handdator

Visa fullständig version : Vem är mest vältränad?

Action
2009-11-01, 19:51
Vem av dessa är mest vältränad enligt dig?

1. Någon av dessa bröder:
http://www.roadcyclinguk.com/news/images/Schlecks-12-hi.jpg

2. Eller någon av dessa?
http://www.musclesprod.com/wp-content/gallery/2009olympia-prejudging-callout/olympia2009-49.jpg

Blir ofta diskussion om vad som innebär att vara vältränad.. dessa är väl lite av ytterligheterna så det vore kul att höra vad resultatet blir av en poll.

Kwon
2009-11-01, 19:52
I ett maratonlopp tror jag på bröderna.

Den som då är mest "väl" tränad inför maratonloppet skulle isf vara bröderna. :)

Stråhle
2009-11-01, 19:55
Känns som att dem på andra bilden har lagt ner mer tid och träning. Så det får bli mitt svar.

Bahir
2009-11-01, 19:55
Mina kandidater:
http://pribek.net/wp-content/uploads/2008/07/fat-twins.jpg

Action
2009-11-01, 19:57
Mina kandidater:
http://pribek.net/wp-content/uploads/2008/07/fat-twins.jpg

Haha, ja det alternativet missade jag, ja givetvis de där, de har nog lagt ner mest tid på kosten iaf.

delta_mats
2009-11-01, 19:58
Eftersom bröderna schleck förmodligen lagt ner åtskilligt många fler timmar på sin idrott så anser jag att dom är mer vältränade än en bodybuilder.

ceejay
2009-11-01, 19:59
Eftersom bröderna schleck förmodligen lagt ner åtskilligt många fler timmar på sin idrott så anser jag att dom är mer vältränade än en bodybuilder.

Bodybuilding is a 24/7 lifestyle!

egge
2009-11-01, 19:59
Antar att det är en kuggfråga, så jag säger bröderna.

saab900
2009-11-01, 20:00
Känns som att dem på andra bilden har lagt ner mer tid och träning. Så det får bli mitt svar.

En BB lägger definitivt ned mindre tid på träningen än en professionell cyklist, men mängder droger är nog den samma i absoluta toppen ;)

Jag svarar bröderna Schleck. Ur ett evolutionärt perspektiv (överlevnad) är det mycket bättre att vara smidig och allroundtränad, ha bra kondition, än att kunna utveckla mycket hög maxstyrka men inte orka springa en kilometer.

Sebbe_H
2009-11-01, 20:01
Jag säger att alla är ungefär lika vältränade inom sin egen sport.

Dreas
2009-11-01, 20:02
Beror ju självklart på vad saken gäller!

Kwon
2009-11-01, 20:03
Vissa BBs börjar ju svettas o stånka av att gå upp för några trappor.

Snackar vi springa / cykla så länge / långt som möjligt så är ju Bröderna valet.

Bra kondis = Du orkar göra mer saker.

Som tur är behöver människan inte springa och jaga djur med spjut, eller springa för sitt liv pga att man är jagad av en mammut nuförtiden.

Greg Kovacs hade inte orkat med Grabbarnas tempo, däremot kan han lätt lyfta upp / bolla med dom om det skulle krävas.

Alt lägga sig på dom tills dom gav upp.

L-Sami
2009-11-01, 20:03
Man kan vara ytligt vältränad dvs när man har grova muskler, sen kan man också vara vältränad för en viss gren typ cykling eller maraton utan att behöva ha så grova muskler. Rent spontant tänker jag att om man är grov så är man vältränad, men om man tänker efter så kan man vara vältranad även om man har bra syreupptagningsförmåga.

Medusa
2009-11-01, 20:05
fanns väl redan en sånhär tråd?...

shadowfire
2009-11-01, 20:07
Ordet vältränad har ju så olika innebörd. De diskussioner jag varit inblandad i med bekanta så har det mest kretsat kring att vältränad är en slags "lagom tränad person, dock med synligt paket muskler (kille)" och "smal, men inte anorektisk och med platt/fast mage, rumpa osv (tjej)".

Utifrån den definitionen så skulle varken cyklisterna (eller vilka de där bröderna nu är) eller BB-boysen vara "vältränade". Däremot passar de kanske in i benämningen atleter. Ordet "atlet" ser jag ofta används i sammanhang som de som drar stråt längre och kör racet fullt ut för en sport/idrottsgren. Därmed lämnar man stadiet "vältränad".

Otränad - normaltränad - vältränad - atlet skulle isåfall vara en tänkbar stege.

shadowfire
2009-11-01, 20:09
atlet rimmar iofs illa kanske med en smal cyklist eller marathonlöpare. hmm.. svårt detta.

Rickard
2009-11-01, 20:09
För att kunna kalla sig vältränad så anser jag att bör ha en frisk och sund kropp. Och då anser jag att de som tävlar i olympia är ungefär så långt borta från det som det går att komma skulle jag inte klassa dom som vältränade. Jag ser ju olympia mer som en freakshow än som någon idrottslig prestation.

Så olympiadeltagarna åker i soptunnan.

Kwon
2009-11-01, 20:11
I detta fall skulle jag vilja säga att Bröderna verkar ha en sund fysik än tex Greg Kovacs.

Eugen Sandow däremot tyckte jag hade en riktigt sund fysik.

En sund fysik är en fysik som är funktionell, uthållig och stark, praktiskt sätt.

Däremot hade Tomislav Boduljak jäkligt vältränade kappmuskler, så till den grad att folk och polis trodde de var skapade på artificiell väg.

mangemani
2009-11-01, 20:22
för mej så betyder ordet vältränad att man har muskler,muskler som man åtminstånde har lagt ner 1 års seriös träning på,stora muskler som syns,så kroppsbyggarna vinner enligt mej.
dom andra är bara taniga och ovältränade i mina ögon.

Mr.Sjöborg
2009-11-01, 20:26
BB, för mig är de det estetiska som definierar vältränad, även fast bröderna kanske är bra på va fan dom gör

Jorgen
2009-11-01, 20:27
för mej så betyder ordet vältränad att man har muskler,muskler som man åtminstånde har lagt ner 1 års seriös träning på,stora muskler som syns,så kroppsbyggarna vinner enligt mej.
dom andra är bara taniga och ovältränade i mina ögon.

