handdator

Visa fullständig version : High-fat diet induces lung remodeling...

Apos78
2009-10-29, 10:40
High-fat diet induces lung remodeling in ApoE-deficient mice: an association with an increase in circulatory and lung inflammatory factors

Hypercholesterolemia is increasingly considered the basis for not only cardiovascular pathologies but also several complications affecting other organs such as lungs. In this study, we examined the effect of hypercholesterolemia on lung integrity using a mouse model (ApoE-/-) of high-fat (HF) diet-induced atherosclerosis. A 12-week HF diet regimen induced systemic production of TNF-, IFN-, GMC-SF, RANTES, IL-1, IL-2 and IL-12 with TNF- as the predominant cytokine in ApoE-/- mice. Concomitantly, TNF-, IFN- and MIP-1 were detected in brochoalveolar lavage (BAL) fluids of these mice, coinciding with lung inflammation consisting primarily of monocytes/macrophages. Such lung inflammation correlated with marked collagen deposition and an increase in matrix metalloproteinase-9 activity in ApoE-/-mice without mucus production. Although TGF-1 was undetectable in the BAL fluid of ApoE-/- mice on HF diet, it showed a much wider tissue distribution compared with that of control animals. Direct exposure of smooth muscle cells to oxidized-LDL, in vitro, induced a time-dependent expression of TNF-. Direct intratracheal TNF--administration induced a lung inflammation pattern in wild-type mice that was strikingly similar to that induced by HF diet in ApoE-/- mice. TNF- administration induced expression of several factors known to be critically involved in lung remodeling, such as MCP-1, IL-1, TGF-1, adhesion molecules, collagen type-I and TNF- itself in the lungs of treated mice. These results suggest that hypercholesterolemia may promote chronic inflammatory conditions in lungs that are conducive to lung remodeling potentially through TNF--mediated processes.

Laboratory Investigation (2009) 89, 1243–1251; doi:10.1038/labinvest.2009.98; published online 14 September 2009

mikaelj
2009-10-29, 10:48
"Hypercholesterolemia induces lung remodeling" vore en mer beskrivande titel.

Apos78
2009-10-29, 10:57
I det här fallet var det dock en HF-kost som låg bakom. Vilket gör titeln korrekt.

the Wire
2009-10-29, 11:42
Ja fast samtidigt är försöken gjorda i en sorts möss med en mutation som gör att de har en defekt fettnedbrytning. Det gör att dessa möss mycket kännsligare för skadeverkningarna av en High Fat Diet.

Medusa
2009-10-29, 11:56
ursäkta min okunskap, men vad i helvete var slutsatsen då..?

jag förstår om folk alltid skriver "men lär dig engelska blabla" "läs själv" blabla.. alltid kul att se när folk blir riktigt brända i träningsforumet så fort någon ber om en översättning eller en slutsats... saken är väl den att om vi har muppar på brädan som gärna vill klippa klistra studier och presentera för andra är det väl ganska rimligt att även skriva ner sin egen slutsats eller något kort sammanfattande på svenska, ex

MÖSSEN DOG INVÄRTES BLÖDNINGAR PÅ FETT DIET ...eller något.. tycker det är ganska arrogant att bara klistra in nån jävla pubmed artikel som lika gärna kunde vart på grekiska för majoriteten på forumet...

så please... skriv ner något.. en slutsats kanske?.... har du apos några egna tankar om detta eller vill du bara verka smart genom att klistra in någon obskyr text..

z_bumbi
2009-10-29, 12:30
Varför ska någon sitta och sammanfatta en sammanfattning av en artikel? :confused:

Är man intresserad av ämnet så pass att man promt måste förstå vad som står i ett abstrakt så förstår man högst troligen vad det står eller så kan man lista ut det. Vad jag har märkt så är det oftast inte engelskan som är problemet utan att vara insatt i ämnet så pass djupt att man förstår vad det handlar om. I just det här fallet bryr jag mig inte ens om att försöka läsa det då ämnet för mig inte är så intressant.

