handdator

Visa fullständig version : Anabolic diet av Dr. Mauro Di Pasquale, synpunkter

Medusa
2009-10-28, 19:06
Jag brukar inte posta i den här forumdelen.. Men här finns en hel del människor som är väldigt duktiga på detta med kost..

Därför undrar jag om det är någon här som kan ge mig en infallsvinkel och eller synpunkter på Anabolic Diet av Dr. Mauro Di Pasquale..

Jag har redan en diet som jag följer etc, men jag kom över denna boken och läsningen var ganska spännande.. Di Pasquale har väldigt höga tankar om sin diet..

Dieten är High Fat Medium Protein Low carb.. Man fyller på med carbs under helgen.. Man cyklar det totala kaloriintaget beroende på vad man vill uppnå.. På vardagar är man begränsad till 30-40g carbs.. Man äter när man är hungrig, alltså inte ett bestämt antal mål.. Finns väl mer att säga men..

Så, ni som vet någonting om detta, eller hög fett låg carb diet i allmänhet får gärna komma till tals..

Är det någon som vill ha e-booken också så kan jag maila den till er om ni Pmar mig...

King Grub
2009-10-28, 19:40
Var det inte den dieten byggarna följde, när dom lämnade IFBB för någon nybildas organisation på slutet av 80-talet eller början av 90-talet (har glömt vad organisationen hette), och alla kom upp på scen tjocka förutom Strydom som struntade i Pasquales råd och åt som vanligt?

Medusa
2009-10-28, 20:04
vet inte grub, ska titta efter när boken är tryckt.. studierna han har under referenser är från 90-talet hursomhelst... boken är utgiven av optimum training systems... hm.. hittade inget datum där, men skulle gissa på mitten av 90 talet...

Medusa
2009-10-28, 20:16
jag har ju även Lyle McDonalds bok, "Ketogenic Diet: A complete guide to the Dieter and Practitioner"...

tittade igenom snabbt och där i början, under acknowledgements skriver han följande...

"Thanks to Dan Duchaine and Dr Mauro DiPasquale, and before them Michael Zumpano, who did the initial work on on the ketogenic diet for athletes and got me interested in researching them. Without their initial work, this book would never have been written."

så han kanske inte var så tokig ändå.. frågan är vad som är mest aktuellt.. Lyles bok eller DiPasquales...

mikaelj
2009-10-28, 20:24
Ultimate Diet 2.0 kan i någon mening ses som en efterföljare till Anabolic Diet. Tränings- och kostupplägget är mycket mer strikt definierat i UD2.0

Medusa
2009-10-28, 20:29
så mikael, vet du någon mer om Anabolic, funkar den?

jag har ett upplägg men det är ganska olikt detta så därför är jag nyfiken..

mikaelj
2009-10-28, 20:38
Jag läste först UD2.0, och läser nu AB. Den senare är ungefär samma, minus detaljerna. ("12-16g/kg LBM" kontra "ät kolhydrater tills du känner att du lägger på dig fett")

Medusa
2009-10-28, 20:45
Jag läste först UD2.0, och läser nu AB. Den senare är ungefär samma, minus detaljerna. ("12-16g/kg LBM" kontra "ät kolhydrater tills du känner att du lägger på dig fett")

skulle du rekommendera att läsa båda böckerna? är The ketogenic diet värd att läsa också?

jag har ett uplägg av min dietist redan, men som sagt, detta verkar ganska intressant så läsa kan man alltid göra.. han blir dock grinig om jag byter på egen hand haha... tack för hjälpen förresten, schysst att du ställer upp med lite information..

mikaelj
2009-10-28, 20:59
skulle du rekommendera att läsa båda böckerna? är The ketogenic diet värd att läsa också?

Av vad jag läst hittils av AB faller valet på UD2.0, lätt. TKD kan du läsa senare om du fortfarande är intresserad. Den ger lite specifika siffror som kan vara intressanta att känna till, men det är inget du behöver om du inte just vill veta mer om ketogen kost.

