Dom vet vad som gäller...Allting handlar om uppfostran..
delta_mats
2009-11-03, 14:16
Det största djuret som INTE går att lita på är människan.
Har litat och litar på mina hundar till 100% i ALLA lägen och är inte orolig något och än så länge har inte mina hundar gjort bort sig..Tvärtom..Dom vet vad som gäller...Allting handlar om uppfostran..
Problemet är väl. För att man ska kunna lita på ett djur måste man ha utsatt djuret för vissa situationer under olika förhållanden, och se hur djuret beter sig. Har man inte det kan man inte heller lita på djuret till 100%. Så att komma och säga att man minsann litar till 100% på sin hund i alla lägen är dumt då du knappast utsatt din hund för alla situationer i olika förhållanden.
+1 kamphundarna är ju avlade för att slåss med hundar inte människor och är därför ofta pålitligare mot människor än hundar med t.ex. vaktegenskaper.
Se ovanför!
Att kamphundar ska slåss mot varann och inte vara aggressiva mot människor (någon sådan avlad ras existerar inte) har inget att göra med hur krävande hunden är, d.v.s vilka krav det finns på ägaren för att hunden inte ska ställa till problem.
KalleBalik
2009-11-03, 15:12
Ingen hund föds till kamphund, och det finns inga raser som per automatik är kamphundar.
Begreppet kamphund definieras i djurskyddsförordningens § 19 och innebär att en hund, oavsett ras, ska uppfylla ett antal kriterier för att kallas kamphund. Kännetecknande för en sådan hund är att den
har extremt stor kamplust,
blir lätt retad och biter,
bara med svårighet kan förmås avbryta ett angrepp
och har en benägenhet att rikta sitt kampintresse mot människor eller andra hundar.
beklagar, hemskt när sådant händer.
Fast sånna här attackar händer ibland och problemet i detta fall var ju att hundföraren bara var 11år. Jag jagar endel och hundar som biter barn får man höra om ibland men då är de oftast en vuxen i närheten och då hinner de bara blir ett bett= inget som skrivs i tidningar.
tråkig med din bror :/
Alla hundar kan det ju slå slint i som vi upplever det. Att två ungar ska vara ute själva och busa med en större hund tycker jag låter oansvarigt. Två ungar som kanske bråkar med varandra på skoj, tar bollen ifrån varandra och blir lite högljudda kanske inte alls uppfattas på samma sätt av hunden.
Nu inte sagt att det var något sådant som hände men hade likaväl kunnat sluta ännu värre eller att något helt annat hade hänt där två 11-åringar inte har den kontroll över hunden som krävs.
Tycker själv hundkörkort vore vettigt med allt vad gäller att följa regler gällande lösa hundar, plocka upp skit, någon kurs i hundens beteénde och uppfostran mm(Så man slipper se en massa idioter som brottar ner sina hundar om vartannat och trycker ner dem i sin avföring för att få dem rumsrena). Vidare tycker jag inte barn eller främlingar som inte känner hunden ska få gå ut med den.
Mest trött är jag på människor som har tjocka halskedjor och amstaffar. Accesoarer.
Tror du tänker på bullterrier.
http://static.gotpetsonline.com/pictures-gallery/dog-pictures-breeders-puppies-rescue/bull-terrier-pictures-breeders-puppies-rescue/pictures/bull-terrier-0126.jpg
Ja se på fan, det gjorde jag visst, förlåt :em:
Två såna var det i alla fall.
Degpekka
2009-11-03, 18:12
Fula? :O
http://pics.hoobly.com/full/ZIDA16IFDRXB9ZWSMS.jpg :D
edit: oops, lite för stor bild.
Coldsmith
2009-11-03, 18:14
Som så många här säger, ägarnas fel till 99%. Sen är det också så att barn oftast inte vet hur man beter sig hos en hund och det är möjligt att hunden fick för sig att försvara den ena killen, kanske bråkade om bollen eller nåt, kan vara massor av anledningar. Kan också vara en flippad hund bara, vem vet.
Sen är ju oftast små hundar även de bråkigaste eftersom de hanteras mer som en leksak och baby än som en hund.
