handdator

Visa fullständig version : Inga kolhydrater, vad äta?

hulk h
2009-10-28, 02:44
Ska prova en självstudie för att se hur jag, kroppen o hjärnan fungerar under en tid med väldigt lite kolhydrater (typ atkins!).

Behöver förslag på vad jag kan o inte kan äta till frukost, lunch, middag.

Berätta gärna om era egna erfarenheter

//hulk h

Onigiri
2009-10-28, 06:28
Kött.
Fisk.
Ost.
Ägg.

Osv...

Dela upp det som du själv anser att du mår bäst av, har du som syfte att gå upp eller ner i vikt?

Egna erfarenheter: Man mår mindre bra vid övergången, och mera bra efter någon vecka/veckor. Gymmet upplevdes bättre för mig, likaså jobbet (pigg över hela dagen) och sömnen har varit bättre (den var ok tidigare också men nu är den ännu bättre.)

*Lämnar rodret till mikaelj.*

Eddie Vedder
2009-10-28, 06:37
Förutom typiska proteinkällor som Onigiri nämner så kan du ha rapsolja, grädde, dessertostar, valnötter, smör, olivolja och självklart goda såser som innehåller diverse goa grejer.

http://www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf

EDIT: Har du sökt på t.ex. "Atkins" "LCHF" och "keto" t.ex.? Sök på den typen av ord och begränsa sökningen i kostforumet och matlagningsdelen så hittar du ju hur mycket som helst.

mikaelj
2009-10-28, 07:47
http://www.lchfmat.com månne?

Här hemma gör jag av med några kilo broccoli/blomkål/morot, en hel del paprika, gurka, och andra vattengrönsaker varje vecka. Det är väl vad man brukar ersätta pasta/potatis/ris med, och när jag tittar på kollegors lunchlådor verkar det vara just största skillnaden. Glöm inte att få i dig fett som ersättning för kolhydraterna. Magra proteinkällor gör ingen glad...

Till det köttfärs/panbiff, en fisk, en god ost eller ägg. Keso, mandlar, avokado, och lite annat smått och gått. Sällan/aldrig bacon eller chark, litar inte på E250. Fetmjölk (3-4%) i kaffe/té. Om du har svårt att äta på morgonen kan du hoppa över det helt, om du vill, eller bara dricka något litet och äta senare på dagen.

-Englund
2009-10-28, 11:01
Passa på att äta mycket kebab

Ch4rles
2009-10-28, 12:01
Passa på att äta mycket kebab

En avskrapad pizza borde väl vara ett ganska bra lchf-alternativ?

mikaelj
2009-10-28, 13:13
En avskrapad pizza borde väl vara ett ganska bra lchf-alternativ?

Japp!

kulle
2009-10-28, 13:43
Smoothie gillar jag. En halv näve mixade nötter, halv näve bär (blåbär är gott), proteinpulver och sen lämplig mängd mjölk/sojamjölk (får inte vara för trögflytande/lättflytande). Mixa allt med stavmixer och du har en mättande måltid med lite kolhydrater!

Stenberg
2009-10-28, 15:53
Smoothie gillar jag. En halv näve mixade nötter, halv näve bär (blåbär är gott), proteinpulver och sen lämplig mängd mjölk/sojamjölk (får inte vara för trögflytande/lättflytande). Mixa allt med stavmixer och du har en mättande måltid med lite kolhydrater!

Det dær blir nog før mycket kolhydrater om jag tolkar TS rætt. Kör på vatten och typ FunLight istællet før bær och mjølk.

Mimix
2009-10-28, 16:16
När jag började dieta i somras så uteslöt jag kolhydrater så gott jag kunde. Fick dock i mig lite med keson och äggen förstås.
Men...wow...Född ganska disträ och a bit of an air head bimbo men nu blev jag rent korkad.
...Det var min erfarenhet det. Numera knaprar jag i mig nästan ett kg gönsaker per dag.

Middagstips: Biffar eller fisk med feta såser...? Gräddiga omeletter med myyycket ost...?

mikaelj
2009-10-28, 16:27
När jag började dieta i somras så uteslöt jag kolhydrater så gott jag kunde. Fick dock i mig lite med keson och äggen förstås.