Medusa
2009-10-29, 12:53
Varför ska någon sitta och sammanfatta en sammanfattning av en artikel? :confused:

Är man intresserad av ämnet så pass att man promt måste förstå vad som står i ett abstrakt så förstår man högst troligen vad det står eller så kan man lista ut det. Vad jag har märkt så är det oftast inte engelskan som är problemet utan att vara insatt i ämnet så pass djupt att man förstår vad det handlar om. I just det här fallet bryr jag mig inte ens om att försöka läsa det då ämnet för mig inte är så intressant.

holy shit.. fattar att du är : CONFUSED : BUMBI..

ok... vi tar det igen...

jag tycker det lät intressant i titeln på tråden, men jag vet ex inte vad

"by HF diet in ApoE-/- mice. TNF- administration induced expression of several factors known to be critically involved in lung remodeling, such as MCP-1, IL-1, TGF-1, adhesion molecules, collagen type-I and TNF- itself in the lungs of treated mice. These results suggest that hypercholesterolemia"

betyder.. uppenbarligen har människan som postade tråden insikt om vad detta innebär.. jag hoppas det iallafall... då kanske man kan, på en rad eller två... säga vad slutsatsen är.. ex,

SLUTSATSEN ÄR: HÖGT FETTINTAG PÅVERKAR TESTOSTERONPRODUKTIONEN POSITIVT ((( OBS INTE DENNA STUDIE I TRÅDEN))

ser du, gud va svårt det måste vara om man vet vad kontentan och slutsatsen samt den praktiska betydelsen är att då bara skriva ut det på det där sättet så att folk som inte vet vad alla termerna är på engelska ända kan ha glädje av att sådana här saker postas på forumet.. eller du kan förutsätter att alla som är intresserade har kunskaperna?... jag kunde cykla innan jag provade, jag kunde allting om ekonomi innan jag började på EHL och jag behöver definitivt inte någon professor som föreläser för mig.. nej inte alls..

varför postar man öht något sådant om man inte är beredd att förklara och informera de som undrar, det är ju trots allt ett forum där man kan söka kunskap, eller ska vi helt enkelt hålla på och copypasta skit dagarna i ända?.. isåfall kan jag fylla träningssektionen med bättre program än ditt nybörjarprogram utan någon somhelst förklaring, jag skriver helt enkelt ingenting, bara klistrar in, kanske en liten hänvisning...

verkar rimligt.. *kissass*

EDIT: SEN KAN DET JU VARA RÄTT BETRYGGANDE MED ATT VETA VARFÖR TRÅDSKAPAREN TYCKER DETTA ÄR VÄRT ATT POSTA ÖHT, ÅTERIGEN SLUTSATS EFTERFRÅGAS.. tack så ödmjukast mycket mein herrar.

the Wire
2009-10-29, 13:15
@Medusa:

Finns väl ingen anledning att bli så irriterad bara för att Apos78 har hittat en intressant artikel och vill dela med sig av den?

Försök till sammanfattning:
Forskarna har matat en genmodifierad mus med High Fat Diet. Denna mutation gör att mössen saknar ett protein som behövs för att ta hend om det fria kolesterol som finns i blodet. När man sedan matar mössen med High Fat diet får de extremt höga kolestorolvärden vilket ger arteloskreros. Sedan mätte man halter av proinflammatoriska ämnen (tyder på inflammation) i lungorna och fann att de var förhöjda. Dessa ämnen är kända för att vara involverade i farliga förändringar av lungan (lung remodeling).
När de tog ut muskelceller och utsatte dem för kolesterol i en petriskål såg de en liknande ökning av ett proinflammatorkt ämne.
De drar slutsatsen att höga halter av cholesterol kan leda till lungremodulering.

Så jag är nog beredd att hålla med mikaelj om att titeln kanske är lite missvisande

Så tolkar jag den i alla fall, rätta mig gärna om jag har fel

Sniggel
2009-10-29, 13:23
Saken är väl den att man inte kan ge en generell slutsats annan än den som står i abstractet. Försöker man förenkla så kommer orden att bli till mer eller mindre halvsanningar vilket kommer att sprida okunskap på ett sätt som aftonbladet redan gör.

Kan man inte eller vill inte förstå slutsatsen (vilket de flesta inte gör som du säger) så kommer det inte hjälpa om någon insatt förklarar med egna ord för man måste fortfarande vara insatt i ämnet.

