handdator

Visa fullständig version : Skor för lätta överpronerare?

Löparsoffpotatis
2009-10-30, 02:37
Någon som vet några träningsspringskor om man har kraftig pronation, men springer på framfötterna och inte är intresserad av 100g stötdämpare i hälen. Det finns bara pron.skor för tunga löpare, vad jag funnit:confused:. Eller finns det lätta sådana skor för lätta löpare som kräver maximal stabilitet men minimalt behov av stötdämpning?

Pjotor
2009-10-30, 05:54
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig, men om du har Löplabbet där du bor så rekommenderar jag ett besök så att de kan kolla ditt löpsteg.

Johan O
2009-10-30, 06:55
Kolla in Puma Complete Tenos. Har sånna själv, dom är hyffsat lätta och inte så extremt dämpade i hälen. Jag överpronerar, men springer inte så mycket på hälarna och tycker dom funkar jättebra!

Lars Brinkhoff
2009-10-30, 08:04
Vad jag har förstått har dessa lätta skor visst pronationsstöd:

Asics DS Trainer (kanske även DS Racer?)
Saucony Type A2 (nu A3?)
Adidas Adizero Mana

Finns nog fler.

Turbonisse
2009-10-30, 09:01
Gt2140?

machine gun
2009-10-30, 14:27
Springer man på framfoten borde väl inte pronationen bli speciellt uttalad under löpning?

Löparsoffpotatis
2009-10-30, 19:03
Tack för svaren!

Jag har ett ganska konstigt löpsteg. Det är ekonomiskt, men ändå "konstigt". Jag har väldigt låga fotvalv och jag vrider fötterna i frånskjutet. Jag kan inte uppleva eller ens se det när jag tittar ned på fötterna under löpningen. Dock syns det när steget filmats i affär, och sulan slits mer vid stortårna.

Jag springer bara korta sträckor, max 5 km och oftast 2,5 bara, och hoppas att jag på så vis ska hålla. Men har börjat få lite problem med ett knä på sistone, och tidigare har jag haft problem med långa senan som går runt fotknölen mellan hålfoten och vristsidan (detta går bra att vila bort). Finns det några bekväma hålfotsinlägg som kanske rent av kan hjälpa från skador?

Skor är så svårt, för vissa märken kan jag inte ha alls. Nu har visserligen ingen nämnt Nike, men t ex dessa är rena tortyren för mig varje gång jag provat sådana. En ilsken knöl som inte sitter i hålfoten, utan en bit framför hålfoten. Jag har smala fötter och brukar leta efter damlästade skor. Men som sagt, jag avskyr tunga pjäxor eftersom jag alltid tränar i mitt för sträckan maximala tempo.

Har någon erfarenheter av de tidigare omtalade Newton-skorna? Är de bra, eller är det bara en uppblåst "hypotes-sko" som inte fungerade i verkligheten?

Förr hade jag raklästade Reebok som var ganska tunga men riktigt stabila. Detta var i min tidigare "amatörlöparkarriär" i början av 90-talet. Nu finns inga raklästade vad jag har sett. Men Reebok passar komfortmässigt, Saucony också. Numera har jag New Balance 826 - de är komfortabla och snabba, men märkte tidigt att de inte var snälla mot fötterna, utan mina skor före dem som var no-name från :em:Rusta:em:, fungerade bättre. De Rusta-skorna började jag springa i för snart 2 år sedan. Springer i snitt 2,5 ggr i veckan. Har kört NB826 i år.