Visa fullständig version : Bli Polis!
Ingrosso
2009-10-29, 21:04
Hejsan, har på senare tid varit RIKTIGT intresserad av att bli Polis, eftersom att jag tycker det verkar vara ett kul och varierande jobb. Är bara 17 just nu, så det är ju några år kvar innan jag får söka.
Detta är ju kraven;
* Svenskt medborgarskap
* Fylld 20 år under antagningsåret .
* Körkort för bil (B-behörighet).
* Normal fysisk förmåga.
Du får inte lida av kroniska sjukdomar eller ha sådana belastnings- eller förslitningsskador som kan komma att försvåra dina möjligheter att fullgöra polisyrket.
* Simkunnig. Intyg ska bifogas ansökan.
* God synskärpa och normalt färgseende och fullgod hörsel
* Grundläggande behörighet för högskolestudier. Läs mer på www.vhs.se
Med särskild behörighet i följande ämnen:
Svenska B,
Historia A,
Samhällskunskap A,
Högskoleprov eller poäng från högskola/universitet.
* Lämplig som polis (personliga egenskaper och laglydig)
Angående Historia A, så har jag inte det just nu i skolan, men det kan man väll plugga upp på högskolan? Har ingen aning om sådant. Och är alla som har gått ut gymnasiet behöriga till högskolan?
Någon som är polis som kanske vill berätta mer?
Scratch89
2009-10-29, 21:13
Historia A kan du antingen läsa på Komvux, välja till det som individuellt val på gymnasiet eller helt enkelt bara läsa det utöver dina vanliga poäng. Går du fortfarande på gymnasiet skulle jag rekommendera dig att välja det så fort som möjligt. Det är ingen svår kurs, direkt.
Ingrosso
2009-10-29, 21:19
Historia A kan du antingen läsa på Komvux, välja till det som individuellt val på gymnasiet eller helt enkelt bara läsa det utöver dina vanliga poäng. Går du fortfarande på gymnasiet skulle jag rekommendera dig att välja det så fort som möjligt. Det är ingen svår kurs, direkt.
Den kursen har redan dragit igång ;/.
forslund
2009-10-29, 21:22
Jag vill ge en liten unik insikt i "polisyrket", så att du funderar lite mer. Polis är mer än att gå runt i skyddsväst och göra allmänheten en stor tjänst.
Min farsa är polis och min åsikt är att arbetet är aningen glorifierat. Att släpa alkisar varje dag är nog inte så underhållande i längden... Man får se (och höra) så grymt mycket skit som polis att man blir oerhört medveten om hur sjuk världen är - vilket i sin tur att vi som deras barn blir mer hårt hållna.
En annan sak som inte ska tas för lätt är hot. Min far blir hotad kors och tvärs i jobbet och det ska man vara förberedd på som polisman (och är utbildad för), men är din familj, flickvän/hustru, son/dotter det? Jag och resten av familjen har blivit hotad fler än en gång till livet för att farsan är polis.
Det är inte helt omöjligt att man som barn blir smått utfryst/retad/utesluten av omogna personer i klassen och/eller folk i allmänhet heller, oavsätt hur man är annars, bara för att man är son till en polis. Det är något man lär sig hantera men vissa har det jobbigare än andra med det. Jag har haft folk kommit fram till mig på krogen och sagt "du är Richard, va? Son till ***** Forslund, som är snut?"
Det är mer påfrestande än man tror att alltid ses som en son till en polis, istället för en egen person.
Vad jag försöker säga är att vara polis kommer inte bara påverka dig, men även alla som står dig nära och det är ett slitsamt och otacksamt arbete. Tänk dig själv hur många gånger man hör "snutjävel" istället för "Åh, gud vad bra att det finns folk som offrar så mycket för allmänhetens bästa"? Många vet om att min farsa tog den och den där moppen för den och den där personen, men hur många vet om att han räddade en ung tjejs liv som en del av sitt arbete?
En liten annorlunda syn på yrket som jag skaffat mig. Även fast jag ser det som det bästa yrket jag skulle kunna ha så finns det en enorm mängd nackdelar också.
Fast jag är en stolt son till en polis.
Scratch89
2009-10-29, 21:23
Går du tredje året? Om inte, så kan du ta det nästa år.
