handdator

Visa fullständig version : Vassle/eaa

Marcus H
2009-10-27, 21:57
Tjena, är helt ny här på forumet och har en fråga som jag inte hittat bland alla trådarna...
Är det bra att blanda EAA med Vassleprotein(whey 100)? Eller blir det någon negativ effekt?
Alltså ta EAA innan och efter träning och vassleprotein en på morgonen och en efter träning också?

MVH

King Grub
2009-10-27, 21:59
Ingen negativ effekt, men inte någon extra heller. 10 gram EAA stimulerar muskeluppbyggnaden maximalt. Lägg vassleproteinet för sig vid något annat tilllfälle, om du behöver proteinet.

Marcus H
2009-10-27, 22:02
Ingen negativ effekt, men inte någon extra heller. 10 gram EAA stimulerar muskeluppbyggnaden maximalt. Lägg vassleproteinet för sig vid något annat tilllfälle, om du behöver proteinet.

Okej så ifall jag tar EAA innan och efter träning utan proteinet blir det bra.
Och ja, jag behöver proteinet, ska jag kanske ta en på morgonen och en på kvällen?

King Grub
2009-10-27, 22:03
Det går bra.

Antingen mellan målen för sig (då stimuleras muskeluppbyggnaden) eller som en del av vilken måltid som helst. Det är bara mjölkprotein, trots allt, inget som har någon annan effekt än just proteingivande.

Marcus H
2009-10-27, 22:07
Det går bra.

Antingen mellan målen för sig (då stimuleras muskeluppbyggnaden) eller som en del av vilken måltid som helst. Det är bara mjölkprotein, trots allt, inget som har någon annan effekt än just proteingivande.
OK, man ska ju ha ungefär 2g/kg alltså protein, det får jag inte i mig utan med hjälp av proteindrinkarna. Men är alltså EAA MYCKET bättre än protein?

Dreas
2009-10-27, 22:15
OK, man ska ju ha ungefär 2g/kg alltså protein, det får jag inte i mig utan med hjälp av proteindrinkarna. Men är alltså EAA MYCKET bättre än protein?Det stimulerar proteinsyntesen "mycket" bättre.

Kolla över kosten är mitt tips utöver det som sagts, keso, kesella, kyckling, tonfisk, ägg. Någon eller några av de jag nämnde varje dag och du lär inte ha några problem att fylla ut ditt proteinbehov. Ifall du känner att du vill äta mat istället för pulver vill säga. Annars är vassle billigt per portion :)

Marcus H
2009-10-27, 22:35
Det stimulerar proteinsyntesen "mycket" bättre.

Kolla över kosten är mitt tips utöver det som sagts, keso, kesella, kyckling, tonfisk, ägg. Någon eller några av de jag nämnde varje dag och du lär inte ha några problem att fylla ut ditt proteinbehov. Ifall du känner att du vill äta mat istället för pulver vill säga. Annars är vassle billigt per portion :)

Okej, så det räcker egentligen att bara köra på whey 100 så som jag gör alltså:
3 split träning med en dl direkt på morgonen och på träningsdagar en efter träningen också :)

Dreas
2009-10-27, 22:45
Okej, så det räcker egentligen att bara köra på whey 100 så som jag gör alltså:
3 split träning med en dl direkt på morgonen och på träningsdagar en efter träningen också :)Jag skulle ta eaa före och efter träningen och sen vid behov ta vasslet vid något tillfälle under dagen. Men whey100 duger, ifall du har det och inte vill köpa eaa så kör på det, nästa köp kan bli eaa :)

Marcus H
2009-10-27, 22:48
Jag skulle ta eaa före och efter träningen och sen vid behov ta vasslet vid något tillfälle under dagen. Men whey100 duger, ifall du har det och inte vill köpa eaa så kör på det, nästa köp kan bli eaa :)

aa, det skulle kunna bli så ;)
Har du haft båda i din ägo och testat? I sånna fall, vilken fungerade bäst? :)

smuts
2009-10-27, 23:07
lånar tråden lite :)

Är det värt att ta både EAA och whey direkt efter ett pass? Eller räcker det med antingen eller? någon förbättrad effekt? Äter ändå alltid riktig mat c:a en timme efter avslutat pass

jontet
2009-10-27, 23:15
Har du haft båda i din ägo och testat? I sånna fall, vilken fungerade bäst? :)
han skrev ju att eaa stimulerar proteinsyntesen bättre, den går ej att känna, sök på forumet för studier om du vill veta hur mycket
lånar tråden lite :)