Men framförallt kanske du uteslöt fettet nästan helt och hållet?

Jag har provat lite olika varianter. Högprotein/fettsnål håller mig mätt, men för lite energi. Medelprotein/medelfett och lågprotein (0.8/kg+50)/högfett funkar toppen, det senare bäst (hittills, för kort tid än).

Mimix
2009-10-28, 16:52
Naa, jag åt mycket ägg och fiskolja.
Eller ja, 'mycket' är väl inte ordet precis. Men i E% räknat så blev det en hel del.
För lite både då och nu för att må riktigt bra och få Nobelpris absolut, men jag får inte till energiunderskottet annars.

Ja prova olika varianter är ju guld. Jag tror man missar mycket om man inte vågar eller är ointresserad.
Och visst, mitt fettintag kommer definitivt att ökas på så fort jag tappat mina extra kilon muminmys.

[Om4KgMumsarJagOstIkon]

mikaelj
2009-10-28, 16:56
Och visst, mitt fettintag kommer definitivt att ökas på så fort jag tappat mina extra kilon muminmys.

Intressant sätt att se på det. På en låg/nollkolhydratkost borde du snarare prova att göra tvärtom.

Proteinbehovet är förvisso högre om man tränar, men onödigt mycket protein verkar faktiskt kunna hindra viktnedgång på högfettkost. Stöter på det lite här och var i den högst vetenskapliga blogosfären. Något i stil med 0,8-1g/kg + 50g protein.

(kalorier in och ut? ptja, visst. ut kanske ökar av att minska proteinmängden i form av ökad lypolys av lägre insulinsvar).

Tänk på att det finns risk för tappa muskelmassa om du går för lågt på proteinmängden, så det är bättre att fela på den högre sidan. Hur det går med vikterna är ett bra mått på om muskerna bevaras.

ost

Stirra dig inte blind på vågen. Du vill minska i fett, inte bara vikt i allmänhet.

Mimix
2009-10-28, 17:29
Göra tvärtom...
Menar du att jag ska öka på kolhydraterna...?

Jag kommer ju i och för sig att öka lite på allt, men i huvudsak på fett och protein.

"0,8-1g/kg + 50g protein."
Oj. Då är 78g på mina nu 59kg kanske lite väl lite.
MEN jag skruvade på extra vikter på hantlarna när jag fick flera råd att göra det här i min första tråd, det var tungt men gick utmärkt bra. Och jag har fått ändra hur jag tränar axlarna då framsidan fått en synlig ökning som får baksidan att se rätt platt ut.
Så jag tror inte jag tappar så mycket muskler...?

Ska inte stirra mig blind på vågen. Så fort mina favoritbyxor sitter bra (fick på mig dem för första gången på 3 år förra veckan tjo hoo) så lämnas den tillbaka till sin ägare.

mikaelj
2009-10-28, 17:34
Göra tvärtom...
Menar du att jag ska öka på kolhydraterna...?

Nej, öka mängden fett. En del som äter fettsnålt, kolhydratsnålt och proteinrikt blir helt enkelt slöare och förbrukar mindre energi än om de hade ökat fettmängden lite.

Men jag är inte helt på det klara om du äter enligt en lågkolhydratdiet eller inte?

"0,8-1g/kg + 50g protein."

Oj. Då är 78g på mina nu 59kg kanske lite väl lite.

Det jag föreslog var något om man äter noll gram kolhydrater, som jag inte har annat belägg på än att jag stöter på det lite överallt på nätet.

Men ja, definitivt. Vanliga rekommendationer brukar vara 1,6-2g/kg, särskilt vid energiunderskott.

Ska inte stirra mig blind på vågen. Så fort mina favoritbyxor sitter bra (fick på mig dem för första gången på 3 år förra veckan tjo hoo) så lämnas den tillbaka till sin ägare.

Toppen! Spegel och t.ex. kläder är bra.

Mimix
2009-10-28, 17:41
Right då är jag med.

Ti hii...jag vet faktiskt inte själv om jag äter enligt en lågkolhydratdiet eller inte.
21 E%. Vad kan det gillas som...?

