handdator

Visa fullständig version : Allmän hjälp sökes! need!

sk1tz
2009-11-02, 20:50
Hej!

Har tränat ett tag under flera månader, dock inte regelbundet pga. mitt jobb, då jag jobbat sena tider och slutat runt 21:00 tiden, varit hemma runt 22:00 och då har mitt gym stängt.

Nu har jag ÄNTLIGEN bytt butik och slutar runt 19:00, då passar det perfekt att träna efter jobbet! Tidigare körde jag och min vän kanske 1 gång / vecka och det gav inte mycket till resultat.

Jag verkligen älskar träning och det är verkligen något jag vill satsa på, dock så behöver jag lite råd.

Tränar för närvarande på nautilus, och började träna 3 gånger / vecka, men efter en instruktion med av instruktörerna på nautilus så bytte jag till helkroppsschema och kör enligt ett schema han har anpassat efter mig och jag går då efter nautilusmetoden - så tungt man bara orkar, så söligt som det bara går, och orkar man fler än 12 rep så ska man öka vikt.

Vad vill jag uppnå med min träning?

Jag vill ha explosivitet och STORA muskler samt gå upp i vikt. Mitt mål är att gå upp ca 10kg, vet dock inte under vilken period, och jag är beredd att verkligen satsa! Trots att jag för några dagar sedan fyllde 20 så är träning allt jag tänker på, bort med alkoholen, kör t.om. nyktert på helgerna :hbang::smash: .

Hur skall jag göra? jag äter tok mycket enligt mig. Men min ämnesomsättning är helt åt helvete, dvs. jag går aldrig upp i vikt, hur mycket jag än äter!

Körde tidigare: whey-80 på morgonen tillsammans med mycket frukost, gainers på dagen som mellanmål samt banan och morötter och ibland något ägg, gainer efter träningen och night-pro till natten, dock så fick jag så mycket finnar och inget resultat, trots att jag tränade hårt.

VAD SKA JAG GÖRA för att bli större, gå upp i vikt och få explosivitet i musklerna? Jag vet att resultat inte kommer på stört, men behöver verkligen lite expertisråd, för att träning är så knepigt, då verkligen ALLA har olika åsikter om hur man ska träna, äta, osv. Vill hitta något som passar mig och verkligen ger resultat! Jag är beredd att satsa till 110%, oavsett vad. Jag ska få drömkroppen, det är mitt mål, och samtidigt ha kul och må bra, för det är det jag gör av träning.

Så, hur ska jag träna och hur ska jag äta? Vissa säger att när man tränar tungt och snabbt så får man explosivitet, och min instruktör säger att när man tränar tungt och långsamt så får man explosivitet, och att det mina vänner säger är skitsnack, vilket stämmer?

Föredras det att köra helkroppsschema framför delat som jag tidigare gjort?
Min instruktör påstår att man ska köra ETT rep, så tungt som möjligt och så långsamt som möjligt, och inte mer än så. Är detta bra eller BEHÖVER man köra fler rep på samma övning för att få bästa resultat? Han påstår att det inte ger något att köra flera gånger, trots att man har ork och energi kvar.
Sen så påstår han att musklerna behöver 48 timmars vila innan man kan träna igen och därför tycker han det är bättre att köra 2 pass i veckan istället för 3, förr körde jag: måndag, onsdag, fredag, nu blir det: måndag, torsdag enbart (om man ska följa honom). Vad är bäst? Bryter man ner musklerna om man kör 3 gånger i veckan istället för 2?

Jag försöker äta var 3:e timme, eller ta en shake om jag inte hinner, då jag arbetar på dagarna. Finns det något annat sätt jag kan gå upp i vikt? jag vill samtidigt inte bli fet, dvs. gå upp i vikt genom att käka grädde, glas, godis, osv. Vill gå upp på ett hälsosamt sätt, då jag är väldigt mån om hyn också, finnar gillar jag verkligen, jag mår seriöst psykiskt dåligt av dem.

Svar uppskattas verkligen, detta är något jag gått runt och tänkt på länge och träning är verkligen något jag vill satsa på! Jag är beredd på att träna stenhårt och äta så mycket att jag spyr, bara jag får en hum om hur jag ska gå till väga.

Oh btw, för närvarande väger jag enbart 60kg och är ca 178cm lång (kan händas vara 179), vill väga minst 70kg. Är detta möjligt att nå till sommar 2010 tro?

Mvh

Jonatan

Scratch89
2009-11-02, 20:56
Hej!

