handdator

Visa fullständig version : Flamea mina roddar!

Morty
2009-10-30, 21:58
Idag filmade jag mina skivstångsroddar igen. Gjorde det i somras, se videon under. Nu vill jag ha kritik, så att de blir ännu bättre. Har märkt att det är mycket skönare att köra supinerat; därför gör jag det.

Idag: 7dyES8qAlgA

I somras: 6jmFjrt-uio&NR=1

Scratch89
2009-10-31, 00:14
Jag tycker det ser bra ut.

Försök att inte svanka, utan hålla ryggen rak. Tänk dig lifting mode i marklyft. Annars inget att klaga på. Du ser ut att kunna klämma sönder en apelsin mellan skulderbladen!

Sheogorath
2009-10-31, 00:16

Försök att inte svanka, utan hålla ryggen rak. Tänk dig lifting mode i marklyft. Annars inget att klaga på. Du ser ut att kunna klämma sönder en apelsin mellan skulderbladen!

Varför är det dåligt att svanka i den här övningen?

Morty
2009-10-31, 09:13

Tack *cupid*

Tror att jag får lite för mkt svank... Men jag gör det för att få lite rom i erektorerna. Sheo verkar vara inne på att det är cool? :O

Pjotor
2009-10-31, 09:13
Fram till 0:15 ser det väldigt bra ut! Därefter börjar tekniken vackla: du blir mer upprätt och börjar liksom "åla" med rygg och axlar för att få upp stången.

Kanske är det så du vill träna. Annars rekommenderar jag färre reps eller lägre vikt. Min egen guldstandard för stångrodd är denna video. Observera att hans överkropp är nästan helt stilla.

http://www.youtube.com/watch?v=ss5SuopztW4

Scratch89
2009-10-31, 09:27
Jag bara antog att det var det, av samma anledning som att man inte ska svanka i marklyft, utan ha rak rygg. Är det fel?

Morty
2009-10-31, 11:32
Fram till 0:15 ser det väldigt bra ut! Därefter börjar tekniken vackla: du blir mer upprätt och börjar liksom "åla" med rygg och axlar för att få upp stången.

Kanske är det så du vill träna. Annars rekommenderar jag färre reps eller lägre vikt. Min egen guldstandard för stångrodd är denna video. Observera att hans överkropp är nästan helt stilla.

http://www.youtube.com/watch?v=ss5SuopztW4

Brukar köra 5:or-7:or på 80 istället för, som här, 12or på 70.

Pjotor
2009-10-31, 19:32

Inte dåligt, tror jag, men obekvämt. Jag upplever att jag inte känner av ryggen lika mycket om jag svankar lite eller inget alls, jämfört med om jag försöker svanka mycket.

Morty
2009-11-01, 12:12
Nu när vi väl har topic uppe, flamea mina hantelroddar! Jag tycker det är ganska bra form :)

7fNkHzwaOrc

Pjotor
2009-11-01, 12:50
Nu när vi väl har topic uppe, flamea mina hantelroddar! Jag tycker det är ganska bra form :)

Hmm, jag har en annan uppfattning. Du reser dig halvvägs upp under rodden, och du orkar inte få upp hanteln så långt som du borde. Du vrider också överkroppen ganska mycket, och du lyfter mot en punkt i maghöjd.

Det är liknande symptom som i din stångrodd, och jag är ganska säker på att orsaken återigen är alldeles för tunga vikter.

Se och lär av denna: http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/DBBentOverRow.html

- Överkroppen horisontell i stort sett under hela rörelsen
- Liten eller ingen vridning under lyftet
- Hantelhanden lyfts mot bröstet, inte mot magen

Peter.B
2009-11-01, 12:55
Själv är jag någonstans mittemellan Pjotor och Morty. Tycker precis som Pjotor att du borde lyfta mer mot bröstet samt få upp hanteln högre. Dessutom tycker även jag att du står för upprätt med överkroppen. Däremot tycker jag vridningen i kroppen är bra, jag skulle nog till och med vrida lite mer, samt som sagt lyfta hanteln högre, knappast full ROM det du gör nu.

