Visa fullständig version : Vad ska man plugga?!
Control_61
2009-10-29, 20:45
Är 19 år gammal och ska börja plugga till hösten, men har ingen aning om till vad.
Tänkte att om jag skriver ner lite mina intressen, betyg osv. så kanske någon har något tips på utbildning som passar. Tycker att det är svårt att få information om vad man kan bli och vad vissa utbildningar egentligen innefattar.
Betyg: 18.8 från gymnasiet, 1.2 på högskoleprovet (1a gången jag gjorde det för cirka 2 år sedan, ska göra det igen efter jul och plugga för det)
Intressen: Gillar att läsa om internationella konflikter, internationell handel, ekonomi, företagande, samhällsvetenskap, krig & fred, hälsa och så vidare. Jag vill göra något rejält med mitt liv! Tjäna pengar och gilla att göra det jag gör.
Städer jag vill plugga i: Bor i Småland och vill inte flytta mer än 40 mil härifrån ;) Stockholm, Göteborg, Lund, Malmö, Linköping, Uppsala och liknande. Allra helst Lund eller Göteborg.
Styrkor (ämnen i skolan): So-ämnen, engelska, lag & rätt och företagsekonomi
Har känt lite att juridik innefattar många av de saker jag är intresserad av. Men problemet är betyget som är lite för lågt. Kommer kanske in till hösten dock men det beror helt på hur förändringarna med komvux-betygen slår ut. Eftersom jag inte läst upp mina betyg har jag en klar fördel jämfört med de som gjort det i alla fall.
All hjälp, alla tips och alla kommentarer uppskattas!
Scratch89
2009-10-29, 20:49
Vad behöver man på HP för att komma in på juridik? Det är väl inte mycket högre än runt 1,4, eller så.
Control_61
2009-10-29, 20:52
Vad behöver man på HP för att komma in på juridik? Det är väl inte mycket högre än runt 1,4, eller så.
Tror det var 1.4-1.5 och ska försöka komma upp dit på nästa prov.
Var en idiot och missade att anmäla mig till det som var förra veckan...
Men det är inget som är säkert och känner att jag behöver lite fler alternativ...
Sen vetifan om jag skulle orka med 1 tenta/termin. Ångest.
Har samma tanke just nu, vad sjutton ska jag plugga...
Lärare är så jävla givet på många sätt, men jag vet inte om jag skulle stå ut med det.
Hade satsat på juridik om jag vore dig. Du får dock räkna med riktigt mkt att läsa + en jäkla betygshets...
Control_61
2009-10-29, 20:59
Har samma tanke just nu, vad sjutton ska jag plugga...
Lärare är så jävla givet på många sätt, men jag vet inte om jag skulle stå ut med det.
Jag har jobbat som vikarierande idrottslärare och klassföreståndare för en 8a nu i några månader.
Det är ett rent helvete.
Högljutt, oorganiserat, fullt av omotiverade "ungdomar" som agerar som de äger skolan. Själv är man lärare som är bakbunden på alla sätt och vis och kan inget göra.
Jag tänker aldrig bli lärare i något kan jag lova! ;)
Control_61
2009-10-29, 21:01
Hade satsat på juridik om jag vore dig. Du får dock räkna med riktigt mkt att läsa + en jäkla betygshets...
Japp. Man har ju fått uppfattningen om att juridikstuderande är "enstöringar" som bara sitter och läser.
Vad menar du med betygshets? Godkänt eller inte godkänt är väl det enda man behöver oroa sig för på högskolan egentligen?
Japp. Man har ju fått uppfattningen om att juridikstuderande är "enstöringar" som bara sitter och läser.
Vad menar du med betygshets? Godkänt eller inte godkänt är väl det enda man behöver oroa sig för på högskolan egentligen?
Inte om du vill ha en vettig chans att bli advokat. Betyg är väldigt viktigt när du försöker få tag i en notarietjänst eller någon annan tjänst som ger dig erfarenheterna som krävs för att bli upptagen i advokatsamfundet.
Control_61
2009-10-29, 21:10
Inte om du vill ha en vettig chans att bli advokat. Betyg är väldigt viktigt när du försöker få tag i en notarietjänst eller någon annan tjänst som ger dig erfarenheterna som krävs för att bli upptagen i advokatsamfundet.
