Visa fullständig version : "Små-gott"
fernemark
2002-05-08, 21:36
Undrar om ni har några tips om "små-gott"? Ibland e man ju lite sugen på nått gått och ibland går det till och med så långt att man åker ner till macken o köper en kexchoklad :(
undrar alltså om ni vet nåt som är litet, gott men ändå nyttigt? (inte kinder överraskning bara ;) )
Några förslag.
*Gröt på korngryn el. kornris + Sötningsmedel + Kanel +1 banan + 2 dl mjölk m. protec+ - choklad.
*Micropopcorn
Ta typ 1/2 dl popcorn och lägg i ett A4 kuvert. Klistra igen och gör hål här och var i kuvertet. In i micron högsta effekt en 3-4 minuter. Fungerar perfekt i min micro, men jag vet inte om det blir lika bra i andras!! Tyvärr fäster inte saltet så bra så man får spraya typ m. vattensprayflaska och sen salta!
*Banan man "smält" i micron och käkar med light-glass
* FRUKT FRUKT FRUKT. Banan m. kakao, äpple med kanel.
/snaskmajan
Ett glas Oboy? :)... En hemmagjord milkshake? :eek:
RussianLady
2002-05-08, 23:27
oj vad mycket fusk! :confused:
s@ndberg
2002-05-09, 00:30
Vitkål, morötter... Nyttigt och gott! Jag gillar förövrigt att doppa sånt i ketchup.
fernemark
2002-05-09, 01:54
hade du inga bra förslag då russianlady?
cola light, sockerfritt tuggummi, morötter, sallad, andra grönsaker, kaffe, kafffe med sötningsmedel och kakao, maränger av äggvita och sötningsmedel, fun light o.s.v.
lite fantasi ;)
och sötningsmedel ;)
Hmm.. Jag var chips narkoman innan deffen och då tillsammans med dipp.. En ganska stor mängd fett i det :)
tänk er en chipspåse och en burk gräddfil som inte är det allra nyttigaste.
Sen häromdagen upptäckte jag att om man rör Kesella tillräckligt länge för du en ganska gräddfilslikande röra.. dock mycke tjockare..men det får gå.. rör ner OLWs dipmixer i en burk kesella så :).. käka mer morot eller liknande.. as gott.. Ni kan även använda Kesella+dipmix som pålägg på macka eller som kryddsmör på kycklingfilen.. Det är ju trotsallt nästan bara protein och kolhydrater.. Har ringt och frågat OLW och de säger att en påse dipmix innehåller 0,5-1 gram fett.. kan man leva med om man får reglera sötsuget..
Något annat jävligt gott är att bara dippa morötter eller gurka i en burk salsa man kan köpa i vikken mataffär som helst.. :))
Fruktsallad tycker jag är utmärkt
Husmans med Abbas makrill-pålägg/smör, några skivade ägg och kaviar. Fy bubblans så gott det är. Cola light är en höjdare också, dödar sötsuget fint.
Ägg och räk macka, med sallad och lätt-majonäs. mmmmmmm
Är det bara jag som blir hungrig varje gång jag går in på kost tråden och får höra om alla godsaker??? :)
Gotter:
kesella med funlight (tjaata.. *ler* men om ni gillar tex persikogodis från Haribo så blanda Fun light Peach Passion med kesella och njuut..).
kesella med frukt (päron+kanel, färska jordbubbar, frysta blåbär/hallon, mosad banan+curry).
Dip=kesella blandat med minimjölk el mild naturell yoghurt + dipmix.
smågodis=vindruvor
lakrits: Hälsokost har lakritsrot, eller tugga på anisfrön.
sötsug=lightläsk
snackssug=hemgjorda popcorn. Chips: tunt skivad potatis med örtsalt på, i ugnen.
sockerkaka= 2 hela ägg vispas med canderel, 2 dl mjöl (vetemjöl men grahams går också bra), ett par msk bakpulver +
2 dl krossad ananas med eget spad eller
äppelmos (osötad)+vatten till rätt konsistens eller
banan + vatten.
Smaksätt med vanilj/kanel eller pressad citron. Kanske riva morot i? Allt går! 175 grader tills det luktar gott - då är det klart (bra regel när det gäller det mesta i ugnen tycker jag) :)
Chokladglass: äggvitor + sötningsmedel + ovations dryckchokladpulver= vispa frys in och jag LOVAR det är urgott.. (blir ju egentligen marängsmet, så stoppa in i ugn på svag värme rätt länge så får du maränger istället!).
Pinnglasssug= skalad banan i frysen
Pannkaka går ju att göra nyttig (å äts med vaniljkesella och frukt å bär).
Recept på smarrig tårta (nästan fettfri)-> kolla mitt inlägg på "lellas första försök till deff) idag! :D
Kan ju passa på att efterlysa vad man gör mot brödsug? För det är tjugo resor värre tycker jag.. :confused: Under veckorna vill jag inte fuska.. och äter jag det på ätardagen drömmer jag om bröd följande nätter.. :rolleyes:
Smaksätt med vanilj/kanel eller pressad citron. Kanske riva morot i? Allt går! 175 grader tills det luktar gott - då är det klart (bra regel när det gäller det mesta i ugnen tycker jag)
Lelle> log när jag läste detta :).. jag och brorsan snackade om vad gott allt blir när man deffar.. filmjölken blir flytande guld :)..
175 grader tills det luktar gott - då är det klart
Jag tycker det mesta luktar jävligt gott när man deffar :).. skulle nog äta upp smeten till din Kaka :)
-> Håller med.. :) Men smakvarning på smeten faktiskt - lite för mkt bakpulver för att de ska vara gott.. å det är ju inte deffmat utan krisgotter.. bättre än vanlig sockerkaka med fett i iaf! :cool:
Stybb, dina diptips var suveräna! Tack.
krakowww
2002-05-09, 17:25
Messmör är jättegott och stoppar sötsuget!
