handdator

Visa fullständig version : Hjälp med hemmaträning

sagabin
2009-11-02, 15:34
Hej!
Jag har försökt sätta igång att träna väldigt länge nu. Har gjort flera försök men det rinner alltid ut i sanden då jag känner att det kanske är för lite träning, och att det är för få muskler jag tränar.
Ha i åtanke att jag aldrig tränat förr och har varken kunskap eller muskler att tala om.
Jag bestämde mig förut för att springa en km om dagen. Någon sa till mig "bara en km?! 7 minst!" då tappade man sugen helt... skulle aldrig orka det!
Senare bestämde jag mig för att göra 50 sit ups(25+25) och 45 knärmhävningar(15+15+15) (vanliga armhävningar klarar jag inte fler än fem, jag är väldigt otränad som sagt) varje dag. Men detta kändes som en så mesig träning att jag gav upp. Jag behöver ju träna mer än så!
En dröm är att få hjälp med ett träningsschema som jag troget kan följa!
Jag vet inte om jag vänt mig fel, eftersom de flesta här verkar ha tillgång till gym, men jag hade snarare tänkt mig att träna hemma.
Jag är i mina tonår och vill bygga upp en stabil grund innan det är försent.
Det borde väl finnas sätt att träna alla muskler utan gymredskapen?
Jag har hantlar, fast dom är på tok för tunga! dom väger ca 5 kg.
Jag har hört att man ska träna explosivt för snabbt resultat, alltså träna tills man ramlar ihop ungefär :)... Snabbt resultat är inte nödvändigt, men resultat som syns iallafall, efter någon månad. Det uppmuntrar en rätt rejält!
Jättetacksam för svar! Har gått och funderat på det här så länge nu!
Tack på förhand!

Pjotor
2009-11-02, 15:47
Vad bra att du funderar på att börja träna! Det är aldrig fel att vara i bra fysisk form.

Nu till några frågor:
1) Vad har du för HUVUDSAKLIGA mål med din träning? Är det att gå ner i vikt, bli starkare, bli muskulösare, få bättre kondition, eller något annat?
2) Hur ofta och hur länge är du beredd att träna? En gång i veckan, varannan dag, varje dag, eller hur?
3) Hur gammal är du, vad väger du och vilket kön tillhör du?
4) Vilken eller vilka träningsformer kan du INTE tänka dig att utföra? Löpning, simning, aerobics, spinning, cykling, ...?
5) Vilken eller vilka träningsformer tycker du är roliga och givande?

Svara på dessa frågor, så kan vi hjälpa dig bättre.

sagabin
2009-11-02, 16:12
Vad bra att du funderar på att börja träna! Det är aldrig fel att vara i bra fysisk form.

Nu till några frågor:
1) Vad har du för HUVUDSAKLIGA mål med din träning? Är det att gå ner i vikt, bli starkare, bli muskulösare, få bättre kondition, eller något annat?
2) Hur ofta och hur länge är du beredd att träna? En gång i veckan, varannan dag, varje dag, eller hur?
3) Hur gammal är du, vad väger du och vilket kön tillhör du?
4) Vilken eller vilka träningsformer kan du INTE tänka dig att utföra? Löpning, simning, aerobics, spinning, cykling, ...?
5) Vilken eller vilka träningsformer tycker du är roliga och givande?

Svara på dessa frågor, så kan vi hjälpa dig bättre.
Först och främst tack så jättemycket för att ni vill hjälpa mig! Det gör mig oerhört glad, för jag klarar inte av att lägga upp träningen själv!

1) Mitt huvudsakliga mål är då absolut inte att gå ner i vikt då jag är underviktig, jag vill bli starkare, gärna så det syns, är trött på att ha pinnar till armar... Bra kondition är också ett mål, men det känns ändå viktigast med muskler just nu, bra fysisk form. Jag satsar på att när jag kommit igång träna hårdare, bli lite av en muskelbyggare. Så styrka och muskulöshet är nog främsta målen, men jag tränar gärna kondition också i programmet!

2) Jag vill såklart se så snabbt resultat som möjligt, tre till fem gånger i veckan känns rimligt då enligt mig själv. Jag är nämligen beredd att satsa en hel del på det här! Men vad menar du med hur länge? hur länge varje pass ska vara? Så länge som det behövs!