Okej. Advokat är väl inte direkt det jag vill bli om jag pluggar juridik.
Kriminologi eller något liknande. Vad tror ni om det? Är det bara flumm för personer som vill bli Wallander/Beck eller är det något seriöst i det?
Hej! Jag läser juridik i Örebro!
Anledningen till att det är betygshets är för att du kan få:B, BA och AB som betyg (B lägst och AB högst). När du senare går ut så söker många tingsplats (då jobbar på en tingsrätt som notarie i 2 år) så baseras det på hur höga betyg du har. Många vill sitta ting och söker men endast 20-30% får sitta ting och detta gör naturligtvis att det blir betygshets!
När det gäller dina betyg så kommer du utan tvekan komma in till hösten!! Det kan jag nästan lova dig! Jag valde Örebro eftersom jag inte ville läsa i stockholm (där jag kommer ifrån) och hade inte riktigt betygen för att läsa i Uppsala eller Lund. Jag tänkte först läsa i Umeå, men efter första intagningen stod jag som reservplats där dock så blev jag väldigt glad eftersom det hade hänt massa skit efter jag sökt (morsan fick cancer o annat) så jag tog min plats i Örebro och ångrar mig inte en sekund!
En utbildning som jag tror skulle kunna passa dig är polmag (pol kand) den finns vid de flesta lärosäten! Det är otroligt givande, du läser om internationella konflikter etc etc. Jag hade lätt läst det om jag nu inte verkligen brann för juridiken och har alltid drömt om att jobba som advokat *cupid* Men som sagt, kolla upp polmag utbildningen !
Nej, speciellt inte om du pluggar Juridik. Endast de bästa kommer troligen ha möjlighet att sitta ting, endast de bästa kommer vara tillräckligt attraktiv för affärsjuridiska byråer (som ex Vinge, Mannheimer. Ska du gå den banan är det toppbetyg som gäller, men det är ju långt ifrån den enda vägen att gå om du läser juridik.
Edit: Pucktvå, skriva svar medans man tittar på tv är inte lyckat.
sök in till HHS, få upp betygen till 20 eller försök med ngt annat...
mvh
Om du inte känner för att påbörja en utbildning direkt kan du ju alltid läsa 30hp Freds- och konfliktvetenskap i Lund eller Statsvetenskap.
Nej, speciellt inte om du pluggar Juridik. Endast de bästa kommer troligen ha möjlighet att sitta ting, endast de bästa kommer vara tillräckligt attraktiv för affärsjuridiska byråer (som ex Vinge, Mannheimer. Ska du gå den banan är det toppbetyg som gäller, men det är ju långt ifrån den enda vägen att gå om du läser juridik.
I jusek tidningen stod att 46% av för sitt första jobb igenom kontakter :) Jurister då. Men om du har bra betyg och får sitta ting så är det självklart en gräddfil och du kommer ha lättare senare
Inte om du vill ha en vettig chans att bli advokat.
Huh? Advokatsamfundsinträdesprovet är en senare fråga.
Tror det var 1.4-1.5 och ska försöka komma upp dit på nästa prov.
Var en idiot och missade att anmäla mig till det som var förra veckan...
Men det är inget som är säkert och känner att jag behöver lite fler alternativ...
Sen vetifan om jag skulle orka med 1 tenta/termin. Ångest.
1 tenta/termin är väl inte särskilt mycket om du pluggar heltid? Heltid brukar snarare ligga på 2-3 tentor/termin enligt min erfarenhet (beror dock självklart på ämne och skola).
Lycka till i ditt val! :)
1 tenta/termin är väl inte särskilt mycket om du pluggar heltid? Heltid brukar snarare ligga på 2-3 tentor/termin enligt min erfarenhet (beror dock självklart på ämne och skola).
Han menade snarare tvärtom. Att det är jävligt jobbigt att ha en megatenta per termin. :)
Huh? Advokatsamfundsinträdesprovet är en senare fråga.
Men det är väl så att för att få chansen att bli upptagen i advokatsamfundet så krävs utöver provet minst 5 års brottsmålserfarenhet?
Eller är det ändrat så att all juridisk erfarenhet räknas?
Control_61
2009-10-29, 21:27
Grejen var väl att det är betydligt större tentor än vanligt.