Ja kläder är verkligen jättebra mått.
Här letas fram gamla godingar ur garderoben var tisdag då det varit vägning ;o)

mikaelj
2009-10-28, 17:43
Det är förvisso inte mycket kolhydrater, men då var min fundering om att öka fettmängden inte relevant.

Om det du gör nu funkar så kan du ju fortsätta med samma upplägg. Fast mer protein är kanske inte att förakta. Förresten, 59 kg? Du måtte vara ganska kort?

Mimix
2009-10-28, 17:55
Ja det jag gör nu funkar bra.
Åtminstone som det känns och på mätbara resultat.
(men sedan har jag snappat upp saker runt omkring här som får mig att tvivla på vad jag gör förstås, men det är ju ett helt annat ämne ;o)

Inte mycket mer än 1.57 när jag sträcker på mig. Så ja jag är den korta sorten.

Hur många E% kolhydrater skulle du säga är lågkolhydratkost...?

mikaelj
2009-10-28, 17:59
<50g/dygn kanske, fast då definierar jag "lågkolhydratkost" som "(lätt) ketogen kost" snarare än "mindre kolhydrater än vad SNR förespråkar".

Om SNR/WHO är normen är ju alla kolhydratnivåer under det lågkolhydrat. Fast det är egentligen inte heller något att haka upp sig på, utan mer effekterna. Jag kan inte nå dem på annat sätt än ganska strikt lågkolhydratkost.

Mimix
2009-10-28, 18:09
Men det måste ju skilja väldigt på olika stora människor...?
Jag äter 41g kolhydrat nu. Och jag tror inte jag är i ketos...
How do I know...?

mikaelj
2009-10-28, 18:40
Men det måste ju skilja väldigt på olika stora människor...?

Nej, kolhydratgränsen är samma för alla. Det har med hjärnan, centrala nervsystemet, röda blodkroppar, ögonen och lite till att göra.

Jag äter 41g kolhydrat nu. Och jag tror inte jag är i ketos...
How do I know...?

Oj, om 41g motsvarar 21E% får du inte i dig mycket energi.

Om ketos, se http://tinyurl.com/lchf-faq#question_12 (något förenklat)

Mimix
2009-10-28, 18:55
Det är sant.
Och ska jag vara ärlig så vet jag inte om jag är duktig eller dum...då jag har räknat mitt energibehov på min målvikt och inte mumintrollsformen som jag verkligen hade.
Jag har tänkt: De kilon extra fett jag har kan väl inte behöva försörjas med proteiner och nyttiga fetter eller någonting alls egentligen...? Eller...?

Och sedan har jag inte heller räknat med någon aktivitetsfaktor då jag läst så många gånger här att det räknas med för hög sådan väldigt ofta. Så allt jag orkar träna ser jag bara som en bonus. Envishet och tid är det enda jag har gott om ;o)

hulk h
2009-10-28, 22:17
OJ!! Tack alla för era svar o åsikter.

Såg att någon tipsade om morötter, bra, funkar det med vitkål oxå? Måste ha något mättande att ersätta potatis/ris/pasta/bröd med. Hur är det med frukt, finns det någon som är "ok"?

Att helt strypa kolhydratsintaget är ju svårt, var drar ni gränsen per 100g, 3-4%? (keso inehåller väll 4%)

Hur lång tid tar det för kroppen att acceptera denna typ av diet? Kan tänka mig att man kan bli ganska tjurig i början

Eddie Vedder
2009-10-28, 22:26
OJ!! Tack alla för era svar o åsikter.

Såg att någon tipsade om morötter, bra, funkar det med vitkål oxå? Måste ha något mättande att ersätta potatis/ris/pasta/bröd med. Hur är det med frukt, finns det någon som är "ok"?

Att helt strypa kolhydratsintaget är ju svårt, var drar ni gränsen per 100g, 3-4%? (keso inehåller väll 4%)

Vill du minimera kolhydratintaget så mycket du bara kan är vitkål ännu bättre än morötter.

Strikt lågkolhydratkost brukar innebära ca 5-10E% kolhydrat. Men tänk på att E% inte är detsamma som viktprocent.

