Visa fullständig version : Språkbarriär i relationer
Slartibartfast
2009-10-30, 19:33
Skulle ni kunna vara tillsammans med nån som ni bara kan föra en ytlig, grammatikaliskt felaktig och språkvidrig diskussion med? Nån som pratar danska, tyska, finska, eller nåt annat språk som ni har väldigt begränsad kunskap i.
Jag anser det är skitviktigt att kommunikationen i en relation sker helt ohindrat. Därför ratar jag i princip alla finskspråkiga tjejer som flickvänsmaterial, vilket begränsar mitt urval med typ 95%.
Min kompis tycker jag är korkad.
Diskutera.
Jag håller med dig. Dock pratar jag skånska, så jag hoppas att om jag blir kär i en svensktalande att han inte är lika noga.
hahavaffan
2009-10-30, 19:43
Jag håller med dig. Dock pratar jag skånska, så jag hoppas att om jag blir kär i en svensktalande att han inte är lika noga.Haha :D Jag blir dagligen trakasserad för min skånska :thumbup:
Det finns charmiga dialekter, tyvärr är skånska inte en av dom! :D
shadowfire
2009-10-30, 19:48
lol, skånskor är ett svårt kapitel.. :D ;)
beror lite på typ av svårighetsgrad o grammatik o allt vad du surrar om...
Personligen förstår jag inte jättebra norska, men jag går igång som fan på det, ringer jag till en norsk fjällstation för o kolla vädret så äre fan hårt i brallan flera timmar efteråt. Ändå förstod jag inte vad tjejen sa, hon kallade mig säkert vid könsord.
Danska har jag stora problem med.
Norska funkar mkt bättre.
Finska? GTFO!
Det finns charmiga dialekter, tyvärr är skånska inte en av dom! :D*grr* *grr* *grr* Man behöver bara vänja sig ett tag, så det så.
*deleting large butt image from e-mail*
...
Finska? GTFO!
+1. Hörde en tjej häromdagen som pratade norska och helt plötsligt gick hon från "ok" till "nästintill het".
Finska är helt tvärtom.
Hey wait, sa jag Skånska? Jag menade ju Gotländska!
Skånska är en vacker dialekt! :D
Det funkade inte för mig (grekiska med helt ok engelska, men inte tillräcklig). Jag behöver kunna uttrycka en stor vokabulär för att känna att jag får ett socialt utbyte. Förstår dig Slarti
Tjejer som pratar antingen norska eller skånska blir automatiskt mer hawt än andra. Men det går inte med vilken skånska som helst. Det finns "bonna-skånska" typ från norra delen av landskapet...den går bort helt. Ju längre nerifrån skåne den kommer ju bättre. Drömkvinnan ska helst låta som Rebecca Vinterbarn Elg.
Edit: Jag blir ofta retad för min småländska. Av en speciell person. Pez. *grr*
Jag försöker alltid se till att lära mig språket. För de länder jag siktar in mig på är det aldrig ett hinder. Tycker också att tyska och danska låter fint, vilket verkar höra till ovanligheterna. :-) Svårt att avgöra vilka som är bäst. Norska är instant-win, men tyska och polska hamnar högt på listan.
Många som verkar gilla norska här?
Tror dock att det är svårt om man ens språkkunskaper i den andres huvudspråk är knapphändiga, vilket för mig skulle vara ett latinskt språk (spanska/franska/italienska). Om motparten dessutom inte kan engelska skulle det för min del vara kört.
Många som verkar gilla norska här?Norska ger mig rysningar. Det är helt obegripligt för mig att så många gillar det. Danska däremot är härligt. Nästan bara jag som tycker det också. (Norrmännen är dock snyggare.)
Tjejer som pratar antingen norska eller skånska blir automatiskt mer hawt än andra.Hej! :mallan: Kommer du hit ofta?
Hej! :mallan: Kommer du hit ofta?
Händer ibland att jag tittar hit ja...fniss... Tala in ett meddelande efter pipet.