Är det värt att ta både EAA och whey direkt efter ett pass? Eller räcker det med antingen eller? någon förbättrad effekt? Äter ändå alltid riktig mat c:a en timme efter avslutat pass
antingen eller, eaa ger bäst effekt

Dreas
2009-10-27, 23:34
Har du haft båda i din ägo och testat? I sånna fall, vilken fungerade bäst? :)Ska du ha EAA så tycker jag man ska ta det med minst äcklig smak, det eller det billigaste. EAA Fx finns, dock finns det bara i naturell nu,brutal berrysmaken av den är okej, naturell vågar jag inte ens smaka. Esa pro med citrussmak är också okej :)

DerClown
2009-10-28, 16:13
Jag tar inte EAA efter passet pga att det smakar så jävla skit, dels för att få i mig mera protten, och dels, för att det är lite billigare. Jag tar istället en skopa protte genast efter passet.
Effekten av EAA har också bevisats vara störst då det tas INNAN träning.
Har du problem med att få i dig dina 2g/kg så drick MJÖLK! BILLIG och proteinrik källa som är lätt att få i sig. Sen har det dock diskuterats hur mycket mjölk man ska dricka, men jag lägger i mig minst 1L per dag.

Marcus H
2009-10-28, 16:44
Jag tar inte EAA efter passet pga att det smakar så jävla skit, dels för att få i mig mera protten, och dels, för att det är lite billigare. Jag tar istället en skopa protte genast efter passet.
Har du problem med att få i dig dina 2g/kg så drick MJÖLK! BILLIG och proteinrik källa som är lätt att få i sig. Sen har det dock diskuterats hur mycket mjölk man ska dricka, men jag lägger i mig minst 1L per dag.
ojojoj, kissar du mjölk också eller? ;)
jag gillar inte mjölk så mycket, men tar mjölken i samband med shaken :)

Mr.Sjöborg
2009-10-28, 18:34

Va? EAA är ju fortf effektivare än vassle även fast du får i dig mer gram protein, sen så är EAA billigare.

sweaberg
2009-10-28, 18:59
jag äter bara en riktig måltid om dagen > middag. sen blire bara bröd,fil flingor osv.
därför tar jag whey80 2-3 gånger om dagen. 30min innan frukost direkt när jag vaknar, någon gång innan mellanmålet, innan läggdags.

sen kör jag EAA direkt innan träning på tom mage, och gainer efter. ( eftersom jag behöver extra kcal osv de flesta dagarna ) därför tar jag bara EAA innan.
tycker det fungerar utmärkt. ska dock köra EAA efter träning när min gainer är slut =)

Dreas
2009-10-28, 19:13
jag äter bara en riktig måltid om dagen > middag. sen blire bara bröd,fil flingor osv.
därför tar jag whey80 2-3 gånger om dagen. 30min innan frukost direkt när jag vaknar, någon gång innan mellanmålet, innan läggdags.

sen kör jag EAA direkt innan träning på tom mage, och gainer efter. ( eftersom jag behöver extra kcal osv de flesta dagarna ) därför tar jag bara EAA innan.
tycker det fungerar utmärkt. ska dock köra EAA efter träning när min gainer är slut =)Börja ät bättre är ett tips.

sweaberg
2009-10-28, 19:15
Börja ät bättre är ett tips.

tycker det funkat hittills, och har inte tiden att stå och laga mat 3gånger om dagen. sen tappar jag matlusten som fan av att dricka min gainer, så får nog i mig mer mat när den tagit slut, tappar även matlusten av prottedrinkar.

Dreas
2009-10-28, 19:29
tycker det funkat hittills, och har inte tiden att stå och laga mat 3gånger om dagen. sen tappar jag matlusten som fan av att dricka min gainer, så får nog i mig mer mat när den tagit slut, tappar även matlusten av prottedrinkar.Laga på helgerna är ett tips, stekta ägg, keso, kesella eller något annat proteinrikt. Men funkar det för dig så är det bra, tror du kommer tröttna dock :)

DerClown
2009-10-28, 19:56
Va? EAA är ju fortf effektivare än vassle även fast du får i dig mer gram protein, sen så är EAA billigare.