Först och främst så får du börja träna enligt dina mål. Att vilja bli explosiv, stor och stark är, hårt draget, tre olika saker, och för att lyckas jättebra på något av det så får man försaka något annat. Nu går det självklart att få bra kompromisser ändå, t.ex genom att träna övningar inom olika repsintervall, eller ha dagar då du tränar tungt och dagar då du tränar lite lättare.

Problemet med Nautilusmetoden som sådan är att vikterna är alldeles för låga för att bli stark, och repetitionerna utförs alldeles för långsamt för att öka explosiviteten. Jag tycker att du borde se dig om efter ett nytt schema om du har de målen du har.

Angående maten, så är det inte ovanligt att ha samma problem som du. När man granskar maten så är det oftast en gemensam nämnare: För lite fett, för mycket mättande mat, och för "rent" överlag. Det finns ingen anledning att äta havregryn, fullkornsris och kycklingfilé om du har problem att få i dig maten.

sk1tz
2009-11-02, 21:02
Hej!

Först och främst så får du börja träna enligt dina mål. Att vilja bli explosiv, stor och stark är, hårt draget, tre olika saker, och för att lyckas jättebra på något av det så får man försaka något annat. Nu går det självklart att få bra kompromisser ändå, t.ex genom att träna övningar inom olika repsintervall, eller ha dagar då du tränar tungt och dagar då du tränar lite lättare.

Problemet med Nautilusmetoden som sådan är att vikterna är alldeles för låga för att bli stark, och repetitionerna utförs alldeles för långsamt för att öka explosiviteten. Jag tycker att du borde se dig om efter ett nytt schema om du har de målen du har.

Angående maten, så är det inte ovanligt att ha samma problem som du. När man granskar maten så är det oftast en gemensam nämnare: För lite fett, för mycket mättande mat, och för "rent" överlag. Det finns ingen anledning att äta havregryn, fullkornsris och kycklingfilé om du har problem att få i dig maten.

Fick ett schema enligt nautilus metoden förra veckan så har inte riktigt hunnit komma igång med den ännu, men det jag känner att 1 rep och tungt känns för litet, frågan är bara; vad ger bäst resultat? flera rep och tungt eller 1 rep och tungt? enligt instruktören så ger det samma resultat ändå..

Angående maten, ok! Vad skall jag äta? Mat med mycket fett eller mat med mycket protein/blandat med kolhydrater? och vad är viktigast att få i sig när man vill gå upp i vikt och träna stenhårt? Dessutom , rekommenderar du 3 pass per vecka i delat schema, dvs. tex; måndag ( biceps + bröst ), onsdag ( axlar, rygg, triceps ), fredag ( ben + mage + något till '?' )

Tack för svar!

Mvh

Jonatan

sk1tz
2009-11-02, 21:08
Är det bra att köra på tillskott såsom gainer, whey-80, osv som förr? trots finnarna? brukar det vara något man behöver för att gå upp i vikt som nybörjade och vid mitt stadie?

Petoria
2009-11-02, 21:15
Är det bra att köra på tillskott såsom gainer, whey-80, osv som förr? trots finnarna? brukar det vara något man behöver för att gå upp i vikt som nybörjade och vid mitt stadie?

Du behöver aldrig kosttillskott för att gå upp i vikt, det räcker med mat

JojjE_
2009-11-02, 21:49
Mitt tips är att läsa, läsa, och åter läsa. Det finns hur mycket information som helst där ute, och det är inte lätt att avgöra vem man kan lita på och vem som snackar skit, men det finns många profiler här p forumet som är mycket kunniga inom ämnet.
Jag förstår precis hur du känner, för det är verkligen så att inom träningen så säger alla olika. Och det är för att alla människor också är olika. Det som får Åke 25 att växa som en gud kanske inte alls funkar för Algot 18.
Det man kan göra är att läsa på dom olika "metoderna", och sedan testa sig fram. Välj en som verkar bra och kör på det i en månad och kolla dina resultat.

Angående maten så är det bra att förstå grundläggande näringslära för att undvika misstag så som " Aha, dom säger att jag behöver mer fett i min kost, då trycker jag i mig en chipspåse om dagen så blir jag nog stark". Så återigen, läs !
Kunskap är vägen till din drömkropp!

Gabriel174
2009-11-02, 22:32
Körde också Nautilusmetoden i ungefär en månad, sedan prövade jag på 3-dagarsprogrammet av z_bumbi som du finner här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Känns mycket bättre kan jag lova!