handdator

Visa fullständig version : Hjälp med axlar i nytt schema sökes!

Saftarn
2009-11-01, 14:43
Hallå, som rubriken säger så skulle jag behöva lite hjälp med axlar, det är då i dag 4 som mer axelövningar måste proppas in.

Jag har styrketränat ca 1 år med ganska bra resultat, men då dålig diciplin var ett sant faktum så har det inte blivit allt för seriöst på senare dar och jag har körit fast.
Därför satsar jag nu på dehär schemat som jag snickrat ihop hemma, har testat alla olika dagar och det verkar bra, det är då dag 4 som helt saknar axlar som den ska inneha, det ska vara själva huvudgruppen dag 4. Armar (dvs biceps triceps) tränar jag extra dag 4 pga att jag inte alls orkar med det efter bröst / rygg passen (körde så förut)
Så själva frågan är egentligen vem som kan klämma in lite sjyssta axelövningar på fjärde dagen, då jag är helt paff på den punkten, saknar volym och styrka där.

Ifall om någon undrar så är jag 17 år, som sagt ett år på gymmet väger nu ca 75kg på 190cm, så det saknas väll än 25kg där eller någonting sådant. Jag har även varit för dålig eller helt enkelt för oseriös med kosten, är inte alls påläst om det. Har gjorte några sånnahär "hur många kalorier bränner du" tester på internet, men kan inte påstå att de är synkade med varandra alls.
Jag är ganska aktiv, spelar fotboll på amatör nivå ca 2 gånger i veckan förövrigt, men gym ska nu prioriteras. Jag funderar på hur många kalorier om dagen jag ska lägga mig på, sen är de strikta matscheman som gäller.

Tyck till om schema, hjälp mig med övningarna dag 4. Skulle någon kost-expert råka läsa dehär fast det är på fel ställe i forumet så är jag intresserad av råd :bpump:

dag 1: bröst
Bänkpress 4*4
Flyes 3* 8
Lutande hantelpress 4*6
Cable cross over 3*8
Bänkpress 2*15~
Cablecrunch 3*10

dag 2: rygg
Marklyft 4*6
latsdrag 4*6
latsdrag smalt 3*8
ryggresningar m vikt 3*10
hantelrodd 2*8 per sida
rodd / stångrodd / t-bar 3*8
snea situps 2*10 per sida

dag 3: ben
benpress 3*8
vadpress 3*10
bencurl 3*8
benspark 3*8
utfall med hantlar 2*10 per sida
cablecrunches 3*10

dag 4: armar axlar
stångcurl 3*10
hammercurl 2*8 per sida
pushdowns 3*8
triceps i cable med rep 3*8
Drag till hakan 3*8
hantelpress över axlar 3*8

vicarious
2009-11-01, 14:51
Byt ut drag till hakan mot sidolyft i cable eller med hantlar. Drag till hakan är en dålig övning.

http://traningslara.se/blogg/daliga-ovningar-pa-gymmet-del-1/

Kör militärpressar och/eller hantelpressar.

Saftarn
2009-11-01, 14:56
Byt ut drag till hakan mot sidolyft i cable eller med hantlar. Drag till hakan är en dålig övning.

Tack för ditt snabba svar, någonstans långt in i bakhuvet hade jag för mig att folk brukade klaga på drag till hakan. Den byts ut mot hantellyft direkt, om jag bara skulle addera militärpressar till mitt schema så saknas väll fortfarande baksida? *screwy*

Kan vara helt ute och cykla nu, men måste ju försäkra mig :)

emi23j
2009-11-01, 15:08

Helt klart! Bör ligga som bas i detta pass, alltså som första övning.

sweaberg
2009-11-01, 15:12
Har du testat 3-1-3 split? annars rekommenderar jag den.

Saftarn
2009-11-01, 15:21
Har du testat 3-1-3 split? annars rekommenderar jag den.

Det har jag inte gjort, jag har i princip inte ens hört talats om det, skicka gärna en länk eller ge en snabbförklaring ;)

Larsson
2009-11-01, 15:22
Rent spontant tycker jag du har för mycket övningar. 6 övningar för bröst är overkill. Kör plan och lutande hantel/bänkpress samt komplettera med någon övning till om du har ork kvar. Dina axlar verkar få för lite vila, eftersom du kör rygg efter bröst. Baksida axlar behöver du inte träna specifikt om du kör roddövningar för rygg. För axlarna kan du köra militär eller hantelpress samt lyft åt sidan. Pröva kör så här tex:
Pass 1: Bröst och Axlar
Pass 3: Ben
Pass 3: Rygg och armar

Saftarn
2009-11-01, 15:25
Rent spontant tycker jag du har för mycket övningar. 6 övningar för bröst är overkill. Kör plan och lutande hantel/bänkpress samt komplettera med någon övning till om du har ork kvar. Dina axlar verkar få för lite vila, eftersom du kör rygg efter bröst. Baksida axlar behöver du inte träna specifikt om du kör roddövningar för rygg. För axlarna kan du köra militär eller hantelpress samt lyft åt sidan. Pröva kör så här tex:
Pass 1: Bröst och Axlar
Pass 3: Ben
Pass 3: Rygg och armar

är ju egentligen 5 bröstövningar, då cablecrunches är mage, har smygit in någon magövning i passen. Men jag förstår vad du menar, jag kommer inte orka att göra alla övningar med full effekt. Din split låter intressant, ska fundera lite på hur jag ska göra. Tack för svaret

Larsson
2009-11-01, 15:37
är ju egentligen 5 bröstövningar, då cablecrunches är mage, har smygit in någon magövning i passen. Men jag förstår vad du menar, jag kommer inte orka att göra alla övningar med full effekt. Din split låter intressant, ska fundera lite på hur jag ska göra. Tack för svaret

Lika för ryggen kan du ta bort några övningar. Du kommer inte växa snabbare för att du tränar många övningar för en muskelgrupp. Kör hellre några stycken ordentligt. Om du bara har tränat ett år tycker jag du inte ska träna mer än tre dagar i veckan. Att vila ska man inte underskatta.

Saftarn
2009-11-01, 15:45
Lika för ryggen kan du ta bort några övningar. Du kommer inte växa snabbare för att du tränar många övningar för en muskelgrupp. Kör hellre några stycken ordentligt. Om du bara har tränat ett år tycker jag du inte ska träna mer än tre dagar i veckan. Att vila ska man inte underskatta.

Okej, det är nog sant, får lite på dig :) Jag tänker mer att de känns som jag inte är helt slut efter jag har gjort tex 4 övningar. Känns som jag har mer att ge på bröst fortfarande. Är det bara ett faktum elller bör jag lägga upp set/reps på andra sätt? När jag gör själva övningen är jag helt död, men sen 5 minuter senare kan jag göra mera.

Pjotor
2009-11-01, 19:21
om jag bara skulle addera militärpressar till mitt schema så saknas väll fortfarande baksida?

Stångrodd tar på axlarnas baksidor ifall du lyfter mot en punkt nära bröstet. För egen del föredrar jag dock omvända hantelflies.