handdator

Visa fullständig version : Vackert snorkelställe

Gosti123
2009-10-29, 20:27
Vilket land tycker ni jag ska besöka där det är vackert att snorkla?

Egypten har jag hört ska vara väldigt fint. Ni som har varit där tycker ni hurghada eller sharm el sheikh är vackrast under vattnet?

Tror dock inte det är så många som har varit där, men om det finns någon.

Ingrosso
2009-10-29, 20:28
Jag måste säga Thailand... Eh aldrig vart där dock, men finns killar som ser ut som tjejer!

Där finns det iaf vackra "kvinnor" som kanske simmar runt.

Frantic
2009-10-29, 20:31
Jag jobbar som snorkelguide i för Colona i El Gouna (Egypten) och du får gärna komma och snorkla med mig. Den här veckan har jag simmat med både delfiner, sköldpaddor och bläckfiskar.

Gosti123
2009-10-29, 20:37
F*n va häftigt det låter!

1. Är el gouna det bästa dykstället i egypten enligt dig? Är det vackert?

2. Har du något tips så man kan hålla andan länge under vatten?

3. Så du guidar andra hur man snorklar, hur går det till då? (väldigt intresserad).

4. För att simma med sköldpaddor och delfiner, måste man långt ut i vattnet? Eller när ni snorklar, hoppar ni av från en båt då?

Grymt fascinerad!

Frantic
2009-10-29, 20:48
Vi åker alltid till rev som ligger strax över en timme med båt utanför El Gouna. Våra ställen är mycket bra.

Slappna av. Träna.

Jag instruerar innan och är sedan med och guidar i vattnet.

Som sagt så åker vi alltid båt ut till våra rev som ligger en bit ut. Många dykcenter i hurghada åker till samma platser. Jag har lite bråttom nu men svarar mer imorrn.

just me
2009-10-29, 20:49
Jag ska till Thailand o dyka nu... Kan rekomendera Similian Island. Har snorklat där innan o var typ en meter från en sköldpadda som var runt 1 meter lång. :) Koh Tao är oxå helt ok att snorkla/dyka vid.

L Johnsson
2009-10-29, 20:55
En vän till mig var i Australien och snorklade och sa att där var himla fint.
Har aldrig testat själv, men tydligen var han och simma rundor runt barriärreven där och tyckte det var fint. Så kanske värt att kolla upp lite mer info om:)

mulliy
2009-10-29, 21:07
Kan rekommendera thailand, har dock inte så mycket mer att jämföra med än turkiet, thailand och kanarieöarna. Men thailand är överlägset dom andra.

Sebbe_H
2009-10-29, 21:10
Stora barriärrevet i australien

Elbarto
2009-10-29, 21:37
Thailand var ett riktigt fint ställe att snorkla på, Snorkla Vid Phi phi öarna och det var en häftig upplevelse! =)

men där i Egypten där Frantic jobbar som guide verkar ju också riktigt bra!

men lycka till med sökandet! =)

Finns många bra ställen i världen att snorkla!

daja
2009-10-29, 21:40
Östersjön ska vara fin så här års, speciellt kuststräckan i Baltikum har jag hört. Har du tur får du se en död sjöfågel guppa förbi i oljan.

Morty
2009-10-29, 21:42
Tog dykcertet i Thailand, Koh Samoi. SJUKT värt. Ta en dagstur till Mango Bay, klarare vatten än det får du leta efter. Dykjournalen säger 15 meter sikt, kanske var det mer.

Frillan
2009-10-29, 22:21
Vi åker alltid till rev som ligger strax över en timme med båt utanför El Gouna. Våra ställen är mycket bra.

Slappna av. Träna.

Jag instruerar innan och är sedan med och guidar i vattnet.

Som sagt så åker vi alltid båt ut till våra rev som ligger en bit ut. Många dykcenter i hurghada åker till samma platser. Jag har lite bråttom nu men svarar mer imorrn.

Coolt! Var i hurghada i för några månader sedan... har du långt hår? :D Var nämligen ute med en sådan.

Det var förjävla fint.

Frantic
2009-10-30, 00:28
Ska försöka utveckla mitt svar lite mer nu...

Thailand är bra, speciellt om man är på västkusten. Är man på östkusten vid Koh Tao, Koh Samui eller Koh Phangan så har man däremot inte mycket att hurra för om man jämför med västkusten eller Egypten.