En tiokampare då? Dom har inte stora muskler, men hoppar höjd, stöter kula och springer både långt och sprint. Är dom inte vältränade?

shadowfire
2009-11-01, 20:29
Ordet vältränad används för övrigt på alla datingsiter för att beskriva sin fysik och ska man utgå från det så är random halvidrottande speta oavsett kön vältränad eftersom statusen är så frekvent återkommande.

mangemani
2009-11-01, 20:33
En tiokampare då? Dom har inte stora muskler, men hoppar höjd, stöter kula och springer både långt och sprint. Är dom inte vältränade?

måste se fysiken innan jag kan göra en sådan bedömning.
när jag säger "stora muskler" så menar jag inte bara BB.
vältränad för mej är inte vad dom gör,utan hur resultatet har blivit(dvs om dom har fått muskler).
en person kan sitta och cykla sverige runt om han så vill,ha slimmad kropp osv,men i mina ögon är den personen bara en tanig och ovältränad person om han ej har rejäl muskelmassa.

MasterChief
2009-11-01, 20:38
En professionell kroppsbyggare anno 2009 är enligt min definition långt från vältränad. De verkar ju knappt kunna träna hårt nuförtiden. Ligger och smårycker skitvikter samtidigt som de låter som en jävla ångmaskin (finns undantag). En strongman/SL har väl nästan lika mycket muskler men är betydligt mer vältränade.

Går du tillbaka 30-40 är bilden annorlunda; till exempel Franco. Där kan man snacka om genomtränad bodybuilder.

Schleckbröderna har ju en syreupptagning som tangerar världens främsta men samtidigt är de väldigt svaga i överkroppen. Men samtidigt skulle det kännas helt fel att inte kalla dem vältränade. Dock inte "visuellt vältränade".

MasterChief
2009-11-01, 20:41
vältränad för mej är inte vad dom gör,utan hur resultatet har blivit(dvs om dom har fått muskler).
en person kan sitta och cykla sverige runt om han så vill,ha slimmad kropp osv,men i mina ögon är den personen bara en tanig och ovältränad person om han ej har rejäl muskelmassa.

väl tränad.

Alltså någon som tränat väl såpass att han är duktig på något. Varför gör du kopplingen träna=mer muskler? I de flesta former av träning/sport som finns så är det kontraproduktivt att ha mycket muskler.

Mr.Sjöborg
2009-11-01, 20:45
väl tränad.

Alltså någon som tränat väl såpass att han är duktig på något. Varför gör du kopplingen träna=mer muskler? I de flesta former av träning/sport som finns så är det kontraproduktivt att ha mycket muskler.

och varför särskriver du? frågan var vem man ansåg vara mest vältränad inte vem som mest väl tränad för något

MasterChief
2009-11-01, 20:47
och varför särskriver du? frågan var vem man ansåg vara mest vältränad inte vem som mest väl tränad för något

Det är så jag definierar ordet. Man är vältränad för något.

Jag är givetvis medveten om att andra enbart ser begreppet vältränad utifrån ett utseendeideal. Men i så fall är ju hela frågeställningen meningslös.

mangemani
2009-11-01, 20:49
väl tränad.

det är bara min syn på det hela,ordet vältränad för mej en person som har mycket muskler.
om sen wiki eller nån annan säger nått annat om definitionen,fine,det kan inte jag göra nått åt,men för mej så betyder det det.
alla har ju olika syn på saker och ting:)

MasterChief
2009-11-01, 20:53
det är bara min syn på det hela,ordet vältränad för mej en person som har mycket muskler.
om sen wiki eller nån annan säger nått annat om definitionen,fine,det kan inte jag göra nått åt,men för mej så betyder det det.
alla har ju olika syn på saker och ting:)

Så världseliten inom 800m, volleyboll, tennis, fotboll, cykel osv är alltså otränade? Eller vad använder du för ord som motsats till vältränad?

Apos78
2009-11-01, 20:54

Givetvis en högst personlig åsikt men att kalla en duktig cyklist otränad låter helt galet. Oavsett muskelmassa. I mina ögon är BB-killarna väl avvägda för det de håller på med men högst opraktiska i vardagen. Samtidigt tror jag inte att de cyklisterna är det mest hälsosamma som finns, oavsett om de preppar eller inte. Att träna så pass hårt är alltid att ligga på gränsen till att skada sig eller bli sjuk. Detsamma gäller såklart byggarna. För att avgöra om någon är vältränad verkar det vettigt att ta hänsyn till vad kropp och sinne ska användas till. Är det att lyfta tungt så visst är det lämpligt med en rejäl muskelmassa men detsamma blir sjukt mycket i vägen om du ska hänga i ett par romerska ringar. En poll som denna drar alltid iväg åt att ge åsikter baserade på estetiskt tycke.

Jag röstade på cyklisterna iaf. Och då enbart för att det ligger närmare det jag själv tränar för. All heder åt byggarna men det har gått över freakgränsen i min hjärna.

mangemani
2009-11-01, 21:01
Så världseliten inom 800m, volleyboll, tennis, fotboll, cykel osv är alltså otränade? Eller vad använder du för ord som motsats till vältränad?

motsatsen?hmm,"tränad" skulle jag tro.
men för att svara på frågan,nej,dom är ej vältränade på det sätt jag menar(mycket muskler).
att jämföra en kroppsbyggare med en fotbolls spelare tex,det går inte enligt mej,det är som svart och vitt,kroppsbyggaren är vältränad och fotbolls spelaren är bara "tränad",så ser jag på det.
vi har uppenbart inte samma syn på det ordet:)

Matsa
Kommer ihåg något reportage från Body där de frågade Stellan Back och Lars Berglund om vad som krävs för att kalla sig vältränad. Någon som minns vad de hade för kriterier?

Mr.Sjöborg
1.Så världseliten inom 800m, volleyboll, tennis, fotboll, cykel osv är alltså otränade? 2.Eller vad använder du för ord som motsats till vältränad?

1.Spetor, dock jävligt bra på det dom sysslar med
2.Spetor

tp_88
2009-11-01, 21:02
En professionell kroppsbyggare anno 2009 är enligt min definition långt från vältränad. De verkar ju knappt kunna träna hårt nuförtiden. Ligger och smårycker skitvikter samtidigt som de låter som en jävla ångmaskin (finns undantag). En strongman/SL har väl nästan lika mycket muskler men är betydligt mer vältränade.

Går du tillbaka 30-40 är bilden annorlunda; till exempel Franco. Där kan man snacka om genomtränad bodybuilder.

Schleckbröderna har ju en syreupptagning som tangerar världens främsta men samtidigt är de väldigt svaga i överkroppen. Men samtidigt skulle det kännas helt fel att inte kalla dem vältränade. Dock inte "visuellt vältränade".
Fast det där är ju inte sant. Kai tränade så sent som 3v innan Olympia på 225kg i bänkpress med fullt rom, han ska enligt uppgift ha böjt på 6 eller 7 plattor med fullt rom några veckor innan det osv. Jay och Dexter tillhör väl inte dom som tränar tyngst, men även dom flyttar en hel del vikt. Tar vi 2an på Olympia, Branch, så är också han ohyggligt stark.