UD2.0 ger allt du behöver, plus ett intressant stycke om alfa-/betareceptorer och fett som inte vill försvinna.

jag har ett uplägg av min dietist redan, men som sagt, detta verkar ganska intressant så läsa kan man alltid göra.. han blir dock grinig om jag byter på egen hand haha... tack för hjälpen förresten, schysst att du ställer upp med lite information..

Vad är det för upplägg du fått av din dietist?

Medusa
2009-10-28, 21:06
här är upplägget jag använt ett bra tag.. funkar ganska bra då jag droppar i bf.. han arbetar med byggare och har själv tävlar på nationell nivå i USA i 6 år, men oftast är det s.k contest prep han gör..

WORKOUT DAYS
Drink 1 gallon of Green tea throughout the day (mixed with calorie free flavoring such as crystal light if you prefer)
08:00 – Pour 20-40oz of green tea into bottle and add 5g of BCAA’s.
08:10 – Start walk while drinking Green Tea and BCAA mixture throughout the walk. (walk as fast as you can, so that your heart rate gets up there a little bit) walk for 30-45min at brisk pace
09:10 – Breakfast, take generic cheap multi vitamin here.
2 cups liquid egg whites (scrambled or however you like), ½ cup (dry measure) old fashioned oatmeal. 1 cup of fresh or frozen berries (your choice of kind). Toss the berries into your oats, and flavor with a pack of splenda and some cinnamon if you like.
12:00 – Whey Protein Isolate 50g with ½ cup oats(old fashioned) or with 1 cup of berries.
15:00 – Whey Protein Isolate 50g with 1tbsp of Olive oil or Macadamia nut oil.
17:00 – Dinner
8 oz extra lean meat (95% protein or more, some options are skinless chicken breast, tuna, turkey breast, or extra lean beef, extra lean ground chicken or turkey, or egg whites), 1 cup of green vegetable (broccoli, green beans, asparagus, or spinach), 2tbsp of natural peanut butter almond butter, or cashew butter(only ingredients should be nuts and salt, no sugar or additives) or ½ cup of raw nuts (Nothing but nuts and added salt, NO sugar or anything else added)
19:00 – Workout: During workout drink 20-40oz of Green tea and BCAA 5g mixture
20:30 – Post Workout drink.
Swedish Oat Starch 60g, BCAA’s 5g.
21:00 – Back home.
22:00- Last meal: 8 oz extra lean protein(same applies as dinner) and 1 cup green vegtables.
23:00 – Sleep. >>> 08:00..

NON-WORKOUT DAYS
Drink 1 gallon of Green tea throughout the day (mixed with calorie free flavoring such as crystal light if you prefer)
08:00 – Breakfast, take generic cheap multi vitamin here.
2 cups liquid egg whites (scrambled or however you like), ½ cup (dry measure) old fashioned ooatmeal. 1 cup of fresh or frozen berries (your choice of kind). Toss the berries into your oats, and flavor with a pack of splenda and some cinnamon if you like.
08:10 – Pour 20-40oz of green tea into bottle and add 5g of BCAA’s.
09:10 – 10 50meter sprints: Sprint 50m then walk 50m, sprint 50m then walk 50m, and so on. Drink Green Tea and BCAA mixture during the walking portion.
12:00 – Whey Protein Isolate 50g with ½ cup oats(old fashioned) or with 1 cup of berries.
15:00 – Whey Protein Isolate 50g with 1tbsp of Olive oil or Macadamia nut oil.
17:00 – Dinner
8 oz extra lean meat (95% protein or more, some options are skinless chicken breast, tuna, turkey breast, or extra lean beef, extra lean ground chicken or turkey, or egg whites), 1 cup of green vegetable (broccoli, green beans, asparagus, or spinach), 2tbsp of natural peanut butter almond butter, or cashew butter(only ingredients should be nuts and salt, no sugar or additives) or ½ cup of raw nuts (Nothing but nuts and added salt, NO sugar or anything else added)
18:00 - 60 min cardio light walk.
22:00- Last meal: 8 oz extra lean protein(same applies as dinner) and 1 cup green vegtables.
23:00 – Sleep. >>> 08:00..

