Visa fullständig version : Redbull EFTER träning?
Lite omvänd fråga mot för de jag sett här, när det gäller Redbull. Har sökt lite bland trådarna, men inte hittat något sagt ang. energidryck efter träning.
Anledningen till varför jag ens frågar är för att jag har plockat hem ett flak Redbull XXL (nya stora burkarna, 473ml) från jobbet. EJ sockerfria, och eftersom jag försöker tappa lite vikt så undviker jag socker i största allmänhet. Men 'Gratis är Gott', och då funderade jag på om man kan andvända dom som "efter-träningen-dryck" istället.
Jag tar också någon banan och äpple, tillsammans med en proteindrink, före träningen. Sen lite protein när jag kommer hem från träningen, och ett mål mat någon timme efter det. Så drickan skulle vara direkt efter träningen, innan jag börjar cykla hemåt (som bara tar 15-20min, men ju förr desto bättre).
Bra eller dåligt, är då frågan till den som vet något.
Varför efter? Det extra trycket och energin som du får av red bull innan kommer ju göra att du kan köra hårdare på gymmet = förbruka mer kcal.
Varför efter? Det extra trycket och energin som du får av red bull innan kommer ju göra att du kan köra hårdare på gymmet = förbruka mer kcal.
För att det är snabba kolhydrater och för att koffein, vad jag läst, hjälper till att fylla på glykogenet snabbare.
Ja, men hur ofta styrketränar du samma muskel varje dag? Det är ingen brådska med att fylla glykogenet i muskeln, huvudsaken är bara att det görs. Red Bull är nog inte optimalt innan träning pga att det spekuleras i olika mer eller mindre troliga risken, men det hjälper din deff mer om du dricker det innan träning, skulle jag våga satsa på. Dricker själv en Monster Energy innan träningen ibland, det är rätt nice. Bra tryck, blir några extra set.
Ja, men hur ofta styrketränar du samma muskel varje dag? Det är ingen brådska med att fylla glykogenet i muskeln, huvudsaken är bara att det görs. Red Bull är nog inte optimalt innan träning pga att det spekuleras i olika mer eller mindre troliga risken, men det hjälper din deff mer om du dricker det innan träning, skulle jag våga satsa på. Dricker själv en Monster Energy innan träningen ibland, det är rätt nice. Bra tryck, blir några extra set.
Håller med om det. Men jag dricker en del kaffe innan träningen också, kanske får tilläggas.
Lifeless
2009-10-30, 23:19
Svep den mitt i passet så får du lite extra "placebo power"
samt några extra hästkrafter i cykeln när du ska hem..
Cerberus
2009-10-31, 00:13
den som får någon prestationsboost måste antagligen va väldigt koffeinkänslig eller inte äta mycket kolhydrater alls.
"KOFFEIN
En burk Red Bull Energy Drink 250 ml innehåller 80 mg koffein vilket motsvarar en vanlig kopp bryggkaffe eller ca 60 cl Coca Cola. Koffein är känt för sin uppiggande effekt och sin förmåga att förbättra koncentrations- och reaktionsförmågan. Koffein stimulerar även fettförbränningen i samband med långvarig fysisk ansträngning genom att hjälpa kroppen att frigöra resurser i fettdepåerna. Koffein finns som du säkert vet i t.ex. kaffe, te och Coca Cola." Från red bulls hemsida.
80mg måste verkligen va en pyttekopp med kaffe. Det skulle iaf inte jag känna ett dugg av men jag e ju koffeinmissbrukare också :D
Och huvudingredienser är väl socker? Ja menar många gram socker är det i en burk? Light-versionen borde verkligen va värdelös i prestationshöjande syfte för de flesta iaf. Jag hade iaf inte lagt en krona på en sån skitprodukt, fast du fick ju de gratis dock(i prestationshöjande syfte iaf), hade jag gillat smaken kansk ja hade köpt det ibland..
runt 50 gram socker i en stor burk, även 160 mg koffein då. Om man klunkar kaffe under dagen så är effekten försumbar, om man inte gör det så blir den desto påtagligare.
Anton Fräs
2009-10-31, 05:29
Jag skulle perosnligen föredrar att dricka den strax före. Placeboeffekten från Red Bull är nämligen mycket god på mig :) Ger en extra boost i passet, annars går det helt klart utmärkt att dricka den efteråt också, men roligare att dricka innan helt klart!
Eddie Vedder
2009-10-31, 07:39
Jag skulle inte dricka dom även om de var gratis. Tveksamt om jag ens skulle göra det om jag fick en burks kostnad i betalning för varje burk jag drack.
Energidrycker är i mina ögon mindre god läsk.
Vore jag du skulle jag inte ta proteindrinken hemma utan direkt efter passet är avslutat. Sedan hem och käka. Dina Red Bull kan du ju spara till bulken.
Eller spara flaket och bjuda på någon fest någon gång. En nydeffad kropp, ett flak Red Bull och en dunk hembränt så blir du poppis.:D
Cerberus
2009-10-31, 08:35
Red Bull och jegermaister minns jag va roligt när jag var yngre :D
Håller med om det. Men jag dricker en del kaffe innan träningen också, kanske får tilläggas.
Kaffe har inte samma effekt som rent koffein (http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3821165&postcount=7). Ngn annan har säkert länk till undersökning.
Kaffe har inte samma effekt som rent koffein (http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3821165&postcount=7). Ngn annan har säkert länk till undersökning.
Skall se över mina pre-workout tillskott, då.
Och kommer väll att hålla lite på drickat, datumstämpel säger i alla fall att den håller i något år till. Så sparas till bättre valda tillfällen.
Tack.
Lifeless
2009-10-31, 15:28
Bröstar upp mig och lånar tråden en sväng.
Kaffe ska ju tydligen innehålla ämnen som motverkar koffeinets effekt så frågan är:
Finns samma ämnen i red bull ?
Om man tänker sig samma mängd koffein i en kopp kaffe vs red bull.
Vilken av dom vinner den kampen ?
Eddie Vedder
2009-10-31, 15:39
Kaffe ska ju tydligen innehålla ämnen som motverkar koffeinets effekt så frågan är:
Finns samma ämnen i red bull ?
Nu är det ju knappast så att alla de enorma mängder av olika ämnen som förekommer i kaffebönan ens kunnat identifierats och inte heller att separering av den ena eller den andra skulle bete sig likadant i en annan miljö.
Det är på tok för invecklat och orsakerna är långt ifrån klarlagda. Det är bara hypoteser.
Men med det sagt så har man ju i alla fall inte medvetet tillsatt någon eventuell "koffeinantagonist" i Red Bull.
King Grub
2009-10-31, 15:39
Svårt att svara på, eftersom man inte vet varför koffein från kaffe inte har den prestationsförbättrande effekten samma mängd rent koffein har.
Lifeless
2009-10-31, 18:44
Tackar, bockar å bugar för svaren.
OT Att få svar av Eddie och Grub var en närmast religös upplevelse *kissass*
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.