Visa fullständig version : Kyckling & potatisklyftor, hur tillaga?
Lagar nästan aldrig mat i ugnen eftersom att min ugn är jätteliten och lite "knepig".
Men visst kan man laga kyckling (bröstfilé) samt potatisklyftor tillsammans i ugnen på samma plåt? Har aldrig testat göra på det sättet, men det borde väl gå? Vore ju sjukt smidigt då man i princip inte skulle behöva göra mer än att slänga in det i ugnen och sen vänta.
Tips på kryddning eller liknande mottages gärna:)!
Ett tips är att ha bakplåtspapper under och blanda potatisklyftorna väl men 1 msk olja. Det blir jättegott.
Kycklingen skulle du kunna linda in i bacon eller någon lufttorkad skinka.
vicarious
2009-10-26, 21:10
Klart det går att köra samtidigt :)
Dock upplever jag oftast att potatisen blir klar snabbare än kycklingen, om man steker en hel filé i ugnen. Ett alternativ är att du skär kycklingfilén i tunnare skivor/delar.
Har ett annat tips angående potatisen, om vill ha den extra god!
Skär upp i klyftor och blötlägg i en timme i kallt vatten.
Torka av på hh-papper.
Blanda olja och smör på plåten och rör runt med händerna så att potatisen är täckt.
Ot: Jag skulle vända kycklingen hastigt i en riktigt varm panna. Sen är det bara att köra på.
Tack för alla svar:)! Ska testa nu i veckan, blev lite lax idag istället! Men då är det bara att köra allting på en och samma plåt då! skönt!!
machine gun
2009-10-26, 21:38
Potatisklyftor blir enligt mig godast om man skär upp potatisen och lägger i en form, ringlar över lite olja. Sen kryddar man med färsk vitlök (finhackad el pressad), timjan, salt och peppar. Rör ihop allting med händerna så att kryddor och olja fördelas jämnt. Sen in i ugnen. Tar ca 20 min i 225 grader.
Kyckling är inte mitt specialområde, så det lämnar jag till övriga.
Potatisklyftor blir enligt mig godast om man skär upp potatisen och lägger i en form, ringlar över lite olja. Sen kryddar man med färsk vitlök (finhackad el pressad), timjan, salt och peppar. Rör ihop allting med händerna så att kryddor och olja fördelas jämnt. Sen in i ugnen. Tar ca 20 min i 225 grader.
precis så gör jag alltid:-) gott gott!
:thumbup: låterskitbra. Jag brukar bara ringla över olja och salta och ibland ha på lite timjan! Blev riktigt sugen på kyckling och potatis nu!!!
Fru_Flisa
2009-10-27, 13:47
Utöver timjan så är dragon är god krydda till kyckling.
+1
Kyckling inlindad i bacon / lufttorkad skinka med det så blir det gött!!
machine gun
2009-10-27, 16:29
Och glöm inte såsen! Annars kan det bli lite torrt.
När jag är lat brukar jag köra med Crème Bonjour cuisine m svampsmak och använda som sås rakt av. Funkar både kall och varm.
http://www.saltpeppar.se/blog/wp-content/maria_080827a.jpg
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.