handdator

Visa fullständig version : BAMM 2010 - Björkliden Arctic Mountain Marathon ska du delta?

Mourten
2009-10-28, 18:25
"Björkliden Arctic Mountain Marathon, BAMM, är en tvådagars fjällorientering för tvåmannalag med övernattning på fjället. Lagen bär själva med sig all nödvändig utrustning för att klara två tuffa dagar och en natt på fjället."

Efter ett vad om att jag inte kan springa längre för jag är för tung så har jag accepterat och ska genomföra BAMM 70 km. Årets tema är från fjord till fjäll, så blir väl rejäl stigning.
Tävlingen genomförs 20-21 augusti nästa år och går ut på att ta sig 70 km i fjällmiljö, man bär sin egen utrustning med sig. De är alltså orientering så jag har förstått de som 70 km e fågelvägen.

Tänkte att ska jag, en wanna be byggare försöka måste de finnas massa löprävar här som ska köra!

Så ni som läser min journal/blogg kmr successivt märke att jag riktar om min träning lite för att palla. Aldrig sprungit marathon heller så vill ha gjort de innan man blir FÖR tung ;)

Well, slut oggat av mig, nåt som ska köra?

http://www.bamm.nu/

Mr.Sjöborg
2009-10-28, 18:28
wooot:smash: ska du köra de:O överraskad, ta med fiskespöt;)

bubbe
2009-10-28, 18:34
Vad vinner du i vadet?

Lycka till förresten, är väl lika bra att du drar på dig löparskorna redan ikväll.

Edenfäll
2009-10-28, 18:52
Farsan har sprungit det där typ 2 eller 3 gånger och det enda jobbiga är väl i princip stigningarna, annars joggar man väl mest. Det är dock väldigt mycket orientering involverat så är man grym på det så gissar jag på att man kan hålla högre tempo. Farsan var dock rätt kass på den biten, vilket ledde till att det blev mycket jogga/gå :P

Mourten
2009-10-28, 19:39
Tack Bubbe!
Orienteringen är jag inte orolig för, har huserat hos försvaret 2 år.
Men löpningen blir skojj :D
Mmm ska börja springa till heljen tänkte jag, men kmr fortsätta bygga med typ 4-5 pass i veckan, så lär ju va enda deltagare över 90 kg! :)

Apos78
2009-10-28, 20:30
Riktigt skoj att höra. Skitkul att du tar en sån utmaning då din träning inte direkt riktar sig ditåt i vanliga fall, iaf inte hittills. Men vem vet, du kanske blir biten, tappar 25 kg och nöter fjäll året om :).

Black Star Abyss
2009-10-28, 22:39
Jag är sugen, det är ju mina gamla hemtrakter! Har stuga där uppe, brukar jobba där, t.ex. i somras. Naturen är OTROLIG!!! En solig sommardag är sträckan torneträsk-narvik bland det vackraste man kan vara med om. Går inte fjällräven classic där uppe också?

Mourten
2009-10-29, 07:53
Jag är sugen, det är ju mina gamla hemtrakter! Har stuga där uppe, brukar jobba där, t.ex. i somras. Naturen är OTROLIG!!! En solig sommardag är sträckan torneträsk-narvik bland det vackraste man kan vara med om. Går inte fjällräven classic där uppe också?

Fjällräven chassic går mellan abisko och nikoljoka (stvaning) men den verkar inte lika grisig, därför tänkte jag köra den här.
Man måste ju gjort en riktigt grisig ultramarathon annars e man ingen man.

ulfalf
2009-10-29, 08:00
Detta ska ärligt talat bli intressant att följa. 70 kilometer är väldigt långt, speciellt till fots... Lite funderingar bara. Har du några delmål? Hur har du tänkt lägga upp löpträningen?

Mourten
2009-10-29, 08:08
Detta ska ärligt talat bli intressant att följa. 70 kilometer är väldigt långt, speciellt till fots... Lite funderingar bara. Har du några delmål? Hur har du tänkt lägga upp löpträningen?