Jag är övertygad om ett det finns ett, ganska stort, antal proffsbyggare idag som utan tvekan lyfter mer än vad Franco gjorde.

Det är nog dessutom ohyggligt ovanligt med strongmen som har samma massa som proffsen.

Mimix
2009-11-01, 21:33
atlet rimmar iofs illa kanske med en smal cyklist eller marathonlöpare. hmm.. svårt detta.

Ordet kommer av grekiskans ord för tävling: athlos. Så om inte en maratonlöpare platsar under kategogin vore det väl illa.

On topic:
Jag skulle vilja stycka ordet 'vältränad' till 'väl tränad'. Och då är ju frågan: Väl tränad för vad...?
Och sedan är det ju bara att konstatera att samtliga av gossarna är MYCKET imponerande vältränade.
Själv kan jag...nääe...kan inte bestämma mig.

- Kreh
2009-11-01, 21:45
23% som har svarat att Mr Olympia-killar är mer vältränade än marathon-killar. Helt rubbat.

tp_88
2009-11-01, 21:48
23% som har svarat att Mr Olympia-killar är mer vältränade än marathon-killar. Helt rubbat.
Nej, ~43%.

Så, hur lyder definitionen av "vältränad"?

Godfella
2009-11-01, 21:50

Vafan är det rubbat för? Det är ju som många gånger tidigare sagt väldigt individuellt vad man anser är vältränat.

Om blå är din favoritfärg, så säger jag ju inte att du är dum i huvudet bara för att du tycker så, eller hur?

Allan
2009-11-01, 21:54
Definitionen av atletiskt byggd är inte en proffscyklist, oavsett träningsmängd. Det får ni leva med - en simmare, gymnast eller mångkampare ligger säkert bättre till för det. Och vältränad är ju att vara tränad för sin sport, och kanske inte ligga i riskzonen för bestående eller livshotande skador. Det rör ju f ö inte bara extrema kroppsbyggare - i andra änden har vi undernärda backhoppare, gymnaster eller långdistansare, för att inte tala om en del konditionsidrottare som är löjligt svaga i överkroppen

Baan
2009-11-01, 21:56
Om jag sett båda typerna på gatan hade jag haft svårt att veta vad det första paret sysslar med, hade lika gärna kunnat vara professionellt WoW-spelande. Lite enklare med byggarna att gissa vad dom håller på med. Där är tänket att dom givetvis är vältränade för sin aktivitet (skönhetstävling?) men kanske inte ur medelsvenssons definition av ordet...

Mr.Sjöborg
2009-11-01, 21:58

Vad ere för rubbat med det? även om man tänker som dig att man ska vara bra på sin grej bla bla

Så vad gör då en marathonlöpare mer vältränad en Mr.O?
Löparen springer långt men kan inte ens bänka 80 pannor?
Mr.O blir andfådd av att springa ner för trappan men bänkar över 200?

You see my point?

- Kreh
2009-11-01, 22:02
Vad ere för rubbat med det? även om man tänker som dig att man ska vara bra på sin grej bla bla

Vältränad är att vara väl tränad. Inte att se väl tränad ut. Är man vältränad om ens enda förmåga är att lyfta tungt?

Mr.Sjöborg
2009-11-01, 22:04
Vältränad är att vara väl tränad. Inte att se väl tränad ut. Är man vältränad om ens enda förmåga är att lyfta tungt?

Ja, jag går endast efter de visuella.

Men om man tänker i dina banor, är någon vältränad om denna persons enda förmåga är att springa långt?

n1tro
2009-11-01, 22:05
den som har bäst kondition är mest vältränad. ingen behöver se ut som coleman eller cutler. vi tjänar på att vara maratonlöpare i längden. lite mat, låg vilopuls = lite skit passerar i kärlen.
jag är tyvärr det helt omvända, men har en okej vilopuls ändå tycker jag...

mvh..

- Kreh
2009-11-01, 22:12
Ja, jag går endast efter de visuella.

Men om man tänker i dina banor, är någon vältränad om denna persons enda förmåga är att springa långt?

Hur i hela helvete kan man vara vältränad om man ser vältränad ut? Är man vältränad om man kör in synthol i musklerna också?

Enda förmåga? Du tror inte att de som springer marathon är bättre på sprint, höjdhopp, längdhopp, simning, klättring och ... ja allt, i jämförelse med några kroppsbyggare?

Jockefoten
2009-11-01, 22:14
I mina ögon är en "normal" människa vältränad om han/hon är både stark och har bra kondition.

- Kreh
2009-11-01, 22:15
I mina ögon är en "normal" människa vältränad om han/hon är både stark och har bra kondition.

Bröderna Marathon är onormala.

saab900
2009-11-01, 22:17

Så vad gör då en marathonlöpare mer vältränad en Mr.O?
Löparen springer långt men kan inte ens bänka 80 pannor?
Mr.O blir andfådd av att springa ner för trappan men bänkar över 200?

You see my point?

Vilken av dessa egenskaper tror du har varit viktigast för att klara sig genom människans historia? Stark som en oxe och smidig och mobil som ett kylskåp, eller smidig, senig och uthållig?

Mr.Sjöborg
2009-11-01, 22:19
Hur i hela helvete kan man vara vältränad om man ser vältränad ut? Är man vältränad om man kör in synthol i musklerna också?

Enda förmåga? Du tror inte att de som springer marathon är bättre på sprint, höjdhopp, längdhopp, simning, klättring och ... ja allt, i jämförelse med några kroppsbyggare?

Även utan synthol är BBs mer vältränade än random löpare enligt mig.

Jo de är dom säkert, men är en marathonlöpare bättre än BBs i armbrytning?tyngdlyftning?

Men du tycker alltså att om man är ''allround fit'' är man vältränad?

Mr.Sjöborg
2009-11-01, 22:22
Vilken av dessa egenskaper tror du har varit viktigast för att klara sig genom människans historia? Stark som en oxe och smidig och mobil som ett kylskåp, eller smidig, senig och uthållig?

Ser inte hur vem som skulle klarat sig bäst under stenåldern har någonting att göra med vem som anses vara mest vältränad?

Men skulle ge min röst till den lilla parveln

- Kreh
Men du tycker alltså att om man är ''allround fit'' är man vältränad?

Nej man är vältränad om man är vältränad. Inte om man ser vältränad ut.

tp_88
Du tror inte byggarna är bättre på bänkpress, knäböj, marklyft, militärpress, bicepscurl, strongman, armbrytning, grepptävlingar, sumobrottning, ptja... lite allt möjligt?

Återigen, hur lyder definitionen av vältränad?