Jag har spenderat runt 6 månader i Thailand och en ganska stor skillnad mot Egypten är lägstanivån. Thailand har ju sina monsunperioder och därmed ibland ganska dålig sikt. När jag gjorde min Rescue Diver på Koh Tao så hade vi ca 4m sikt. I Egypten har jag som sämst haft 15-20m sikt.

Där jag jobbar så åker vi 4 ggr i veckan till områden som är välbesökta av delfiner och jag har hittills aldrig varit på dessa ställen utan att se delfiner. De andra tillfällena så åker vi på andra snorkel/-dykställen. Jag skulle rekommendera att du åker på en av våra Dolphin Spotting-turer. Då får du extremt stor chans att se delfiner samtidigt som du får bra snorkling. Har du mer tid och, ganska mycket, mer pengar att göra av med så skulle jag nog åka till Simillian Islands i Thailand på en Liveaboard. Fast då bör du nog även dyka och inte bara snorkla för att få ut så mycket som möjligt av resan. Riktigt bra sikt i vattnet och massor att se. Ruskigt fina korallrev, Manta Rays osv... Nackdelen med El Gouna/Hurghada-området är att vi inte har några hajar. Vill du se haj så är Thailand, Koh Tao, Shark Bay ett säkert kort. Lyckas du inte se en haj där så är jag nästan villig att betala hela din resa;) NU suger iofs snorklingen där om man bortser från hajarna men en haj är inte fy skam.

För ett par dagar sen så var vi ute vid ett av våra vanliga rev och snorklade när det kom ett delfinstim på runt 10st och hälsade på och jag måste säga att när en vild delfin simmar upp bredvid dig, vänder sig mot dig och tittar på dig från en meters avstånd som om den undrar vad du är för någon så känner man något som man aldrig kommer att glömma (jag vet att det låter töntigt men det är sant). Några dagar innan så simmade ett 30-tal delfiner runt om mig och det var ju en otrolig upplevelse men att verkligen simma runt och leka med dem slår det mesta jag har varit med om. De är otroligt lekfulla, vackra och kraftfulla varelser.

Frillan - Mitt hår är runt 6mm långt för tillfället så det var nog inte jag:)

Har du frågor ang Egypten eller El Gouna så får du gärna PMa.

mangemani
2009-10-30, 00:32
hört att vattnen utanför brisbane i australien ska vara trevligt så här års

Frantic
2009-10-30, 00:35
Jag är långsam...

Slutsats - Egypten ligger nära och är billigt att åka till och har sjukt bra snorkling. Åk inte till Hurghada för då kissar du på på dig av stress, avgaser och försäljare om du lämnar ditt hotell. Då är El Gouna bättre. Om du redan har dykcert och mer pengar och tid så skulle jag ha åkt till Simillian Islands i Thailand på en liveaboard. Overall skulle jag säga att Thailand är 10000ggr vackrare över ytan medan Egypten är bättre under ytan.

Gosti123
2009-10-30, 10:58
Vad menas med liveboard?

Nitrometan
2009-10-30, 11:00
Live aboard. Du bor på en båt och dyker från den.

Bo ombord.

Gosti123
2009-10-30, 11:07
Skulle va schyst om du skulle kunna länka till en film i området där du snorklar, eller i närheten så att man får en glimt om hur det ser ut.

Om du inte har en film så gör det inget!

Antar att man inte kommer tillräckligt djupt för att vara bland detta?

http://www.youtube.com/watch?v=bnto8gbh9s0

Gabber
2009-10-30, 12:19
Vilket land tycker ni jag ska besöka där det är vackert att snorkla?

Egypten har jag hört ska vara väldigt fint. Ni som har varit där tycker ni hurghada eller sharm el sheikh är vackrast under vattnet?

Tror dock inte det är så många som har varit där, men om det finns någon.

Dra till Malta, det kostar inte lika mycket som att ta sig till Egypten och de har ju klarast vatten i Europa eller vad det var, det kan jag bekräfta nu.

http://images.google.se/images?hl=sv&source=hp&q=malta+diving&um=1&ie=UTF-8&ei=DcvqSuDWM4jJ-Qaxiuj3Cw&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=4&ved=0CCcQsAQwAw

Dykskolor/kurser fanns överallt om du vill ta nästa steg, men det var härligt att vara under vattnet där..