Visa fullständig version : Ska köpa bänk, vilka är okej?
Tjo, har fått tag på stång, vikter och pressrack, så nu är det bara bänken som saknas.
Krav:
- Endast bänk, d.v.s. inget skivstångsställ som inte går att plocka bort
- Ska klara minst 200 kg
- Ska ha ställbart ryggstöd, åtminstone i lägen för rak och sned bänkpress
- Budget: 2 500 kr, kan gå upp något för rätt bänk
Plus men inga krav:
- Steglös justering
- Hopfällbar
- Ställbar sits
- Kan köpas av butik eller privatperson i eller nära Mälardalen
Alla tips är varmt välkomna. Kanske har någon en bänk ni vill bli av med?
Martin Löwgren
2009-10-28, 17:16
Jag kan gå i god för cybex bänk (den med brett stöd för svanken).
Mvh
Tjo, har fått tag på stång, vikter och pressrack, så nu är det bara bänken som saknas.
Krav:
- Endast bänk, d.v.s. inget skivstångsställ som inte går att plocka bort
- Ska klara minst 200 kg
- Ska ha ställbart ryggstöd, åtminstone i lägen för rak och sned bänkpress
- Budget: 2 500 kr, kan gå upp något för rätt bänk
Plus men inga krav:
- Steglös justering
- Hopfällbar
- Ställbar sits
- Kan köpas av butik eller privatperson i eller nära Mälardalen
Alla tips är varmt välkomna. Kanske har någon en bänk ni vill bli av med?
http://almcareplan.se/sv/index.html
De har begagnade inne just nu. Köp en riktig bänk dvs en med slät ovansidan så slipper du plågas av att du inte kan utföra alla övningar och den passar också fler personer.
Jag kan gå i god för cybex bänk (den med brett stöd för svanken).
Mvh
Dom är väl ändå väldigt dyra? Budgeten låg ju på 2500, det får han väl inte en sån bänk för?
Nu har det löst sig. Säljaren frågade om jag ville ha en bänk med i köpet. Den pallar 450 kg, så den kommer inte att vara för klen för mig. Någonsin. Tack för alla hjälpsamma svar.
Martin Löwgren
2009-10-28, 21:31
Dom är väl ändå väldigt dyra? Budgeten låg ju på 2500, det får han väl inte en sån bänk för?
Njaa de tror jag inte, kan kolla upp vad den kostar men har inte för mig att de är dyrare än något annat märke.
Nu har det löst sig. Säljaren frågade om jag ville ha en bänk med i köpet. Den pallar 450 kg, så den kommer inte att vara för klen för mig. Någonsin. Tack för alla hjälpsamma svar.
Köper du av privatperson eller var köper du?
Köper du av privatperson eller var köper du?
Det var från ett företag, men via Blocket och alltså begagnat. Jag hade rejält flyt efter några månaders spanande. Internationella set brukar annars försvinna fort.
viktigaste är väl stången elleR?
Har man en värdelös bänk så hjälper det inte hur bra stången är, har man en värdelös stång men en bra bänk så kan det funka hyggligt.
Åtminstone där jag inte använder bänk, vilket jag för närvarande bara gör vid axelpress (lågt i tak), bänkpress och tricepsextensions. Stången pallar 370 kg och verkar vara välgjord, även om jag erkänner att jag inte har full koll på vilka krav som är rimliga på en stång. Med tanke på att jag idag inte lägger på mer än 120 kg i någon övning så är i alla fall inte stångens kapacitet ett problem.
Ikväll ska jag inviga utrustningen. Om jag vill och hinner så skriver jag en kort recension i det här forumet, om någon är intresserad. Bänken, stången, vikterna (gummiklädda med handtag) och pressracket är köpta från sportsmaster.no.
Tjena, jag lånar tråden lite om det går bra.
Jag är en kille på 16 år som för ett drygt år sedan införskaffade en bänk, en stång, ett par hantlar och lite vikter från öb för en billig slant. Har kört rätt seriöst med det hemma i garaget och det har också gett goda resultat, jag har gåt upp från 65 till 85 kilo i vikt och tog för ett år sedan drygt 50 kg i bänkpress medan jag nu tar 80.