- Kreh
2009-11-01, 22:24
hdgfh

Mr.Sjöborg
2009-11-01, 22:24
Nej man är vältränad om man är vältränad. Inte om man ser vältränad ut.

gkpeasnofcewipjfuoewhguohbofn!??!?!?! va?!?!?

när är man då vältränad? om man kan springa fort/långt, hoppa högt/långt och simma fort?

stafh
2009-11-01, 22:25
Du tror inte byggarna är bättre på bänkpress, knäböj, marklyft, militärpress, bicepscurl, strongman, armbrytning, grepptävlingar, sumobrottning, ptja... lite allt möjligt?

Amen kom igen. Då kan man ju säga att maratonlöparna är snabbare på 100, 200, 300, 400, 500, 600, 700 ... 10000, 10100 m etc etc.

Mr.Sjöborg
du tror inte byggarna är bättre på bänkpress, knäböj, marklyft, militärpress, bicepscurl, strongman, armbrytning, grepptävlingar, sumobrottning, ptja... Lite allt möjligt?

+1

- Kreh

Ska man göra smågrenar av allting kan man väl säga 30m flygande, 60m sprint, 100m sprint, 200m, 400m, 800m ...

Ska vi se vem som kan räkna upp flest grenar? Jag är övertygad om att bröderna vinner i fler grenar.

saab900
2009-11-01, 22:26

Ja, inte är man vältränad om man har uppenbara problem att förflytta sig till fots.

MasterChief
Fast det där är ju inte sant. Kai tränade så sent som 3v innan Olympia på 225kg i bänkpress med fullt rom, han ska enligt uppgift ha böjt på 6 eller 7 plattor med fullt rom några veckor innan det osv. Jay och Dexter tillhör väl inte dom som tränar tyngst, men även dom flyttar en hel del vikt. Tar vi 2an på Olympia, Branch, så är också han ohyggligt stark.

Jag är övertygad om ett det finns ett, ganska stort, antal proffsbyggare idag som utan tvekan lyfter mer än vad Franco gjorde.

Det är nog dessutom ohyggligt ovanligt med strongmen som har samma massa som proffsen.

Jo, men nu tänkte jag inte bara på maxstyrka. Titta på hur Franco rörde sig. Tex när han boxas i Pumping Iron. Cutler skulle få hjärtattack om han försökte röra sig på det sättet. De är bara stora muskelklumpar i mina ögon som knappt kan röra sig normalt. Ännu mindre springa.

Mr.Sjöborg
Amen kom igen. Då kan man ju säga att maratonlöparna är snabbare på 100, 200, 300, 400, 500, 600, 700 ... 10000, 10100 m etc etc.

Om man bortser från curlen och millisarna är de ju riktiga tävlingsgrenar, vilket 600m inte är

- Kreh
Vältränad är att vara VÄLTRÄNAD. Inte att SE vältränad ut. Naturligtvis ingår att kunna lyfta saker i vältränad, men inte att se stark ut.

- Kreh
2009-11-01, 22:27
Ja, inte är man vältränad om man har uppenbara problem att förflytta sig till fots.

Jo, men nu tänkte jag inte bara på maxstyrka. Titta på hur Franco rörde sig. Tex när han boxas i Pumping Iron. Cutler skulle få hjärtattack om han försökte röra sig på det sättet. De är bara stora muskelklumpar i mina ögon som knappt kan röra sig normalt. Ännu mindre springa.

Precis.

Mr.Sjöborg
2009-11-01, 22:27

Men man är de fast man knappt man lyfta en 40kg hantel?

Mr.Sjöborg
2009-11-01, 22:28
Vältränad är att vara VÄLTRÄNAD. Inte att SE vältränad ut. Naturligtvis ingår att kunna lyfta saker i vältränad, men inte att se stark ut.

Okej, så att för att kvalificera sig under kategorin vältränad måste man alltså vara en ärkespeta?

- Kreh
2009-11-01, 22:28
Men man är de fast man knappt man lyfta en 40kg hantel?

Hahaha ...

MasterChief
2009-11-01, 22:30

En BB är lite som en dragster. Extrem på det han gör, men totalt oduglig i alla andra sammanhang. Eftersom ordet "vältränad" för de flesta innebär att personen är stark/smidig/uthållig/flexibel så är den professionella kroppsbyggaren bara löjeväckande. Om Cutler skulle gå på stranden skulle ytterst få tänka: "Oj, han var vältränad".

stafh
Om man bortser från curlen och millisarna är de ju riktiga tävlingsgrenar, vilket 600m inte är

Och du tror på allvar att Cutler hade vunnit fler grenar i t.ex. OS än en maratonlöpare?

- Kreh
Okej, så att för att kvalificera sig under kategorin vältränad måste man alltså vara en ärkespeta?

Nej. Dessa är oerhört vältränade men inga ärkespetor

http://www.youtube.com/watch?v=X_2Pf_2qDk4

http://s.bebo.com/app-image/7928172936/5411656627/PROFILE/i.quizzaz.com/img/q/u/08/05/13/Emelianenko.jpg

http://www.liftfitness.com/images/eugen_sandow_sm.gif

slängde in en liten kroppsbyggare för att du inte ska bli för ledsen i ögat.

Mr.Sjöborg
2009-11-01, 22:32
Om Cutler skulle gå på stranden skulle ytterst få tänka: "Oj, han var vältränad".

Fler skulle tänka de om Cutler än om bröderna speta

Och du tror på allvar att Cutler hade vunnit fler grenar i t.ex. OS än en maratonlöpare?

Nej, har jag sagt de?

Tror du på allvar att en löpare skulle vinna i fler strongmangrenar än cutler?

Mr.Sjöborg
2009-11-01, 22:34
Nej. Dessa är oerhört vältränade men inga ärkespetor

http://www.youtube.com/watch?v=X_2Pf_2qDk4

http://s.bebo.com/app-image/7928172936/5411656627/PROFILE/i.quizzaz.com/img/q/u/08/05/13/Emelianenko.jpg

http://www.liftfitness.com/images/eugen_sandow_sm.gif

slängde in en liten kroppsbyggare för att du inte ska bli för ledsen i ögat.

Länk 1 och 3 speta, vet inte vem nr 2 är men ser ut att va speta han med

- Kreh
2009-11-01, 22:36
Fler skulle tänka de om Cutler än om bröderna speta

MEN ATT VARA VÄLTRÄNAD UT HAR INGET ATT GÖRA MED ATT SE VÄLTRÄNAD UT.

Enligt din definition är alltså typ Sean Cassidy mer vältränad än Fedor Emelianenko. Du är ganska kul.

- Kreh
2009-11-01, 22:36

Ska du inte visa var skåpet ska stå med dina 100 bänk och 150 mark?

Gå och lägg dig.

spann
2009-11-01, 22:39
släpper man en bb och en maratonlöpare på en öde ö, så tror jag nog att maratonlöparen skulle överleva längre. alltså blir mitt svar löparen.

