Visa fullständig version : Guillou KGB-spion
D Andersson
2009-10-26, 09:00
Då kan vi lägga spioneri åt KGB till listan över Guillous meriter, som bl.a. består av terrorverksamhet, Aftonbladet-journalist och SVT-medarbetare.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/flera-avslojanden-om-guillou-1.981767
Intressant dock hur IB-affären hade utvecklats med alla kort på bordet.
shut teh face
2009-10-26, 09:04
Det största brottet måste ju ändå vara Aftonbladet-journalist i alla fall.
Straff = Utvisning?
Det största brottet måste ju ändå vara Aftonbladet-journalist i alla fall.
Straff = Utvisning?
de betalar visst bra
Fantastiskt, speciellt med tanke på hur mycket han grinat över IB affären genom åren.
MasterChief
2009-10-26, 09:38
Han bortförklaringar sista dagarna slår nästan allt. Det är ju allmänt känt att han varit en hårdnackad marxist.
Å ena sida tål jag honom inte, men å andra sidan kan jag inte låta bli att lyssna på honom.
Nitrometan
2009-10-26, 09:42
Jag tycker att det värta brottet han har begått är att vara AB-journalist.
Döts straf?
Dock verkar han inte själv ha koll på läget eftersom han inte alls nämner det i sina memoarer.
Sen vet han inte riktigt vad det var han skrev till KGB.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/sahlin-kraver-information-av-guillou-1.982252
Guillou har till tidningen sagt att han skrivit en rapport om Socialdemokraterna och lämnat till KGB, i andra medier att det var en rapport om Centerns ungdomsförbund.
Han säger sig inte minnas vad han skrev i rapporterna men förnekar att det skulle ha varit någon värdefull information.
- Vad i all världen får dig att tro att jag skulle spara den här typen av. . .visserligen för jag arkiv, men det här är ju strunt, säger Guillou till tidningen.
Mona Sahlin hakar på (hon rasar mot AB-Janne *grr27* ) :
Socialdemokraternas partiledare Mona Sahlin vill veta vilken information journalisten och författaren Jan Guillou har lämnat till den sovjetiska säkerhetstjänsten KGB om hennes parti.
- Det borde ligga i Jan Guillous eget intresse, eftersom han har en annan beskrivning av detta än att det skulle vara spioneri. Så då är det väl ännu viktigare, inte minst efter alla dessa år, att visa det, säger hon till Expressen.
Nitrometan
2009-10-26, 09:43
Han bortförklaringar sista dagarna slår nästan allt. Det är ju allmänt känt att han varit en hårdnackad marxist.
Säger han inte att han var Maoist på denna tiden? :confused:
Ismer verkar ha varit viktiga då.
Han var tydligen Maoist och som sådan hårdnackad Sovietmotståndare. Sen om det är sant eller inte kan man ju inte veta. Själv tycker jag hans förklaring låter rimlig, men svårt att veta, särskilt som hans redaktör som angav honom och som borde vara den enda som kunde veta mer, är död sedan länge.
D Andersson
2009-10-26, 10:06
Dock verkar han inte själv ha koll på läget eftersom han inte alls nämner det i sina memoarer.
Precis, och han var ju som sagt terrorkramande marxist. Varför skulle han vilja förstöra för the good guys? Nej, mkt mer logiskt då att ge sovjet den framgång det innebar att avslöja IB.
Allt pekar tvärt emot det Guillou säger.
130kg finsk sisu
2009-10-26, 10:11
Jaja, mina känslor är vrede, förakt, avsky och rent ut sagt ilska.
Det löjliga är ju att Jan Sovjet fortfarande är en snubbe som bjuder in på debatter och föreläsningar runt om i Sverige. Jag kan personligen skjutsa Jan Sovjet till Ryssland på cykel om han lovar att aldrig sätta sin fot i ett västland i framtiden!
Arne Persson
2009-10-26, 10:18
Det var ju tur att inte alla dessa detaljer avslöjades lite tidigare, då hade ju herr Jan kanske inte kunnat skaffa sig sin enorma kapitalistiska förmögenhet på sitt författarskap....
pragmatist
2009-10-26, 10:18
Har Guillou verkligen haft tillgång till någon hemlig information att delge KGB? Att skriva rapporter om socialdemokraterna eller centerns ungdomsförbund kan ju vem som helst göra, och är (förmodar jag) inte olagligt. Inte mycket till spioneri i så fall.
Nitrometan
2009-10-26, 10:20
Det var ju tur att inte alla dessa detaljer avslöjades lite tidigare, då hade ju herr Jan kanske inte kunnat skaffa sig sin enorma kapitalistiska förmögenhet på sitt författarskap....