Tack så mycket! Tråden har verkligen hjälpt mig redan.
Att det finns juridikutbildningar utanför Stockholm, Göteborg, Lund och Uppsala borde man vetat om men men ;)
I Örebro hade jag kommit in, så ska tänka på saken.
Men det är väl så att för att få chansen att bli upptagen i advokatsamfundet så krävs utöver provet minst 5 års brottsmålserfarenhet?
Eller är det ändrat så att all juridisk erfarenhet räknas?
Den som vill bli advokat ska först genomgå cirka fem års juridisk utbildning och ta en jur. kand.-examen vid universitet. Därefter krävs fem års juridiskt arbete. Under minst tre av dessa fem år ska den blivande advokaten ha tjänstgjort som biträdande jurist vid en advokatbyrå eller drivit egen juridisk byrå.
http://www.advokatsamfundet.se/templates/CommonPage.aspx?id=6690
Dessutom krävs det ju nästan alltid mycket bättre betyg för att bli t.ex. affärsjurist än brottsmålsjurist. :)
Grejen var väl att det är betydligt större tentor än vanligt.
Tack så mycket! Tråden har verkligen hjälpt mig redan.
Att det finns juridikutbildningar utanför Stockholm, Göteborg, Lund och Uppsala borde man vetat om men men ;)
I Örebro hade jag kommit in, så ska tänka på saken.
Om du tränar på HP kan du lätt höja till så att du kommer in på en mer välrenommerad utbildning än Örebro. Tänk på det. :)
Carolinew
2009-10-29, 21:37
Hur noga är det vilken skola man går på när det gäller juridik? Vilken skola har mest status, är det Stockholm som vanligt?
http://www.advokatsamfundet.se/templates/CommonPage.aspx?id=6690
Dessutom krävs det ju nästan alltid mycket bättre betyg för att bli t.ex. affärsjurist än brottsmålsjurist. :)
Ah okay. Har aldrig förstått varför folk vill jobba som affärsjurister. Deras största uppgift verkar vara att förhindra MA och CF att gå vilse på gråskalan.
Trots detta är jag väldigt glad att ni existerar, gör mitt jobb mycket enklare :D
Det är Lund, och ev. Uppsala som har en megatenta eftersom de är bakåtsträvande utan tanke på modern pedagogik. I göteborg är det vettigare upplagt med 3st.
Hur noga är det vilken skola man går på när det gäller juridik? Vilken skola har mest status, är det Stockholm som vanligt?
Uppsala och Lund, med Uppsala i täten. Sen är Göteborg och Stockholm likställda som jag förstått det. Örebro är no-no.
Control_61
2009-10-29, 21:45
Om du tränar på HP kan du lätt höja till så att du kommer in på en mer välrenommerad utbildning än Örebro. Tänk på det. :)
Jao. Ska plugga som en iller för det!
Hur viktigt är det egentligen att gå ut en "välrenommerad" utbildning? Låt säga såhär, att jag kan lika gärna tänka mig att plugga ekonomi i Göteborg som jag nog kommer in på.
Skulle det vara smartare än att plugga juridik i Örebro om min inställning till de båda utbildningarna var densamma?
Control_61
2009-10-29, 21:47
Det är Lund, och ev. Uppsala som har en megatenta eftersom de är bakåtsträvande utan tanke på modern pedagogik. I göteborg är det vettigare upplagt med 3st.
Vill plugga i Göteborg!! FAN
Min syster pluggar handels där också och säger att det är riktigt skoj.
Om man ändå haft lite bättre betyg. Som sagt blir att nöta på högskoleprovet.
Uppsala och Lund har mest status, jag skulle därefter säga Stockholm. Dock så har jag fått lära mig att det inte har någon roll vart du har tagit din juristexamen. Det enda skola som man egentligen kan säga att det gör det är om du läser ekonomi vid HHS.
Jag hade dock en väldigt negativ inställning när jag började läsa juridik i Örebro (tänkte söka in till de andra skolorna till våren) eftersom man hade hört så jävla mycket skit om det på flashback. Men eftersom min pappa jobbar som jurist så har han ringt runt till sina kolleger och ingen utav dem sa att de lade någon större vikt vart du har läst! Dock så är det ju självklart positivt om du läst vid Uppsala eller Lund och fått bra betyg därifrån och de smäller ju lite högre i cv:t än kanske Umeå eller Örebro. Men bra betyg get dig en tingsplats och de fördelas endast på betyg. Sen när du fått ditt första jobb så minskar studieorten betydelse.