Bozar
2009-11-01, 12:59
Hmm, jag har en annan uppfattning. Du reser dig halvvägs upp under rodden, och du orkar inte få upp hanteln så långt som du borde. Du vrider också överkroppen ganska mycket, och du lyfter mot en punkt i maghöjd.

Det är liknande symptom som i din stångrodd, och jag är ganska säker på att orsaken återigen är alldeles för tunga vikter.

Se och lär av denna: http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/DBBentOverRow.html

Det mesta håller jag med men jag skulle aldrig lyfta hanteln mot bröstet, det kommer garanterat ta mer på axlar än rygg och jag har upplevt att det är helt omöjligt att få vare sig kontakt eller pump.

Morty
2009-11-01, 16:00
Om det är hantelrodden ni menar att jag är för upprätt i, så måste jag tyvärr meddela att jag måste ha bänken sådär, annars kan jag inte sträcka ut i botten. Hanteln går nästan i golvet i alla fall, som ni kan se.

Morty
2009-11-01, 16:08

Vad jag lärt mig av min förra rodd-tråd (Hantelrodd och rotation i ryggen (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=134064&highlight=hantelrodd)) så är dina tips helt off. Vad baserar du dem på? Jag roterar så pass mycket för att hantelrodden då blir en komplett övning, för hela ryggen. Såväl lats, traps och rhombs som mindre men även viktiga muskler som m. Transversospinalis.

Commando1980
2009-11-01, 16:54
stångrodd: ser helt ok ut men spänn kroppen mer och fjädra rörelsen lite mer med knäna, speciellt de sista repetitionerna. det är helt ok att du rör kroppen lite mer när det börjar bli jobbigt.

emi23j
2009-11-01, 18:18
Om det är hantelrodden ni menar att jag är för upprätt i, så måste jag tyvärr meddela att jag måste ha bänken sådär, annars kan jag inte sträcka ut i botten. Hanteln går nästan i golvet i alla fall, som ni kan se.

Kan meddela att du inte behöver ha bänken så där vinklad. Har du provat att sträcka ut stödarmen helt när du kör?
Anledningen att hanteln nästan tar i golvet är för att du "följer" igenom och håller inte överkroppen spänd när du går nedåt botten läget.

Tror också som många andra att du bör minska vikten i hantelrodden.

emi23j
2009-11-01, 18:20
När vi ändå är inne på det så snor jag tråden en liten stund:

Vad är fördelarna/nackdelarna med att köra överhands respektive underhandsfattning i stångrodd?

Morty
2009-11-01, 18:48
Kan meddela att du inte behöver ha bänken så där vinklad. Har du provat att sträcka ut stödarmen helt när du kör?
Anledningen att hanteln nästan tar i golvet är för att du "följer" igenom och håller inte överkroppen spänd när du går nedåt botten läget.

Tror också som många andra att du bör minska vikten i hantelrodden.

Trust me, får inget sträck om jag inte kommer upp såhär.

I tråden "Hantelrodd och rotation i ryggen" så är alla övertygade om att man ska släppa ner överkroppen rejält. Här så gäller tydligen den statiska överkroppen med "hattande med armen", som Arne sade det.

Pjotor
2009-11-01, 19:18
Vad jag lärt mig av min förra rodd-tråd så är dina tips helt off. Vad baserar du dem på? Jag roterar så pass mycket för att hantelrodden då blir en komplett övning, för hela ryggen.

Jag utgick från att du hade samma träningsmål med hantelrodd som med stångrodd och baserade mina svar på det. Dock berättar du först nu att det inte är det, se det fetstilta i citatet. Du förstår säkert att jag inte kunde veta det i förväg.

Morty
2009-11-01, 19:29
Jag utgick från att du hade samma träningsmål med hantelrodd som med stångrodd och baserade mina svar på det. Dock berättar du först nu att det inte är det, se det fetstilta i citatet. Du förstår säkert att jag inte kunde veta det i förväg.