Rottweiler är en superfin hund. Problemet är att många som skaffar en rottweiler tror att det räcker med tre promenader om dagen på kanske totalt 30minuter. Men det är inte ens uppvärmning för en sån hund, då blir de lätt överenergiska och till slut aggressiva. Den behöver både fysisk och mental stimulans. Det gäller förstås alla hundar, men vissa hundar behöver mer av det kan man säga.
Sen är det också så att de flesta vuxna inte heller vet hur man beter sig bland hundar. Hur många här till exempel brukar hälsa på hunden det första dom gör när dom k ommer hem till någon hundägare? Jag skulle säga att 95% i min bekantskapskrets gör så, om inte mer.
Så de flesta har ingen hundkoll och det lägger ju ännu större ansvar på ägaren, för det är faktiskt ägaren som har det slutliga ansvaret för hunden.
Hade jag haft en rottweiler eller en annan energisk hund så skulle jag informera alla i min omgivning hur man beter sig kring den och jag skulle ALDRIG låta barn ta hand om den, jag skulle endast släppa iväg den med någon jag litar på och som jag vet kan hantera en hund. Och det hoppas jag är något som gäller hos alla hundägare.
En hund kan bete sig på ett sätt i närvaro av en person, men på ett HELT annat sätt med en annan person.
Clarkolofsson
2009-11-03, 19:28
1 Vem låter sin son gå ut ensam med en rottweiler?
2 Vem fan är den dumma jäveln som låter sina rottweiler gå ut med en liten unge?
Ignatius72
2009-11-03, 19:32
. Kan också vara en flippad hund bara, vem vet.
Avliva den eller chansa och se om den biter sönder fler ungar?
Coldsmith
2009-11-03, 19:36
Avliva den eller chansa och se om den biter sönder fler ungar?
Avliva alla som kommer till sjukhuset också, ifall dom bär på något dödligt smittsamt?
Eller så kanske vi kan göra så att vi undersöker saken lite närmare. Låter som att det sistnämnda är lite vettigare. Eller hur?
Ignatius72
2009-11-03, 19:51
Avliva alla som kommer till sjukhuset också, ifall dom bär på något dödligt smittsamt?
Eller så kanske vi kan göra så att vi undersöker saken lite närmare. Låter som att det sistnämnda är lite vettigare. Eller hur?
Förstår jag dig rätt att du inte ser skillnad på människor och djur samt att du gärna chansar på att hunden ska tugga på ett barn till?
Hade ungen varit hälften så gammal hade den säkert dött. Fortsätta utreda?
Coldsmith
2009-11-03, 19:57
Förstår jag dig rätt att du inte ser skillnad på människor och djur samt att du gärna chansar på att hunden ska tugga på ett barn till?
Hade ungen varit hälften så gammal hade den säkert dött. Fortsätta utreda?
Ja fortsätta utreda, om hunden går att rehabilitera till exempel? Vad som orsakade det?
Jag ser skillna på människor och djur, jag ser också skillnad på en sjuk hund och en sjuk ägare. Den sjuka hunden kan man nämligen rehabilitera.
Tycker du man ska avliva allt möjligt till höger och vänster?
Och jag har inte sagt något om att ge huinden chans att tugga på ett till barn, men att man ska undersöka hur hunden egentligen mår och är. Det gör man med ett mental-test gjort av tränade individer.
Tycker det är tragiskt att folk ska vara så snabba med att avliva hit och dit, utan minsta tanke på alternativ.
Men jag gissar på att du varken har hundvana eller kunskap om hundar?
delta_mats
2009-11-03, 20:10
Ja fortsätta utreda, om hunden går att rehabilitera till exempel? Vad som orsakade det?
Jag ser skillna på människor och djur, jag ser också skillnad på en sjuk hund och en sjuk ägare. Den sjuka hunden kan man nämligen rehabilitera.
Tycker du man ska avliva allt möjligt till höger och vänster?
Och jag har inte sagt något om att ge huinden chans att tugga på ett till barn, men att man ska undersöka hur hunden egentligen mår och är. Det gör man med ett mental-test gjort av tränade individer.
Tycker det är tragiskt att folk ska vara så snabba med att avliva hit och dit, utan minsta tanke på alternativ.
Vem ska rehabilitera hunden? Vem ska stå för kostnaden? Det finns ju tusentals misskötta hundar, även om bara en bråkdel biter folk, ska även dessa rehabiliteras och vem ska stå för den kostnaden?