Kan också säga att i Stockholm, Uppsala, Lund så är en "Klass" på ungefär 250-350 st. I Örebro och Umeå är vi ungefär 130-150 st. Lärartätheten är alltså mycket bättre.. Dessutom är många av våra lärare från stockholm och uppsala :)
Om du inte känner för att påbörja en utbildning direkt kan du ju alltid läsa 30hp Freds- och konfliktvetenskap i Lund eller Statsvetenskap.
Med dagens regler och hur långa utbildningarna är så är det inte riktigt en bra idé, får någon dessutom för sig att byta utbildning så är det ganska så kört att få studiemedel så att det räcker utbildningen ut. Har man ekonomi att plugga utan studiemedel är det däremot ett sätt,. det går också att läsa deltid tills man bestämt sig och jobba/bo hemma under tiden. Det sista är något som de flesta som går och väntar på att komma in på en utbildning eller inte riktigt vet vad de ska läsa kan fundera på. Är det ett karriäryrke som hägrar så välj ämnen som kan komma till nytta som ekonomi eller språk eller bara något som angränsar till det man tänker läsa.
Har aldrig förstått varför folk vill jobba som affärsjurister.
The benjamins, såklart. :)
Lönen är väldigt viktig för många, men det behöver jag knappast förklara för en banker. ;)
Deras största uppgift verkar vara att förhindra MA och CF att gå vilse på gråskalan.
Haha
I göteborg är det vettigare upplagt med 3st.
Å andra sidan har inte Uppsala och Lund massa praktiskt krafs. ;)
Hur viktigt är det egentligen att gå ut en "välrenommerad" utbildning?
Det beror på vad du vill jobba med i framtiden.
Låt säga såhär, att jag kan lika gärna tänka mig att plugga ekonomi i Göteborg som jag nog kommer in på.
Skulle det vara smartare än att plugga juridik i Örebro om min inställning till de båda utbildningarna var densamma?
Både ekonomer och jurister med halvtaskiga betyg finns det i drivor. Läs det du tycker verkar vara roligast!
Ska inte verka tjatig! Men läs denna: http://www.keg.lu.se/html/polkand.aspx
Tycker det passar in på hur du beskriver dig i början av tråden!
Control_61
2009-10-29, 22:06
Det beror på vad du vill jobba med i framtiden.
Både ekonomer och jurister med halvtaskiga betyg finns det i drivor. Läs det du tycker verkar vara roligast!
Vet inte alls vad jag vill jobba med i framtiden. Men vill tjäna benjamins som sagt ;)
Sen vill jag ha möjlighet att välja det jobb jag tycker verkar roligast.
Aja, det är riktigt svårt det här..
Betyg Vs. Välrenomerad utbildning? Vad spelar störst roll? Är det lika flytande som jag tror det är? "Beror på vilket jobb man vill ha" osv.?
Kan också säga att i Stockholm, Uppsala, Lund så är en "Klass" på ungefär 250-350 st. I Örebro och Umeå är vi ungefär 130-150 st. Lärartätheten är alltså mycket bättre.. Dessutom är många av våra lärare från stockholm och uppsala :)
Njae, de brukar ta in ca 160 per termin här i Lund. Någon termin var det 200. Vi är nog runt 120 kvar på termin 4.
Betyg är viktigare än var du tar din examen. Betyg är viktigast om du ska söka till affärsjuridisk byrå eller sitta ting. Annars verkar det inte spela lika stor roll.
Control_61
2009-10-29, 22:08
Ska inte verka tjatig! Men läs denna: http://www.keg.lu.se/html/polkand.aspx
Tycker det passar in på hur du beskriver dig i början av tråden!
Japp, det gör det väl till viss del. Men vet inte riktigt ändå.
Såg att intagningspoängen var 17.5. Känns som jag begränsar mig lite. Känns som man får bättre utbildningar om man lägger sig så högt man bara kan..
Kanske är en löjlig inställning men det är så jag känner.
Ekonomi, juridik eller civilingenjör kanske passar dig.