Det är för mig övningar som kompletterar varandra där hantelrodden har med rotationsmoment och stångrodden har med rom i erektorerna. Båda tar bra på lats (hantelrodden kanske lite bättre) och skivstångsrodden bättre på traps och rhombs.

Morty
2009-11-01, 21:49
Och kör ingen av dessa övningar som ren lats-övning, det har jag chins och DENNA till
sIouJqYewew

Förlåt att den är så suddig.

emi23j
2009-11-01, 22:19
Trust me, får inget sträck om jag inte kommer upp såhär.

I tråden "Hantelrodd och rotation i ryggen" så är alla övertygade om att man ska släppa ner överkroppen rejält. Här så gäller tydligen den statiska överkroppen med "hattande med armen", som Arne sade det.

I och med att du verkar ha en förklaring till varför du gör alla saker så undrar jag vad meningen med denna tråd egentligen är.

Så här kör jag hantel-rodd. Du kör som du säger någon annan övning, inspirerad av denna. http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/DBBentOverRow.html

Anders The Peak
2009-11-01, 22:24
Och kör ingen av dessa övningar som ren lats-övning, det har jag chins och DENNA till
sIouJqYewew

Förlåt att den är så suddig.

Morty jag skulle ha köra övningen med en lättare vikt så att jag kan klämma ihop latsen ordentligt och hålla i vikten en kort stund i det ihopdragna läget för att få lite krampkänsla i muskeln. Reps kring 12-20.

Scratch89
2009-11-01, 23:03

7fNkHzwaOrc

Om jag skulle få dra och slita i dig efter eget tycke:

*Längre bak med benet som är i marken.
*Håll armen som är i bänken fullt utsträckt.

Iom att du har benet längre bak och armen fullt utsträckt så kommer du dels att kunna dra armen längre bak, och så kommer du inte behöva ha ryggstödet uppfällt.

Sheogorath
2009-11-02, 06:24
Jag bara antog att det var det, av samma anledning som att man inte ska svanka i marklyft, utan ha rak rygg. Är det fel?

Vikten drar i en riktning som motverkar svanken och man kommer därför inte ha en chans att svanka sönder några strukturer. McKenzie-övningar borde ge betydligt större kompression av diskarna baktill och är ändå en behandlingsmetod för ländryggssmärta. Länden ska ha en viss inåtkurvatur, inte vara utplanad eller i kyfos, för att vara så stark som möjligt. För de flesta är detta dock inte möjligt att ha i vare sig en djup rodd eller i bottenläget av en djup böj (framförallt p.g.a. stela hamstrings), men om det GÅR är det bättre. Utplanad länd är andrahandsalternativet (det enda anatomiskt möjliga för de flesta, åtminstone i en bottendjup böj), och kuvad länd ett alternativ man helst ska undvika helt om man inte haft en god gradvis tillvänjning och vet vad man gör.

Pjotor
2009-11-02, 08:24
McKenzie-övningar
utplanad eller i kyfos
kuvad länd

Och på svenska...?

Morty
2009-11-02, 11:39
Dr Mike reviews McKenzie or back extension exercises for those with a lumbar disc herniation.
wBOp-ugJbTQ

Sheogorath
2009-11-02, 16:49
Och på svenska...?

McKenzie kan du Googla. Det är en typ av sjukgymnastik för ryggraden.

Kyfos(is) respektive lordos(is) kan du också Googla. Det är i kort en utåtkurva respektive inåtkurva av ryggraden.

"Kuvad länd" skulle vara "kutad länd" eller kanske bättre "kutig länd" d.v.s. just en kyfoserad ländrygg.

Morty
2009-11-03, 00:13
McKenzie kan du Googla. Det är en typ av sjukgymnastik för ryggraden.

Kyfos(is) respektive lordos(is) kan du också Googla. Det är i kort en utåtkurva respektive inåtkurva av ryggraden.

"Kuvad länd" skulle vara "kutad länd" eller kanske bättre "kutig länd" d.v.s. just en kyfoserad ländrygg.

Schysst att du faktiskt skrev, med tanke på att det är en sån grej som man verkligen borde googla...