Jag har vanan från sånna distanser, har rivit 5 mil och 9 mil förut men de har varit på en helt annat vikt och för mer än 3 år sen nu. Samt dessa har inte varit i kuperad terräng på detta sätt. Kring denna tid sprang jag milen på 42 min ungefär och 5an på 18.28 men de e ju fjös sträckor iaf så de säger ju nada.

Jag har inte löptränat på cirka 1-2 år nu och väger 95 kg, e ju wanna be byggare, så ska fortsätta köra 4-5 massa pass på gymmet i veckan men köra mer och mer löpning, nu i början blir de ju kanske 2 pass vecka a 5 km. Men relativt snabbt ska jag arbeta mig upp till milen 2 ggr veckan.
Sen i maj kanske ska jag iaf kunna springa 3-4 mil "hyffsat". Efter de kmr jag börja löpträna med packning, jag kmr alltså inte satsa på så mkt fart utan mer ren ork och vilja att päronjogga i timmar i sträck.

Så jag hoppas kunna tappa lite fett ner till kanske 88-90 kg på mina 178 cm å försöka springa på den vikten.
Mitt hemliga vapen e vilja av stål :)

Tack för stödet btw!

Morrris
2009-10-29, 09:37
Jag har vanan från sånna distanser, har rivit 5 mil och 9 mil förut men de har varit på en helt annat vikt och för mer än 3 år sen nu. Samt dessa har inte varit i kuperad terräng på detta sätt. Kring denna tid sprang jag milen på 42 min ungefär och 5an på 18.28 men de e ju fjös sträckor iaf så de säger ju nada.

Jag har inte löptränat på cirka 1-2 år nu och väger 95 kg, e ju wanna be byggare, så ska fortsätta köra 4-5 massa pass på gymmet i veckan men köra mer och mer löpning, nu i början blir de ju kanske 2 pass vecka a 5 km. Men relativt snabbt ska jag arbeta mig upp till milen 2 ggr veckan.
Sen i maj kanske ska jag iaf kunna springa 3-4 mil "hyffsat". Efter de kmr jag börja löpträna med packning, jag kmr alltså inte satsa på så mkt fart utan mer ren ork och vilja att päronjogga i timmar i sträck.

Så jag hoppas kunna tappa lite fett ner till kanske 88-90 kg på mina 178 cm å försöka springa på den vikten.
Mitt hemliga vapen e vilja av stål :)

Tack för stödet btw!

Hmm, spontant känns det som mycket löpningsträning. Som du säger tror jag att du kommer spendera större delen av tiden joggandes/traskandes. Martin är säkert på om du frågar honom;)

rooz
2009-10-29, 09:48
Hmm, spontant känns det som mycket löpningsträning. Som du säger tror jag att du kommer spendera större delen av tiden joggandes/traskandes. Martin är säkert på om du frågar honom;)

Stackars övriga deltagare säger jag bara:D

Mourten
2009-10-29, 10:39
Haha klart de blir mkt löpträning, dom som redan är anmälda e ju bara killar från top10 SM i UltraMarathon, jag tänker inte bli för ägd bara för dom väger hälften av mig!

Jag har redan en kille jag ska springa med, annars hade jag frågat Axon ;)
Ingen annan som ska ställa upp? Tänk sen om 5 år när man tar 200 i bänk å så grinar någon på att man bara lyfter, så ba "FU jag har sprungit en ultramaraton!!!" :D

Morrris
2009-10-29, 10:47
Haha klart de blir mkt löpträning, dom som redan är anmälda e ju bara killar från top10 SM i UltraMarathon, jag tänker inte bli för ägd bara för dom väger hälften av mig!

Jag har redan en kille jag ska springa med, annars hade jag frågat Axon ;)
Ingen annan som ska ställa upp? Tänk sen om 5 år när man tar 200 i bänk å så grinar någon på att man bara lyfter, så ba "FU jag har sprungit en ultramaraton!!!" :D

Du ska ha EAA med dig eller?

Mourten
2009-10-29, 10:49
Du ska ha EAA med dig eller?