Ja, tänk om nån avhoppad ryss eller f.d. Säpo-kille hade "råkat" avslöja honom på 70-talet. Eller 80-talet...
D Andersson
2009-10-26, 11:07
Har Guillou verkligen haft tillgång till någon hemlig information att delge KGB?
Det vet nog bara Guillou själv och några vid det här laget döda personer inom underrättelsetjänsten, sedan är frågan vad som finns i div. ännu hemligstämplade arkiv. Det Guillou säger är hur som helst motsägelsefullt på alla sätt och hans verklga intentioner torde det inte råda några tvivel om. Hur som helst är troligen IB-avslöjandet den största tjänst han gjorde Sovjet.
130kg finsk sisu
2009-10-26, 11:55
Har det nån skillnad egentligen om han varit spion eller inte? Att sympatisera och diskutera med en mördardiktatur räcker gott till....
Jag har inte alls hängt med i exakt vad det här handlar om, men tycker att det verkar vara rätt uppblåst faktiskt. För övrigt tycker jag att Guillou är vår främsta journalist i Sverige, även om man inte alltid håller med honom brukar han ha tänkvärda saker att säga imo.
130kg finsk sisu
2009-10-26, 12:09
Jag har svårt att se varför alla är så förbenat knäkta över att Mona Sahlin köper toblerone med statliga pengar och att nån Sverigedemokrat hailat för 30 år sen då en av era som ni ser det främsta journalister haft kontakt med en mördardiktaturs säkerhetspolis. Dubbelmoral? Eller helt vanlig dumhet?
Jag har svårt att se varför alla är så förbenat knäkta över att Mona Sahlin köper toblerone med statliga pengar och att nån Sverigedemokrat hailat för 30 år sen då en av era som ni ser det främsta journalister haft kontakt med en mördardiktaturs säkerhetspolis. Dubbelmoral? Eller helt vanlig dumhet?
Du kanske ska tänka över syftet med det han gjorde. Om det är som han säger så var ju syftet att snoka reda information om KGBs operation i Sverige. Visst jag tycker det kanske låter lite naivt att tro att han skulle få veta någonting.
130kg finsk sisu
2009-10-26, 12:18
Visst verkar det naivt att tro att en fullblodad kommunist skulle göra antisovjetisk verksamhet?
Då var han maoist, alltså benhård motständare till allt vad sovjetunionen hette.
130kg finsk sisu
2009-10-26, 12:21
Blablabla. Kjell det är högst troligt att han hatade svenska försvaret och dess provästpolitik mer än han avskydde sovjet. Även om han runkande till Maos lilla röda.
Du kan alltså på allvar inte inse skillnaden mellan vilken dignitet en politikers misstag tillskrivs jämfört med en sketen journalist som skriver för AB?
Kan handla om miljö, men tar folk den här gubben på allvar? Han skriver lite provocerande debattartiklar och en serie halvtaskiga agentromaner. Har jag missat något?
130kg finsk sisu
2009-10-26, 12:29
Morrris jag kan inte helt på allvar se hur nån kan försvara en persons kontakt med en diktatur som mördat 100 miljoner av eget folk pga politiska åsikter. Sen utfört flertalet anfallskrig och ockuperat många länder.
Jan Gulliou och hans gelikar spottar på allt vad demokrati heter.
Hurvida folk tar honom på allvar eller inte så tycks ju besvaras av det faktum att det finns de som försvarar honom.
Nitrometan
2009-10-26, 12:35
Du kanske ska tänka över syftet med det han gjorde. Om det är som han säger så var ju syftet att snoka reda information om KGBs operation i Sverige. Visst jag tycker det kanske låter lite naivt att tro att han skulle få veta någonting.
Tror du på att han verkligen trodde att KGB skulle berrätta för en av sina spioner vilka som var de andra spionerna?
Varför skulle de riskera sin verkasmhet på det sättet?
Verkar alltför långsökt att tro att JG verkligen var så naiv att han trodde det.
Morrris jag kan inte helt på allvar se hur nån kan försvara en persons kontakt med en diktatur som mördat 100 miljoner av eget folk pga politiska åsikter. Sen utfört flertalet anfallskrig och ockuperat många länder.
Hurvida folk tar honom på allvar eller inte så tycks ju besvaras av det faktum att det finns de som försvarar honom.
Folk är alltid beredda att försvara andra människor med lika åsikter.
