handdator

Visa fullständig version : Illaluktande träningsskor

Mehdi
2009-10-31, 14:03
Kära sajber-vänner. Jag har detta stora problem med att mina träningsskor luktar förjävligt. Lukten verkligen inte bort fast jag har vädrat dom ordentligt. Finns det något knep för att få bort lukten? Jag har för mig att jag sett små bollar man kan skaffa och ha i skorna som drar åt sig lukten, men jag är tveksam då lukten säkerligen kommer fram bakterier.
Och jag vet inte om jag vill slänga in skorna i tvättmaskinen heller då dom kostade mig över 2 pikadoler (lyftarskor).

Några tips och råd?

Giljotinen
2009-10-31, 14:27
Ner i en påse och in i frysen.

Arf Pingvin
2009-10-31, 14:39
Jag hade testat en vanlig sprayflaska med vatten som du blandar in lite ättiksprit i, applicera lagomt och låt vädra. Det fixade bort lukten från mina knäpuffar utan att behöva tvätta dem varje pass. Kanske funkar på skor också.

coxie
2009-10-31, 16:07
Skoblock i trä fungerar bra om man använder det från första dagen.

Fylla 2-3cm i skorna med ättika, diskmedel och sprit och sedan en eller två vändor i tvättmaskinen funkar bra men risken att skorna pajar är ganska stor.

MrBoris
2009-10-31, 16:10
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=135523&highlight=skor

Körde själv på ättiksprit och tvättmaskin och det hjälpte faktiskt!

syrén
2009-10-31, 16:13
Ner i en påse och in i frysen.

Plus ett:thumbup:

Nitrometan
2009-10-31, 16:16
Jag hade testat en vanlig sprayflaska med vatten som du blandar in lite ättiksprit i, applicera lagomt och låt vädra. Det fixade bort lukten från mina knäpuffar utan att behöva tvätta dem varje pass. Kanske funkar på skor också.

:thumbup:

Bra tips!

Gabriel174
2009-10-31, 16:39
Kyla dödar väl inte bakterier? De blir endast inaktiva? Då borde de vill "vakna" upp igen vid rumstemperatur?

Ett tips kan vara att använda fotdeo

Mehdi
2009-10-31, 17:06
Skoblock i trä fungerar bra om man använder det från första dagen.

Fylla 2-3cm i skorna med ättika, diskmedel och sprit och sedan en eller två vändor i tvättmaskinen funkar bra men risken att skorna pajar är ganska stor.

Vad är och vad gör skoblock?

Ska ta och pröva tipsen.

Nitrometan
2009-10-31, 17:09
Vad är och vad gör skoblock?

http://i37.tinypic.com/11j65gk.jpg

Som man sätter i skorna.

Trapper Buzz
2009-10-31, 17:26
Flesta gympaskor går att köra i maskin. Är dom apdyra, ska man iofs kanske passa sig. HA skorna på vädring en timme efter varje pass, borde nog också funka.
Jag har tre tonårsungar, så jag vet en del om svettiga skor..............

LadyG
2009-10-31, 18:04

Biter på det mesta utom kattpiss :thumbup:

Apos78
2009-10-31, 18:09
Hade tidigare ett par klätterskor som luktade riktigt illa efter en tids användning. Jag provade frysen men efter ett pass kom lukten tillbaka. Tvättmaskinen var effektivare men det höll inte heller speciellt länge. Testade alla möjliga odörbekämparprodukter men ingen gjorde jobbet. Problemet med de skorna är att sulan är en tät gummiblandning som går upp en bit på ovansidan av skon och effektivt stänger inne odören. De var också till viss del av läder vilket gjorde det hela ännu sämre. Även ättika provades utan resultat. Min lösning blev att stå ut tills det att skorna måste bytas. Klätterskor håller inte många säsonger om en se så det gick att uthärda. Har syntetskor nu och de luktar aldrig.

Kontentan av det hela är att inget jag provade fungerade och det var bara att bita i det sura äpplet.

Vinter
2009-10-31, 18:50
Sportbutiker brukar sälja skosprejer som fungerar ok, funkar dock bäst när man börjar använda det på nya skor och inte gamla ingrodda skor.

daks
2010-01-28, 19:04
Min erfarenhet säger att det enda som hjälper är att slänga när det gått så långt.