Jag kmr ha med mig protein, kolhydrater och EAA. Helt klart. Jag är van sen min jägarutb att bära tungt så de e lugnt. Haha jag kmr ju va den kassate i deras historia men de skiter jag i. Jag kör för de är en cool grejj! *flex*

myggan
2009-10-29, 13:38
Jag kommer förmodligen ställa upp, om jag får sommarjobb i Kiruna igen som förra året. Var nära på att springa BAMM redan i år men det blev inte så.

Vet inte om det blir 50:an eller 70:an. Beror väl på hur formen är.
70:an är ju otroligt tuff då den säkert blir ett par mil längre än på pappret. (70km är ju fågelvägen) samt alla stigningar.

Vill nog ligga på en 6-10 mil löpning i veckan ett bra tag innan om jag skall springa 70:an.

myggan
2009-10-29, 13:46
Jag kmr ha med mig protein, kolhydrater och EAA. Helt klart. Jag är van sen min jägarutb att bära tungt så de e lugnt. Haha jag kmr ju va den kassate i deras historia men de skiter jag i. Jag kör för de är en cool grejj! *flex*

Packningen blir ju inte så tung dock om man packar smart. Mina polare som sprang nu i år hade packning på runt 4kg var. Dom hade ändå med ganska mycket näring.

Mourten
2009-10-29, 17:15
Jag kommer förmodligen ställa upp, om jag får sommarjobb i Kiruna igen som förra året. Var nära på att springa BAMM redan i år men det blev inte så.

Vet inte om det blir 50:an eller 70:an. Beror väl på hur formen är.
70:an är ju otroligt tuff då den säkert blir ett par mil längre än på pappret. (70km är ju fågelvägen) samt alla stigningar.

Vill nog ligga på en 6-10 mil löpning i veckan ett bra tag innan om jag skall springa 70:an.

Packningen blir ju inte så tung dock om man packar smart. Mina polare som sprang nu i år hade packning på runt 4kg var. Dom hade ändå med ganska mycket näring.

Aaaa smart, klart du ska köra. Jag har inte löptränat på länge men börjar kötta nu. Parallelt med byggandet såklart.
6-10 mil/vecka kmr jag inte komma upp i, de har jag inte tid med, de får gå endå.

Har du fler tips så keep em coming!

spoon
2009-10-29, 19:23
Coolt att du ska springa! Jag betade av sthlm maran i sommras och jag är också låtsas-byggare. Inte lika stor dock. Att börja nu och sikta på distans istället för fart tror jag är en bra ide. Två pass i veckan i 6 Min-tempo tror jag du klarar dig långt på. Börja med 10km i veckan och arbeta långsamt upp veckomängden. Skynda långsamt med andra ord. Skadar du dig så tappar du ju massa värdefull tid att förbereda dig på. Lycka till :)

timson
2009-10-29, 20:51
Har funderat sen förra året ungefär på att köra Fjällräven Classic någon gång, men det här alternativet låter ju lite mer intressant må jag säga.
Men då jag inte vet hur mitt kommande år kommer se ut så känns det inte så värt att träna inför det nu.

Men om något år så ska jag nog försöka.

ulfalf
2009-10-29, 21:43
Om du nu vill vara verkligen säker på att klara av utmaningen så gäller det ju förstås att vara så förberedd man kan. T ex gärna ha provat någon riktigt lång löprunda innan, inte bara långpass på 3-4 mil, utan även ännu längre. Det här (http://www.embrace.se/hj2009/Hornstull_-_Jarna_2009/Startsida.html) var jag med på förra året och jag rekommenderar att hänga på om man vill testa ultralöpning under avslappnade former. Det som är viktigt att lära sig är hur kroppen reagerar efter ett antal timmar löpandes och vad som magen trivs bäst med under löpning. Såna saker måste man prova sig fram till, men oftast brukar det inte vara några problem att rätt enkelt komma fram till vad som passar.