Återigen: inser du skillnaden mellan en kvinna som för det första representerar demokrati och för det andra ~2 miljoner väljare med Jan Guillou som representerar sig själv, eller i värsta fallet AB. Det här handlar inte om att jag försvarar Guillou. Varför i hela friden skulle jag göra det?
130kg finsk sisu
2009-10-26, 12:44
Fortfarande ser jag en skillnad mellan att handla toblerone om mörda 100 tals miljoner människor. Gör du?
pragmatist
2009-10-26, 12:48
Fortfarande ser jag en skillnad mellan att handla toblerone om mörda 100 tals miljoner människor. Gör du?
Mona Sahlin: omdömeslös: ja; olagligt: ja; politiskt förtroendevald: ja; potentiell statsminister: ja
Jan Guillou: omdömeslös: ja; olagligt: troligtvis inte; politiskt förtroendevald: nej; potentiell statsminister: nej
See the difference? ;)
shut teh face
2009-10-26, 12:48
Det beror ju helt och hållet på om man köpte den vanliga tobleroen eller den där äckliga med vit choklad
130kg finsk sisu
2009-10-26, 12:54
Mona Sahlin: omdömeslös: ja; olagligt: ja; politiskt förtroendevald: ja; potentiell statsminister: ja
Jan Guillou: omdömeslös: ja; olagligt: troligtvis inte; politiskt förtroendevald: nej; potentiell statsminister: nej
See the difference? ;)
Mona: Handla Toblerone
Jan: Stöda en mördar diktatur
130kg finsk sisu
2009-10-26, 12:54
Det beror ju helt och hållet på om man köpte den vanliga tobleroen eller den där äckliga med vit choklad
ffs den vita e godare*popcorn*
Nitrometan
2009-10-26, 12:55
Var det inte kommunister han hade ihjäl? ;)
shut teh face
2009-10-26, 12:55
Mona Sahlin : Hatar svenska folket, och älskar muslimerna mer än svenskar
Jan: Är emot fildelning, stödjer diktatur
Tror du på att han verkligen trodde att KGB skulle berrätta för en av sina spioner vilka som var de andra spionerna?
Varför skulle de riskera sin verkasmhet på det sättet?
Verkar alltför långsökt att tro att JG verkligen var så naiv att han trodde det.
Vet inte det. Jag har sett socialdemokrater (flera stycken) sitta i tv och skylla hela finanskrisen i Sverige på Moderaterna.
Där har vi alltså två stora skillnader i det nämda fallet. Ändå envisas du med att jämföra dem. Är det inte rent utsagt förjävligt att Palmemordet fick så stor uppmärksamhet när mordet på Martin Adler knappt nämdes i media?
130kg finsk sisu
2009-10-26, 12:59
Fortfarande hakar du upp dejpå att Mona skall bli statsminister?
Jan var och är en mycket inflytelserik samhällsdebattör som går i spetsen för vad stor del av vänstermänniskor i Sverige tycker. Förstår inte varför du nedvärderar hans roll?
Fortfarande är det äcklig vit toblerone vi snackar om och fortfarande 100 miljoner människoliv. Fortfarande har ni en blivande finansminister som kallar sig kommunist. Vad kallar du dig?
delta_mats
2009-10-26, 13:00
Vad var det Guillou gjorde då? Skulle sno en telefonkatalog från Amerikanska ambassaden, och för det få 800 spänn? Jag tycker då det borde vara dötTs straf på deTt. Fast han misslyckades väl med det fruktansvärda dådet som tur var.
130kg finsk sisu
2009-10-26, 13:02
Vad var det Guillou gjorde då? Skulle sno en telefonkatalog från Amerikanska ambassaden, och för det få 800 spänn? Jag tycker då det borde vara dötTs straf på deTt. Fast han misslyckades väl med det fruktansvärda dådet som tur var.
Japp. Delta Mats, jag tycker du skall tala med människor som mött sovjet riktiga ansikte. Sådana som tagit en kula i buken t.ex. Kom sen och skämta igen...
CrazyJoeDavola
2009-10-26, 13:04
Grejen är att han snackade med KGB i FEM år.
Nitrometan
2009-10-26, 13:05
Det som stod i Säpos register var väl atthan skrev en rapport om socialdemokratiska partiets inblandning i proteströrelsen mot vietnamkriget och fck 600 spänn.
Sen lyckades han inte sno telefonkatalogen på amerikanska ambassaden.
Han hade kontakt med en KGB-representant på ryska ambasaden mellan 67-72.
pragmatist
2009-10-26, 13:06
Mona: Handla Toblerone
Jan: Stöda en mördar diktatur
Mona: vice statsminister, en av Sveriges mäktigaste personer, med jobbigt sätt att prata
Jan: okänd 20-årig journaliststudent utan inflytande över nånting, med för stort huvud och korta armar
CrazyJoeDavola
2009-10-26, 13:10
Kan JG vara Palmes mördare?