*piiiip*
creperiet
2009-10-30, 20:22
Ja, det är ju inte bara diskussioner som kan lida. Klockrena onelinerjokes blir svårt att få till, ordval om man vill säga något fint kan lätt bli felmenade, osv.
Hade din kompis tänkt hålla tyst eller gänga 24/7?
Vänta nu... Låter det så illa?
shadowfire
2009-10-30, 20:25
Norska ger mig rysningar. Det är helt obegripligt för mig att så många gillar det. Danska däremot är härligt. Nästan bara jag som tycker det också. (Norrmännen är dock snyggare.)
Danska förstår jag inte, det låter så gnälligt o bräkigt bara... Vet inte varför, men som om någon kräks som satan efter en sjuhelskottas festkväll. Å då var det säkert en komplimang som kom. Norska däremot känns som hipp, alert, "flott" o ger mer energi.
Skulle ni kunna vara tillsammans med nån som ni bara kan föra en ytlig, grammatikaliskt felaktig och språkvidrig diskussion med? Nån som pratar danska, tyska, finska, eller nåt annat språk som ni har väldigt begränsad kunskap i.
Jag anser det är skitviktigt att kommunikationen i en relation sker helt ohindrat. Därför ratar jag i princip alla finskspråkiga tjejer som flickvänsmaterial, vilket begränsar mitt urval med typ 95%.
Diskutera.
Ok, lite OnTopic nu då. :)
Svar nej. Jag tror fan inte att jag hade kunnat det. Inte seriöst eller någon längre tid iaf. Visst om teh hawtness hade varit superstor hade man ju kunnat vara ihop en stund enbart för det, men jag gillar att argumentera och diskutera så i längden hade det nog blivit en Fail.
(såvida teh hawtness inte hade varit så stor att man bemödat lära sig ett annat språk för den personens skull)
Do I make sense? :confused:
hipp, alert, "flott" o ger mer energi.Vi kanske uppfattar det på samma sätt ändå. Norka för mig är ghey fast på ett dåligt sätt.
Försöker förklara: Om ens pojkvän talar norska så måste man nästan spöa honom på lördagskvällarna när man kommer hem full, bara för att man inte har någon respekt för honom. Typ så tänker jag... :confused:
shadowfire
2009-10-30, 20:31
Vi kanske uppfattar det på samma sätt ändå. Norka för mig är ghey fast på ett dåligt sätt.
Försöker förklara: Om ens pojkvän talar norska så måste man nästan spöa honom på lördagskvällarna när man kommer hem full, bara för att man inte har någon respekt för honom. Typ så tänker jag... :confused:
hahahhah, hade jag varit norrman så hade jag inte vågat ragga på dig iaf :D
Skånska på tjejer är urläckert! Fast helst inte den grövsta urskånskan :)
Nej, man måste kunna kommunicera obehindrat, typ.
Tycker både om norska och danska, i övrigt..
En vacker norsk kvinna skulle i princip kunna stå framför mig med en kniv, och hota med att skära halsen av mig. Jag hade nog fortfarande stått kvar med ett kåtflin på läpparna, och hoppats på att få ligga lite.
Gabriel174
2009-10-30, 21:42
Danska har jag stora problem med.
Finska? GTFO!
:hbang:
Jag tror att det för mig inte ens är en fråga. Visst skulle jag kunna känna mig dragen till en person utan att kunna tala mer än enstavigt med vederbörande, men förälskad så att jag övervägde en relation tror jag inte att jag skulle kunna bli. Jag menar, hur lär man känna varandra om man inte kan samtala? (Jag är varken telepat eller exceptionell kroppsspråksläsare.) Däremot är det inte nödvändigt att kunna samtala obehindrat på mitt (alt. den andra personens) modersmål.
Om intresset finns för att förbättra kommunikationen från eller andra hållet är det bara köra hårt. Å andra sidan låter det svårt att få till en seriös relation om man knappt kan kommunicera.