Dock börjar jag oroa mig för om bänken och stången kommer hålla om jag fortsätter att öka i vikt och vikter. Den belastas ju redan rätt tungt när jag maxar i bänken (blir ju över 160 kg med míg och stången tillsammans.
Tror ni att den håller ett tag till eller är jag i stort behov av en säkrare och stabilre bänk?
Kan tilläggas att jag köpt ett gymkort för några veckor sedan också, men att jag även kommer träna hemma ibland när jag ej tar mig ner till gymmet i vinter. Därför kommer jag inte att kunna lägga ner några stora pengar på en ny bänk, så det skulle gärna vara bra med lite tips om billiga och stabila bänkar om de finns nåra.
Har kollat på en mycket stabil bänk på inter sport i närheten, men jag vet inte riktigt om den är värd 5000 känns lite väl dyrt för en bänk. Så om de finns billgare bra bänkar på nätet så länka gärna en.
Juggernaut78
2009-10-29, 18:24
<..>
Dock börjar jag oroa mig för om bänken och stången kommer hålla om jag fortsätter att öka i vikt och vikter. Den belastas ju redan rätt tungt när jag maxar i bänken (blir ju över 160 kg med míg och stången tillsammans.
Tror ni att den håller ett tag till eller är jag i stort behov av en säkrare och stabilre bänk?<...>
Om det inte är specat i bruksanvisningen så kan du ju prova höra med ÖB.
Jag köpte ett "multigym" med kombinerad skivstångbänk och dragmaskin på Rusta en gång (:D) och dom sa att det var specat för 100kg vikt (tappade bort bruxen).
Får hoppas dom inte menade inklusive person då för då levde jag farligt...
Känns som att det är smidigare att fråga i den här tråden än att skapa en ny;
Vad tror ni om denna kombination? jag tänker främst på bänken (hittar den inte separat på hemsidan, men nån här kanske vet nått om den eller detta set)
Gissar att skivstången med tillhörande vikter håller tillräcklig kvalité för att en person ska använda den 1-3 gånger i veckan.
setet kostar 7500kr, alla delarna för sig kostar 10101kr och då har jag inte räknat med bänken eftersom jag inte hittar just den bänken.
Har ni några andra tips kanske?
Här är länken till setet:
http://shop.powerfitness.se/product_info.php/cPath/70/products_id/360
Känns som att det är smidigare att fråga i den här tråden än att skapa en ny;
Vad tror ni om denna kombination? jag tänker främst på bänken (hittar den inte separat på hemsidan, men nån här kanske vet nått om den eller detta set)
Gissar att skivstången med tillhörande vikter håller tillräcklig kvalité för att en person ska använda den 1-3 gånger i veckan.
setet kostar 7500kr, alla delarna för sig kostar 10101kr och då har jag inte räknat med bänken eftersom jag inte hittar just den bänken.
Har ni några andra tips kanske?
Här är länken till setet:
http://shop.powerfitness.se/product_info.php/cPath/70/products_id/360
Kolla med leverantören vad bänken har för maxvikt.
Om du inte gör väldigt mycket hantelövningar kan jag verkligen rekommendera ett pressrack eller en bur (=power cage) istället för en knäböjställning. Det är trevligt med den extra försäkringen när man tränar ensam. Jag såg att det fanns ett paket från samma leverantör för knappt 9000 kr med bänk, skivstångspaket och bur. Hantlar och hantelpaket finns det gott om på Blocket. En extra fördel är att du får ett hävräck på köpet!
Mitt tips.
Min bänk ska klara 100 kg, Betyder det inklusive mig eller? Issåfall låter det jävligt klent, nog för att den inte ser så stabil ut, men den har ju hållit för 150+ kg länge iallafall.
Någon som vet var man kan köpa en ny stabil bänk för en billig slant och måpste jag köpa ny stång också eller funkar öb:s till vikter runt 100 kg? den lär väl knappast gå av eller?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.