Visa fullständig version : Linda i Bonde söker fru: "vem fler?"
(För att undvika att folk säger "DU TITTADE VISST DET" så säger jag att jag såg programmet istället för att säga att den var på i bakgrunden, vilket den var...)
På bonde söker fru så säger programledaren Linda "och vem fler vill du bjuda in till gården?"
Det låter så otroligt fel i mina öron så därför måste jag fråga - kan man verkligen säga "vem fler"?
Antagligen kan man det, annars skulle hon inte sagt så. Men någon kanske kan ge mig medhåll :Virro
Patrik Cutler
2009-10-28, 22:00
nej det kan man inte
Nej, "vilka fler" heter det på korrekt svenska, men hon har väl någon dialekt som spökar. Acceptera och inbilla dig att det är charmigt.
Nej, "vilka fler" heter det på korrekt svenska, men hon har väl någon dialekt som spökar. Acceptera och inbilla dig att det är charmigt.
Det där är roligt att du tar upp, att det skulle vara en dialekt. Om vi utgår från att det inte är korrekt att säga "vem fler" - kan brukandet av det uttrycket försvaras av att man säger så pga. dialekt!? Låter då helt fel enligt mig och det var jag vet.
Likaså det man hör oftast skåningar säga: "har du bytat tröjan?" där det ska vara bytt. Det kan väl inte gå att försvara med sin dialekt?
Albatross
2009-10-28, 22:27
Varsågod (http://sv.wikipedia.org/wiki/Dialekt). Kanske dags att läsa på vad dialekter är? Kan man försvara att man är dryg med att man pratar rikssvenska? Kanske.
Linda är från Vilhelmina. Det förklarar allt.
Nitrometan
2009-10-29, 08:01
"Vilka fler?"
"Vem mer?"
Men vad kan man kräva av folk? Ska de göra om en tagning för att nån säger fel?
martikainen
2009-10-29, 08:18
Och du använder helt korrekt svenska? Lägg ner..
träningsgossen
2009-10-29, 09:43
Kan man säga "på bonde söker fru"? :Virro
träningsgossen
2009-10-29, 09:51
<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/g3nSCyPIP7E&hl=en&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/g3nSCyPIP7E&hl=en&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>
Flera mål?
träningsgossen
2009-10-29, 10:00
EDIT: fler mål. :smash:
Nitrometan
2009-10-29, 10:04
Flera mål?
Ja. Om du vill ha fler än två mål (syftande på själva målburarna) på plan. :thumbup:
Den stora frågan lyder: Vem fanken säger "bytade?" Ex: Jag bytade fläktremmen på bilen för en månad sedan.
Idioti! :furious:
Men vad kan man kräva av folk? Ska de göra om en tagning för att nån säger fel?
Jag kräver absolut inte att hon ska säga rätt, jag undrade bara om det faktiskt är rätt att säga så.
Och du använder helt korrekt svenska? Lägg ner..
:smash: :smash:
Antingen är du Lindas fanboy nr 1 eller så är du bara trög och inte fattar att det inte handlar om huruvida jag skriver/säger rätt eller ej. Jag vill ta reda på om det är korrekt att använda "vem fler" oavsett vem fan som använder det.
jag ser på programmet nu hon säger ju det hela tiden låter inte så bra.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.