Jag håller med trådstartarens kompis lite, mest för 95% av tjejerna går bort :) Sen kan jag förstå att det är svårt ha en annan hållning, om ni nu måste kommunicera på ett tredje språk som engelska, inte ens säkert att många av tjejerna skulle vilja vara med om något sånt. Men lär dig finska om du redan har lite grund, det borde ju inte vara rocket science då?
När en flicka talar skånska, ett språk som jag förstår, då känns det lite extra hur mitt hjärta slår. Stockholmskan är vacker, göteborgskan har sin charm men när en flicka talar skånska är det nått som gör mig så varm ;)
Diskutera.
Jag är helt sjukt intresserad av en tjej från holland. Visst båda kan bra engelska men ibland blir det jääävligt skumt när det känns som 2 personer har olika meningar för vissa ord även fast dom känns självklara för mig. Dock kan vi ha diskussioner och ser inte varför en dansk/tysk/finsk inte skulle kunna ha det med dig på engelska?
Jag håller med dig. Dock pratar jag skånska, så jag hoppas att om jag blir kär i en svensktalande att han inte är lika noga.
Skånska är väl inga problem och förstå och när en tjej pratar det är det nog den sexigaste dialekten i sverige (kommer från en 08a). Dock när killar snackar skånska är det fan hemskt.
Carolinew
2009-10-31, 05:44
Norska är underbart, de låter alltid glada även om de är skitsura. Win-situation. Själv låter jag som en smålänning trots att jag aldrig bott där...
OnT: Korrekt språk tilltalar mig, men är absolut inget krav. Personen kan ju ha andra egenskaper som väger upp för ett lite sämre språk. Huvudsaken är att han gillar att prata ändå; gärna om lite djupare saker :)
Shakemynuts
2009-10-31, 05:48
Hmm, personligen tyckte jag att det är väldigt mysigt när man inte riktigt förstår varandra helt. Man behöver gestikulera mer och för mig blir det lite mer intimt att man behöver fokusera på varandra.
En kompis till mig var i Japan i 4 veckor, hon hade förvisso översättning i mobilen, men klart dom hade problem, men han var förtrollad ett bra tag av hela den upplevelsen.
Visst är kommunikation jätteviktigt, men när jag kan vara med en tjej och vi knappt säger något men ändå trivs med varandra, då jäklar har jag hittat rätt. Då man bara kan "vara" tillsamans och ta det lugnt.
Annars håller jag med många ovanstående, norska och skånska = win. :D
Litecore
2009-10-31, 05:55
en tjej som pratar grov östgötska är för mig helt omöjligt, jag skulle garva varje gång hon sa något :P
EDIT: för alla som inte vet hur mycket lol den här dialekten medför..
iO50fdJOGLI
Semiramis
2009-10-31, 07:44
Jag är löjligt beroende av att kunna kommunicera obehindrat, ett antal annars tänkbara relation har gått i stöpet p g a det.
nej för fan, skulle jag ha djupa känslor för någon så skulle det inte göra något om hon snackade sånt där klickspråk från mörkaste afrika. Sssssäääärlekkiä är sssssssääärlekkiä!
Vem var det som sa att finska var fult? Vavavava, va ska ja göra me min fucking sssooorta? *mini
Slartibartfast
2009-10-31, 09:51
nej för fan, skulle jag ha djupa känslor för någon så skulle det inte göra något om hon snackade sånt där klickspråk från mörkaste afrika. Sssssäääärlekkiä är sssssssääärlekkiä!