Njae, de brukar ta in ca 160 per termin här i Lund. Någon termin var det 200. Vi är nog runt 120 kvar på termin 4.
Betyg är viktigare än var du tar din examen. Betyg är viktigast om du ska söka till affärsjuridisk byrå eller sitta ting. Annars verkar det inte spela lika stor roll.
Okej, my bad! utgick ifrån min kompis som läser termin 3 i lund :P
Vet inte alls vad jag vill jobba med i framtiden. Men vill tjäna benjamins som sagt ;)
Sen vill jag ha möjlighet att välja det jobb jag tycker verkar roligast.
Aja, det är riktigt svårt det här..
Betyg Vs. Välrenomerad utbildning? Vad spelar störst roll? Är det lika flytande som jag tror det är? "Beror på vilket jobb man vill ha" osv.?
Jag vet att skolan inte betyder något! Det är dina betyg, hur du är som person, passar du in? har du andra meriter etc? Men du om inte tror mig så maila de stora byråerna och fråga :)
Control_61
2009-10-29, 22:13
Jag vet att skolan inte betyder något! Det är dina betyg, hur du är som person, passar du in? har du andra meriter etc? Men du om inte tror mig så maila de stora byråerna och fråga :)
Jag uppskattar din åsikt och kan tänka mig att det stämmer! Uppfattningen jag själv fått av alla jag känner som pluggar är att antingen klarar du kursen eller så klarar du den inte.
Å andra sidan har jag aldrig hört talas om AB, A osv. som det talades om tidigare i tråden. Utan bara om IG, G och VG.
Ja, det är ju omöjligt att säga. Någon från Örebro med raka AB:n slår ju liksom någon med halvtaskiga betyg från Lund, såklart.
Vill du jobba med affärsjuridik krävs såklart högre betyg än om du ska bli jurist i din lilla kommun osvosv.
Jag uppskattar din åsikt och kan tänka mig att det stämmer! Uppfattningen jag själv fått av alla jag känner som pluggar är att antingen klarar du kursen eller så klarar du den inte.
Å andra sidan har jag aldrig hört talas om AB, A osv. som det talades om tidigare i tråden. Utan bara om IG, G och VG.
Betygsskalan på juristlinjerna är U, B, Ba, AB.
Okej, my bad! utgick ifrån min kompis som läser termin 3 i lund :P
Han menade nog per år.
Du kan ju läsa jöken/jiken (juridisk introduktionskurs) så får du lite smak på vad som väntar!
Kan ju också tillägga att vi i Örebro har också 3 tentor istället för en jättetenta. Dessutom är det väldigt lätt och få boende här, du kan välja om du vill bo i korridor eller bo i en lägenhet inne i stan :) Ettorna här består utav ett kök och rum så det är inga små lägenheter (minst 30 kvadrat men 40-50 kvadrat är det vanligaste) *cupid* Sen är det nära allt i Sverige! till stockholm är det ungefär 1.40 min. Till Göteborg är det typ 2timmar och med sista minuten så kostar det bara 140kr
Han menade nog per år.
Ja :) Frågade han precis :thumbup:
Control_61
2009-10-29, 22:22
Du kan ju läsa jöken/jiken (juridisk introduktionskurs) så får du lite smak på vad som väntar!
Kan ju också tillägga att vi i Örebro har också 3 tentor istället för en jättetenta. Dessutom är det väldigt lätt och få boende här, du kan välja om du vill bo i korridor eller bo i en lägenhet inne i stan :) Ettorna här består utav ett kök och rum så det är inga små lägenheter (minst 30 kvadrat men 40-50 kvadrat är det vanligaste) *cupid* Sen är det nära allt i Sverige! till stockholm är det ungefär 1.40 min. Till Göteborg är det typ 2timmar och med sista minuten så kostar det bara 140kr
Ska upp till Örebro och festa lite om någon vecka. Får ta mig en närmare titt då och se vad jag tycker ;)
Ska upp till Örebro och festa lite om någon vecka. Får ta mig en närmare titt då och se vad jag tycker ;)
Gör det :D Riktigt bra drag här faktiskt! Kan tipsa om Strömpis eller frimis :) Många vackra damer! Örebro har någon SPA skola som gör att det finns mycket fina tjejer här haha *cupid*
Control_61
2009-10-29, 22:27
Gör det :D Riktigt bra drag här faktiskt! Kan tipsa om Strömpis eller frimis :) Många vackra damer! Örebro har någon SPA skola som gör att det finns mycket fina tjejer här haha *cupid*
Haha låter lovande! ;)
Columbia
2009-10-29, 22:47
Skulle vilja förlänga frågan huruvida status på universitet/högskola har reell betydelse när det gäller att komma ut i arbetslivet.