Jo och åtm. min EAA smakar appiss.
Tydligen missförsto du mitt inlägg.
EAA har bevisats vara effektivast genast innan träning.
Det är också effektivare om man tar det efter träning istället för vassle, men effekten är int lika stor som då man tar före.

Dreas
2009-10-28, 20:06
Jo och åtm. min EAA smakar appiss.
Tydligen missförsto du mitt inlägg.
EAA har bevisats vara effektivast genast innan träning.
Det är också effektivare om man tar det efter träning istället för vassle, men effekten är int lika stor som då man tar före.De har ju inte uppmätt hur resultatet ser ut av att ta både före och efter. Och när de tog före och efter enskilt så mätte de väl lika lång tid efter passet?

Mr.Sjöborg
2009-10-28, 21:09
tycker det funkat hittills, och har inte tiden att stå och laga mat 3gånger om dagen. sen tappar jag matlusten som fan av att dricka min gainer, så får nog i mig mer mat när den tagit slut, tappar även matlusten av prottedrinkar.

Du har tränat 2mån? hur kan du veta vad som funkar?
Om du tappar matlust av att dricka gainer/prottedrink så strunta i den och käka?
Så svårt är de inte att få i sig mat

Billyboy
2009-10-28, 22:18
Shenna, jag funderar på att slänga i lite extra grejer i träningen och tänker då kreatin,eaa samt gainer, går dessa att blanda?

Dreas
2009-10-28, 22:27
Shenna, jag funderar på att slänga i lite extra grejer i träningen och tänker då kreatin,eaa samt gainer, går dessa att blanda?Kreatin kan man ju ta närsomhelst under dagen. EAA före och efter passet, var du ska klämma in gainern vet jag inte. Mitt tips är att slänga i malto i eaashaken efter passet :)

Billyboy
2009-10-28, 22:34
Tänkte slänga in gainern på kvällen någon gång mellan middag och sovdags typ :)

Jure
2009-10-28, 22:45
Tänkte slänga in gainern på kvällen någon gång mellan middag och sovdags typ :)

Bättre du tar din gainer direkt efter träning i stället. Ät mat på kvällen innan läggdags.

Billyboy
2009-10-28, 23:32
Bättre du tar din gainer direkt efter träning i stället. Ät mat på kvällen innan läggdags.

Så gainer och eaa direkt efter träning? :)

Dreas
2009-10-28, 23:34
Så gainer och eaa direkt efter träning? :)Nej, en av dom. Eaa + malto blir ju en gainer, fast med bättre effekt på proteinsyntesen.

Billyboy
2009-10-29, 00:06
så ingen ide att ens köpa gainer med andra ord? förlåt om jag verkar som en nybörjare men har aldrig hört talas om malto, vad är det?

Dreas
2009-10-29, 00:09
så ingen ide att ens köpa gainer med andra ord? förlåt om jag verkar som en nybörjare men har aldrig hört talas om malto, vad är det?Det är lugnt. Malto, maltodextrin. Det är snabba kolhydrater. Maltodextrin + protein blir en gainer. Maltodextrin kan köpas för en billig peng per kg här på kolozzeum tex.

Billyboy
2009-10-29, 00:37
Få se om jag förstått det här rätt nu, istället för att köpa gainer så ska köra jag eaa samt maltodextrin efter träning? :)

ElecTr0n
2009-10-29, 03:02
Men hur bli effekten av EAA om man tar kolhydrater i samband med de? Magen skall ju vara tom när man tar EAA:t innan och efter träningen? Sen ska man väl äta ca en halvtimme efter de för att allt EAA ska ha tagits upp innan du får i dig något mer. För maximal effekt?

Dreas
2009-10-29, 06:47
Få se om jag förstått det här rätt nu, istället för att köpa gainer så ska köra jag eaa samt maltodextrin efter träning? :)Japp, det funkar då som en gainer, du får i dig de extra kolhydraterna och kcal, och jag tror stimulansen av proteinsyntesen är oförändrad.

Men hur bli effekten av EAA om man tar kolhydrater i samband med de? Magen skall ju vara tom när man tar EAA:t innan och efter träningen? Sen ska man väl äta ca en halvtimme efter de för att allt EAA ska ha tagits upp innan du får i dig något mer. För maximal effekt?Inget vet vad som ger maximal effekt, men det finns ingen anledning att jaga så grymt mycket, eaa före och efter och mat så snabbt som möjligt brukar jag säga, för de flesta betyder det dusch och hemfärd vilket blir runt 20-50min.