130kg finsk sisu
2009-10-26, 13:14
Mona: vice statsminister, en av Sveriges mäktigaste personer, med jobbigt sätt att prata
Jan: okänd 20-årig journaliststudent utan inflytande över nånting, med för stort huvud och korta armar
Jan låter som en perfekt bänkare med andra ord. Mona mer som en deffande sur fitnesstjej
Fortfarande hakar du upp dejpå att Mona skall bli statsminister?
Jan var och är en mycket inflytelserik samhällsdebattör som går i spetsen för vad stor del av vänstermänniskor i Sverige tycker. Förstår inte varför du nedvärderar hans roll?
Fortfarande är det äcklig vit toblerone vi snackar om och fortfarande 100 miljoner människoliv. Fortfarande har ni en blivande finansminister som kallar sig kommunist. Vad kallar du dig?
Har aldrig skrivit något om att Mona är en blivande stadsminister. Hur inflytelserik samhällsdebattör Jan Guillou än är/var så går han inte officiellt i spetsen för vad en stor del av vad vänstermänniskorna i Sverige tycker. Det är du som tillskriver honom den rollen. Hade vi pratat om att Lars Ohly kallar sig kommunist däremot, ja då hade vi haft något verkligt intressant att diskutera.
Okej, vi fortsätter med toblerone/100 000 000 mänskoliv jämförelsen. Vad är det du vill ha sagt? Var Guillous brott värre än Monas? Absolut. Tyvärr finns det ingen direkt proportionalitet mellan brottsnivån och samhällets intresse. Det beror på (och häng med mig nu) att Mona är en förtroendevald socialdemokratisk ledare och Jan bara en inflytelserik samhällsdebattör. DET är kärnan i mitt resonemang, och förklaringen till att det första brottet blev mer uppmärksammat.
På frågan om vart jag står politiskt måste jag göra dig besviken. Jag är inte kommunist. Så tyvärr måste du läsa mina argument innan du avfärdar dem...
Nitrometan
2009-10-26, 13:14
Två noteringar.
1 - Perfekt kroppsbyggnad för att bli en bra bänkare. Både armarna och huvudet.
2 - Bobbo Krulls första fråga när han skulle intervjua Janne: "Hur kan du som är så liten se ner på så många?"
D Andersson
2009-10-26, 13:48
KGB hade knappast hållit kontakten med honom i 5 års tid om de inte såg honom som värdefull. Men det var väl för övrigt precis så man arbetade, infiltration genom att först och främst att ha ett nät av kontakter som antingen är sovande eller fick börja med små, betydelselösa uppgifter och fick mer avancerade uppdrag vartefter.
För övrigt, ur ett moraliskt perspektiv är väl inte det värsta hur hemliga uppgifter man lämnar till sovjet eller hur mycket man hjälper dem, utan just att man öht gör det.
Två noteringar.
1 - Perfekt kroppsbyggnad för att bli en bra bänkare. Både armarna och huvudet.
2 - Bobbo Krulls första fråga när han skulle intervjua Janne: "Hur kan du som är så liten se ner på så många?"
Vänta lite nu, time out! Vad har huvudets storlek med bänkandet att göra?
Doctor Snuggles
2009-10-26, 13:56
För övrigt, ur ett moraliskt perspektiv är väl inte det värsta hur hemliga uppgifter man lämnar till sovjet eller hur mycket man hjälper dem, utan just att man öht gör det.
Aha. Men varför stanna där? Det borde vara lika illa att bara vilja hjälpa dem, eller ha en varm känsla i hjärtat på tanken.
Förbjud tankarna också!
Men vänta, är inte det typiskt för en diktatur.... äsch... glöm det jag sade.
130kg finsk sisu
2009-10-26, 13:59
Faktum är att många av världens bästa bänkare har stort huvud. MEj själv inräknat.
Antohy Clark, Fredrik Svensson, Scott Mendelsson och undertecknad har stora húvuden. Och alla 4 ligger top-5 all-time i lyft vikt istt respektive förbund osv
Nitrometan
2009-10-26, 14:00
Alla duktiga bänkare har stora huvuden! Big heads bench big!
Vet ej varför, det är bara en observation.
Edit: Pucktvåa. Freddi (med det stora huvudet) hann före.
Faktum är att många av världens bästa bänkare har stort huvud. MEj själv inräknat.