Vem ska rehabilitera hunden? Vem ska stå för kostnaden? Det finns ju tusentals misskötta hundar, även om bara en bråkdel biter folk, ska även dessa rehabiliteras och vem ska stå för den kostnaden?
Och däri ligger grundproblemet. Att det finns en sådan uppsjö av hundar som misskötts. I vissa fall är kanske enda alternativ att avliva men jag håller samtidigt med om att det kan gå lite väl fort ibland, iaf snacket runtomkring. I just det här fallet kan nog ingen av oss göra en rättvis bedömning utan vi får helt enkelt sätta lite tilltro till att denna bedömning gjordes av kompetent personal.
Sen pratas det mycket om raser hit och kamphundar dit. Jag har själv en golden retriever, en ras som kan uppfattas så långt ifrån kamp det bara går. Kan dock säga att en liten kille på 11 år inte skulle ha en chans att göra den minsta skillnad om hunden verkligen bestämmer sig för att gå höger istället för vänster. Det är alltid ett samspel mellan en väl stimulerad hund, en klok och ansvarsfull ägare och ett sunt förnuft gällande hunden och kontakten med andra människor och hundar. Jag möter dagligen folk som går med sina hundar lösa. Tror det handlar om en prestigefråga i många fall - "klart MIN hund klarar att gå lös. Den gör allt som jag säger". Jag har också bekanta som är så pass hundrädda att de aldrig skulle gå på samma gata som en lös hund, oavsett ras. Det handlar om respekt för andra helt enkelt. Jag är själv lite osynligt vaksam då jag möter små tjejer eller till och med barn som är ute med familjens hund. Händer det något ligger de som en streckgubbe efter, blåhållandes i kopplet.
Ignatius72
2009-11-03, 22:16
Jag har tävlat med hund i samtliga bruksgrenar, tränat skydd i mån av tid de senaste 12 åren. Tränat med polis och väktare och med den absoluta eliten inom hundsverige. Varit med och testat hundar på MH, korning och polisens L-tester. Tagit hand om hundar som ingen klarat av.
Jag gissar på att du varken har hundvana eller kunskap om hundar och därtill är naiv?
Nåja. Mer inkompetenta ägare som borde få sig en avhyvling i så fall :)
Ignatius för min talan i den här tråden.
Och däri ligger grundproblemet. Att det finns en sådan uppsjö av hundar som misskötts. I vissa fall är kanske enda alternativ att avliva men jag håller samtidigt med om att det kan gå lite väl fort ibland, iaf snacket runtomkring. I just det här fallet kan nog ingen av oss göra en rättvis bedömning utan vi får helt enkelt sätta lite tilltro till att denna bedömning gjordes av kompetent personal.
Hunden avlivades väl på ägarens initiativ?
Det ena hindrar inte det andra. Djurförbud borde vara lättare att få. gå snabbare samt kunna kontrolleras hårdare. I det här fallet har jag däremot ingen aning om det är befogat.
Fula? :O
Tveklöst. Men smaken är som baken*kissass*
HajduMan
2009-11-04, 17:20
Tack för alla kommentarer! (Även fast ett fåtal tas som en direkt förolämpning)
Uppdatering: Efter att min bror åkt in på akuten så gick hans kompis hem med hunden och stängde in den i ett rum till hans pappa kom hem och när hans pappa gick in i rummet så hade hunden även attackerat honom, det blev dock inget allvarligt. Han hade då åkt till djursjukhuset för att avliva den. Hunden var full med adrenalin så det gick inte att söva hunden på djursjukhuset och enligt veterinären så hade hunden fått en flipp.
Jättetråkigt med din bror och jag hoppas att han blir bättre men oj oj så mycket okunnighet i en tråd var det länge sedan man såg.
Granatgiraffen
2009-11-04, 18:56
Jättetråkigt med din bror och jag hoppas att han blir bättre men oj oj så mycket okunnighet i en tråd var det länge sedan man såg.
Första tråden du läser på länge eller?
Tror du alla ser likadana ut eller? :smash:*gah!*
Första tråden du läser på länge eller?
Nej men ett stort och väldigt aktuellt ämne som jag tycker är intressant, alla fördomar mot "kamphundar" är ju bara så jävla skeva.