Jag ser kolozzeum i det här fallet som ett öppet forum där man kan diskutera allt möjligt, däribland forskning sinsemellan de som är insatta i de ämnen som kan tänkas dyka upp.

Med andra ord borde det vara helt ok för en minoritet att posta och diskutera studier utan att bli krävda (men man kan fråga snällt) på att förklara dessa i lekmanstermer för resten av de som inte är insatta i ämnet.

Scratch89
2009-10-29, 13:30
För att försöka översätta och tolka lite.

Man tog en viss sorts möss som inte producerar något lungslem och gav dem en högfettsdiet. Dieten i sig ökar förekomsten av vissa hormoner som (troligen med hjälp av blodets framfart) hamnar i lungorna. Väl i lungorna ger det uppkomst av vissa egenskaper, som t.ex broskbildning och en allmän ombildning av muskelcellerna som finns i och runt lungorna.

Problemet med studien i sig är att det inte är så lätt överförbart på någonting, då de inte hade slem. Slemmet i sig har en skyddande funktion mot förändringar, och då är det inte så jättekonstigt att förändringar sker. Lite som att ta bort insulinproduktionen hos råttor och ge dem en påse Gott och blandat, se dem dö och sedan dra slutsatsen att Gott och blandat ger råttor diabetes (eller dödar dem pga hyperglykemi).

Det jag fick ut av abstraktet. Jag kan ha missuppfattat en hel del, då den uppebarligen inte var gjord för att vanliga lekmän ska kunna läsa den.

the Wire
2009-10-29, 13:33
Saken är väl den att man inte kan ge en generell slutsats annan än den som står i abstractet. Försöker man förenkla så kommer orden att bli till mer eller mindre halvsanningar vilket kommer att sprida okunskap på ett sätt som aftonbladet redan gör.

Kan man inte eller vill inte förstå slutsatsen (vilket de flesta inte gör som du säger) så kommer det inte hjälpa om någon insatt förklarar med egna ord för man måste fortfarande vara insatt i ämnet.

Jag ser kolozzeum i det här fallet som ett öppet forum där man kan diskutera allt möjligt, däribland forskning sinsemellan de som är insatta i de ämnen som kan tänkas dyka upp.

Med andra ord borde det vara helt ok för en minoritet att posta och diskutera studier utan att bli krävda (men man kan fråga snällt) på att förklara dessa i lekmanstermer för resten av de som inte är insatta i ämnet.

Håller helt med. Försök till översättning till "vanlig" svenska är skitsvårt, det blir för mycket generaliseringar. :smash:

z_bumbi
2009-10-29, 13:38
Medusa: DET GÅR INTE ATT SAMMANFATTA DET MER FÖR DÅ FÖRLORAR MAN SAMMANHANGET OCH FÖRSTÅR MAN INTE VAD DET STÅR PÅ ENGELSKA ÄR CHANSEN ENORMT LITEN ATT MAN FÖRSTÅR DET PÅ SVENSKA. OM DET ENS FINNS SVENSKA BEGREPP FÖR VAD MAN UNDERSÖKT.

Du brukar nämna något om att du pluggar på högskolan men har tydligen inte lärt dig vad ett abstrakt är.

King Grub
2009-10-29, 13:48
Skulle det krävas att jag översatte, gjorde en ytterligare sammanfattning och drog slutsatser utifrån alla studieabstrakt jag postar... skulle jag har postat mitt sista.

Medusa
2009-10-29, 14:48
Medusa: DET GÅR INTE ATT SAMMANFATTA DET MER FÖR DÅ FÖRLORAR MAN SAMMANHANGET OCH FÖRSTÅR MAN INTE VAD DET STÅR PÅ ENGELSKA ÄR CHANSEN ENORMT LITEN ATT MAN FÖRSTÅR DET PÅ SVENSKA. OM DET ENS FINNS SVENSKA BEGREPP FÖR VAD MAN UNDERSÖKT.

Du brukar nämna något om att du pluggar på högskolan men har tydligen inte lärt dig vad ett abstrakt är.

fan också...

detta tar emot...