Jag tror inte upptaget försämras, kommer inte ihåg exakt.

sweaberg
2009-10-29, 11:02
Du har tränat 2mån? hur kan du veta vad som funkar?
Om du tappar matlust av att dricka gainer/prottedrink så strunta i den och käka?
Så svårt är de inte att få i sig mat

Hur jag kan veta? jag ser bra resultat vad tror du? redan svarat på din kommentar.

King Grub
2009-10-29, 11:05
Han menar väl, hur kan du veta vad resultaten beror på efter två månaders träning?

Och en kvalificerad gissning säger att dina resultat varken beror på EAA, gainer eller något annat tillskott, utan på att du börjat träna...

Mr.Sjöborg
2009-10-29, 11:54
Hur jag kan veta? jag ser bra resultat vad tror du?

Vad är då ''bra'' resultat?

sweaberg
2009-10-29, 20:10
Om jag ser tydliga resultat efter 2månader så har jag ju skött kosten okej iallafall. annars skulle det inte bli mycket resultat utav det hela. skulle jag ligga på kcal minus varje dag skulle jag inte gått upp 7kilo på 8veckor.

Dreas
2009-10-29, 20:13
Om jag ser tydliga resultat efter 2månader så har jag ju skött kosten okej iallafall. annars skulle det inte bli mycket resultat utav det hela. skulle jag ligga på kcal minus varje dag skulle jag inte gått upp 7kilo på 8veckor.Grundreglerna gäller inte på nybörjare, du har bundit vätska, lagt på dig fett och ökat i muskelmassa ,du har troligen legat på ett kcalöverskott, ifall det räcker för att det ska kallas bra resultat så har jag haft bra resultat hela mitt liv :D

sweaberg
2009-10-29, 20:31
Grundreglerna gäller inte på nybörjare, du har bundit vätska, lagt på dig fett och ökat i muskelmassa ,du har troligen legat på ett kcalöverskott, ifall det räcker för att det ska kallas bra resultat så har jag haft bra resultat hela mitt liv :D

kcalöverskott är det inte som ger resultat, det är träning. det jag säger är att jag kanske inte äter OPTIMALT men upplever endå att jag får ut mycket av min träning.

King Grub
2009-10-29, 20:33
Poängen är att du inte kan säga att det är varken EAA eller ev gainers som står bakom si eller så mycket av resultaten efter två månaders träning. Omöjligt. Mycket möjligt att du hade ökat precis lika mycket helt utan tillskott.

Dreas
2009-10-29, 20:40
kcalöverskott är det inte som ger resultat, det är träning. det jag säger är att jag kanske inte äter OPTIMALT men upplever endå att jag får ut mycket av min träning.Kcalöverskott gör att du går upp i vikt, denna viktuppgång består delvis av muskler, annars kan du väl testa ett 1000kcals underskott, maten spelar in, men sålänge man ligger på kcalbalans/litet överskott och får i sig bra med protein så är det väldigt lugnt med muskelförlusten.

edit: Hur kan du uttala dig så säkert när du har tränat i två månader? Du har mycket kvar att lära, tro mig :)

Ashenshugar777
2009-10-29, 20:41
Mycket möjligt att du hade ökat precis lika mycket helt utan tillskott.

Men EAA ökar ju endå proteinsyntesen.

TEX om Person a och person b är identiska i träning gener & kost. Person b tar Eaa före och efter träning och person a tar ingenting. (Eaa't påverkar inte proteinintaget - båda får i sig lika mycket ). Då har väl endå person B lite mer muskler pga ökad proteinsyntes?

King Grub
2009-10-29, 21:01
Men EAA ökar ju endå proteinsyntesen.

TEX om Person a och person b är identiska i träning gener & kost. Person b tar Eaa före och efter träning och person a tar ingenting. (Eaa't påverkar inte proteinintaget - båda får i sig lika mycket ). Då har väl endå person B lite mer muskler pga ökad proteinsyntes?

Kanske, kanske inte. Det är inte säkert. En ung träningsbar man som går från ingen styrketräning till styrketräning får sin proteinsyntes så dramatiskt uppreglerad av själva styrketräningen, att den kanske maxas av bara träningen + födointaget till vad gener och hormoner tillåter under den första tvåmånaders mätperioden. Proteinsyntesen kan inte uppregleras hur mycket som helst.

