Visa fullständig version : Viktnedgång vid influensa?
Har legat med svår influensa (gick till sjukhuset då jag började hosta blod) i lite över en vecka nu. P.g.a detta så har jag varit helt sängliggandes och ätit extremt dåligt.
Förlorar man mycket fettfri massa vid denna sortens sjukdom? Viktnedgången är väl kanske en stor del vatten i början, men vad händer när man legat och svält i en säng i ett par dagar?
Lite hönsig fråga kanske, men det har tagit mig 4 månader att gå upp 3kg (+1500kcal över gamla intaget) och det känns jävligt surt om allt arbete går käpprätt åt helvete på så lite som en vecka.
MVH,
-Honken
CrazyJoeDavola
2009-10-27, 01:38
Ja sängliggande, sjukdom och lite mat är väl i princip det sämsta som finns om man vill behålla sina muskler.
Yeahvlen
2009-10-27, 01:44
Det är svårt att bedömma ration fett/muskler på rak arm utan någonting att gå på.
Man förlorar ju fett vid svält också, men givetvis muskelmassa också, med tanke på att träning varit uteslutet i ditt fall.
Du kan väl glädja dig åt ifall din viktnedgång bestog av större andelar fettfri massa, kommer större andelar fettfri massa lagras in vid energiöverskott, igen. Självklart under förutsättning att träning är ett alternativ.
Trashcan
2009-10-27, 09:19
Jag kan låta bli att tänka på vad dom säger om EAA... Det kommer väl ursprungligen från sjukvården där det används för att förhindra förlust av muskelmassa vi sängliggande? Tycker det borde funka bra. Det är ju iofs skitäckligt så har du svårt att få i dig saker är väl inte det det lättaste, men bara en tanke.
Elfsberg
2009-10-27, 09:53
Sist in, först ut, och vice versa. Det kommer gå snabbt att lägga på sig ev. förlorad massa och ganska snabbt kommer du vara tillbaka.
Feed the cold, starve the flu.
vid sängliggande förlorar man massa snabbt och effektivt även om det "bara" är några dagar. jag själv drabbades av inluensa i nyår och blev sängliggande i över 1 vecka och jag gick ner från 85 till 77kg och kunde inte träna på två månader.
Det underlättar att höra lite. Då är det bara att hoppa på vagnen igen, äta och träna tills öronen blöder (kanske inte riktigt) och kick this flu in the ass!
Tack för alla svar!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.