Rent löpträningsmässigt så kan man inte poängtera nog hur viktigt det är att starta mycket lugnt när man inte löptränat kontinuerligt tidigare. 5k två ggr/veckan låter bra som start, sedan kan du öka distansen med max 10% per vecka. Kroppen kommer säkert tycka att du kan springa betydligt mer än så, men då kommer förmodligen benhinneproblemen direkt och det är inget vidare. Med tanke på att det är ett antal höjdmeter så skadar det nog inte att lägga en hel del tid på backträning också. Man kan vara hur taggad och ha hur tjockt pannben som helst, men är man inte förberedd för allt så kan nog 70+ km på fjället kännas väldigt långt... Samtidigt är det en otroligt cool utmaning och det vore sjukt häftigt att köra det någon gång. Kör hårt säger jag.

Apos78
2009-10-29, 22:11
http://www.natursajten.se/?p=kebnekaisenordkalotten09b

Den killen har koll på att gå väldigt långt med lätt packning. Läs ex om torsdag den 16:e juli. Vansinne. Finns en del bra tips där också.

Mourten
2009-10-30, 09:09
Tack för tipsen och stödet!
De blir ju päronjogg tempo, så är de bara, jag kan inte bli en farträv men mina förutsättingar just nu, jag va rätt snabb när jag vägde kring 70 men nu kring 95 är de svårt. Men som sagt lite vikt ska bort helt klart.

Första löppasset blir idag, 5 kms höstjogg ska bli skönt :D
Till nästa helg blir de inte på löpplabbet i sthlm och fixa nya skor samt köpa tights, tights verkar sjukt skönt å springa i å galet sexiga *drool*

Spoon en polare te mig sprang NY maran förra året å han lyfter typ bara också, då e han oxå betydligt lättare än mig men bara man förbereder sig ordentligt så går de nog.

Timson, jag har också funderat på fjällräven förut men de är ju längst ett spår, de här verkar lite mer "äkta"

Bra tips ulf, kmr bli lugnt som fan som sagt i början får å inte pajja, verkar intressant de där å köra lång löpet också, får kolla på sånt. Man blir inte ifrån sprungen då på vägen till järna å tappar bort sig? :P Jag satsar som sagt inte på världsrekord utan att fullfölja i ett tempo som jag kan hantera

Coolt att du ska springa! Jag betade av sthlm maran i sommras och jag är också låtsas-byggare. Inte lika stor dock. Att börja nu och sikta på distans istället för fart tror jag är en bra ide. Två pass i veckan i 6 Min-tempo tror jag du klarar dig långt på. Börja med 10km i veckan och arbeta långsamt upp veckomängden. Skynda långsamt med andra ord. Skadar du dig så tappar du ju massa värdefull tid att förbereda dig på. Lycka till :)

Har funderat sen förra året ungefär på att köra Fjällräven Classic någon gång, men det här alternativet låter ju lite mer intressant må jag säga.
Men då jag inte vet hur mitt kommande år kommer se ut så känns det inte så värt att träna inför det nu.

Men om något år så ska jag nog försöka.

Om du nu vill vara verkligen säker på att klara av utmaningen så gäller det ju förstås att vara så förberedd man kan. T ex gärna ha provat någon riktigt lång löprunda innan, inte bara långpass på 3-4 mil, utan även ännu längre. Det här (http://www.embrace.se/hj2009/Hornstull_-_Jarna_2009/Startsida.html) var jag med på förra året och jag rekommenderar att hänga på om man vill testa ultralöpning under avslappnade former. Det som är viktigt att lära sig är hur kroppen reagerar efter ett antal timmar löpandes och vad som magen trivs bäst med under löpning. Såna saker måste man prova sig fram till, men oftast brukar det inte vara några problem att rätt enkelt komma fram till vad som passar.

