handdator

Visa fullständig version : Hur många g/kg kroppsvikt?

Kalle112
2009-11-01, 21:05
Undrar hur många g/kg kroppsvikt per dag man ska få i sig av kolhydrater och fett om målet är att gå ner i fettmassa och bygga muskler?

När det gäller protein ska det vara ca 2,5 g/kg kroppsvikt per dag (har jag läst nånstans). Vet dock inte hur det förhåller sig när det gäller kolhydrater och fett...

King Grub
2009-11-01, 21:12
Finns inga sådana gramsiffror. Det beror på vilken typ av diet man följer. Är det en kolhydratfri diet blir siffran 0 g/kg, eller så nära som möjligt, t ex. Man kan tänka sig hur många kombinationer som helst utan att siffrorna blir "fel". Under 0.5 gram fett per kilo kroppsvikt bör man nog i alla fall inte gå.

Mourten
2009-11-01, 21:16
Jag ligger 1.5 g/fett typ.
3-4g/protein och resten kolisar.
Nu räkar jag inte kcal på de sättet, men jag vet juh ungefär va de är i det jag äter å därför når jag de jag vill :)

Onigiri
2009-11-01, 21:21
Ett hekto fett och två hekto protein varje dygn kommer göra susen. Edit: Skit i karbsen. Det behöver du inte. ;)

Fredrik_S
2009-11-02, 00:47
Ett hekto fett och två hekto protein varje dygn kommer göra susen. Edit: Skit i karbsen. Det behöver du inte. ;)

Nej men lär ha ett sjukt mycket enklare och bekvämare liv om han inte skiter i dom.

mikaelj
2009-11-02, 10:24
Nej men lär ha ett sjukt mycket enklare och bekvämare liv om han inte skiter i dom.

Jasså?

Kalle112
2009-11-02, 10:47
Men jag vill ha nånting att utgå från. Om jag sätter upp sådana mål blir det mycket enklare att hålla ett kostschema...men jag behöver lite hjälp förstås.

Jag väger 78kg, 176 cm lång, ganska vältränad. Det jag vill är att gå ner i lite fettmassa men inte tappa vikt och dessutom gå upp lite i vikt.

Hur?

Mourten
2009-11-02, 12:26
Men jag vill ha nånting att utgå från. Om jag sätter upp sådana mål blir det mycket enklare att hålla ett kostschema...men jag behöver lite hjälp förstås.

Jag väger 78kg, 176 cm lång, ganska vältränad. Det jag vill är att gå ner i lite fettmassa men inte tappa vikt och dessutom gå upp lite i vikt.

Hur?

Varför skulle någon göra dietsit jobbet åt dig gratis?
Sen säger du inget, om dina kcal utgifter. "inte tappa vikt och desutom gå upp i vikt" öhm jah... *screwy*

Yeahvlen
2009-11-02, 12:46
Men satsa på 2-3 gram protein / kilo kroppsvikt, 0,5-1 gram fett / kilo kroppsvikt och resterande gram på kolhydrat, då.

Vill du minska/öka något näringsintag är det "bara" att testa sig fram tills du hittar den kombinationen som passar dig bäst.

Mourten
2009-11-02, 12:48
Men satsa på 2-3 gram protein / kilo kroppsvikt, 0,5-1 gram fett / kilo kroppsvikt och resterande gram på kolhydrat, då.

Vill du minska/öka något näringsintag är det "bara" att testa sig fram tills du hittar den kombinationen som passar dig bäst.

Rekommendera inte folk ett intag på under 1 g/fett dag då detta är skadligt på sikt.

Fredrik_S
2009-11-02, 13:48
Jasså?

Beror på livssituation förstås. Men jag ser massa praktiska problem.
Lunch ute med arbetskompisar/skollunch blir ett socialt problem.
Flickvän famlijemedlemmar mammor etc skulle inte må bra, om man hela tiden åt annan mat än dem.

Commando1980
2009-11-02, 15:06
Rekommendera inte folk ett intag på under 1 g/fett dag då detta är skadligt på sikt.

vad baserar du det på?

King Grub
2009-11-02, 15:11

Det där påståendet har du inga belägg för.

Sniggel
2009-11-02, 16:17
Testa att utgå från detta:

1g/kg fett (som redan nämnts)
2g/kg protein
1.5g/kg kolhydrater

Detta blir 1794 kcal. Håll det i 1-2 veckor och händer inget efter 2 veckor måste du sänka på något. Förslagsvis kolhydrater eller fett eller en kombination.