3) Jag är 17 år, väger 53 kg (ca 176 cm), och jag är kvinna.

4) Löpning, om det innebär springning(eller vad man säger) så funkar det inte så bra, så god kondition har jag inte. Jogging funkar bättre isåfall.
Simning fungerar inte hemma tyvärr :). Spinning vet jag inte vad det är men all slags styrketräning man kan göra utan gymredskap är jag ute efter! Aerobics tycker jag verkar som att det inte ger så mycket synliga resultat, vilket jag vill ha. Utan ledning blir det nog också svårt?

5) Vanliga övningar som armhävningar, upphopp, sit ups osv tycker jag verkar givande! Jag har inte allt mycket kunskap om vad för slags träning som är speciellt givande. Men jag föredrar ju självklart den isåfall!
Rolig träning är den träning som ger resultat!

Jag kanske har för höga förväntningar på mig själv, jag kanske bör börja med väldigt mycket mindre träning. Men jag vill så gärna komma i form och inte känna mig så utsatt och försvarslös. Vill gärna skaffa muskler som syns alltså.
Hoppas det hjälper! Fråga mer om det behövs!
Tack igen!

MrPowa
2009-11-02, 17:38
Går lika bra att träna hemma utan att köra på gymmet, går köra knäböj med ryggsäck, om vikterna på dina hantlar går att ta av så kan du köra hantelpressar(axlar/bröst) samt hålla längst med kroppen träna utall,rak mark och vanliga marklyft. Och biceps/triceps.
Vad gör de om du springer 1 km om dan eller 7, bara att tänka att 1 km är mer än 0, alla börjar ju nånstans och du kommer ju bli bättre och bättre med tiden.

Commando1980
2009-11-02, 17:46
Hej!
Jag har försökt sätta igång att träna väldigt länge nu. Har gjort flera försök men det rinner alltid ut i sanden då jag känner att det kanske är för lite träning, och att det är för få muskler jag tränar.
Ha i åtanke att jag aldrig tränat förr och har varken kunskap eller muskler att tala om.
Jag bestämde mig förut för att springa en km om dagen. Någon sa till mig "bara en km?! 7 minst!" då tappade man sugen helt... skulle aldrig orka det!
Senare bestämde jag mig för att göra 50 sit ups(25+25) och 45 knärmhävningar(15+15+15) (vanliga armhävningar klarar jag inte fler än fem, jag är väldigt otränad som sagt) varje dag. Men detta kändes som en så mesig träning att jag gav upp. Jag behöver ju träna mer än så!
En dröm är att få hjälp med ett träningsschema som jag troget kan följa!
Jag vet inte om jag vänt mig fel, eftersom de flesta här verkar ha tillgång till gym, men jag hade snarare tänkt mig att träna hemma.
Jag är i mina tonår och vill bygga upp en stabil grund innan det är försent.
Det borde väl finnas sätt att träna alla muskler utan gymredskapen?
Jag har hantlar, fast dom är på tok för tunga! dom väger ca 5 kg.
Jag har hört att man ska träna explosivt för snabbt resultat, alltså träna tills man ramlar ihop ungefär :)... Snabbt resultat är inte nödvändigt, men resultat som syns iallafall, efter någon månad. Det uppmuntrar en rätt rejält!
Jättetacksam för svar! Har gått och funderat på det här så länge nu!
Tack på förhand!

jag tror det bästa är om du söker dig till ett gym (om möjligt) och får möjlighet att träna med mer erfarna gymmare.

sagabin
2009-11-02, 19:09
Går lika bra att träna hemma utan att köra på gymmet, går köra knäböj med ryggsäck, om vikterna på dina hantlar går att ta av så kan du köra hantelpressar(axlar/bröst) samt hålla längst med kroppen träna utall,rak mark och vanliga marklyft. Och biceps/triceps.
Vad gör de om du springer 1 km om dan eller 7, bara att tänka att 1 km är mer än 0, alla börjar ju nånstans och du kommer ju bli bättre och bättre med tiden.