Nelson81
2009-11-04, 19:10
en idiot blir inte en mindre idiot bara för att dom tar hundkörkort.
delta_mats
2009-11-04, 20:58
en idiot blir inte en mindre idiot bara för att dom tar hundkörkort.
Du har rätt, se bara på idioter i trafiken, fick dom körkortet i corn flakespaketet eller?
Men man kan nog förhindra många att impulsköpa en hund, kanske få in lite mer kunskap om hur man sköter om och uppfostrar en hund mm. Men idioter kommer alltid finnas tyvärr.
Folk får ta och lära sig att uppfostra hundar, Jag har haft hundar länge och vet hur man ska hantera aggresiva hundar. Din lillebrors kompis relativt unga rottweiler skulle ha kunnats att "skola" om med rätt tränare. Synd att folk skaffar hundar som dom sedan inte kan ge en ordentligt uppfostring. De är inga leksaker
späkalven
2009-11-08, 09:23
hur mycket ansvar har själva uppfödaren då? Alltid finns ju dom uppfödare som är ute efter pengarna när det gäller hundar, men har haft vänner som blivit nekade att köpa hund av en uppfödare, dock vart dom sura och sa att så fick man fan inte göra*grr27*
(själv vart jag väldigt glad då ja vet att det skulle leda till att hunden skulle bli en komplett idot i deras händer).
Dom har inte skaffat hunden änn heller, så nåt intresse fanns inte.
men hur skulle en uppfödare se på "körkort" till vissa raser? En seriös uppfödare vill ju ha ett bra ryckte för den hundras dom föder upp. tycker ju inte det skulle kunna bli så fel med att man skulle behöva körkort, Om det nu skulle hända något då så skulle hundägaren bli mer utpekad som problemet.
Men som sakt så finns ju den mindre seriösa uppfödaren som säljer "kamphundar" till höger och vänster och har mindre tänkade gällande avel och att hundarna hamnar i bra händer. Dom skulle ju se körkort som något negativt.
problemet skulle inte försvinna men det skulle minska kraftig med ett hundkörkort.
Nelson81
2009-11-08, 09:34
Du har rätt, se bara på idioter i trafiken, fick dom körkortet i corn flakespaketet eller?
Men man kan nog förhindra många att impulsköpa en hund, kanske få in lite mer kunskap om hur man sköter om och uppfostrar en hund mm. Men idioter kommer alltid finnas tyvärr.
aa precis, obligatorisk hundkurs hade kunnat få många gamla kärringar att lära sig uppfostra sina småhundar så dom slutar attackera mina staffar =)
Ignatius72
2009-11-08, 18:24
Folk får ta och lära sig att uppfostra hundar, Jag har haft hundar länge och vet hur man ska hantera aggresiva hundar. Din lillebrors kompis relativt unga rottweiler skulle ha kunnats att "skola" om med rätt tränare. Synd att folk skaffar hundar som dom sedan inte kan ge en ordentligt uppfostring. De är inga leksaker
Det har du ju absolut ingen aning om. Hunden kan ju ha bitit för att den är en nervsvag hund som har lätt till aggressivitet. Inte mycket att bygga på.
KalleBalik
2009-11-08, 18:34
Det har du ju absolut ingen aning om. Hunden kan ju ha bitit för att den är en nervsvag hund som har lätt till aggressivitet. Inte mycket att bygga på.
Jag håller med. Jag jobbar b.la med "problemhundar", och det är väldigt naivt att tro att det går att rädda alla hundar...tror man det har man inte tillräckligt på fötterna helt enkelt.
Som jag sa så kanske det hade gått, eller så hade det inte funkat att försöka träna bort aggresiviteten. Funkar det inte så har man ju åtminstånde prövat att göra något.
Richard85
2009-11-08, 19:42
Man kan alltid försöka. Lättaste utvägen är att avliva för att rädda sig själv, för det är just vad ägarna gör.
Sen är väl inte ni heller rätt folk likaväl som ni kritiserar dom som hävdar att hunden gått att rehaba så är ni väl inte heller förmögna att hävda att det INTE gått? Varje fall är unikt. Sen kan man fråga sig hur den här familjen skött hunden. Det verkar inte ha varit bra iallafall..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.