Anton Fräs
2009-10-28, 21:14
Enda generella jag kan säga är att det känns som ett onödigt specifikt upplägg.

Medusa
2009-10-28, 21:16
Enda generella jag kan säga är att det känns som ett onödigt specifikt upplägg.

blev sådär glad när jag såg 1 gallon of green tea första gången :D haha.. frågade honom hur fan jag skulle lösa det.. han tyckte jag skulle köpa en "container for 1 gallon" och brygga varje kväll, sagt och gjort nu har jag konstant en dunk grönt te i köket haha... :naughty:

nej men.. detta har fungerat riktigt bra och jag trodde jag hade koll på kost osv... men när man har någon som arbetar med en så förstår man att det är en annan nivå om man vill satsa 100%.. dessutom sparar jag mycket tid då jag själv slipper läsa på och testa etc.. kan rekommendera till vemsomhelst..

mikaelj
2009-10-28, 21:18
<textvägg>

Tack för infon. Det låter lite ... onödigt jobbigt, för att gå ned i vikt. Och det klassiska fettsnåla upplägget. Jag minskar (fett) & ökar (tyngder) på två mål mat om dagen...

Gick ju ganska bra för Baboom (http://leangains.blogspot.com/2009/10/champ.html) på två mål mat om dagen (http://leangains.blogspot.com/2009/10/magazine-article.html)

Se även http://leangains.blogspot.com/2009/08/ghrelin-and-entrained-meal-patterns.html
And when someone asks you why they're constantly hungry on their six meal-a-day-foo-foo-meal-regimen, you can refer them to dr Silver -

"If you eat all the time, ghrelin secretion will not be well controlled,” said Silver, the paper’s lead author and the principal investigator of the study."

----

Jag tycker definitivt att du skall läsa Ultimate Diet 2.0, även om du hade tänkt att följa upplägget du fått. Läs även på om periodisk fasta. Ungefär den diametrala motsatsen till vad du har där, och troligtvis en ögonöppnare.

Medusa
2009-10-28, 21:23
Mikaelj, tack för ditt svar och dina synpunkter, jag skall läsa böckerna hursom och jag hade faktiskt kikat lite på baboom tidigare och leangains.. periodisk fasta är onekligen spännande...

får hålla mig till detta lite till, kommer snart in i en period med lite högre kcal haha så.. :D

men vem vet, jag tar mig friheten att pma dig om jag behöver hjälp, du misstycker inte eller hur :naughty: *kissass*

mikaelj
2009-10-28, 21:36
men när man har någon som arbetar med en så förstår man att det är en annan nivå om man vill satsa 100%.. dessutom sparar jag mycket tid då jag själv slipper läsa på och testa etc.. kan rekommendera till vemsomhelst..

*harkel* nu är jag inte någon expert inom något, men tankegången "trots att istället för tack vare" slog mig just...

Mikaelj, tack för ditt svar och dina synpunkter, jag skall läsa böckerna hursom och jag hade faktiskt kikat lite på baboom tidigare och leangains.. periodisk fasta är onekligen spännande...

får hålla mig till detta lite till, kommer snart in i en period med lite högre kcal haha så.. :D

Periodisk fasta har sin största fördel vid energiunderskott. Du äter dig mätt när du väl äter.

Dagens måltider har varit 240g blandfärs och 50g smör vid 12, och 350g blandfärs vid 19.45. Mätt hela dagen.

men vem vet, jag tar mig friheten att pma dig om jag behöver hjälp, du misstycker inte eller hur :naughty: *kissass*

Sure. Du ser på min avator hur vältränad jag är, inte sant?

Medusa
2009-10-28, 21:43
Sure. Du ser på min avator hur vältränad jag är, inte sant?

mhm, skägget säger allt, jag kör likadant... ! :naughty:

du ser jäääääääääääääääääävligt bekant ut, är du säker på att du inte är någon typ av ledare för något.. hm.... *slap* *kissass*

Anders The Peak
2009-10-28, 23:03
Medusa har inte deffen gått som du tänkte? Martin Berkhan är duktig på att lägga upp dieter och inte bara IF/Warrior diet. Varför inte be GM om lite råd..