Mimix
2009-10-28, 22:36
Jag knaprar 750g vitkål nästan varje dag. Det är ju inte så mycket i morötter heller men mindre i vitkål.

Frukter vet jag inte men en del bär t.ex hallon har inte jättemycket kolhydrater i sig.

Keso har 2%.

Själv tror jag att det är mycket individuellt hur kroppen accepterar olika dieter. Det finns andra här som har bra och vetenskapligt förklarade teorier om sådant.
Tjurig...Wot...[SkämmigIkon]...I mitt fall så var jag en rabiat häxa i början, och fortsatte vara det tills jag lade om måltiderna helt. Först åt jag ungefär samma mängd vart mål, nu nästan hela halva dagsbehovet när jag är som hungrigast.

mikaelj
2009-10-28, 22:38
Såg att någon tipsade om morötter, bra, funkar det med vitkål oxå? Måste ha något mättande att ersätta potatis/ris/pasta/bröd med.

Ja, fett.

Man blir mätt av energiinnehållet på en lågkolhydratkost istället för att bli mätt av att magsäcken spänns ut. Eller, du blir inte riktigt mätt, utan ohungrig. Efter en halvtimme eller så är du toppennöjd. Känns väldigt ovant i början, men nu skulle jag inte vilja byta. Lunchkoma? Aldrig mer. Se även Why Low-Carb Diets Must Be high-Fat, Not High-Protein (http://www.second-opinions.co.uk/fat-not-protein.html)

Annars är broccoli, blomkål, paprika, gurka, (sur!)kål, isbergssallat, tomat och sånt toppen.

Hur är det med frukt, finns det någon som är "ok"?

Nä. Men bär är någorlunda bra. Se frukt och bär som efterrätt snarare än måltid. Det är ju ändå bara socker, lite fiber och lite C-vitamin.

Jag räknar inte. Låter istället bli att äta potatis, pasta, ris, bröd och annat med hög kolhydrathalt. Keso (fast egentligen helst inte, mättar dåligt), lite mindre yoghurt. Mycket vattniga grönsaker, typ broccoli, blomkål och liknande. Ibland lite rotfrukter som morot, rättika och sånt. En del senap, som trots sitt ganska höga kolhydratinnehåll ändå inte blir några större mängder.

Totalt under dagen blir det allt mellan 10 och 50g kolhydrater, och beror helt och hållet på vad jag har ätit. Jag märker att jag blir mindre hungrig och piggare ju mindre kolhydrater jag äter. De senaste dagarna när jag hållt mig till 1-2 gram kolhydrater har varit strålande vad gäller hunger och mättnad.

(keso innehåller förresten 2g kolhydrater/100g).

Hur lång tid tar det för kroppen att acceptera denna typ av diet? Kan tänka mig att man kan bli ganska tjurig i början

Det är högst individuellt. Vissa har svårt att funka ordentligt första dagarna, kanske rentav vecka, andra märker ingenting alls.

I övrigt instämmer jag med Mimix: det är mycket trevligare att äta ordentligt med mat få gånger än att hatta med aptitretare var tredje timme.

Black Star Abyss
2009-10-28, 22:48
Vill du minimera kolhydratintaget så mycket du bara kan är vitkål ännu bättre än morötter.

Strikt lågkolhydratkost brukar innebära ca 5-10E% kolhydrat. Men tänk på att E% inte är detsamma som viktprocent.

Vitkål som dessutom går att göra världens godaste sallad på! Bara riva en bit på 3-400g, sätta i två matsked olivolja och 3-4 äppelcidervinäger. Salta och peppra lite. Funkar lika bra med eller utan rivna morötter i.*drool*

Eddie Vedder
2009-10-28, 22:51
Vitkål som dessutom går att göra världens godaste sallad på! Bara riva en bit på 3-400g, sätta i två matsked olivolja och 3-4 äppelcidervinäger. Salta och peppra lite. Funkar lika bra med eller utan rivna morötter i.*drool*

Olika former av vitkålssallad är jag faktiskt inte så förtjust i. Varken fetare varianter som pizzasallad och coleslaw eller söta varianter som när det blandas med frukt eller lingonsylt.