Men kan man överhuvudtaget ha djupare känslor för nån man inte kan kommunicera med obehindrat? såna känslor växer ju fram genom kommunikation.
von huff
2009-10-31, 10:05
Jag har samma problem som Slarti:(Det lär nog inte fungera i det långa loppet.Fast och andra sidan om man inte klarar av att ha en finsk flickvän så har jag svårt att se hur man skulle klara sig i arbetslivet heller
Slartibartfast
2009-10-31, 10:10
Jag har samma problem som Slarti:(Det lär nog inte fungera i det långa loppet.Fast och andra sidan om man inte klarar av att ha en finsk flickvän så har jag svårt att se hur man skulle klara sig i arbetslivet heller
Jo, i det korta loppet funkar det alldeles utmärkt :)
Inga problem på jobbet heller. Men där blir det mest svenska och engelska iofs.
von huff
2009-10-31, 10:13
Ni har det bra där uppe:)Jag kan säjja att om du inte kan finska i södra Finland så är du ganska handikappad tyvärr
Slartibartfast
2009-10-31, 10:20
Ni har det bra där uppe:)Jag kan säjja att om du inte kan finska i södra Finland så är du ganska handikappad tyvärr
Jofan, det kan jag tänka mig. Skulle aldrig klara att jobba helt på finska.
För mig beror det på exakt hur dåligt kommunikationen funkar. Om man endast kan säga "hej" och "tacksåmycket" på samma språk så blir det ju problem, men ett par steg över det så är det nog något man kan jobba med. Brister i kommunikationen behöver inte alltid ses som ett allvarligt problem, det kan ju lika gärna vara en källa till humor, och oftast så... vill man förstå varandra gör man också det tillslut.
Om jag var Slarti hade jag dock tagit sånadär soumen kursia! :thumbup:
För mig är det väldigt viktigt. Min flickvän har många många bra sidor och en av dem är att hon är väldigt bra på engelska och jag lär mig otroligt mycket genom att konversera med henne. Jag märker själv hur min engelska blir mer nyanserad och det är en stor turn on för mig. Jag har haft engelsktalande flickvän innan men det kändes nästan som om vi var på samma nivå, inte attraktivt alls.
Civilrätt
2009-10-31, 11:11
+200.
Vidrigare dialekt får man leta efter. ;)
Hehe, jag har haft relationer där enda kommunikationsvägen var via spanska, som ingen av oss behärskade speciellt bra. Måååånga missförstånd kan jag säga. Fast det är värre med infödda svenska tjejer som inte kan prata svenska. Torftigt ordförråd är oerhört avtändande
+200.
Vidrigare dialekt får man leta efter. ;)
Håller inte med. Det har nog mer att göra med den som pratar.*love* Jorgen
Civilrätt
2009-10-31, 11:25
Håller inte med. Det har nog mer att göra med den som pratar.*love* Jorgen
Visst jorgen är sjukt söt, men ;) skånskan är ändå för hemsk.
Jag anser det är skitviktigt att kommunikationen i en relation sker helt ohindrat.
Instämmer till 100%.
Slartibartfast
2009-10-31, 12:11
Om jag var Slarti hade jag dock tagit sånadär soumen kursia! :thumbup:
:D Klart jag kan finska. Jag har bott i Finland i 30 år ffs.
Men all ironi, subtilitet och nyans försvinner fullständigt ur språket vid den nivå jag använder det. Blir en massa krassa meningsbyggnader vilket leder till kantig diskussion och missförstånd.
Jo de är som norska, charmigt på tjejer men förjävligt på killar.
Nina *rolleyes*
Edit: shit såg att Jarod va före :(
Tjejer som pratar antingen norska eller skånska blir automatiskt mer hawt än andra. Men det går inte med vilken skånska som helst. Det finns "bonna-skånska" typ från norra delen av landskapet...den går bort helt. Ju längre nerifrån skåne den kommer ju bättre. Drömkvinnan ska helst låta som Rebecca Vinterbarn Elg.
Edit: Jag blir ofta retad för min småländska. Av en speciell person. Pez. *grr*Haha fr o m nu läser jag dina inlägg med en småländsk röst i mitt huvudet, helt ofrivilligt. Blir så mycket roligare också. Jag gillar småländska.
Men all ironi, subtilitet och nyans försvinner fullständigt ur språket vid den nivå jag använder det. Blir en massa krassa meningsbyggnader vilket leder till kantig diskussion och missförstånd.