Frillan
2009-10-28, 23:27
Känns sjukt overkill att hålla på sådär.... det är ju fortfarande kalorirestriktion som gör att du tappar vikt....

Kan du inte uppnå det med vanlig blandkost, ev högre proteinintag? :S

Scratch89
2009-10-29, 13:36
Jag tycker att UD2 har sina poänger, om man som många här inne vill bygga utan att lägga på sig fett, eller tappa fett snabbt utan att förlora muskler. Det schemat du har fått av din dietist känns väl lite sådär, då oavsett om det verkar flashigt mest är en omskrivning av byggardieterna som de har sett ut sedan, ptja, 90-talet. Lite fett, väldigt många mål mat om dagen, onödigt specifikt.

Som Mikael redan har varit inne på så tror jag snarare på att äta mer fett, mindre kolhdyrater och färre gånger om dagen. Att äta 2000kcal på sex måltider är inga problem, snarare tvärtom, men att äta det på två gör att man faktiskt kommer känna sig mätt emellanåt.

Medusa
2009-10-29, 14:46
jag ville mest ha synpunkter på boken för att veta om den var läsvärd eller ej...
sedan gled vi ju in på ultimate diet 2.0 etc... när jag såg Mcdonald nämna Pasquale..
nu vet man vad läsningen blir i helgen haha... onekligen..

jag lade mest upp min diet eftersom micke fråga.. dock är det inte allting inte med där utan på helgerna fyller jag på rätt bra.. äter 2 extra mål då.. sedan cyklas intaget rätt kraftigt så ser helt annorlunda ut om 1 vecka... gör ändringar veckovis beroende på feedback...

anders.. haha jodå.. har tittat lite på GMs sida apropå baboom och han verkar veta vad han sysslar med, han har gjort ett riktigt bra jobb med sina klienter...

frillan.. kanske.. jag tycker det är ganska enkelt att äta så.. man har enkelt koll på vad man behöver ha hemma och man kommer in i rutin, dessutom mår jag faktiskt ganska bra av sådan mat... alltså pigg, bra tryck på passen, etc.. saknar sötsug och är aldrig hungrig.. låter säkert helt supertråkigt men så är det..

Scratch.. flashigt är det nog inte haha.. isåfall är det väl för att det är skrivet på engelska, det är ganska enkelt när man använder det.. det som jag har tänkt på är att folk har så olika uppfattningar om hur man ska och kan göra.. men det mesta funkar.. periodisk fasta låter ganska intressant men det får bli senare.. skulle vara lite nojjig över att bara äta 2ggr om dagen även om det funkar...

A.Steinbach
2009-10-29, 16:58
jag ville mest ha synpunkter på boken för att veta om den var läsvärd eller ej...
sedan gled vi ju in på ultimate diet 2.0 etc... när jag såg Mcdonald nämna Pasquale..

Visst han nämner honom som en inspiration för att börja skriva TKD, dock var nog Duchaine en större påverkande faktor, men man kan nog inte påstå att Lyle sympatiserar med Pasquale nu för tiden iaf om han nu någonsin gjort det.

Har dock aldrig själv läst AD men är nog inget jag skulle lägga tid på i första hand.

will give it to Mauro, he knew steroids. But he should have stuck with that.

When he tried to get into performance nutrition, he showed how little he knew.

His AD book was a travesty unless you're a hamster. And it wsn't like there weren't hundreds of papers on humans, I know; I found them ALL for my keto book.

His amino acid book through CRC press is a nightmare piece of crap. Unless you think that studies using an in situ model of rabbit hindlimb are valuable. The practical applications chapter totally contradicts the earlier chapters and Mauro just regurgitates old bodybuilder friendly ideas about protein.

his supplements are all conjobs that include a shotgun assortment of products in minimal amounts to get them on the label.

But the man knew steroids.

Lyle

Commando1980
2009-10-30, 00:14
enda generella jag kan säga är att det känns som ett onödigt specifikt upplägg.

+1.

ser ut som ett typiskt, neurotiskt, onödigt detaljerat byggardietschema.