handdator

Visa fullständig version : När börjar bänkpress bli farligt?

Fordon
2009-10-29, 21:41
När bör man tänka på att använda sig av en person som passar? Alltså, vid vilken vikt. Nu menar jag inte att man tappar stången från någon höjd, eller att stången rullar mot halsen. Utan när börjar tyngden bli för stor för att rulla stången över revbenen/magen? Eller är det alltför individuellt beträffande muskelmassa osv för att kunna ge ett någorlunda svar?

mini
2009-10-29, 21:44
Ja, det är såklart individuellt. Kolla om det finns någon bänk som har safetyracks på sidan av ställningen på gymmet där du tränar så slipper du oroa dig för att typ dö.
http://bumperplates.com/assets/images/products/ER-Competition-Squat-Bench-Rack.jpg

Fordon
2009-10-29, 21:48
Njä, jag tränar på sats täby och där har de inga safety-racks.
Ja visst är det individuellt, men det kanske fanns nån nedre säker gräns eller så, så att man slapp nojja över sånt.

Pjotor
2009-10-29, 21:55
Det beror väldigt mycket på hur bålstark du är, hur mycket muskler du har i bålen och inte minst hur stången rullar. Det är med andra ord i princip omöjligt att säga på förhand utan att du själv provar. Och det gör förmodligen ont.

Fordon
2009-10-29, 21:57
Hopp, jaja då kan vi nog släppa den här frågan antar jag. Som mest fick jag rulla av 105kg och det.. kändes *slap* Men tack för svaren!

Nyback
2009-10-29, 22:02
ett tipps är ju att alltid ha nån som passar då man maxxar eller kör väldigt tungt.
Själv har jag alltid nån som passar eftersom om jag inte har de så måste jag alltid tänka på om jag orkar få upp stången en gång till eller inte, ha man nån som passar kan man verkligen köra slut på sig själv..

L-Sami
2009-10-29, 22:03
Jag vill gärna ha en passare alltid när det finns en risk att jag kommer att faila av någon anledning.

spoon
2009-10-29, 22:14
Jag kör utan passare och upp till 110 har det gått fint men det börjar bli drygt på vikter över det tycker jag. Men kör man ensam så gör man.

ARMSTARK
2009-10-30, 09:26
Maxa bara när du har tillgång till passare eller skyddsutrustning. Vill du träna för att öka ditt 1RM så är 2:or & 3:or precis lika bra ( bättre skulle jag säga ) att köra och då känner man ganska tydligt om man kommer att klara en till.

Anders The Peak
2009-10-30, 09:31
Hopp, jaja då kan vi nog släppa den här frågan antar jag. Som mest fick jag rulla av 105kg och det.. kändes *slap* Men tack för svaren!

För att få maxstyrkeutveckling behöver man inte ligga så nära gränsen utan man bör ha en viss säkerhetsmarginal dvs minst att man klarar minst ett reps till på vikten man tränar på.
Vid maxningar följ råden du har fått med passare osv. Bestäm innan hur du vill ha hjälpen av passaren om så behövs så att det inte blir några missförstånd.

Mourten
2009-10-30, 10:12
Jag har failat på 120 kg, då fick jag rejäla blåmärken när jag rullade av stången. Men jag lever ju! :D

130kg finsk sisu
2009-10-30, 10:42
Jag skulle använda mig av passare på 50kg om det finns risk att man failar.
Personligen brukar jag ha passare från 160-170. Dvs då det är ca 45% av max på stången. ;) Var det där kanske lite väl kaxigt, men sant iofs... :)

Trapper Buzz
2009-10-30, 10:48
Jag rekommenderar att alltid köra med safety racks, särskilt på tresiffriga vikter.
Passning ger ofta lite extra, detdär sista trycket.
Kör aldrig vanlig bänk i smith :furious:(kanske skrivit det förut)!

V.A.R.G.A
2009-10-30, 10:52
Jag skulle använda mig av passare på 50kg om det finns risk att man failar.
Personligen brukar jag ha passare från 160-170. Dvs då det är ca 45% av max på stången. ;) Var det där kanske lite väl kaxigt, men sant iofs... :)

du menar att du maxar runt 366?? troligt...

mvh

Trapper Buzz
2009-10-30, 10:53
Ja, det gör han. Han är världsmästare.

Medusa
2009-10-30, 10:55
Kör aldrig vanlig bänk i smith :furious:(kanske skrivit det förut)!

varför inte?

