handdator

Visa fullständig version : Mättat och omättat fett

Dreas
2009-10-26, 14:22
Tjo, är det bara jag som tycker att jakten på det "dåliga" mättade fettet har gått lite väl långt? Här inne kanske det inte är så illa men men går man utanför Kolo så är många mer eller mindre på häxjakt efter mättat fett, kära nån säger jag.

Jag menar, jag kan inte vara ensam om att märka detta? Jag är av tanken att sålänge man äter hyffsat varierat, tänker logiskt gällande mat och får i sig en fin fördelning av makronutrienterna så är det lugnt, är detta för enkelt kanske?

En kost som har grunden baserad på mjölkproudukter (keso,kesella, mjölk, ost), kyckling, fisk, smör på smörgåsen om man tar sig någon tex, leder det till en dålig fördelning av fett, eller är det ens nödvändigt att gå djupare?

Ja, sen kanske någon typ av nötter/olja/frön kan vara bra för fördelningen av omega 3 och 6?

Hur stor del är det per dag som bör vara mättat fett, har för mig 10-15%?

Exempel på produkter som innehåller mycket mättat fett är?

mikaelj
2009-10-26, 14:23
Här inne kanske det inte är så illa men men går man utanför Kolo så är många mer eller mindre på häxjakt efter mättat fett, kära nån säger jag

Mm, du skulle bara se forumet kolhydrater.ifokus.se. ;-)

Ja, sen kanske någon typ av nötter/olja/frön kan vara bra för fördelningen av omega 3 och 6?

Nja. Fisk för att få i dig EPA och DHA. Nötter och frön är mest omega-6, så där får du snarare en obalans.

Exempel på produkter som innehåller mycket mättat fett är?

Mejeriprodukter, ungefär 75% är mättat, resten enkelomättat och spårmängder fleromättat. Kött innehåller ungefär hälften/hälften.

Finns en sökfunktion på http://www.fineli.fi

Dreas
2009-10-26, 14:43
Mm, du skulle bara se forumet kolhydrater.ifokus.se. ;-)

Nja. Fisk för att få i dig EPA och DHA. Nötter och frön är mest omega-6, så där får du snarare en obalans.

Mejeriprodukter, ungefär 75% är mättat, resten enkelomättat och spårmängder fleromättat. Kött innehåller ungefär hälften/hälften.

Finns en sökfunktion på http://www.fineli.fiTror inte jag vågar mig dit, börjar nog svära :)

Okej, så en tanke är att hålla sig ifrån den feta osten i större mängder och satsa mer på fett ifrån kött och fisk istället?

Ja, du håller väl på med LCHF va, inget illa med det utan det gör dig kanske lite partisk eller vad man ska säga? :)

mikaelj
2009-10-26, 15:01
Okej, så en tanke är att hålla sig ifrån den feta osten i större mängder och satsa mer på fett ifrån kött och fisk istället?

Ja, om du vill undvika mättat fett är det en bra idé att undvika mat som innehåller mycket mättat fett.

Ja, du håller väl på med LCHF va, inget illa med det utan det gör dig kanske lite partisk eller vad man ska säga? :)

Jag oroar mig inte för min hälsa...

Finns en lista studier på http://kostdoktorn.se/vetenskap (se t.ex. hjärtkärlsjukdom).

Dreas
2009-10-26, 16:53
Ja, om du vill undvika mättat fett är det en bra idé att undvika mat som innehåller mycket mättat fett.

Jag oroar mig inte för min hälsa...

Finns en lista studier på http://kostdoktorn.se/vetenskap (se t.ex. hjärtkärlsjukdom).Ja, mättat fett är jag ju inte rädd för, fast man får ju äta allt med måtta, det jag försöker med är att få fram är ifall man med en normalt varierande kost klarar sig väldigt bra när det gäller fettet.

Jag menar, det finns de som knaprar becel, omega3tillskott, fisk, linfrö osv tills man tycker det går över styr.

Klart jag tror att du bryr dig om din hälsa, var mer att i en debatt om fett så vet jag vart jag har dig, har fått det intrycket av vad jag läst iaf :)

Snorkelfarsan
2009-10-26, 23:38
Jag har också vart ganska konfunderad och lite lätt vilsen bland alla råd och rekommendationer etc. Mer och mer har jag dock börjat inse att det viktiga är att få i sig av alla det olika fettsyrorna. Och en enskild fettsyra kommer inte att skada en så länge man äter varierat i övrigt och inte överkonsumerar (vilket i stort sett gör all mat "dålig"). Sen finns det ju självklart vissa riktlinjer t ex som att undvika industriella transfetter som man vet kan vara farliga och att hålla en god balans mellan n-3 och n-6 etc. Men äter man mejeriprodukter, fisk, ägg, vegetabiliska fetter från t ex avocado, oliv, raps, vissa nötter och lägger till en del kött så är risken ganska liten att det ska gå snett pga av kostens fettsammansättningen. Och som sagt är det ju främst vid ett långvarigt kaloriöverskott (och övervikt och fetma) som det negativa effekterna blir väldigt tydliga.
Jag har inget emot att äta en ketogen kost med mycket mättat fett - och det är ju bevisligen effektivt för många vid viktnedgång som mål, däremot är jag osäker på om det verkligen är så bra med en rejält övervägande del mättat fett i kosten när den dessutom består av 60-90% fett totalt. Och framförallt hur det påverkar en i längden, efter flera år. Ska bli spännande att se hur forskningen utvecklas på det området

mikaelj
2009-10-27, 00:07
Du kan komponera ihop en ketogen kost på nästan enbart enkelomättat fett som energigivare, men det blir godare & roligare om du tillåter dig mer mättat från kött och mejeriprodukter.

Och ja, det enda fett du faktiskt behöver äta är EPA, DHA och AA -- de essentiella fetterna. Om du får i dig för mycket eller för lite av någon av dem kan du inte "balansera" det genom att äta mer/mindre kolhydrater/mättat fett/protein. Senaste tidens diskussioner har kretsat kring en överdos omega-6, dvs det fleromättade fettet i allt vegetabiliskt: nötter, oljor, m.fl., samt t.ex. fläskkött/bacon.