handdator

Visa fullständig version : Bra kalender?

Vildarwk
2009-11-01, 01:15
Mors!

Sitter här och pillar med peroidisering för 2010 i excel och tycker det är ett helvete. Hade varit mycket enklare om varje månad bara hade 4 veckor, punkt slut.

Nu till min fråga.

Kör ni papper och penna eller har ni någon skönt program på datorn som är bra för oss aktiva?

Funderar själv på å ladda ner Mozilla Sunbird och pröva om det är något att ha. kommer säkert med en recension sen!

Peace out

Onigiri
2009-11-01, 06:36
Jag har för mig att något nytt program släpps/har släppts. Tror det var excelbaserat och det såg riktigt bra ut, kan inte komma på vad det heter nu dock. Var inte så längesen en tråd om det postades här på kolo.

Vildarwk
2009-11-01, 07:20
Hm, gjorde nämligen en sökning men fick inga vidare resultat.

Vildarwk
2009-11-01, 07:27
damn, jädra timer.

Kan ju passa på å säga lite om Sunbird också.

laddar ner här: http://www.mozilla.org/projects/calendar/

En gratis kalender som är helt fristånde från mail (vilket är ovanligt) men går att få kopplat till Thunderbird om man nu vill det.

+
Gratis
Enkel att använda trots många bra finesser
funkar med .ics (du kan med andra ord spara din kalender och sen installera den på den andra datorer om du vill)
Finns på alla möjliga språk

-
Kan som mest använda 4-veckorsview eller månadsview, vilket är lite för litet för att planera en längre tids träning

Har bara hunnit pilla lite, men tror att det blir att lägga upp allt i excel för att sen pula in här så man får påminnelser osv. (vilket jag behöver, minne som en guldfisk med alzheimers)

Onigiri
2009-11-01, 10:24
Tror just att detta program som skulle släppas var anpassat för träning. Ska se om jag hittar det.

Pjotor
2009-11-01, 11:40
Google calendar kanske?

Annars är Excel eller OpenOffice Calc utmärkta verktyg. Däremot är det svårt att själv luska ut hur de används på bästa sätt. Skicka PM om du vill ha hjälp med något särskilt.

Vildarwk
2009-11-03, 07:36
Som jag sa använder jag redan excel (som jag förövrigt är utbildad i :thumbup: ) och det är mitt absoluta favoritprogram för allt. Har använt excel i över ett år för att planera mina pass osv, men tack för hjälp-erbjudandet :)

Grejjen nu är att jag har bytt upp mig till en bärbar dator som jag kommer att bära runt på och då tänkte jag att jag lika gärna kan skaffa ett rejält kalenderprogram då jag har problem med att komma ihåg i saker i allmänhet.

Lösningen blev helt enkelt att jag la upp allt i excel för att sen peta in det i Sunbird-kalendern, och trots att det blev lite pilligt är jag nöjd med resultatet.

Nackdelen med att bara använda excel är att om man göra sin kalender ordentligt (flytta kalendern automatiskt efter att dagarna går osv.) så tar det bra mycket längre tid än att bara ladda ner färdig mjukvara

Pjotor
2009-11-03, 08:30
Det som jag saknar ibland är en riktig databas, vilket Excel inte är. Då kan man på ett helt annat sätt vända och vrida på information, rita grafer och så vidare.

Såg nu att Open Office (gratis, mums) innehåller en databasmodul. Den ska jag prova vid tillfälle.