Jag själv läste till Naturvetenskap B, och började efter att kursen dragit igång. Om man är flexibel och har en lika flexibel lärare, så går det att läsa. Jag fick jullovet på mig att läsa igenom två delar, och skrev två prov på raken första dagen efter lovet.
Ingrosso
2009-10-29, 21:24
Jag vill ge en liten unik insikt i "polisyrket", så att du funderar lite mer. Polis är mer än att gå runt i skyddsväst och göra allmänheten en stor tjänst.
Min farsa är polis och min åsikt är att arbetet är aningen glorifierat. Att släpa alkisar varje dag är nog inte så underhållande i längden... Man får se (och höra) så grymt mycket skit som polis att man blir oerhört medveten om hur sjuk världen är - vilket i sin tur att vi som deras barn blir mer hårt hållna.
En annan sak som inte ska tas för lätt är hot. Min far blir hotad kors och tvärs i jobbet och det ska man vara förberedd på som polisman (och är utbildad för), men är din familj, flickvän/hustru, son/dotter det? Jag och resten av familjen har blivit hotad fler än en gång till livet för att farsan är polis.
Det är inte helt omöjligt att man som barn blir smått utfryst/retad/utesluten av omogna personer i klassen och/eller folk i allmänhet heller, oavsätt hur man är annars, bara för att man är son till en polis. Det är något man lär sig hantera men vissa har det jobbigare än andra med det. Jag har haft folk kommit fram till mig på krogen och sagt "du är Richard, va? Son till ***** Forslund, som är snut?"
Det är mer påfrestande än man tror att alltid ses som en son till en polis, istället för en egen person.
Vad jag försöker säga är att vara polis kommer inte bara påverka dig, men även alla som står dig nära och det är ett slitsamt och otacksamt arbete. Tänk dig själv hur många gånger man hör "snutjävel" istället för "Åh, gud vad bra att det finns folk som offrar så mycket för allmänhetens bästa"? Många vet om att min farsa tog den och den där moppen för den och den där personen, men hur många vet om att han räddade en ung tjejs liv som en del av sitt arbete?
En liten annorlunda syn på yrket som jag skaffat mig. Även fast jag ser det som det bästa yrket jag skulle kunna ha så finns det en enorm mängd nackdelar också.
Fast jag är en stolt son till en polis.
Fick mig att tänka som fan, tack!
Ingrosso
2009-10-29, 21:26
Går du tredje året? Om inte, så kan du ta det nästa år.
Jag själv läste till Naturvetenskap B, och började efter att kursen dragit igång. Om man är flexibel och har en lika flexibel lärare, så går det att läsa. Jag fick jullovet på mig att läsa igenom två delar, och skrev två prov på raken första dagen efter lovet.
Går andra, okej tack! :)
Jag har också en farsa som är polis men jag kan tyvär inte hålla med forslunds åsikt.
Beror väl på lite i vilket område man bor i och vilka omkretsar man rör sig i.
men asså jag har ju kompisar som är... ja jag ska inte säga kriminella men inte laglydiga iaf :P
Och dom håller ju inte undna saker för mig för att min fasra är polis, dom vet ju om att jag skulle aldrig tjalla på dem.
Sen så får man ju gratis gym om man väljer att gymma på polishuset ;)
sen eftersom jag gymmar där så känner jag rätt så många ordningspoliser, så de är ju klart om man hamnar i nått så om man känner poliserna och har en farsa som är polis så har dom väl lite mer förstående för en.
kanske int om man hamnar i nått grovt men..
Men sen att de är varierande vet jag inte, de är väl rätt så varieande men inget jobb är ju helt varierande... tänk dig misshandel,misshandel,inbrott,misshandel,sura fyllisar,inbrott,rapportering osvosvosv
Så pågår de mest
men mer varierande bli väl int ett jobb? är du arkitekt: rita hus,rita hus,rita hus
är du läkare: lista ut sjukdom,lista ut sjukdom, medicera,medicera
funderar själv på bli polis, de är ju helt klart inget skrivbordsnisse-jobb
sen tycker man väl att de borde vara mer betalt då man i stort sätt går in med livet som insatts och räddar andras liv men men, va ska man göra åt saken.
men lycka till, fasst när man är 17 (som jag sjäv) så är de väl kanske lite svårt att veta vad man vill bli då man är 25, om man inte brinner riktigt för de
Gabriel174
2009-10-29, 22:34
"är du läkare: lista ut sjukdom,lista ut sjukdom, medicera,medicera"
Om man tar ditt exempel så kan man ju lika gärna säga "lösa brott lösa brott, bekämpa bekämpa", eller?