Mr.Sjöborg
2009-11-01, 22:40
MEN ATT VARA VÄLTRÄNAD UT HAR INGET ATT GÖRA MED ATT SE VÄLTRÄNAD UT.

Enligt din definition är alltså typ Sean Cassidy mer vältränad än Fedor Emelianenko. Du är ganska kul.

nej Sean såg mest ut som någon rippad hollywoodtönt, medans Fedor(var btw mkt lättare att se hans kropp på andra bilder än den du länkade) såg ut att ha mer massa

Ska du inte visa var skåpet ska stå med dina 100 bänk och 150 mark?

Gå och lägg dig.

Härligt!:thumbup: kul å se när argumenten tar slut

pwnyou
2009-11-01, 22:43
Om man sätter dessa tre små pelare som grund:

1. Styrka
2. Snabbhet
3. Kondition

Så kommer Fedor, Magnus Samuelsson, en marathon-löpare, Ussain Bolt, en sju-kampare och världens bästa amerikanske fotbollsspelare att räknas som vältränade som fan.

Men en Bodybuilder är inte vältränad, iaf långt ifrån deras nivå.

Bodybuilder vs:

1. Fedor. Fedor är både uthålligare och explosivare. Han skulle även ta de i fight.
Fedor >> Bodybuilder
2. Magnus Samuelsson. Magnus Samuelsson är nog tamigfan bättre än bodybuildern på samtliga tre punkter, alltså styrka, snabbhet och kondition. Säkert även i en fight.
Magnus Samuelsson >> Bodybuilder
3. Marathon-löpare. De är snabbare, uthålligare, har bättre hälsa, skulle vinna i många fler grenar.
Marathon-löpare >> Bodybuilder
4. Ussain Bolt. Mycket snabbare och uthålligare. Inget snack om vem som är mest vältränad. Bodybuildern kan knäböja (vad fan är det för rörelse egentligen?) men Ussain springer trippelt så fort. Mycket mer användbart.
Ussain Bolt >> Bodybuilder

Jag tror att ni hajjar detta själva nu. En bodybuilder är inte lika vältränad som en marathon-löpare eller en MMA-fighter.

En vältränad person är en som är väl tränad, inte en som ser vältränad ut.

Fast jag tycker ifs inte att Jay Cutler ser vältränad ut. Nästan som att säga att Göran Persson ser vältränad ut.

tp_88
2009-11-01, 22:44
Ska man göra smågrenar av allting kan man väl säga 30m flygande, 60m sprint, 100m sprint, 200m, 400m, 800m ...

Ska vi se vem som kan räkna upp flest grenar? Jag är övertygad om att bröderna vinner i fler grenar.
Räknar vi "stryketränings-övningar" så finns det ju i det närmaste ett oändligt antal, givetvis kan man då säga samma sak om löpdistanser (även om man inte tävlar i långt ifrån alla, vilket även gäller styrkeövningarna såklart).

Du svarar fortfarande inte på hur man definierar vältränad. Är det alltså den som får ett så bra medelresultat som möjligt i alla existerande idrotter?
Kai, som är 1/3 på bilden, står t.ex. på huvudet och utför olika poseringar med benen under delar av sina fria poseringar, trots att han är helt uttorkad. Inte direkt typiskt för någon som knappt ens kan gå.

Men visst, proffsbyggare har med största säkerhet sämre löptider än random 15-åring. Så även världens bästa styrkelyftare i dom tyngsta viktklasserna t.ex. Innebär det att även dom är mindre vältränade än random 15-åring som spelar WoW?
Sure, men det var ju inte alls det du skrev tidigare.

stafh
2009-11-01, 22:46

Du tar inte ens 100 kilo i bänkpress och kallar fedor och golden-power-killarna för spetor? Dags att rulla ut katapulten ur glashuset kanske?

pwnyou
2009-11-01, 22:49
Jag är fan mer vältränad än Jay Cutler.

Jag skulle klå han i fotboll, innebandy, ishockey, tennis, badminton, pingis, höjdhopp, sprint, löpning, längdhopp, orientering etc etc etc etc etc

Jay skulle ta mig i... Styrka, och sumobrottning.

Mr.Sjöborg
2009-11-01, 22:52
Du tar inte ens 100 kilo i bänkpress och kallar fedor och golden-power-killarna för spetor? Dags att rulla ut katapulten ur glashuset kanske?

Har inte heller påstått att jag är vältränad?

Rättat mig om fedor, hade ingen aning om vem de var och bilden var ju inte rättvis för 5 öre

kemm
2009-11-01, 22:52
Man är vältränad [X:are] när man har tränat väl inför [X].
Graden av hur vältränad man är inom [X], är hur mycket* man tränat [X].

*Nedlagd tid, kvalité, engagemang o.s.v.

Alltså, en person som tränat [styrkelyft] 10 gånger är mer vältränad [styrkelyftare] än någon som tränat [styrkelyft] 8 gånger.
En person som tränat [badminton] 10 gånger är inte mer vältränad [fotbollsspelare] än någon som tränat [fotboll] 2 gånger.

...om vi ponerar att träningstillfällena ovan har samma förutsättningar (tidsomfattning, engagemang, o.s.v.)

Sen kan vi se ut, framstå och verka som vad som helst, det är en annan sak.

Rockhard
2009-11-02, 16:06
Jay är mest vältränad. Han kan också cykla upp uppför alperna om han skulle vilja, men det är ju katabolt så.

Allan
2009-11-02, 16:12
Jag är fan mer vältränad än Jay Cutler.

Jag skulle klå han i fotboll, innebandy, ishockey, tennis, badminton, pingis, höjdhopp, sprint, löpning, längdhopp, orientering etc etc etc etc etc

Jay skulle ta mig i... Styrka, och sumobrottning.

Du ska inte vara så säker på det.Flera av de där bestarna är ruskigt snabba på kortdistans. Vi har nåt klipp med Levrone som är imponerande

Allan
2009-11-02, 16:15
Dessutom - jag har sett amerikanska proffsbyggare som utan problem joggade - nå, lufsade - både fem och sju kilometer. Utan större problem. Småpratade under tiden med varandra. Oerhört fascinerande.

Morrris
2009-11-02, 16:26

Franco vägde dock 82 kg.

OnT: Vältränad för mig, är en definition på vad man utför. En byggare har som enda uppgift att se bra ut. Alltså inte vältränad.

Kwon
2009-11-02, 16:27
Levrone är/var ju i bäst form konditionsmässigt än de flesta bryggare!