Trapper Buzz
2009-10-30, 10:56
Blir en dödsfälla om du failar. Kör aldrig normalbänk i smith ensam, skulle jag ha skrivit.

elo_
2009-10-30, 11:14
Bänkpress börjar bli farligt när man är nära sin fulla kapacitet. Har en gång haft 150 kg på halsen och passaren orkade inte riktigt dra upp stången.

130kg finsk sisu
2009-10-30, 11:29
ajdå min huvudräkning är inte så bra ser jag. Mitt träningspers iförd klänning är 350,5kg. Naken har jag lyft 8x225kg.

Mourten
2009-10-30, 11:49
ajdå min huvudräkning är inte så bra ser jag. Mitt träningspers iförd klänning är 350,5kg. Naken har jag lyft 8x225kg.

Mmm försöker ljuga om vikterna va? :whipped:

:naughty:

Fordon
2009-10-30, 14:08
För att få maxstyrkeutveckling behöver man inte ligga så nära gränsen utan man bör ha en viss säkerhetsmarginal dvs minst att man klarar minst ett reps till på vikten man tränar på.
Vid maxningar följ råden du har fått med passare osv. Bestäm innan hur du vill ha hjälpen av passaren om så behövs så att det inte blir några missförstånd.

Mitt största problem är när jag vill klara ett visst antal reps, säg 8 reps. Och är jag då mer eller mindre slut på 7 men gett mig fan på att klara det åttonde ändå så är risken rätt stor för att man snällt och fint får rulla av stången. Så det handlar inte om att vara optimal, utan mer för att jag bestämt mig för en sak och då ska jag banne mig klara det också.. tycker jag.
(Sen visst, vid maxningar blir det också ett problem givetvis.)

Fordon
2009-10-30, 14:11
Jag har failat på 120 kg, då fick jag rejäla blåmärken när jag rullade av stången. Men jag lever ju! :D

Det är iof nått jag saknar från dina filmer! Fail på 120kg tack utan passare :D

delta_mats
2009-10-30, 14:27
Har rullat av 120 kg några gånger och det är lugnt. Men det farliga är väl om något går sönder så stången faller med kraft mot hals/bröstkorg.

Sniggel
2009-10-30, 14:38
Jag kan maxa och faila utan att det är någon fara (skulle jag vilja påstå). Den teknik jag har innebär att jag alltid fastnar med kontroll på bröstkorgen, vilket gör att jag kan rulla av stången. Dock kör jag alltid med passare när det är risk för att jag failar.
jag har maxat 125 men är lite klenare nu dock. 130 kilo gör dock inte ont (vilket är det högsta jag failat på).
Tror också att det är individuellt.

V.A.R.G.A
2009-10-30, 18:57

Antar att du är Svensken i Förra body med världsrekodet? haha den är sjuk..
då är det bara en tidfråga innan 366:hbang:

Fet respekt, hatten av!

Mourten
2009-10-30, 19:00
Antar att du är Svensken i Förra body med världsrekodet? haha den är sjuk..
då är det bara en tidfråga innan 366:hbang:

Fet respekt, hatten av!

Du är inte raketforskare va?
Han nickar FINSK sisu...

Han är den riktiga världsmästaren just nu, han i body var väl för några år sen?

Anders The Peak
2009-10-30, 19:05
Mitt största problem är när jag vill klara ett visst antal reps, säg 8 reps. Och är jag då mer eller mindre slut på 7 men gett mig fan på att klara det åttonde ändå så är risken rätt stor för att man snällt och fint får rulla av stången. Så det handlar inte om att vara optimal, utan mer för att jag bestämt mig för en sak och då ska jag banne mig klara det också.. tycker jag.
(Sen visst, vid maxningar blir det också ett problem givetvis.)

Du klämmer ut för mycket kräm ur musklerna det är inte bra för utvecklingen. Risken är att musklerna aldrig hinner förstärka sig....

Mourten
2009-10-30, 19:13
Du klämmer ut för mycket kräm ur musklerna det är inte bra för utvecklingen. Risken är att musklerna aldrig hinner förstärka sig....

Jag kör ALLTID failure lr forced, tycker de funkar bra. *popcorn*

V.A.R.G.A
2009-10-30, 19:28
Du är inte raketforskare va?
Han nickar FINSK sisu...

Han är den riktiga världsmästaren just nu, han i body var väl för några år sen?

Nej inte Raketforskare, vilket du inte verkar vara heller.. Nyligen i body var det ett reportage om Markus Hirvonen med nuvarande rekordet på just 350 nått..