Då tycker jag du begränsar dig i onödan om du har problem om du har problem med finskor. Först och främst för att kommunikation handlar om mycket mer än att behärska språket fullt ut. Man kan t.ex. bygga en implicit förståelse för varandra även om språket ligger på en primitiv nivå. Om båda dessutom anstränger sig för att förstå varandra så kan man lätt komma runt språkliga barriärer.
Själv skulle jag iaf inte ha problem med finskor trots att jag lär snacka mycket sämre än dig(snackar ffs bara finska med morsan! :D ). Men det är ju bara att ha kul åt det och med tiden kan säkert alla knasiga missförstånd hjälpa till att stärka banden.
Skånska är inte tänkt att vara charmigt, det är gjort för dirty-talk på porrfilmsnivå.
en tjej som pratar grov östgötska är för mig helt omöjligt, jag skulle garva varje gång hon sa något :P
EDIT: för alla som inte vet hur mycket lol den här dialekten medför..
iO50fdJOGLI
Vinjettlåten i början kommer jag ihåg från när jag var yngre!
Varifrån kommer den igen?
Fick en Nostalgi-chock.
Då tycker jag du begränsar dig i onödan om du har problem med finskor.
Plus, hur svårt kan det vara egentligen?
"Pyllyseksi nytt! Perkele!"
Jag hade nog fan föredragit någon engelskspråkig över en dansk eller norsk. Då lär missförstånd etc bli lindrigare. Men jag håller mig till svenska tjejer. De är söta.
130kg finsk sisu
2009-10-31, 14:56
Elo coh slarti. Kom ihåg att bibehålla den unika finlandsvenska rasen. ;)
Slarti du kan väl följande ord?
Nussitaanko?
Huosut alas!
Ime!
Varför inte bara prata engelska? När jag t ex har varit med norska brudar har vi alltid snackat engelska, även om vi säkert skulle förstå varandra på norska/svenska. Det finns väl inga hinder för att man skulle kunna snacka engelska i en relation om det språket funkar för båda parterna?
Slartibartfast
2009-10-31, 15:26
Varför inte bara prata engelska? När jag t ex har varit med norska brudar har vi alltid snackat engelska, även om vi säkert skulle förstå varandra på norska/svenska. Det finns väl inga hinder för att man skulle kunna snacka engelska i en relation om det språket funkar för båda parterna?
Skulle jag som finladssvensk börja prata engelska med en finskspråkig så hade jag verkligen nått botten.
Skulle jag som finladssvensk börja prata engelska med en finskspråkig så hade jag verkligen nått botten.
Du får väl låtsas som om du inte kan finska... eller så får du inse att du har bra mycket bättre utbud på fina tjejer bland de som kan finska+engelska eller engelska, än finska+svenska eller svenska. Gissar jag alltså. Sen kan du kanske övertala henne att alla moderna par pratar engelska med varandra.
Nitrometan
2009-10-31, 16:23
Vinjettlåten i början kommer jag ihåg från när jag var yngre!
Varifrån kommer den igen?
Fick en Nostalgi-chock.
UI5aDUflRcE
Fem myror är fler än fyra elefanter.
Thanks Nitro! :)
Hur kunde jag glömma den!
Vem kan glömma den där tokiga sista elefanten? :D
Jag har ett gäng tyska kompisar som har ganska begränsade engelska- och svenskakunskaper. Men vi lyckas diskutera allt från relationer och arkitektur till kosttillskott, historia och politik.
Men jag tror man måste ha ett stort intresse investerat i kommunikationen. + tålamod och liknande humor.
Och de som inte tål skaunska tycker jag synd om. Jag var förlovad med en skåning ett par år och det går inte att beskriva hur totally adorable han var när han sade t.ex: bussen, pussen eller tussen.
Hm Svårt! Kan inte bestämma vad jag tycker faktiskt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.