Alla kommer ju knappast in med likadana sjukdomar.
Humbucker
2009-10-29, 22:42
Tänk på att polis inte bara innebär "ordningspolis" resten av livet, hantera alkoholister och krogbråk. De allra flesta poliser är ordningspoliser i ett par år (3-5 år är snittet i storstäderna, sen orkar man oftast inte mer med 3 skift, tung obekväm utrustning, den mentala biten m.m) innan de går över till andra ibland mycket spännande och annorlunda tjänster.
Sen håller jag med om att det är glorifierat ibland men det är det alltid tills man börjat jobba själv, eller känner någon nära som kan berätta hur det egentligen kan vara.
Vänta några år till (det måste du iallafall) och jobba med lite olika saker först. Det har de flesta poliser gjort.
delta_mats
2009-10-29, 22:47
Om man tar ditt exempel så kan man ju lika gärna säga "lösa brott lösa brott, bekämpa bekämpa", eller?
Vad förväntar du dig av en 17-åring som skriver som man pratar?
hahaha ja kan hålla med om att de lät ganska dumt, men pratade inte precis i fin detaljer
Vad förväntar du dig av en 17-åring som skriver som man pratar?
viste inte att man var tvungen att tänka på sin svenska på de här forumet?
hoppas inte min svenska lärare ser detta isf :smash:
martikainen
2009-10-30, 08:08
Högskoleprov eller poäng från högskola/universitet.
* Lämplig som polis (personliga egenskaper och laglydig)
Angående Historia A, så har jag inte det just nu i skolan, men det kan man väll plugga upp på högskolan? Har ingen aning om sådant. Och är alla som har gått ut gymnasiet behöriga till högskolan?
Någon som är polis som kanske vill berätta mer?
Jag har själv haft ögonen mot polishögskolan i många år men har lagt det på hyllan nu. Varför vet jag inte riktigt, har alltid känts som ett intressant jobb.
Historia A är busenkel kurs, 50poäng och ganska standard kunskap, först i B som man fördjupar sig en del.
Gör även högskoleprovet när du har chansen o göra det gratis, första gången man gör det får man inte så bra betyg (generellt sett)
Om du vill komma in så gäller det att sticka ut bland de 5000? sökande varje år, alltså räcker det inte att lämna gymnasiet med 17 i medelbetyg och söka in utan erfarenhet.
Utan 19-20 kommer du knappast in som nyutexaminerad gymnasieelev, om du inte är kvinna/invandrare (helst både och).
Då gäller det att plugga smarta kurser på universitet, psykologi, samhällsinformativa utbildningar, sociologiska*.
Detta är i alla fall som jag uppfattat det, och kanske en av anledningarna till att jag lagt det på hyllan, har stabilt jobb som jag trivs med och det är en hel del att uppfylla för att bli polis.
hahaha ja kan hålla med om att de lät ganska dumt, men pratade inte precis i fin detaljer
viste inte att man var tvungen att tänka på sin svenska på de här forumet?
hoppas inte min svenska lärare ser detta isf :smash:
Vad händer om din tyska lärare ser då:MrT:
Har en polare vars far är polis. Jag hade aldrig några problem med det, mötte han på byn någon gång på kvällen, hejade och sedan var det inget mer med det?
Civilrätt
2009-10-30, 08:20
Snart klart med termin 3 på phs. Ett tips jag tycker du skall ta åt dig är att innan du börjar söka in till polishögskolan tycker jag du skall prova på diverse olika yrken, du blir mer konkurrenskraftig vid ansökan, lättare att möta olika typer av människor samt så börjar du inte efter några år inom polisen kika åt andra yrken av ren nyfikenhet.
I dagsläget så är det typ 145 elever som kommer få börja studera på phs, kommer nog vara så nått/några år framöver.
mötte han på byn någon gång
Där har du skillnaden.....
