handdator

Visa fullständig version : Förbränna mer när man är sjuk?

Snelkisse
2009-10-29, 19:09
Tjenare Kolozzeum medlemmar.

Har under en period lunkat runt här och läst lite här i de olika trådarna och nu bestämt mig för att skriva mitt första inlägg.

Förut satt jag och tänkte på en sak. Tidigare när jag blivit sjuk så har jag ofta gått ner i vikt, trotts att det inte varit någon aktivitet utöver Tv kollandet, Internet surfande och promenaderna till köket för att slänga ihop något att äta eller dricka. Självklart kan de bero på att man tappar aptiten osv, men jag är den typ av person som tvärtom kanske till och med äter mer än när jag inte är sjuk.

Så min fråga är förbränner man mer när man är sjuk? Isåfall vad beror de på? Är det att kroppen får jobba mer intensivt?

Jag är inte så duktig på sökfunktionen så om detta är en repost av något slag får ni gärna säga till, då får någon moderator ta bort inlägget.

Tack. :)

machine gun
2009-10-29, 19:11
Grundförbränningen ökar av temperaturstegring (feber) med mer för varje grad.

King Grub
2009-10-29, 19:11
Feber ökar ämnesomsättningen. Varje grad kroppstemperaturen är förhöjd över den normala ökar basmetabolismen med 13%.

Även om det inte hör till ämnet "deff", kan allvarligare sjukdomar som AIDS och cancer och svårare hormonfel öka ämnesomsättningen extremt dramatiskt.

just me
2009-10-29, 19:59
man kanske skulle skaffa en allvarlig sjukdom då så att ämnesomsättningen går upp... Nu har jag en konstaterad låg ämnesomsättning då sköldköteln inte funkar helt ok...

machine gun
2009-10-29, 20:02
man kanske skulle skaffa en allvarlig sjukdom då så att ämnesomsättningen går upp... Nu har jag en konstaterad låg ämnesomsättning då sköldköteln inte funkar helt ok...

Du kommer troligtvis att få Levaxin förskrivet så småningom, vilket är ämnesomsättningshormoner. När ni lyckats ställa in dosen, kommer din ämnesomsättning att fungera i princip som tidigare.

pbiddy
2009-11-02, 21:21
Kom o tänka på detta idag.
Har varit förkyld med feber i ett par dagar o jag har gått ner sex kg på en vecka.
Hade förväntat mig kanske ett kg på samma tid.

Eddie Vedder
2009-11-02, 21:35
Kom o tänka på detta idag.
Har varit förkyld med feber i ett par dagar o jag har gått ner sex kg på en vecka.
Hade förväntat mig kanske ett kg på samma tid.

Hur mycket har du ätit under tiden? Man förlorar antagligen en hel del vätska vid feber och om du dessutom ätit lite så har du förlorat en hel del vätskevikt i form av glykogen och natriumbunden vätska.

Dessutom mindre mat i mag- och tarmkanalen. För 6 kg ren kroppsmassa har du INTE tappat.;)

MrBurner
2009-11-02, 22:16
Vad gör kroppen med all vätska när man är sjuk? "Man" är väl fel ord men när jag var sjuk senast så drack jag massvis, svettades mindre än vanligt och var endast på toalettbesök för blåstömning på sin höjd två gånger om dagen. Kändes rent utav farligt.

Eddie Vedder
2009-11-03, 15:11
Vad gör kroppen med all vätska när man är sjuk?

Kroppen utnyttjar ju vätskan också. Det är ju ingte ett system där allt som kommer in åker ut igen.

MrBurner
2009-11-03, 16:05
Det förstår jag :)
Var mer en fundering över varför jag drack så fruktansvärt mycket. Är det febern som gör att det behövs så mycket mer vatten? Jag fick aldrig någon förklaring till det när jag var på sjukhuset kring den tiden heller.
Nu är säkert detta väldigt svårt att svara på då du inte vet vad som var fel med mig.

mikaelj
2009-11-03, 16:08
Ja, du utsöndrar mer vätska genom andedrekt och hud. Kylning och att du är varmare.

Grahn
2009-11-03, 16:14
Man tenderar ju att äta mindre och sämre samt röra sig avsevärt mindre när man är sjuk.

Snelkisse
2009-11-03, 21:36
Oj där fick man en massa svar.

Tack så mycket! :)

JakeShaft
2009-11-07, 03:20
Kanske inte rätt forum för den här frågan.

Jag har också funderat lite över hur det fungerar med vätska när man har feber. Jag ska minska mitt intag av en specifik medicin med 20-40% beroende på hur mycet jag känner av överdoseringssymptom. Jag skall minska intaget för att koncentrationen i blodet kan stiger vid feber och vätskeförlust (t.ex. diaré varmare klimat), säkerligen väldigt mkt av säkerhetskäl men ändå. Jag förstår att man inte tappar 20% av vätskan i kroppen, är det ngn som kan förklara varför koncentrationen av vissa ämnen i blodet kan stiga så otroligt mkt vid feber?

Cerberus
2009-11-07, 10:50
en liten offtopic(kanske)-fråga, det e ju rätt vanligt att man tappar aptiten när man har feber och är väldigt sjuk, höjs immunförsvaret då? Jag har för mig att på kort sikt så ökar ju immunförsvarets styrka under perioder där man inte äter(typ periodisk fasta eller korta stressperioder, kortisol har väl immunförstärkande effekt på kort sikt) så jag undrar om det ligger något i det eller om jag bara fått detta om bakfoten :)

pbiddy
2009-11-08, 22:27
Hur mycket har du ätit under tiden? Man förlorar antagligen en hel del vätska vid feber och om du dessutom ätit lite så har du förlorat en hel del vätskevikt i form av glykogen och natriumbunden vätska.

Dessutom mindre mat i mag- och tarmkanalen. För 6 kg ren kroppsmassa har du INTE tappat.;)

Hehe, sant!
Ätit mindre än jag brukar, att bli dumpad efter två års förhållande och åka på en förkylning ökar ju inte direkt aptiten.
Legat runt 1500-1800 kcal om dagen ungefär. Skriver alltid ner allt jag äter i hopp om att gå ner i vikt.
Sen har jag även fått för mig att man pissar mer när man är förkyld, detta kanske inte har nåt med viktnedgång att göra, men visst fan stämmer det?