Man kan t ex göra på ett av följande vis
fett 1g/kg -> 0.5g/kg
eller
kolhydrater 1.5g/kg -> 0.5g/kg
eller
fett 1g/kg -> 0,75g/kg
+
kolhydrater 1.5g/kg -> 1.0g/kg

Händer det jättemycket direkt kanske du istället ligger för lågt och får höja om det blir för jobbigt.

z_bumbi
2009-11-02, 16:31

Hur?

1 Räkna efter hur mycket du äter under en vecka. Du måste inte räkna kalorier men registrera allt du äter.
2 Om du ligger stilla på den mängden kalorier/mat så får du höja och sänka kalorierna lite i kortare perioder säg 3-4 veckor och se om du lägger på dig några mängder muskler utan att gå upp i vikt. Det kan gå.

Mourten
2009-11-02, 16:40
vad baserar du det på?

Det där påståendet har du inga belägg för.

Läser man om fördelningen i de rapporter som ffa du postar grub så framgår de väl rätt tydligt att låga nivåer av fett är skadliga?

King Grub
2009-11-02, 16:41
Hur kan du sätta 1 g per kilo som en bestämd gräns?

Under 1 g fett per dag... som du skriver, det kan jag hålla med om att det säkert är skadligt, men jag antar att du egentligen menade 1 g / kg/ dag, och då finns det inget som säger att det är någon nedre gräns där det är skadligt. Då skulle jag ha lidit skador under väldigt lång tid.

mikaelj
2009-11-02, 16:46
Har mest att göra med vilket sorts fett. Du måste ha i dig vissa fetter, men du kan helt hoppa över andra.

Mourten
2009-11-02, 16:48
Hur kan du sätta 1 g per kilo som en bestämd gräns?

Under 1 g fett per dag... som du skriver, det kan jag hålla med om att det säkert är skadligt, men jag antar att du egentligen menade 1 g / kg/ dag, och då finns det inget som säger att det är någon nedre gräns där det är skadligt. Då skulle jag ha lidit skador under väldigt lång tid.

Aaa ok. Nej jag satte väl ingen direkt nedre gräns, men om man vet att lågt fett intag är "farligt" om man inte riktigt vet vad man pysslar med.
Men jag backar om de var fel, men jag trodde att under 1 g fett dag på sikt var dåligt att nyttja.

Kalle112
2009-11-02, 23:38
Efter att ha läst hela tråden tänkte jag göra följande:

Jag ska skriva upp det jag äter under en hel vecka. Just nu består maten mycket av kolhydrater då jag känner mig som ett matvrak.

Efter att ha skrivit upp allt ska jag se vad genomsnittsvärdet för mitt kaloriintag/dag ligger på.

Följdfrågan blir då - hur mycket ska jag minska på kalorierna. Ponera att jag ligger på 2000kcal/dag. Om jag minskar intaget så att det blir 1500kcal/dag och äter mig mätt på t.ex. protein och grönsaker istället - innebär det här att jag kommer att gå NER i vikt? Jag vill ju som sagt inte gå ner i vikt utan antingen bibehålla vikten eller gå upp i vikt MEN endast i muskler och INTE fett.

(kanske orealistiskt mål - rätta mig...)

Sniggel
2009-11-03, 10:32
målet är att gå ner i fettmassa och bygga muskler?

Jag vill ju som sagt inte gå ner i vikt utan antingen bibehålla vikten eller gå upp i vikt MEN endast i muskler och INTE fett.

(kanske orealistiskt mål - rätta mig...)

Under en kort period är det svårt att gå ner i vikt och samtidigt bygga muskler, om man inte är väldigt överviktig.
Att under en kort period gå upp i vikt (muskler) och tappa fett är nog snudd på omöjligt.
Nu syftar jag på korta perioder. Välj ditt fokus, tappa fett eller bygga muskler och acceptera att du får ta itu med den andra variabeln senare.

Det finns förstås invecklade dietförslag för att både gå upp i muskelmassa och förlora fett under exempelvis en vecka, men det kräver mycket näringstiming och ingen av oss kan lista ut ett upplägg som vi kan garantera att det funkar för dig med en gång. Du har större chans att lyckas om du börjar med att fokusera på ett av dina två mål i nu-läget.

Yeahvlen
2009-11-03, 14:51

Nej, det är inte skadligt med 0,5 - 1 gram fett / kilo kroppsvikt.

Edit: Läste igenom hela tråden nyss, never mind. Det är redan utrett.

King Grub
2009-11-03, 14:56
0.5-1 % av energiintaget från alfa-linolensyra och 3-5 % av energiintaget från linolensyra är essentiellt.