Här springer han mot Dwain Chambers
http://www.flixya.com/video/435829/Dwain_Chambers_vs._Kevin_Levrone

tp_88
2009-11-02, 16:30
Franco vägde dock 82 kg.
Ja, han var också väldigt kort. Huruvida jag tycker att någon är stark eller inte har ganska lite med kroppsvikt att göra.

mikaelj
2009-11-02, 16:31
Dessutom - jag har sett amerikanska proffsbyggare som utan problem joggade - nå, lufsade - både fem och sju kilometer. Utan större problem. Småpratade under tiden med varandra. Oerhört fascinerande.

Ja, det hoppas man ju verkligen...

Olsson
2009-11-02, 16:33
Jay är mest vältränad. Han kan också cykla upp uppför alperna om han skulle vilja, men det är ju katabolt så.

Haha det betvivlar jag verkligen att han skulle klara.

Morrris
2009-11-02, 16:38
Ja, han var också väldigt kort. Huruvida jag tycker att någon är stark eller inte har ganska lite med kroppsvikt att göra.

3 in kortare än Kai

Så kroppslängd jämfört med lyft vikt är lika intressant som kroppsvikt jämfört med lyft vikt.

Frågan man ställer sig är ju: Vad kan en byggare göra bättre än nån annan idrottare?

tp_88
2009-11-02, 16:45
3 in kortare än Kai

Så kroppslängd jämfört med lyft vikt är lika intressant som kroppsvikt jämfört med lyft vikt.

Frågan man ställer sig är ju: Vad kan en byggare göra bättre än nån annan idrottare?
Nej, vad jag säger är att styrka har, i min mening, lite att göra med vad personen i fråga väger. En person som lyfter 300kg i bänkpress när han väger 200kg är väldigt stark, medans en person som väger 50kg och lyfter 75kg inte är särskilt stark. Trots att båda har lyft 1,5xkv. Men visst bör man också ta hänsyn till längd om man nu ska försöka jämföra vem som är starkast i förhållande till storlek.

Ljuga om sin kroppsvikt och/eller lyfta vikter på gymmet inför tävlingar.

mikaelj
2009-11-02, 17:09
Inez Karlsson är grymt vältränad. (http://www.aftonbladet.se/sportbladet/trav365/article6042271.ab)

hahavaffan
2009-11-02, 18:08
Inez Karlsson är grymt vältränad. (http://www.aftonbladet.se/sportbladet/trav365/article6042271.ab)Gött...
Du ser snarare ut som en bodybuilder än en jockey?

– Haha, jaa det tycker jag också.

z_bumbi
2009-11-02, 18:19

Kazu Hatanaka

Byggare lyfter mer i samtliga styrkegrenar än en marathonlöpare. Däremot har det inte ett dugg med ursprungsfrågan att göra då alla är vältränade men på sitt sätt.

kalle_banan
2009-11-02, 18:24
Vältränad beror på ändamålet, bröderna pinne är inte bättre tränade än Jay cutler i bodybuilding, och vice versa.

hendrong
2009-11-02, 18:51
släpper man en bb och en maratonlöpare på en öde ö, så tror jag nog att maratonlöparen skulle överleva längre. alltså blir mitt svar löparen.

Tror bodybuildaren skulle överleva längre, han har ju mer att ta av innan han svälter ihjäl.

Sniggel
2009-11-02, 19:03
För att kunna kalla sig vältränad så anser jag att bör ha en frisk och sund kropp

Detta håller jag inte med om. Tycker inte det alls har att göra med ordets betydelse.
Dessutom är det ofta som elitidrott innebär försämrad hälsa på sikt jämfört med att träna mer lagom (inte vara lika vältränad).

Sniggel
2009-11-02, 19:10
Ok för att nämna något mer ontopic.
För att vara vältränad räcker det med att vara väl tränad i ett prestationsmoment. Det räcker med ett! T ex armbrytning eller världsmästare i counterstrike.
Det är inte nödvändigt att ta hänsyn till faktorer som t ex kondition, styrka eller smidighet för att avgöra om en person är vältränad eller ej.

Allan
2009-11-02, 19:17
Ja, det hoppas man ju verkligen...

Själv ser jag ärligt talat inget större värde i att kunna springa längre distanser i högt tempo. Löpning är i min värld ungefär det tristaste som finns. Så är det för ganska många, och alltså löper man inte. Men att se Callendar och Fuller lufsa fram som två gigantiska björnar under samspråk var rätt ballt. Och hellre det än två spetor som kan springa hur långt som helst

von huff
2009-11-02, 19:23
Många ha säkert bulkat här och många har säkert ochså lagt märke till att man inte behöver bli långsammare.Själv gick jag upp ca 30kg på två år men är inte långsammare direkt, lite sämre kondition för att jag inte har tränat kondition men endå.Kolla t.ex Brock Lesnar som sysslar med MMA, han har en muskelmassa som man nog kan kalla hyffsad och de som har prövat på kampsporter vet att det känns jävligt om man har dålig kondition

mikaelj
2009-11-02, 19:25
Själv ser jag ärligt talat inget större värde i att kunna springa längre distanser i högt tempo.

Att kunna springa 5-7 km på hyfsad tid räknar jag mer som ett mått på allmäntillstånd. Om du inte orkar det lär du inte vara i särskilt god form...

Men att se Callendar och Fuller lufsa fram som två gigantiska björnar under samspråk var rätt ballt.

Det tror jag definitivt att det var! :-)

Allan
2009-11-02, 19:29
Att kunna springa 5-7 km på hyfsad tid räknar jag mer som ett mått på allmäntillstånd. Om du inte orkar det lär du inte vara i särskilt god form...

Jag springer inte men cyklar och går mycket. Jag är i rätt bra form, vad gäller syreupptagningsförmåga, blodtryck etc. Utan löpning. Samma sak skulle jag tro gäller för de som tränar elitmässigt - man ska inte tro att man klarar av hårda styrketräningspass med dålig kondition. Men kondition mäts gudskepris inte enbart med löpning, vilket vi med dåliga knän är tacksamma för

Morrris
2009-11-02, 19:40
Byggare lyfter mer i samtliga styrkegrenar än en marathonlöpare. Däremot har det inte ett dugg med ursprungsfrågan att göra då alla är vältränade men på sitt sätt.

Du missförstod mitt inlägg. Byggare lyfter inte mer än vad styrkelyftare/tyngdlyftare/strongmen gör i sina respektiva dicipliner. Deras enda syfte är att se bra ut, vilket enligt mig inte gör att man kvalifickerar som "vältränad".