Sniggel
2009-10-30, 19:29
Jag kör ALLTID failure lr forced, tycker de funkar bra. *popcorn*

Funkar för vissa och funkar ibland för andra, funkar sällan för många.

Trapper Buzz
2009-10-30, 20:47
("OT:") 130 kg finsk sisu vann VM. Världsrekord är en annan sak.

Fordon
2009-10-30, 21:00

Tack för omtanken :) Dock har du ingen aning om hur mycket det sliter på musklerna då du inte vet hur hårt eller omfattande mina pass är. Inte heller min återhämtningsperiod till nästa pass. För övrigt så går det framåt rätt fort nu tycker jag och då har jag ändå aldrig tränat så intensivt och ofta som jag gör just nu :whipped:

EkarN
2009-10-30, 21:22
Byt gym till Täby atletklubb, där finns det riktiga bänkar med safetyracks. Sedan bör du ha passare så fort vikterna blir lite osäkra, om du inte har safetyrack. Och Mourten, han i body var MArcus Hirvonen, f.d världsrekord och världsmästare*flex*

Fordon
2009-10-30, 21:43
Nja, jag bytte från Täby AK pga bekväma anledningar ;) Samtidigt ger osäkerheten mig ännu en anledning till att klara det sista repset. Men om det skulle bli för tungt för revbenen kanske man behövde tänka om.. Men men!

EkarN
2009-10-30, 21:57
Nja, jag bytte från Täby AK pga bekväma anledningar ;) Samtidigt ger osäkerheten mig ännu en anledning till att klara det sista repset. Men om det skulle bli för tungt för revbenen kanske man behövde tänka om.. Men men!

Hur kan man byta FRÅN TAK?:D Värt att åka över halva landet för att få träna på ett gym som deras:D

Fordon
2009-10-30, 22:17
haha ;) Min flickvän fick utslag från bänkarna (Har ingen aning om varför) samt att luften är totalt värdelös där nere när det är mycket folk. Men som sagt.. jag är där till och från fortfarande och mentaliteten där är ju hur härlig som helst.

Anders The Peak
2009-10-30, 22:18
Tack för omtanken :) Dock har du ingen aning om hur mycket det sliter på musklerna då du inte vet hur hårt eller omfattande mina pass är. Inte heller min återhämtningsperiod till nästa pass. För övrigt så går det framåt rätt fort nu tycker jag och då har jag ändå aldrig tränat så intensivt och ofta som jag gör just nu :whipped:

Jag vet att träning då man måste rulla av vikten från bröstet är för hårt för muckelcellerna om det sker regelbundet. Jag brukar köra oklovat då slipper man rulla av vikten utan kan låta vikterna glida av stången.

Nu är allt relativt och du är inte speciellt avancerad tränande som jag ser på saken och då menar jag det utifrån dina styrkestats. Jag tror att du kan få bra resultat med en vanlig progressivitet och har inte några direkta behov av att köra till sista blodsdroppen.

Fordon
2009-10-30, 22:29
Självklart, men mitt mål med att pressa ur det allra sista är inte för att vara kolo-opti, utan för att jag, under just det passet, vill klara en repitition till.

Anders The Peak
2009-10-30, 22:32
Jag vet att träning då man måste rulla av vikten från bröstet är för hårt för muckelcellerna om det sker regelbundet. Jag brukar köra oklovat då slipper man rulla av vikten utan kan låta vikterna glida av stången.

Nu är allt relativt och du är inte speciellt avancerad tränande som jag ser på saken och då menar jag det utifrån dina styrkestats. Jag tror att du kan få bra resultat med en vanlig progressivitet och har inte några direkta behov av att köra till sista blodsdroppen.

Fordon jag tog mig friheten och kikade i din journal. Verkar som om du vill bli muskelbyggare och i så fall kör du oftast för tungt för att få maximala resultat.

Fordon
2009-10-30, 23:36
Välkommen att titta in oftare ;)
Jo jag vet, men jag är alldeles för viktfokuserad för att bli någon byggare. Dock har jag lagt in mer högrepsträning den här perioden.

Men vi kan ta just den diskussionen i min journal om du vill, så att tråden inte spårar ur alltför mycket.

Anton Fräs
2009-10-31, 05:33
Jag skulle vara försiktig med bänkpress på vikter som ens började närma sig "ohanterbara" för mig. Dock är den gränsen flytande för alla.

Trapper Buzz
2009-10-31, 17:25
Passning är underskattat. Redan vid 66% eller 2/3 av max bör man ha pass imo.