Däremot älskar jag surkål och helt vanlig "naturell" vitkål som förvällts i kokande vatten med lite salt. Gött at äta med dijonsenap på.:)

Mimix
2009-10-28, 22:51
Eller riva den och blanda den med kvarg, majonnäs och dijonsenap. Mumma!!

tp_88
2009-10-28, 23:30
Kött, fisk, fågel, ägg, kvarg, proteinpulver, jordnötter, valnötter, rapsolja(oftast inte rent utan majonnäs, hamburgerdressing etc), smör.

Det är vad jag äter, plus lite grönt här och var.

hulk h
2009-10-28, 23:59
Vad har ni för förslag till frukost? Fil o kvarg bör väll funka?

tp_88
2009-10-29, 00:40
Mjaa, det beror på hur strikt du ska vara med att hålla kolhydraterna nere, vilket proteinintag du siktar på osv.

Redan kvarg tycker jag är på gränsen med ~4g kolhydrater/~12g protein. Fil innehåller ~5g kolhydrater/~3,5g protein och det blir således tämligen många gram kolhydrater för att komma upp till en vettig mängd protein.

Jag brukar äta ägg och/eller kvarg.

mikaelj
2009-10-29, 00:43

Ingenting, jag äter mellan 12 och 20.

Annars några tjocka skivor ost med smör och gurka, kanske? Turkisk yoghurt och keso? Gårdagens middag? En burk makrill i tomatsås?

hulk h
2009-10-29, 01:00
Vad händer med muskeltillväxten under den här dieten? Snabba kolhydrater efter träning blir det ju inte. Förstår att proteinintaget måste ökas.

tp_88
2009-10-29, 01:18
Vad händer med muskeltillväxten under den här dieten? Snabba kolhydrater efter träning blir det ju inte. Förstår att proteinintaget måste ökas.
Det beror på kcal- och proteinintaget. Är dessa tillräckligt höga så behöver du inte oroa dig för att gå miste om något på det området jämfört med en diet som innehåller kolhydrater, skulle jag tro.

Snabba kolhydrater efter träningen påverkar på sin höjd proteinnedbrytningen positivt, men det är ganska marginellt vill jag minnas. Det är aminosyror, speciellt snabba sådana, som stimulerar muskeltillväxt runt träning (och vid andra tidpunkter med, för den delen).

Eddie Vedder
2009-10-29, 06:01
Snabba kolhydrater efter träning blir det ju inte.

Nej och det beghövs inte heller. Först och främst måste inte kolhydraterna vara SNABBA för att effektivt fylla på glykogenlagren och vill man utesluta dem helt spelar det liten (om någon) roll för muskeltillväxten. Där är det aminosyror och inget annat som avgör.

mikaelj
2009-10-29, 08:55
Det ordas om att vätsketrycket också är en positiv faktor för muskeltillväxt, och utan muskelglykogen blir det just inte särskilt mycket vätsketryck i cellerna.

Men, det går förstås att bli starkare och större på lågkolhydratkost. Nollkolhydratkost funkar säkert också, men om det kan jag inte uttala mig. Vore konstigt om kroppen inte kunde nyskapa muskelmassa vid behov bara för att man inte åt kolhydrater.

Mimix
2009-10-29, 14:42
Till frukost kör jag keso (som varit frusen för konsistensen tycker jag blir mumsigare) med kanel och suketter.
Eller ägg med vitkål.
Eller både och om jag känner för det.
(+ mina kosttillskott förstås)

Ska du köra endast köra lågt på kolhydrater eller lågt på kalorier också...?
Jag kör för tillfället båda så jag har inte så många alternativ tycker jag.
Men om du tillåter dig mer fett och protein så kan du verkligen äta gott.

mikaelj
2009-10-29, 15:02
Tja, just nu provar jag nollkolhydrat. Det blir någorlunda lågt energiintag automatiskt. Håller mig helt enkelt väldigt mätt. Idag har det hittils varit 300g 15% nötfärs, 30g smör och 30g kokosfett, och till middag blir det nog 300g 15% nötfärs.

