Visa fullständig version : Tips på skidresa barnfamilj(er)
Ignatius72
2009-10-30, 18:17
Kära kolomedlemmar jag behöver ett tips på en skidresa. Två familjer, dvs 4 vuxna och 4 ungar ska åka skidor över julhelgen. Vi utgår från skåne och kan tänka oss 10-12 timmar i bilen. Vi pratar alltså allt mellan Tjeckien och Sälen. Boende kan gärna vara en kvart, tjugo minuter från själva skidsystemet eftersom vi har transporten med oss. Tänker mig att man ska klara sig under 25 papp inklusive allt (per familj). Hilfe!
Man tar sig lätt till alperna på 12 timmar i bilen från skåne.
jo alperna under 12h och 25k ska nog gå rätt bra. Dock vill jag varna dig om du inte redan varit i alperna: Har du en gång åkt i dem backarna så är det helt enkelt inte längre roligt att åka skidor i skandinavien.
Ignatius72
2009-10-30, 18:33
Man tar sig lätt till alperna på 12 timmar i bilen från skåne.
jo alperna under 12h och 25k ska nog gå rätt bra. Dock vill jag varna dig om du inte redan varit i alperna: Har du en gång åkt i dem backarna så är det helt enkelt inte längre roligt att åka skidor i skandinavien.
bra bra boys, men jag önskar lite mer exakta tips. Skidåkningen behöver absolut inte vara extrem, det är mycket barnskidåkning så det kommer inte att bli tid över till vuxenåkning i allt för stor utsträckning. Men namn på byar, hus, stugor, hotell, orter osv tages tacksamt emot.
Ignatius72
2009-10-30, 20:24
Slovakien verkar vara ett tips, erfarenheter?
Trapper Buzz
2009-10-30, 20:44
Slovakien är allmän väldigt billigt, varit där två år i rad men sommartid.
Dock byter dom till Euro nu 1 jan 2010, och då kommer det nog att hända saker med priserna. Snackar vi slutet av december 2009 kan det vara allra sista chansen att turista riktigt billigt i Slovakien. Annars är Hassela i Hälsingland underskattat. Blåsjön i Jämtland tillika.
Ignatius72
2009-10-30, 20:48
Slovakien är allmän väldigt billigt, varit där två år i rad men sommartid.
Dock byter dom till Euro nu 1 jan 2010, och då kommer det nog att hända saker med priserna. Snackar vi slutet av december 2009 kan det vara allra sista chansen att turista riktigt billigt i Slovakien. Annars är Hassela i Hälsingland underskattat. Blåsjön i Jämtland tillika.
Alrajt! Kört ner, flugit? Vart var ni osv? Give me all you got!
Trapper Buzz
2009-10-30, 20:54
Ryanair, flugit för lite och nästan ingenting, bara Bratislava.
Förr i tiden varit på andra ställen.
Om du pmar kan jag under helgen skaka fram deras "sj.se" osv.
Beror ju på hur mycket krångel du är redo att deala med. :)
Hade jag åkt med min skock, skulle jag flyga billigt och sen ta tåget och yra skidor.. beror ju iofs också på hur små ungar du har. Hade min sexåring med sist och vi drog genom halva Slovakien och hela Ungern.
Hyra bil från Bratislavas flygplats är nog också ett skapligt alternativ.
Taxi billigt därnere.
Har varit i de flesta (20-25) alporter av rang och det brukar alltid finnas åkning för hela familjen. Sveriges enda alternativ är Åre men först när högzon öppnar i januari typ. Ska ni till Alperna så försök fixa boendet innan. Jag har alltid köpt paketresor men har kikat lite vad hotellen kostar när man bokar på plats. Det är sällan humana priser.
Ignatius72
2009-10-30, 21:00
Ryanair, flugit för lite och nästan ingenting, bara Bratislava.
Förr i tiden varit på andra ställen.
Om du pmar kan jag under helgen skaka fram deras "sj.se" osv.
Beror ju på hur mycket krångel du är redo att deala med. :)
Hade jag åkt med min skock, skulle jag flyga billigt och sen ta tåget och yra skidor.. beror ju iofs också på hur små ungar du har. Hade min sexåring med sist och vi drog genom halva Slovakien och hela Ungern.
Hyra bil från Bratislavas flygplats är nog också ett skapligt alternativ.
Taxi billigt därnere.
Ungarna som ska med är mellan 2,5 och 6. kan man flyga ner billigt så man slipper körande så kan man ju krångla lite när man är där :D
jag är tacksam för alla tips.