Ja jag hoppas det går! det jag behöver hjälp med är lagom antal och set att börja med, och om man ska träna olika muskler de olika dagarna jag tränar, alltså jag skulle bli jätteglad om jag fick hjälp att lägga upp ett slags träningsprogram!
Sedan finns det massor av uttryck ni använder som jag inte förstår. Skulle vara tacksam om du kunde förklara vad du menar med "hålla längst med kroppen" eller "utfall" eller "marklyft"?
Vore bra om sidan hade en ordbok med liknande ord för oss nybörjare som inte kan!

Sedan är jag nyfiken på vad för slags övningar det finns att göra utan redskap som motsvarar det man gör på gym, för det måste ju gå på något annat sätt, eller hur? Om man ändå kunde få en överblick över övningar utan redskap för alla olika muskler!

Pjotor
2009-11-02, 19:52
Tack för svaren på mina frågor.

Om du vill bygga muskler så går det väldigt mycket lättare på ett riktigt gym. Dels är bra övningar med den egna kroppsvikten, utan redskap, ganska få. Dels så kommer du ganska snart att nå en gräns där du enbart tränar uthållighet, eftersom du då så att säga har kommit ikapp med styrkan jämfört med din kroppsvikt.

Jämför priset på ett årskort på gym med hur mycket pengar du lägger ner på kläder, hemelektronik eller andra saker. Det är ganska billigt, med tanke på vilka fördelar du får, men på ett gym måste du jobba en hel del själv. Det kommer du inte ifrån, oavsett vad du tränar.

Det är vanligt för nybörjare att gå ut för hårt och ha för lite tålamod. Det tar tid och arbete att bli stark. Se det som ett projekt för det närmaste året, istället för den närmaste månaden. Jag gissar att det är därför som det hittills har runnit ut i sanden. (Dessutom är det otacksamt att vara kvinna, eftersom kvinnor allmänt sett har svårare jämfört med män att bygga muskler. Men det betyder inte att det är omöjligt.

Jag kan rekommendera det upplägg för nybörjare som finns här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

"Ordbok" med länkar finns här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071

MrPowa
2009-11-02, 20:27
Vore bra om sidan hade en ordbok med liknande ord för oss nybörjare som inte kan!

Sedan är jag nyfiken på vad för slags övningar det finns att göra utan redskap som motsvarar det man gör på gym, för det måste ju gå på något annat sätt, eller hur? Om man ändå kunde få en överblick över övningar utan redskap för alla olika muskler!

Går även att träna endel på lekplatser, där brukar oftast finnas klätterställningar, liknande chins räcke, klättervägg bänkar att använda.
Så gym är inget måste för att kunna få muskler.

Och läs/skugga igenom sidorna Pjotor länka.
Och tänk på att börja sakta, ca 1-2 ggr veckan ex träna styrka 1 gång och kondition 1 gång och trappa sedan upp efter några veckor/månad, för att inte tappa det roliga med att träna.

sagabin
2009-11-04, 20:02
Om du vill bygga muskler så går det väldigt mycket lättare på ett riktigt gym. Dels är bra övningar med den egna kroppsvikten, utan redskap, ganska få. Dels så kommer du ganska snart att nå en gräns där du enbart tränar uthållighet, eftersom du då så att säga har kommit ikapp med styrkan jämfört med din kroppsvikt.

Jämför priset på ett årskort på gym med hur mycket pengar du lägger ner på kläder, hemelektronik eller andra saker. Det är ganska billigt, med tanke på vilka fördelar du får, men på ett gym måste du jobba en hel del själv. Det kommer du inte ifrån, oavsett vad du tränar.

Det är vanligt för nybörjare att gå ut för hårt och ha för lite tålamod. Det tar tid och arbete att bli stark. Se det som ett projekt för det närmaste året, istället för den närmaste månaden. Jag gissar att det är därför som det hittills har runnit ut i sanden. (Dessutom är det otacksamt att vara kvinna, eftersom kvinnor allmänt sett har svårare jämfört med män att bygga muskler. Men det betyder inte att det är omöjligt.