Där har du skillnaden.....
......Med trimmad moppe ska tilläggas:D
Och vad jag vet, så hade han aldrig problem med det:)
Snart klart med termin 3 på phs. Ett tips jag tycker du skall ta åt dig är att innan du börjar söka in till polishögskolan tycker jag du skall prova på diverse olika yrken, du blir mer konkurrenskraftig vid ansökan, lättare att möta olika typer av människor samt så börjar du inte efter några år inom polisen kika åt andra yrken av ren nyfikenhet.
I dagsläget så är det typ 145 elever som kommer få börja studera på phs, kommer nog vara så nått/några år framöver.
I nuläget ser det ut på följande sätt, vårterminen 2010 140 studenter i hela landet, hösten 2010 inga studenter tas in!
Det är de siffrorna jag fått!
Civilrätt
2009-10-30, 20:59
I nuläget ser det ut på följande sätt, vårterminen 2010 140 studenter i hela landet, hösten 2010 inga studenter tas in!
Det är de siffrorna jag fått!
Japp, fick höra det imorse av en bekant inom polis, tur att man sökte tidigare :)
Japp, fick höra det imorse av en bekant inom polis, tur att man sökte tidigare :)
Grattis i efterhand. Ja, det ser rätt tufft ut för nästa års studenter!
Civilrätt
2009-10-30, 21:06
Grattis i efterhand. Ja, det ser rätt tufft ut för nästa års studenter!
hah jo. Men vi blir faktiskt också drabbade.
Slutplacering > kan bli skit > maxtid tas bort > inga nya poliser > ingen som ersätter oss så vi hamnar dit vi vill.....kan bli riktigt surt.
hah jo. Men vi blir faktiskt också drabbade.
Slutplacering > kan bli skit > maxtid tas bort > inga nya poliser > ingen som ersätter oss så vi hamnar dit vi vill.....kan bli riktigt surt.
Ja, det ser rätt tungt ut för många, flera myndigheter har problem att ta in nya då budget saknas. Hoppas du hamnar där du vill - Stockholm brukar inte vara några problem, däremot ställen såsom skåne, västragötaland och halland därimellan brukar vara populära myndigheter där det nästan varit stopp!
Det var ju riktigt deprimerande siffror du la fram Hobbes (att 140 tas in nu till våren visste jag) men att inga tas in i höst var nytt under solen för mig...
Det var ju riktigt deprimerande siffror du la fram Hobbes (att 140 tas in nu till våren visste jag) men att [I]inga/I] tas in i höst var nytt under solen för mig...
Ja, det kom nog som en chock för många. Låt det inte slå ner dina (om du har) planer. Fördelningen blir VT10, 80 växjö, 60 Umeå om jag inte är fel underrättad!
Civilrätt
2009-10-30, 21:15
Ja, det ser rätt tungt ut för många, flera myndigheter har problem att ta in nya då budget saknas. Hoppas du hamnar där du vill - Stockholm brukar inte vara några problem, däremot ställen såsom skåne, västragötaland och halland därimellan brukar vara populära myndigheter där det nästan varit stopp!
Kommer söka norrbotten, blir nog hellre bärplockare än måste dra ner till sthlm längre period än två veckor :)
Vår sökomgång till slutplacering i norrbotten, 29 platser och 40 sökande. Många kommer bli besvikna..
Civilrätt
2009-10-30, 21:16
Ja, det kom nog som en chock för många. Låt det inte slå ner dina (om du har) planer. Fördelningen blir VT10, 80 växjö, 60 Umeå om jag inte är fel underrättad!
Jobbigt för många lärare på sörentorp kan man nog tänka sig. Får du behålla tjänsten?
Kommer söka norrbotten, blir nog hellre bärplockare än måste dra ner till sthlm längre period än två veckor :)
Vår sökomgång till slutplacering i norrbotten, 29 platser och 40 sökande. Många kommer bli besvikna..
Ja, det blir lite kriga om platserna, önskar dig all lycka!!
Jobbigt för många lärare på sörentorp kan man nog tänka sig. Får du behålla tjänsten?
Jag har mitt på det torra. Allt har sin tid.
