handdator

Visa fullständig version : För dålig aptit

Miiix
2009-10-28, 00:13
Jag är 186 cm och väger ca 98-100 pannor. Har legat mellan 95-100 kg i typ ett och ett halvt år nu och har märkt att med den aptit jag har nu är det enormt svårt för mig att gå upp mer i vikt. Jag har haft långsamma men stadiga styrkeökningar under den tid jag legat på samma vikt, men jag skulle av olika anledningar (främst pga min sport) gå upp ett par kilo till. Jag äter 5-6 ggr om dagen, blir en del skräpmat + en del glass, godis på det men ligger ändå kvar på samma vikt.

Det största problemet är kanske att min aptit på morgonen är noll och ingen alls, får i mig ett par mackor och lite gröt men sen tar det verkligen stopp.

Min fråga är alltså om det på något sätt går att öka aptiten spec. på morgonen? Jag har eg. ingen lust att äta en massa skräp utan skulle mkt hellre vilja kunna gå upp något kilo till genom att äta någorlunda nyttigt och mycket.

Har förövrigt sökt på forumet om detta men de flesta trådar verkar handla om folk som har dålig aptit "för tillfället".

vicarious
2009-10-28, 00:20
Ett par mackor och lite gröt är väl en helt okej frukost?

Kläm in fler mellanmål.

Ät mer energitäta livsmedel.

young_george
2009-10-28, 12:35
Mer flytande föda. Går nästan alltid att få i sig och mättar inte särskilt bra

z_bumbi
2009-10-28, 13:10
Gröt mättar mycket så vill du äta mer till frukost så välj något annat. Fler mackor, gärna ljust bröd och/eller fil/yoghurt/mjölk (gärna feta varianter) och flingor. Flingorna måste inte var de mest sockerbemängda som finns på marknaden men det höjer ganska snabbt kvoten aptit vs energi med bara en mindre mängd flingor. Det går också att göra en egen musli med havregryn, nötter, torkad frukt, kokos osv eller bara slänga in lite extra nötter/kokos och flingor i en köpt variant.

Att mixa havregryn, mjölk och smaksättare samt energitäta livsmedel funkar också. Det finns en rad recept på sådana drinkar på forumet men havregryn, mjölk (3% fett), kakao/oboy, banan är en bra grund. Vill man ha mer energi så häll i en skvätt olja, kokosflingor, jordnötsmör etc. En rejäl skopa glass fixar också både smak och kalorier. Det är enligt mig inte så svårt att få i sig +1000 kcal från en sådan drinkblandning och det troligen ganska så mycket mer än vad gröten och några mackor ger. Även om det är samma mängd kalorier så brukar det i alla fall bli lättare att äta nästa mål samma dag.

Samma tankesätt att ändra och byta ut existerande mat mot sådan som är mer energität kan du använda i alla mål under dagen. Även drinken kan användas vid andra tillfällen, t ex efter träningen då t ex en gainer antingen kan kompleteras elller ersättas med en hemgjord variant. Att slå i gainerpulvret är bekvämt och ger mindre volym och fibrer eller så tar man gainern direkt efter träningen och den hemgjorda drinken när man kommer hem. Du gör ju av med en del energi med din kroppsvikt och i din idrott.