King Grub
2002-05-09, 17:30
Något som messmör inte stoppar är magen däremot. :D Min mage blir inte rolig, om jag äter för mycket messmör.
Ursprungligen skickat av King Grub:
<STRONG>Något som messmör inte stoppar är magen däremot. :D Min mage blir inte rolig, om jag äter för mycket messmör.</STRONG>
Messmör och brunost är de produkter som innehåller mest mjölksocker.. lite laktosintolerant kanske? Finns piller på apoteket (receptfria och biverkningsfria - hjälper magen att bryta ner ensymet bara), exxet tog såna ibland.. jag var tacksam! ;) :D
King Grub
2002-05-09, 17:39
Faktiskt inte. Jag misstänkte något liknande själv, så jag gick och kollade upp det, men det visade sig vara helt negativt. Det tycks vara något i messmör som retar gallfeber på min mage. Samma sak med morötter - ett par tuggor, sedan kan man räkna med full fart mot toaletten inom en inte alltför avlägsen framtid. :D
Vad är näringsinnehållet på messmör?
King Grub
2002-05-09, 18:25
Standard Fjällbrynt Messmör innehåller 270 kcal, protein 7 g, kolhydrater 47 g, fett 5,5 g per 100 gram.
Lättmessmör innehåller 240 kcal, protein 7 g, kolhydrater 49 g, fett 2 g per 100 gram.
Kolhydraterna är dessutom långsamma, och proteinet kommer från vassle.
[ 09 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: King Grub ]
Min mor har haft paniskt motstånd emot messmör men bestämde sig för några år sedan att hon SKULLE lära sig äta det.
Nu käkar hon det på mackorna varje morgon. Ska nog gå och tala om för henne hur bra det är!
/emma
krambanan
2002-05-09, 19:56
Emmzan>> Förstår din mamma. Har oxå nån sorts fobi för messmör...tycker bara det är så himla äckligt...Fast med tanke på innehållet kanske man skulle försöka lära sig...
Kram Maria
gasoliner
2002-05-09, 22:07
Ursprungligen skickat av Lella:
<STRONG>Messmör och brunost är de produkter som innehåller mest mjölksocker.. lite laktosintolerant kanske? Finns piller på apoteket (receptfria och biverkningsfria - hjälper magen att bryta ner ensymet bara), exxet tog såna ibland.. jag var tacksam! ;) :D</STRONG>'
Vad heter dem pillren? min kagge är inte heller värst Laktosförtjust längre.. :(
Jag har käkat messmör i nästan hela mitt liv!
Så fort jag var kapabel till att äta mackor.. när jag var mycket liten menar jag då.. så fick jag messmör. Jag käkar messmör varje dag, till frukost,ibland lunch och ibland på kvällen. Jag skojjar inte, jag äter messmör varje dag, flera gånger- och det är mitt favvovpålägg!
Är kanske därfur jag är så stor och stark :D .. så får vi inte glömma *SNÄLL*
[ 09 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Bateman ]
[ 09 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Bateman ]
Ett till tips: koka banan. Ha ev i jordnötter. :p
King Grub
2002-05-11, 10:51
Kokad banan!?!? :eek: :eek: :eek:
->> King Grub å Nina
Jag kanske är lite konstig? :eek: *skrattar* Men man kan ju steka elelr värma i ugnen om man vill..? ha kanel på.. eller jordnötter om man vill ha fett..banan blir så sötsliskig å god varm bara..? :p Vet inte vad som händer med GI iofs - antagligen snabbas det på? :confused:
Tycker det är himla gott att koka gröt med mosad banan i också.. blir som efterätt..
För att inte tala om banan med Kalles kaviar på.. (fast den är ju inte nyttig kanske, även om man använder lightkaviar..)
[ 11 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Lella ]
King Grub
2002-05-11, 12:34
Nu får du ge dig! :D Kaviar på banan! Jag har sällan hört något mer kväljningsframkallande. :D
Ursprungligen skickat av King Grub:
<STRONG>Nu får du ge dig! :D Kaviar på banan! Jag har sällan hört något mer kväljningsframkallande. :D</STRONG>
Prova.. alla jag tvingat smaka har gillat det! *sant*
Sluta mobba mina smaklökar nu.. :D
King Grub
2002-05-11, 12:42
Ett sådant påstående gick inte att motstå. Jag var tvungen att prova. Och sanningen var... att det var inte gott. Men det smakade inte lika illa som det lät, heller. :D Det gick att hålla kväljningsreflexen i styr. Knappt. :)
Får man bara fråga - hur kom du på idén att ha kaviar på bananen?
[ 11 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: King Grub ]
-> King Grub
Äh, sjåpa dig inte.. :rolleyes: Jag tippar på att du just nu sitter med hela bananklasen å ringlar Kalles för glatta livet.. ;) :D
Och tja, en dag satt jag å åt kaviarmacka.. å banan till. Och förundrades över den lyckade kombinationen salt/sött.. :p :cool:
[ 11 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Lella ]
Och sen tycker folk att jag är knäpp som kan dricka sojaproteinpulver utblandat i vatten!
Måste genast testa banan+kaviar. Kanske skulle man prova på fläskfilé med chokladsås också. En hel värld av nya maträtter uppenbarar sig för mina ögon...
Det är såå smarrigt med hårt Revytabröd och messmör..sen röd paprika...mums.
Men messmörsglassen som xet gjorde och bjöd på var väl inte nån höjdare...urk...*ryser*
:D Isa
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.