Mongar
2009-11-02, 19:50
Ok för att nämna något mer ontopic.
För att vara vältränad räcker det med att vara väl tränad i ett prestationsmoment. Det räcker med ett! T ex armbrytning eller världsmästare i counterstrike.
Det är inte nödvändigt att ta hänsyn till faktorer som t ex kondition, styrka eller smidighet för att avgöra om en person är vältränad eller ej.

sådär tycker du inte.
blev jag lurad nu?

tp_88
2009-11-02, 19:57
Du missförstod mitt inlägg. Byggare lyfter inte mer än vad styrkelyftare/tyngdlyftare/strongmen gör i sina respektiva dicipliner. Deras enda syfte är att se bra ut, vilket enligt mig inte gör att man kvalifickerar som "vältränad".
Stan Efferding har lyft mest i världen, RAW, iår på tävling. Alla SLare, byggare, strongmen, curling-spelare och andra inkluderade. I -125kg dessutom, alltså inte supertungvikten.

bigtraps
2009-11-02, 19:58
http://www.crossfitoakland.com/old_site/Roman_Victory.jpg
I mina ögon grymt vältränad, allround. Den enda mannen i världen som passerat 9000 poäng i tiokamp

von huff
2009-11-02, 20:02
Det finns en tävling där man utser världens mest vältränade man,det var en finne som vann i år skall se om jag hittar grenerna.

von huff
2009-11-02, 20:07
Vill ni kalla er världens mest vältränade man/kvinna skall ni vinna denna tävling

http://games2009.crossfit.com/

Hobbes
2009-11-02, 20:10
Miko Salo vann, finne förstås!

Om någon vill läsa mer!
http://games2009.crossfit.com/starthere.html

Här är grenarna:

Saturday
Event 1: 7km Hill Run
Event 2: Deadlift one rep every 30 sec moving from 315lbs to 505lbs in 10lb increments (women went from 185lbs to 375lbs)
Event 3: 170m Hill Sprint with two 35lb sandbags (women used a single sandbag)
Event 4: Row 500m, pound a 4' stake into the ground, Row 500m (women used a 3' stake)
Event 5: Couplet, which was 3 Rounds for time of 30 Wallball / 30 75lb Squat Snatch (women used 14lb medicine ball and a 45lb barbell)

Sunday
Event 6: Max load Barbell Snatch
Event 7: Triplet, which was max rounds in 8min of 4 Handstand Pushups / 8 32kg KB Swings / 12 GHD Situps (women used a 24kg KB)
Event 8: Chipper, which was 15 barbells cleans (155/100lbs), 30 toes to bar, 30 box jumps (24/20"), 15/10 muscle-ups, 30 push presses (40/25lbs), 30 double-unders, 15 thrusters (135/95lbs), 30 pull-ups, 30 burpees, 300' overhead walking lunges (45/25lb plate)

I mina ögon är Miko Salo vältränad - inte en BB de hade inte kommit förbi första WODen:D

Matsa
2009-11-02, 20:12
Pratar vi vältränad i största allmänhet så brukar det innebära att man är mångsidig och välrundad i sin fysik. I det fallet är varken långdistansarna eller byggarna speciellt vältränade eftersom de alla är väldigt specialiserade emot ett ganska smalt område. För att avgöra vem av dem som är mest vältränad så måste vi först bestämma en mer specifik definition utav vältränad.

Men om biprodukten är en stark kropp så förstår jag inte varför syftet skulle spela någon större roll i just den här diskussionen. En bodybuilder tränar för att få stora muskler, det resulterar oftast i en stark kropp. En diskuskastare tränar för att kasta en diskus så långt som möjligt, det resulterar oftast i en stark kropp. I bägge fallen är styrkan en biprodukt av deras huvudsakliga mål, vad är skillnaden?

Sen tycker jag att du gör ett misstag när du säger att de inte är vältränade på grund av att SL/OL/strongman lyfter mer. Man behöver inte vara absolut starkast för att kunna anses som stark.

mikaelj
2009-11-02, 20:21
Miko Salo vann, finne förstås!

Om någon vill läsa mer!
http://games2009.crossfit.com/starthere.html

Här är grenarna:

I mina ögon är Miko Salo vältränad - inte en BB de hade inte kommit förbi första WODen:D

Wow! Sån vill jag bli när jag blir stor.

Apos78
2009-11-02, 20:31
http://www.climbing.com/exclusive/problog/ChiilinginSouthFrance-7pou.jpg

Någon som skulle kalla honom vältränad?

Trodde inte det. Trots detta hör han till absoluta eliten inom klättring och får definitivt räknas som vältränad för sitt syfte. Dock visar det tydligt att, även om det är mycket efter tycke och smak, så kan en sådan här diskussion bli ändlöst lång så länge det inte finns någon klar definition. Grundfrågan är helt enkelt ställd på fel sätt. Mer korrekt vore t.ex. "vem av dessa är mest vältränad när det gäller att bla bla".

Det blir dock en del underhållande argument :).

Hobbes
2009-11-02, 20:46
Wow! Sån vill jag bli när jag blir stor.

Man vet liksom inte om du driver med mig eller inte och då intar jag ändå kolhydrater för att hålla hjärnan igång:D

mikaelj
2009-11-02, 20:48
Man vet liksom inte om du driver med mig eller inte och då intar jag ändå kolhydrater för att hålla hjärnan igång:D

Det du! Råkat ta för mycket insulin så hjärnan inte fått sitt? ;-)

Nejdå, jag är helt allvarlig. Jag är djupt imponerad av människor som kan utföra såna bedrifter.

Hobbes
2009-11-02, 20:52
Det du! Råkat ta för mycket insulin så hjärnan inte fått sitt? ;-)

Nejdå, jag är helt allvarlig. Jag är djupt imponerad av människor som kan utföra såna bedrifter.

Hehe, busted...

Jag förstår dig, de är sjukt vältränade har för mig att Miko är räddningsdykare och brandman, ja, bara det vittnar nog på en rätt hyfsad GPP (General Physical Preparedness).

Då är vi två, jag drömmer om att ens klara av att ställa upp på ett av deras kval inför CrossFit Games! Han som vann i Halmstad i helgen kom 7a på CrossFit games 2009 har jag för mig!

saab900
2009-11-02, 22:02

Precis vad jag tänkte :laugh:

z_bumbi
2009-11-02, 22:13
att Miko är räddningsdykare och brandman, ja, bara det vittnar nog på en rätt hyfsad GPP (General Physical Preparedness).

GPP har mycket litet direkt samband med att vara räddningsdykare och brandman.

Hobbes
2009-11-03, 00:58
GPP har mycket litet direkt samband med att vara räddningsdykare och brandman.

Ber om ursäkt för att jag svänger mig med ord och förkortningar jag inte förstår....

Avsåg nog mer att han har en bred träningsbakgrund och är väldigt vältränad, att ens klara av räddningsdykarutbildningen kräver enorm fysik förmåga! I mina ögon visade det på att hans bakgrund gav honom en bra GPP, det var så jag tolkade det!