Rent löpträningsmässigt så kan man inte poängtera nog hur viktigt det är att starta mycket lugnt när man inte löptränat kontinuerligt tidigare. 5k två ggr/veckan låter bra som start, sedan kan du öka distansen med max 10% per vecka. Kroppen kommer säkert tycka att du kan springa betydligt mer än så, men då kommer förmodligen benhinneproblemen direkt och det är inget vidare. Med tanke på att det är ett antal höjdmeter så skadar det nog inte att lägga en hel del tid på backträning också. Man kan vara hur taggad och ha hur tjockt pannben som helst, men är man inte förberedd för allt så kan nog 70+ km på fjället kännas väldigt långt... Samtidigt är det en otroligt cool utmaning och det vore sjukt häftigt att köra det någon gång. Kör hårt säger jag.

http://www.natursajten.se/?p=kebnekaisenordkalotten09b

Den killen har koll på att gå väldigt långt med lätt packning. Läs ex om torsdag den 16:e juli. Vansinne. Finns en del bra tips där också.

delta_mats
2009-10-30, 09:38
Är det ett måste att övernatta på fjället? Måste tävlingen pågå i två dagar?
7 mil avverkar man ju annars under inom dygn i promenadtakt.

Mourten
2009-10-30, 09:45
Är det ett måste att övernatta på fjället? Måste tävlingen pågå i två dagar?
7 mil avverkar man ju annars under inom dygn i promenadtakt.

De är orientering i bergsmiljö, 2 olika etapper.
1 på fredagen och 1 på lördagen.
Fågelväg 70 km, för en mindre bra orienterare blir de säkert över 100 km.
Å kollar du fjolårets deltagare så tror jag inte dom håller med dig riktigt om att de är "promenadtakt". Du kan väl gå runt en vanlig marathon också om du vill, ser dock inte va de ger ^^

Nitrometan
2009-10-30, 09:58
Tänk sen om 5 år när man tar 200 i bänk å så grinar någon på att man bara lyfter, så ba "FU jag har sprungit en ultramaraton!!!" :D
Jag träffade en marinkårist (USMC) i USA som hade sprungit ett maraton under 2:50 och bänkat 200 utan tröja på tävling inom 14 dagar. *flex*

-Englund
2009-10-30, 10:04

K3-"jägar"-utb...

Mourten
2009-10-30, 10:06
Jag träffade en marinkårist (USMC) i USA som hade sprungit ett maraton under 2:50 och bänkat 200 utan tröja på tävling inom 14 dagar. *flex*

GRYMT! De fan hardcore vältränad skit asså.
Jag satsar på att ta 150 kg i bänken och klara de här samma vecka. Tror de ska gå. *flex*

delta_mats
2009-10-30, 10:17
De är orientering i bergsmiljö, 2 olika etapper.
1 på fredagen och 1 på lördagen.
Fågelväg 70 km, för en mindre bra orienterare blir de säkert över 100 km.
Å kollar du fjolårets deltagare så tror jag inte dom håller med dig riktigt om att de är "promenadtakt". Du kan väl gå runt en vanlig marathon också om du vill, ser dock inte va de ger ^^

Funderade mest på sträckan 70 km. Men visst, blir det längre än så lär det behövas två dagar. Har själv prommat 3 mil på ca: 6 timmar det var därför jag var lite frågande.

delta_mats
2009-10-30, 10:19
GRYMT! De fan hardcore vältränad skit asså.
Jag satsar på att ta 150 kg i bänken och klara de här samma vecka. Tror de ska gå. *flex*

Men hur vet du att han var snygg=)?

Nitrometan
2009-10-30, 10:34
Men hur vet du att han var snygg=)?
Vältränad och tuff. Men snygg?

Såg ut som random amerikansk redneck ungefär.

delta_mats
2009-10-30, 10:40
Vältränad och tuff. Men snygg?

Såg ut som random amerikansk redneck ungefär.

Mourten definition av vältränad är ju att dom ska vara snygg, tyckte han var lite inkonsekvent bara.

Mourten
2009-10-30, 11:27
Mourten definition av vältränad är ju att dom ska vara snygg, tyckte han var lite inkonsekvent bara.

Snygg i kroppen såklart :smash: Vad han nyllet med kroppens vältränadsnygghet att göra?

Springer man marathon + bänkar 200 raw är man gar snygg i kroppen!

delta_mats
2009-10-30, 12:55
Snygg i kroppen såklart :smash: Vad han nyllet med kroppens vältränadsnygghet att göra?

Springer man marathon + bänkar 200 raw är man gar snygg i kroppen!

Han kanske är lönnig:)