Återigen: poängen är att man inte kan säga att det är varken EAA eller ev gainers som står bakom si eller så mycket av resultaten efter två månaders träning.

sweaberg
2009-10-29, 22:35
Poängen är att du inte kan säga att det är varken EAA eller ev gainers som står bakom si eller så mycket av resultaten efter två månaders träning. Omöjligt. Mycket möjligt att du hade ökat precis lika mycket helt utan tillskott.

Har aldrig skrivit att mina resultat är tackvare kosttillskott, så varför du nu skriver detta får du väl grubbla över.

Kcalöverskott gör att du går upp i vikt, denna viktuppgång består delvis av muskler, annars kan du väl testa ett 1000kcals underskott, maten spelar in, men sålänge man ligger på kcalbalans/litet överskott och får i sig bra med protein så är det väldigt lugnt med muskelförlusten.

edit: Hur kan du uttala dig så säkert när du har tränat i två månader? Du har mycket kvar att lära, tro mig :)

säker på vad? jag uttalar mig om mina resultat ? vafan snackar du om?

Dreas
2009-10-29, 23:06
Har aldrig skrivit att mina resultat är tackvare kosttillskott, så varför du nu skriver detta får du väl grubbla över.

säker på vad? jag uttalar mig om mina resultat ? vafan snackar du om?Du äter tvivelaktigt och säger att du ser bra resultat, men som nybörjare så ökar man ofta i vikt och styrka. Så din kost kan vara helt åt skogen fastän du ökar.

Mr.Sjöborg
2009-10-29, 23:17
säker på vad? jag uttalar mig om mina resultat ?

du är säker på att dina resultat är bra och att din kost ''funkar''.
skulle personligen säga att din kost är riktigt dålig och att du ersätter maten med protein pulver.

men men fortsätt som du gör, kommer väll ''funka'' ett tag framöver men vänta ett tag så kommer du väll märka vilka som har rätt

sweaberg
2009-10-30, 00:21
du är säker på att dina resultat är bra och att din kost ''funkar''.
skulle personligen säga att din kost är riktigt dålig och att du ersätter maten med protein pulver.

men men fortsätt som du gör, kommer väll ''funka'' ett tag framöver men vänta ett tag så kommer du väll märka vilka som har rätt

Aldrig sagt att jag är säker på någonting, jag TYCKER att min kost fungerar och känner pga tidsnöd att det måste fungera, får inte hemlagad mat till lunch av lilla mamma som du.

peace out

Dreas
2009-10-30, 00:37
Aldrig sagt att jag är säker på någonting, jag TYCKER att min kost fungerar och känner pga tidsnöd att det måste fungera, får inte hemlagad mat till lunch av lilla mamma som du.

peace outAsså, så mycket tidsnöd har ingen, du måste kunna undvara 2h i veckan för ett storkok, vad menar du tar upp all din tid så du absolut inte kan laga mat eller varför inte äta kalla livsmedel?

Mikmx
2009-10-30, 00:39
En fråga bara är nybörjare =)
Vad är EAA?, är det som ett proteinpulver t.ex whey 100?,

Dreas
2009-10-30, 00:43
En fråga bara är nybörjare =)
Vad är EAA?, är det som ett proteinpulver t.ex whey 100?,EAA är Essential Amino Acids, fria aminosyror. Finns en tråd om det längst upp, mycket bra :)

Det stimulerar proteinsyntesen bättre än vassle och man behöver inte lika mycket.

Mikmx
2009-10-30, 00:49
jaha okej. Jag missade den tråden =)

är Pro Nutrition GFX 8 bra?

Dreas
2009-10-30, 00:53
jaha okej. Jag missade den tråden =)

är Pro Nutrition GFX 8 bra?Ingen aning, aldrig hört talas om, ifall det är EAA så är Esapro eller EAA FX svårslaget i pris, finns något från body science också.

Mr.Sjöborg
2009-10-30, 01:03

peace out

haha okej, du var ju säker på att ditt upplägg funka för att du fått resultat.

Lagar nästan alla mina måltider själv? vilket är ca 3-4st om dagen?
jaja somsagt gör som du vill, vill du få resultat på riktigt får du offra lite