Mimix
2009-10-29, 16:16
OT (Oops svarade jag på ditt inlägg av misstag...?
Jag begriper alltså ofta inte hur jag ska se vem som skriver till vem här.
Testat hybrid-visning men..."Mer svar under nuvarande visningsdjup..." ställer till det för mig.

Jag vill ju inte vara otrevlig och inte svara någon, men jag vill ju heller inte babbla onödigheter och bara lägga mig i.)

King Grub
2009-10-29, 16:33
Använder du Linjär visning får du inläggen i den ordning dom skrivits, rakt upp och ned.

mikaelj
2009-10-29, 16:43
OT (Oops svarade jag på ditt inlägg av misstag...?
Jag begriper alltså ofta inte hur jag ska se vem som skriver till vem här.
Testat hybrid-visning men..."Mer svar under nuvarande visningsdjup..." ställer till det för mig.

Jag vill ju inte vara otrevlig och inte svara någon, men jag vill ju heller inte babbla onödigheter och bara lägga mig i.)

Använd Quote-knappen.

Mimix
2009-10-29, 16:45
Ja jag har linjär visning för det mesta och det funkar ju också för det allra mesta då man mest läser.
Men ibland då det ställs frågor så vill jag se vem det är till så jag inte bara pladdrar och är i vägen.

Måhända är jag något för försynt, väluppfostrad eller helt enkelt för mesig för forumet ;o)

Mimix
2009-10-29, 16:49
Använd Quote-knappen.

Så där typ...;o)
Ja det är nog ett tips som kan funka. Ska använda den i fortsättningen.
Tack.

King Grub
2009-10-29, 16:53
Ja, om inläggen inte är "quotade", finns det inget annat sätt att se vem som inlägget är riktat till än vad som kan utrönas av själva texten.

Mimix
2009-10-29, 17:06
Ja, om inläggen inte är "quotade", finns det inget annat sätt att se vem som inlägget är riktat till än vad som kan utrönas av själva texten.

Precis...Nu t.ex så svarar jag på din post som är utan citat...Så jag kanske inte borde ;o)

(Där jag vanligen håller till så finns det annat sätt men visst, detta fungerar ju för för alla andra här så jag ska väl lära mig tycker jag ;o)

King Grub
2009-10-29, 17:19
Precis...Nu t.ex så svarar jag på din post som är utan citat...Så jag kanske inte borde ;o)

Jodå, det är upp till dig. Vi har inga strikta regler om hur man får citera.

Jonna
2009-10-29, 17:27
Till frukost kör jag keso (som varit frusen för konsistensen tycker jag blir mumsigare) med kanel och suketter.
.
Helt offtopic nu, men blev så nyfiken... Vad blir det för skillnad på konsistensen om keson varit frusen?

Mimix
2009-10-29, 17:32
Jodå, det är upp till dig. Vi har inga strikta regler om hur man får citera.

Det vet man ju för man är ju duktig och har läst alla regler ;o)
Nu är det bara att lära sig använda smiliesarna här också...
*kissass*

Mimix
2009-10-29, 17:35
Helt offtopic nu, men blev så nyfiken... Vad blir det för skillnad på konsistensen om keson varit frusen?

Ja mycket OT här nu. Hoppas TS inte blir vred på oss ;o)

När keson varit frusen så blir den grötigare. De små klumparna blir till pyttesmå smulor som sugit upp det gräddiga.

mikaelj
2009-10-29, 17:39
Mimix,
Det finns dessutom en knapp som heter "multicitera". Tryck på den för varje inlägg du vill citera, sedan trycker du på knappen "Citera" på det sista inlägget. Då kan du svara på flera inlägg på en gång.

Mimix
2009-10-29, 17:45
Mimix,
Det finns dessutom en knapp som heter "multicitera". Tryck på den för varje inlägg du vill citera, sedan trycker du på knappen "Citera" på det sista inlägget. Då kan du svara på flera inlägg på en gång.

Aha det kan ju vara användbart. Tack ;o)

Nu får den här tråden snart byta namn till: Tutorial for the Bimbo-Nerd.