- Kreh
2009-11-03, 05:36
Stan Efferding har lyft mest i världen, RAW, iår på tävling. Alla SLare, byggare, strongmen, curling-spelare och andra inkluderade. I -125kg dessutom, alltså inte supertungvikten.

Jaså, vad lyfte han då?

Sniggel
2009-11-03, 10:58
sådär tycker du inte.
blev jag lurad nu?

Förstår inte riktigt vad du implicerar. Det jag sa är så jag tycker, och alltid har gjort. Min uppfattning här är att många sätter likhetstecken mellan vältränad och:
* Bra kondition (syreupptagningsförmåga, mjölksyretålighet, muskeluthållighet etc...)
* Styrka
* Smidighet

Vilket jag inte tycker är ett krav. Men man får ofta en del av dessa på köpet när man blir vältränad i en gren (som är fysisk). Många grenar är dock specialinriktningar vilket innebär att man kan ha usel kondition och ändå vara extremt vältränad för sin gren. Skulle misstänka att armbrytning kan vara en sådan sport, även om det säkert kan finnas plus med att ha ett tränat hjärta även i den grenen.

Vissa verkar också sätta likhetstecken mellan bra kondition och att kunna löpa långa sträckor hyfsat snabbt. Vilket jag inte förstår då löpning är en väldigt specialinriktad typ av prestationsmoment, som dock kräver bra kondition, men även en massa andra faktorer spelar in, såsom kroppsvikt och muskelfibersammansättning, och dessa har inte ett dyft att göra med t ex syreupptagningsförmåga (ok muskelfibersammansättning har det förstås :P).

Jag håller iaf med Allan angående konditionsbiten. Ta en duktig löpare och ta en duktig strongman och säg åt båda att lasta X kg hö (vilket kräver ett stort arbete och därmed bra kondition/syreupptagnignsförmåga) på en vagn eller mät deras VO2 och det är inte säkert att löparen vinner något utav testen.

Vältränad implicerar att man är "väl tränad i något".

tp_88
2009-11-03, 11:30
Jaså, vad lyfte han då?
1010kg/2221lbs totalt.

Jag vill minnas att delgrenarna var typ: 822/373,5 - 606/275,5 - 793/360,6.

z_bumbi
2009-11-03, 11:41
Ber om ursäkt för att jag svänger mig med ord och förkortningar jag inte förstår....

Avsåg nog mer att han har en bred träningsbakgrund och är väldigt vältränad, att ens klara av räddningsdykarutbildningen kräver enorm fysik förmåga! I mina ögon visade det på att hans bakgrund gav honom en bra GPP, det var så jag tolkade det!

Det man kan utläsa av yrket är att han är specialiserad (SPP)och har tränat (med inriktning eller av en slump) för att nå ett antal uppställda kriterier på prestation dvs så långt från det generella i GPP man kan komma. GPP som det används i träningsammanhang är också mer av en förberedande än slutgiltigt mål och utan SPP så är det svårt att kalla något för GPP. Exempelvis att jogga runt milen för fotbollspelare kan vara en del av GPP men utan att köra intervaller och till slut matcher så blir det bara jogging dvs SPP. Eftersom GPP dessutom skiljer sig åt vad gäller vilken idrott eller aktivitet det handlar om så är det det generella inte helt generellt utan det har självklart en anknytning till vad man sen ska träna. Det är därför försäsongsprogrammen skiljer sig åt i olika idrotter då man ska bli bra på olika saker.

En räddningsdykare kan träna lite hur som helst utan ett klart mål men är de fysiska kraven höga så är det antingen slumpen eller en genetisk överlägsenhet som gör att den personen klarar kravspecen. Med tanke på att de dessutom inte får vara hur korkade som helst så verkar det ganska så otroligt att så många har gjort på det sättet.

bertbert
2009-11-03, 11:49
1010kg/2221lbs totalt.

Men det var väl med knälindor???

- Kreh
2009-11-03, 11:54
1010kg/2221lbs totalt.

Jaha. Det var väl tyvärr inte mest i världen.

Diggler
2009-11-03, 12:44
Bodybuildarna är extremt vältränade. De är extremt starka, samt har halvbra kondition (testa själv att trampa stairmaster/motionscykla med jämnt moderat tempo i en timme vägandes 130kg)

tp_88
2009-11-03, 14:39
Men det var väl med knälindor???
Det räknades som RAW, det finns mig veterligen ingen exakt definition av vad RAW innebär. Vissa RAW-förbund kör väl utan allt, andra med bälte/handledslindor etc. Men visst, han körde bälte och knälindor vilket tydligen var godkänt i den organisationens RAW-tävlingar, samt enligt powerliftingwatchs standarder. Dessutom gjorde han sig lite illa i glutten under sista böjen så han kunde antagligen inte gå riktigt 100% i marken.
Jaha. Det var väl tyvärr inte mest i världen.
Jaså? Vem har lyft mer menar du?

http://www.powerliftingwatch.com/power-rankings/unequipped-world

Konstantin Konstantinovs har lyft näst mest, 4lbs mindre, i viktklassen över.

- Kreh
2009-11-03, 15:06
Det räknades som RAW, det finns mig veterligen ingen exakt definition av vad RAW innebär. Vissa RAW-förbund kör väl utan allt, andra med bälte/handledslindor etc. Men visst, han körde bälte och knälindor vilket tydligen var godkänt i den organisationens RAW-tävlingar, samt enligt powerliftingwatchs standarder. Dessutom gjorde han sig lite illa i glutten under sista böjen så han kunde antagligen inte gå riktigt 100% i marken.

Jaså? Vem har lyft mer menar du?

http://www.powerliftingwatch.com/power-rankings/unequipped-world

Konstantin Konstantinovs har lyft näst mest, 4lbs mindre, i viktklassen över.

Jon Cole har gjort 2250 lbs. Du sa dessutom inte att han gjorde mest i sin viktklass, då räknas även Don Reinhoudts 2391.

tp_88
2009-11-03, 19:03
Jon Cole har gjort 2250 lbs. Du sa dessutom inte att han gjorde mest i sin viktklass, då räknas även Don Reinhoudts 2391.
Källa på det, tack.

Blod
2009-11-03, 19:06
Ze bodybuilders.

Grovhet!11!!

Bite
2009-11-03, 19:55

Det var väl bästa RAW-total i år tp menade.

tp_88
2009-11-03, 20:07
Det var väl bästa RAW-total i år tp menade.
Inte bara menade, det var vad skrev också.

Det var alltså gamla resultat!?

- Kreh
2009-11-03, 23:09
Ja.

Jag uppfattade det som att han hade slagit alla tiders världsrekord i år.

Att han gjort mest i år är ganska troligt.