Tack för svaret!
Ja jag misstänker att det kan ta stopp även nu, eftersom tålamodet inte är det bästa. men jag gör iallafall mitt bästa för att försöka!
Jag har skaffat ett litet hemmagym nu med redskapen som man använder för att göra lårcurl...typ. när man lyfter menen framåt... som här http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstrings/LVSeatedLegCurl.html men man måste inte sitta!
Även bänkpress med vikter som räcker hela livet, och något liknande detta redskap http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/CBBentoverTriExt.html. Det fanns något mer men jag har inte kollat vad än..
Jag tänkte att kanske räcker det? Jag har fått för mig att bänkpress är det viktigaste för muskulösa armar? Tror ni att jag klarar av att bygga upp något som liknar en muskulös kropp med detta?
Jag ber om ursäkt för otydligheten gällande gymets användningsområden..
Men jag är jättetacksam för svar!

sagabin
2009-11-04, 20:03
tack pjotor för länken till "ordboken" förretsen!
mycket användbart! :)

944RS
2009-11-05, 07:46
Att komplettera med hantlar,"pilates"boll och gummiband är inte så dyrt.

sagabin
2009-11-08, 17:31
Jag har bestämt mig för att satsa på tredagarsprogrammet som står i Programförslag - Råd till nybörjare del 2 (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454).
Men det är en del saker jag inte förstår. Jag skulle uppskatta om ni hjälpte mig och förklarade dessa saker.

Dag 1
Bänkpress 4*8
Lutande bänk 3*8
Axelpress 3*8
Baksida axlar av någon typ 3*10
Smal bänkpress 3*10
Liggande tricepspress 2*8
Rotator cuff, utåtrotation 3*15
Rotatorcuff, innåtrotation 2*15

1. Axelpress, vad är det? hittar det inte på Övningsbanken (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071).
2. Dessutom önskar jag få konkretare beskrivning på "Baksida axlar av någon typ". Någon övning som inte kräver cable.
3. Och tillsist Rotator cuff... Finns ingen beskrivning av "Rotator cuff, utåtrotation" eller "Rotatorcuff, innåtrotation" på övningsbanken heller. Jag vill veta hur jag ska göra :)

Dag 2
Marklyft 3*6
Skivstångsrodd 3*8
Latsdrag eller chins 3*10
Omvända ryggresningar 3*max
Bicepscurl med stång 3*8
Hammercurl 3*8
Greppträning med kabelhandtag 2*10
Pinch 2*20 s

4. Vad är greppträning med kabelhandtag? Är det ok om man skippar den övningen? Har ingen kabelutrustning nämligen.
5. Vad är Pinch? fanns ingen bra beskrivning av det på övningsbanken :)

Dag 3
Knäböj 4*6-8
Rakbensmarklyft 3*10
Benspark 3*10
Bencurl 3*10
Stående vadpress 4*10
Crounches/situps 3*10-15
Kabelcrounches 3*8

6. Beskrivning av bencurl?
7. Bör man använda vikt vid crunches?
8. Finns det någon ersättande övning för Kabelcrunches? Har som sagt ingen kabel :)

9. Slutligen undrar jag också hur man hittar rätt vikt för sig själv i alla övningar med stång och t ex benspark?

Jättetacksam för svar!

sagabin
2009-11-09, 18:53
Snälla svara! Det hör nämligen till ett arbete i skolan som är lite stressigt!
Skulle bli otroligt glad om någon orkade ta sig tid att svara på mina frågor!

MrPowa
2009-11-09, 19:27
.

1. Axelpressar kan vara militärpress eller hantelpress.
2. Kör liknande som dem visar fast med hantel.
3. Sök tror det finns en tråd om det.
4. och 5. Läs Grepptråden finns i länken ovanför övningsbanken.
6. Menar du inte Benspark ?
7. Om man orkar så.
8. Kör andra magövningar.
9. Man provar sig fram till vilket som känns rätt.

Folk som kan bättre får ändra.

sagabin
2009-11-09, 20:49
tack :) Bara en sista fråga innan jag kan sätta igång. hur långa pauser tar man?
15 sek? 1 minut?
eller kör man en rep av varje sen börjar man om? misstänker att det inte är så :)
men.. pauslängd alltså?

hugok
2009-11-09, 21:02
tack :) Bara en sista fråga innan jag kan sätta igång. hur långa pauser tar man?
15 sek? 1 minut?
eller kör man en rep av varje sen börjar man om? misstänker att det inte är så :)
men.. pauslängd alltså?

Beror på hur länge du känner att du behöver vila. Jag brukar t ex vila ca 2 minuter. Sedan kan du köra så kallade superset där du kör ett set med en övning och när du annars skulle vila kör du ett till set på en annan övning.