Hur pass stor skillnad är det på att ha en civilekonomexamen, jämfört med att ha läst ekonomie kandidatprogrammet samt gjort en magister på den? Högskolepoängen är ju likvärdiga (240 hp), samt inkluderade kurser.
wintersnowdrift
2009-10-29, 22:54
Japp, det gör det väl till viss del. Men vet inte riktigt ändå.
Såg att intagningspoängen var 17.5. Känns som jag begränsar mig lite. Känns som man får bättre utbildningar om man lägger sig så högt man bara kan..
Kanske är en löjlig inställning men det är så jag känner.
Fast på samma program i Uppsala krävdes ht2009 19,5 för att komma in på betyg (vilket f.ö. är högre än intaget på Juristprogrammet i både Uppsala och Lund ;)).
Hursom, för att "bli något" (a.k.a. "rik och berömd") på att läsa pol.kand krävs engagemang, kontakter, fler kontakter och/eller mer engagemang för att kompensera bristen på kontakter, i alla fall om du vill ha statskunskap eller freds- och konfliktforskning som inriktning. Konkurrensen är hård om jobben som alla vill ha (tjänster på UD, SIDA eller FN) så man bör ha ett brinnande intresse och en stark vilja för att ta sig dit.
Det är en grymt rolig och allmänbildande utbildning tack vare sin bredd (statskunskap, nationalekonomi, statistik och förvaltningsrätt ingår i grundutbildningen), men kanske är jurist ett bättre val om du inte är säker på att det är Rädda Världen som är din grej.
//Kristin (pol.kand-student i Uppsala)
Tårtkennet
2009-10-29, 23:05
Skulle vilja förlänga frågan huruvida status på universitet/högskola har reell betydelse när det gäller att komma ut i arbetslivet.
Hur pass stor skillnad är det på att ha en civilekonomexamen, jämfört med att ha läst ekonomie kandidatprogrammet samt gjort en magister på den? Högskolepoängen är ju likvärdiga (240 hp), samt inkluderade kurser.
Kan bara prata ifrån egna erfarenheter. Jag själv pluggar just nu till fastighetsmäklare på Malmö högskola. De flesta mäklare som har varit och föreläst för oss säger att de egentligen inte bryr dig om vad du har för utbildning. Bara du har klarat av fastighetsmäklarutbildningen. Det som det anser viktigt är den sociala kompetensen.
Jag läser den 2-åriga utbildninigen vilket ger en högskoleexamen och den 3-åriga ger en kandidatexamen.
Det räcker med två år för att få registrera sig som mäklare och det verkar som om de flesta mäklare inte bryr sig om betyg i kurserna osv.
Han menade nog per år.
Nej, de tar in 250ish på både LU och UU på juristutbildningen. 260 intagna på GU i år. Jag kikade såklart på detta i samband med antagningen, därför jag vet.
Nej, de tar in 250ish på både LU och UU på juristutbildningen. 260 intagna på GU i år. Jag kikade såklart på detta i samband med antagningen, därför jag vet.
http://www.vhs.se/Global/Statistik/HT2009_antagna_urval2_program.pdf
365 antagna till UU iaf :P
Vid GU är det dock årsintagning, så per termin blir det 125st då.
http://www.vhs.se/Global/Statistik/HT2009_antagna_urval2_program.pdf
365 antagna till UU iaf :P
Vid GU är det dock årsintagning, så per termin blir det 125st då.
Det är 200 platser per termin i Lund, och det är inklusive ett överintag på 50 personer (man tar inte in några reserver). Det är alltså mellan 150 och 200 personer som börjar varje termin. Närmare 200 de senaste terminerna.
Håll dig borta från pol.mag bara.
Du får bara plugga antingen juridik, civ ek på bra universitet alternativt läkare.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.