DU HAR RÄTT... *cry*

nu när du sätter saken i ett helt annat sken (ljus?) så låter det riktigt vettigt, *kissass*

jag tycker fortfarande dock att, när det går, vore det skönt med en liten kommentar iallafall... men bara om det går, utan större besvär *cupid*

Medusa
2009-10-29, 14:50
Skulle det krävas att jag översatte, gjorde en ytterligare sammanfattning och drog slutsatser utifrån alla studieabstrakt jag postar... skulle jag har postat mitt sista.

jag förstår precis.. vad jag menade var mer, om det är möjligt, kanske 1 rad eller två, som 1-2 meningar.. liten kommentar bara... du gör redan otroligt mycket för brädan dock så... självklart går det inte så går det inte..

Apos78
2009-10-29, 15:43
ursäkta min okunskap, men vad i helvete var slutsatsen då..?

jag förstår om folk alltid skriver "men lär dig engelska blabla" "läs själv" blabla.. alltid kul att se när folk blir riktigt brända i träningsforumet så fort någon ber om en översättning eller en slutsats... saken är väl den att om vi har muppar på brädan som gärna vill klippa klistra studier och presentera för andra är det väl ganska rimligt att även skriva ner sin egen slutsats eller något kort sammanfattande på svenska, ex

MÖSSEN DOG INVÄRTES BLÖDNINGAR PÅ FETT DIET ...eller något.. tycker det är ganska arrogant att bara klistra in nån jävla pubmed artikel som lika gärna kunde vart på grekiska för majoriteten på forumet...

så please... skriv ner något.. en slutsats kanske?.... har du apos några egna tankar om detta eller vill du bara verka smart genom att klistra in någon obskyr text..

Är det här ett skämt eller? Jag har inte sett ett inlägg från din sida där det inte ingår ett antal svordomar och minst ett stycke där du glömt capslock intryckt. Vansinnigt oseriösa inlägg måste jag säga. Tanken med att klistra in abstractet är inte att verka smart utan att skapa grund för en diskussion jag tycker är intressant gällande ett ämne som ofta diskuteras här nämligen högfettdietter. Vad är problemet?

Att jag skulle sitta och sammanfatta något som redan är sammanfattat är helt uteslutet. Jag förstår vad som menas, många andra gör detsamma. Om DU inte gör det så be då om en kort sammanfattning på svenska men be inte genom att gapa och skrika.

Apos78
2009-10-29, 15:44
jag förstår precis.. vad jag menade var mer, om det är möjligt, kanske 1 rad eller två, som 1-2 meningar.. liten kommentar bara... du gör redan otroligt mycket för brädan dock så... självklart går det inte så går det inte..

Gud vad snäll tonen blev nu då. Lättare att gå hårt åt något random nick tydligen? Pajas.

Medusa
2009-10-29, 15:47
Gud vad snäll tonen blev nu då. Lättare att gå hårt åt något random nick tydligen? Pajas.

det är skillnad på folk och folk APOS.. du är inte kingen så det så, *slap*

för övrigt så tycker jag fortfarande att man kan, oavsett om det är du eller grub, om möjlighet finns, alltså om det är en enkel slutsats man kan dra, skriva ner det på 1-2 meningar, ex, som nu, "apos tycker medusa är en pajas", ser du, skitenkelt.. bara man förstår materialet... :naughty:

Apos78
2009-10-29, 15:51
det är skillnad på folk och folk APOS.. du är inte kingen så det så, *slap*

för övrigt så tycker jag fortfarande att man kan, oavsett om det är du eller grub, om möjlighet finns, alltså om det är en enkel slutsats man kan dra, skriva ner det på 1-2 meningar, ex, som nu, "apos tycker medusa är en pajas", ser du, skitenkelt.. bara man förstår materialet... :naughty:

Nej, DU är kingen.

Ska man då skriva ner denna korta sammanfattning som någon form av gardering IFALL det finns någon som inte förstår vad som menas? Mina egna åsikter har inte heller med detta att göra då tanken med en ev efterföljande diskussion är att ta del av flera olika infallsvinklar på det hela och därefter bilda sig någon form av åsikt.

Medusa
2009-10-29, 15:59
Nej, DU är kingen.