Hamsterkakan
2009-10-30, 22:16
Jag har själv haft ögonen mot polishögskolan i många år men har lagt det på hyllan nu. Varför vet jag inte riktigt, har alltid känts som ett intressant jobb.
Historia A är busenkel kurs, 50poäng och ganska standard kunskap, först i B som man fördjupar sig en del.
Gör även högskoleprovet när du har chansen o göra det gratis, första gången man gör det får man inte så bra betyg (generellt sett)
Om du vill komma in så gäller det att sticka ut bland de 5000? sökande varje år, alltså räcker det inte att lämna gymnasiet med 17 i medelbetyg och söka in utan erfarenhet.
Utan 19-20 kommer du knappast in som nyutexaminerad gymnasieelev, om du inte är kvinna/invandrare (helst både och).
Då gäller det att plugga smarta kurser på universitet, psykologi, samhällsinformativa utbildningar, sociologiska*.
Detta är i alla fall som jag uppfattat det, och kanske en av anledningarna till att jag lagt det på hyllan, har stabilt jobb som jag trivs med och det är en hel del att uppfylla för att bli polis.
Jag tror gymnasiebetyg är oväsentligt mer eller mindre, sålänge man fyller dom formella kraven. Arbetslivserfarenhet väger nog mycket mer.
MangeByggarn
2009-10-30, 22:58
Jag har ett par frågor som behöver besvaras för mina framtida planer :) Precis som trådskaparen går jag också på gymnasiet och har haft polisyrket som drömjobb sen jag var liten.
Just nu har jag läst runt lite på PHS hemsida osv och gått till närmsta polishus för information. Jag har några frågor som jag hoppas Hobbes, Civilrätt och gärna fler som vet kan svara på.
1. Såvitt jag vet idag så är inte gymnasiebetyg en behörighet, dock har man hört att detta kommer ändras. Sant eller falskt?
2. Som "arbetserfarenhet" inför ansökningen till PHS undrar jag om jobb som ligger närmast polisyrket ger några fördelar? Ex. Ordningsvakt, dylikt.
3. Hur är det egentligen med lumpen? Mycket ja och nej kring diskussion om det verkligen ger en fördel till ansökningen.. Vad tror ni?
Återkommer med fler.. :D
Hamsterkakan
2009-10-30, 23:02
1. Du måste ha fullständigt gymnasiebetyg för att ens söka, vet inte om det kommer ändras, låter dumt.
2. Ja inte ger det nackdelar iallafall, dock tror jag att andra, annorlundare jobb ger dig större chans, då polisen eftersträvar en blandad grupp av människor och inte vara ordningsvakter och militärer.
3. Klart det är en fördel, speciellt om du fick bra betyg. Jag tror personligen att själva lumpen genomförd väger inte speciellt mycket, dock blir du som person "bättre" på saker som polisen söker. Stresshantering tex.
MangeByggarn
2009-10-30, 23:06
1. Du måste ha fullständigt gymnasiebetyg för att ens söka, vet inte om det kommer ändras, låter dumt.
2. Ja inte ger det nackdelar iallafall, dock tror jag att andra, annorlundare jobb ger dig större chans, då polisen eftersträvar en blandad grupp av människor och inte vara ordningsvakter och militärer.
3. Klart det är en fördel, speciellt om du fick bra betyg. Jag tror personligen att själva lumpen genomförd väger inte speciellt mycket, dock blir du som person "bättre" på saker som polisen söker. Stresshantering tex.
Ber om ursäkt, var inte så noggrann på första frågan.. Vad jag ville veta var om snitt-poängen hade någon betydelse? Sägs ju att det inte gör, men att det kan införas snart?
Tackar för svaren.
Civilrätt
2009-10-30, 23:31
jag har mitt på det torra. Allt har sin tid.
:d
Hamsterkakan
2009-10-31, 03:15
Ber om ursäkt, var inte så noggrann på första frågan.. Vad jag ville veta var om snitt-poängen hade någon betydelse? Sägs ju att det inte gör, men att det kan införas snart?
Tackar för svaren.
Är inte säker, men tror det inte det. Om det är det så av liten betydelse, hoppas det inte förs in. Ser ingen logisk förklarning till varför det skulle införas heller.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.