Trapper Buzz
2009-10-30, 21:09
http://www.intercamp.sk/en/ brukar vi bo,
men har ej lyckats utröna om dom har åretruntöppet.
IKEA ligger strategiskt på väg inemot centrum från flygplatsen,
bra att smälla i sig köttbullar och potatis innan man ska vidare,
bara på andra sidan huvudvägen. Om slovakiska alporterna vet jag tyvärr inget.
Tipsar att handla på TESCO, nya megamegabutiken som håller öppet dygnet runt, ligger ute vid campingen. Fast taxitaxa till campingen. Hotell inne i centrum är svårt.
Ignatius72
2009-10-30, 21:24
http://www.intercamp.sk/en/ brukar vi bo,
men har ej lyckats utröna om dom har åretruntöppet.
IKEA ligger strategiskt på väg inemot centrum från flygplatsen,
bra att smälla i sig köttbullar och potatis innan man ska vidare,
bara på andra sidan huvudvägen. Om slovakiska alporterna vet jag tyvärr inget.
Tipsar att handla på TESCO, nya megamegabutiken som håller öppet dygnet runt, ligger ute vid campingen. Fast taxitaxa till campingen. Hotell inne i centrum är svårt.
Bra tips, jag har mailar och kollat. Varför har ni valt slovakien och vad har ni gjort där?
Trapper Buzz
2009-10-30, 22:09
Egentligen Ungern som är fokus; haft Slovakien/Bratislava som omgruppering men blivit alltmer förtjust i landet.
För sju kr per stor stark är det lätt att älska landet *drool* ... beättar mer sen men ta det gärna i PM.
Dock tar jag gärna mer allmän info denna väg, kan ju alltid gagna nån annan med.
Orsaken att vi åkt till Ungern via Bratislava är att det inte funnits lågprisflyg till Budapest.
Så vi har tagit tåget därifrån.
Idag finns dock det: Wizzair, som också flyger från Skavsta.
Ska du boka Ryan är det nog hög tid nu. :)
IKEA http://bratislavahotels.travelslovakia.sk/sites/ikea-shopping-center-bratislava
Trapper Buzz
2009-10-30, 22:14
(På medelnära zoomning på IKEA-länken ovan ses både Zlaté Piesky och flygplatsen.
Fantastisk strand vid campingen om ni nån gång hamnar där sommartid.)
Trapper Buzz
2009-10-30, 22:31
Vet ej hur många ni är, Ignatius, men det lät som fyra? Eller fem?
En snabb slagning på Skavsta- Bratislava t ex 26 dec - 2 jan
blir T/R 3 050 SEK, tillkommer några hundralappar i avgifter.
Jag kan hjälpa er med tåglänken men fixar inte koncentrationen nu
pga att ungarna vill ha mig till Idol-teven.
Ignatius72
2009-10-30, 22:34
Sammanlagt 4 vuxna och 4 barn, från skåne. och vi måste absolut vara hemma före den 29/12. Så 19/12-26/12 är en tanke.
Trapper Buzz
2009-10-30, 22:46
http://www.booking.com/searchresults.html?label=gog235jc;sid=acdaab2bc448 2f49af59d9402ce82008;class_interval=1;region=2037; ss_all=0;order=score_f1
Här några hotell och pensionat, populära bland barnfamiljer överst.
Enligt Wizzair 9 9 2 SEK två barn och två vuxna Malmö-Prag
18 - 27 dec, närmaste man kommer dina datum..
Tjeckien är ju ett annat alternativ fast då tillkommer ju lite längre tågsträcka.
men med vetskap om de humana tågpriserna därnere...
Köp isf tickets där, inte via SJ!! Jag skulle aldrig åka bil då. :)
Hörs!
Ignatius72
2009-10-30, 22:47
http://www.booking.com/searchresults.html?label=gog235jc;sid=acdaab2bc448 2f49af59d9402ce82008;class_interval=1;region=2037; ss_all=0;order=score_f1
Här några hotell och pensionat, populära bland barnfamiljer överst.
Enligt Wizzair 9 9 2 SEK två barn och två vuxna Malmö-Prag
18 - 27 dec, närmaste man kommer dina datum..
Tjeckien är ju ett annat alternativ fast då tillkommer ju lite längre tågsträcka.
men med vetskap om de humana tågpriserna därnere...
Köp isf tickets där, inte via SJ!! Jag skulle aldrig åka bil då. :)
Hörs!
Vad pratar vi om för tid på tåget?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.