Ska man då skriva ner denna korta sammanfattning som någon form av gardering IFALL det finns någon som inte förstår vad som menas?

jag är inte kingen såklart, finns bara en KING på brädan och han heter Grub :bow: det vet samtliga närvarande.. så sluta skoja nu.. *rolleyes*

åter till sakfrågan.. :banned

nej, inte som någon gardering, alltså, vad jag menar är, om jag nu ska försöka skriva ett seriöst svar och inte raljera, är väl mest att om nu abstrakt postas på ex detta delforum, så kan det vara kul att kunna ta del av slutsatsen även om man inte är särskilt insatt, och med insatt menar jag att man inte förstår samtliga termer i abstraktet.. om man är medlem på kolozzeum och läser samtliga delforum har man förmodligen ett intresse, större eller mindre kan jag inte svara på men du förstår vad jag menar för du är knappast korkad..

givetvis ska de som postar abstrakten inte behöva skriva en mindre analys och uppsats för att illiterata idioter som jag själv inte har gjort hemläxan, men om det är möjligt, då och då, att dra en enkel slutsats eller att redovisa slutsatsen / resultatet på ett enkelt sätt, ex 1-2 meningar,då kanske man kan göra det så undviker man 5-6 svar med "så vad betyder det?" och sedan kommer någon "lär dig engelska" etc, har sett det ganska många ggr nu och det blir lite tröttsamt.. återigen, enbart om det är möjligt..

Dessutom finns det ju ett väldigt ädelt och nobelt syfte med att undervisa pöbeln och man blir säkert uppskattad om man när möjlighet finns underlättar för dummare människor.. jag skulle vara tacksam!

tror inte jag fick med någon svordom nu eller caps, FY FAN VAD BRA :D

Apos78
2009-10-29, 16:07
jag är inte kingen såklart, finns bara en KING på brädan och han heter Grub :bow: det vet samtliga närvarande.. så sluta skoja nu.. *rolleyes*

åter till sakfrågan.. :banned

nej, inte som någon gardering, alltså, vad jag menar är, om jag nu ska försöka skriva ett seriöst svar och inte raljera, är väl mest att om nu abstrakt postas på ex detta delforum, så kan det vara kul att kunna ta del av slutsatsen även om man inte är särskilt insatt, och med insatt menar jag att man inte förstår samtliga termer i abstraktet.. om man är medlem på kolozzeum och läser samtliga delforum har man förmodligen ett intresse, större eller mindre kan jag inte svara på men du förstår vad jag menar för du är knappast korkad..

givetvis ska de som postar abstrakten inte behöva skriva en mindre analys och uppsats för att illiterata idioter som jag själv inte har gjort hemläxan, men om det är möjligt, då och då, att dra en enkel slutsats eller att redovisa slutsatsen / resultatet på ett enkelt sätt, ex 1-2 meningar,då kanske man kan göra det så undviker man 5-6 svar med "så vad betyder det?" och sedan kommer någon "lär dig engelska" etc, har sett det ganska många ggr nu och det blir lite tröttsamt.. återigen, enbart om det är möjligt..

Dessutom finns det ju ett väldigt ädelt och nobelt syfte med att undervisa pöbeln och man blir säkert uppskattad om man när möjlighet finns underlättar för dummare människor.. jag skulle vara tacksam!

tror inte jag fick med någon svordom nu eller caps, FY FAN VAD BRA :D

Ett konkret svar som är riktigt trevligt att läsa. Det gillas skarpt :D.

Förstår din poäng men vill fortfarande inte ta chansen att sammanfatta något som redan sammanfattats med risken att det jag skriver avviker från vad författarna faktiskt menar. Även om jag förstår vad som sägs är det inte alls säkert att jag översätter till samma belåtenhet. När diskussionen ev kommit igång så är jag dock mer än gärna med och rådslår.

jontet
2009-10-29, 16:45
Det finns nästan aldrig någon "enkel slutsats man kan dra" av en studie och studiens slutsats/conclusion är nästan alltid på 5+ meningar och redan komprimerad så hårt det går. Det närmsta du kommer sammanfattning på en eller två meningar är rubriken.

tejpis
2009-10-30, 01:56
Det brukar finnas ytterligare en slutsats i slutet på sammanfattningen.

These results suggest that hypercholesterolemia may promote chronic inflammatory conditions in lungs that are conducive to lung remodeling potentially through TNF--mediated processes.