Visa fullständig version : Någon här mer telia: digital-tv+internet?
Civilrätt
2009-10-31, 00:00
Menar då inte fiber utan "vanligt" modem (typ 24mbit)?
Köpt villa och tänkte beställa telefon+tv+internet från telia, men fick då höra av en bekant som arbetar i deras support att digital-tvn äter upp bandbredden från cirka 24mbit till 14mbit, även om boxen är avständ så är den mängden reserverad.
Någon av er som har telia och märker av att det går slött mm?
rememberence
2009-10-31, 00:39
Jag har det du pratar om. Och jag märker inte av något, att det reserveras 10 mbit stämmer nog, men oftast kan man leva utan dom till fördel av digital-tv:n :)
Det är så. Och om någon sitter vid datorn och typ tankar eller streamar något kommer tvn i princip inte funka alls.
Gör det.
Telia digital-TV är bäst. Jag har Boxer nu, och det är mycket sämre.
MrBurner
2009-10-31, 01:40
Inte bara det, modemet kommer inte synka upp i Annex-M. Du kommer alltså inte komma över 1 Mb uppladdningshastighet. Prioriterar du bandbredd så ska du absolut inte skaffa det.
DSL-tekniken är en jädra komprimiss och borde inte användas för något man önskar ha stabilt.
TV via DSL fungerar väl ok, men har du möjlighet att få det via annat sätt hade jag rekomenderat detta.
Det finns en kvalitetspriotet som prioterar trafik för telefonin, sen TV och sist internet. Men det är inte bandbredden som strular till det utan det är mer stabiliteten på trafiken. DSL har större risk för paketförsluster och ojämn ström. Att du surfar och kolo öppnas 1 sekunder långsammare är inget man bryr sig så mycket om. Dock förlust i TV-trafiken så är det pixeleringar, frysningar som följd.
Civilrätt
2009-10-31, 08:38
oj oj, blir fan lite avskräckt från digital-tv hos telia nu.
Viasat, med parabol, någon som har det här? lika bar bild?
martin_vbg
2009-10-31, 08:52
DSL-tekniken är väl rätt ok, för många finns det inget bättre alternativ. TV ifrån Telia är väl ok när det fungerar. Billigt men det finns bättre alternativ enligt mig (om DSL är enda alternativet).
Civilrätt
2009-10-31, 08:53
DSL-tekniken är väl rätt ok, för många finns det inget bättre alternativ. TV ifrån Telia är väl ok när det fungerar. Billigt men det finns bättre alternativ enligt mig (om DSL är enda alternativet).
vilka är?
martin_vbg
2009-10-31, 08:57
Jag skulle vilja säga boxer. Jäkligt snabbt att bläddra bland kanaler, tar inte upp någon bandbredd, bättre tekniska lösningar (inspelningsbar box mm.). Förutsatt att man har bra signal där man bor.
Civilrätt
2009-10-31, 08:58
Jag skulle vilja säga boxer. Jäkligt snabbt att bläddra bland kanaler, tar inte upp någon bandbredd, bättre tekniska lösningar (inspelningsbar box mm.). Förutsatt att man har bra signal där man bor.
Oj, första gången jag faktiskt hör någon säga något positivt om boxer.
Aja värt att kolla upp, tack tack
martin_vbg
2009-10-31, 09:01
Oj, första gången jag faktiskt hör någon säga något positivt om boxer.
Aja värt att kolla upp, tack tack
Jag hade inte använt det om jag hade haft andra alternativ. Jag kan iofs. ha bredbands-TV via mitt fiber men då är jag rädd för att jag behöver betala TV-licens.
Jag skaffade boxer med inspelningsbar HDD-box för en månad sedan och är nöjd so far.
Det är så. Och om någon sitter vid datorn och typ tankar eller streamar något kommer tvn i princip inte funka alls.
Tv:n kommer visst fungera. Den har ju sin bandbredd reserverad.
Jag har Telia internet+tv och jag maxar linan ofta men tv:n störs inte av det.
kört teliapaketet sen det kom och har aldrig varit några problem med det.
funkar som en 740.
Jag har också kört Telias paket sen det lanserades och har i princip aldrig haft några problem. Dock snålar jag med bandbredden (2mbit) så jag är inte helt ajour med om de stör ut varandra.
Civilrätt
2009-10-31, 09:46
Suttit och om diverese utbud, alla har något negativt att komma med.. Ska kika med föreningen och se om dom har något deal med digital-tv genom kabeltvnätet.
Aja tack för svaren jag fått.
martin_vbg
2009-10-31, 09:51
Kabeltv är sunk.
Civilrätt
2009-10-31, 10:02
Kabeltv är sunk.
jo men dom har DVB-C, alltså digital-tv genom samma kabel.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.