Antohy Clark, Fredrik Svensson, Scott Mendelsson och undertecknad har stora húvuden. Och alla 4 ligger top-5 all-time i lyft vikt istt respektive förbund osv
Jo det är jag med på, men vad jag inte begriper är vad det beror på. *jorgen* Bah, finns det något vi småhuvuden duger till?
130kg finsk sisu
2009-10-26, 14:08
knula?
Jamen då så, det är ju inte bänkpress men alltid något.
Ignatius72
2009-10-26, 14:38
Aha. Men varför stanna där? Det borde vara lika illa att bara vilja hjälpa dem, eller ha en varm känsla i hjärtat på tanken.
Förbjud tankarna också!
Men vänta, är inte det typiskt för en diktatur.... äsch... glöm det jag sade.
Springer man på hemliga möten med KGB i 5 år så gör man det av en anledning. Att han dessutom "glömde" bort det i sina memoarer om sitt yrkesliv säger väl en del om hans egna känslor inför det hela. Så visst är det illa att hjälpa, försöka hjälpa eller ens vilja vara en del av det samhällssystemet.
Det var ju tur att inte alla dessa detaljer avslöjades lite tidigare, då hade ju herr Jan kanske inte kunnat skaffa sig sin enorma kapitalistiska förmögenhet på sitt författarskap....Haha exakt. Jävla lirare alltså.
But I gotta give it up to him. Nice job screwing us all man. :thumbup:
Blablabla. Kjell det är högst troligt att han hatade svenska försvaret och dess provästpolitik mer än han avskydde sovjet. Även om han runkande till Maos lilla röda.:laugh:
Du duger i jwzrds frånvaro :D
Håller med ditt inlägg för övrigt.
Nog fan ska han han DÖTS STRAFF. Det är rätt givet att inkompetenta SÄPO och andra ansvariga organisationer (om det finns några) är otillräckliga för att hitta bevis som fäller Guillou. Det är ju glasklart att han som professionell kommunist är skyldig för allt man kan tänka sig och några saker till, vad finns det att snacka om!?
Doctor Snuggles
2009-10-26, 15:49
Springer man på hemliga möten med KGB i 5 år så gör man det av en anledning. Att han dessutom "glömde" bort det i sina memoarer om sitt yrkesliv säger väl en del om hans egna känslor inför det hela. Så visst är det illa att hjälpa, försöka hjälpa eller ens vilja vara en del av det samhällssystemet.
Exakty. Låt oss reglera vad människor tänker och känner för att försvara oss mot diktaturer. Good plan.
Exakty. Låt oss reglera vad människor tänker och känner för att försvara oss mot diktaturer. Good plan.
Är det så att du har förståelse för Guillous aktiviteter?
Ignatius72
2009-10-26, 15:53
Han gjorde ju lite mer än tänkte och kände.
En annan fråga är ju hur tanke och känsla hänger ihop med agerande? Eller agerande med tanke och känsla?
Guillou har ju alltid varit pro-försvar, inte anti. Han skulle ha tagit avstånd från KGB direkt, helst gått till polisen. Men det verkar som sagt uppblåst, men en jäkla hycklare är han, som anti-sovjet borde han inte ta emot pengar dem!
Doctor Snuggles
2009-10-26, 23:32
Är det så att du har förståelse för Guillous aktiviteter?
Är helt ointresserad av hans aktiviteter och hans person.
Han gjorde ju lite mer än tänkte och kände.
En annan fråga är ju hur tanke och känsla hänger ihop med agerande? Eller agerande med tanke och känsla?
Snarare handlar det om var man drar gränsen, och skillnaden mellan agerande och agerande.
När mördade Jan Guillou 100tals miljoner människor? :S
Eftersom du är finsk sitter nog sovjet-hatet lite djupare hos dig än hos de flesta svenskar. Sedan så har ju de flesta svenska stalinister inte själva upplevt hur det var att leva i Sovjet och har därmed antagligen en ganska romantiserad bild av det hela. Det finns ju något som kallas "velour-vänster", där man nog kan placera Guillou ganska enkelt! Folk från medelklassen/övre medelklassen som har en romantiserad bild av kommunism osv. Underklassens vänster brukar av mina erfarenheter inte vara särskilt intresserad av diktaturer och sovjet i allmänhet.
Ignatius72
2009-10-27, 07:13
Snarare handlar det om var man drar gränsen, och skillnaden mellan agerande och agerande.
5 års samröre (möte varannan månad) med olika agenter från KGB räcker uppenbarligen inte. Det är oftare än vad jag hinner träffa många av mina vänner och under en sån lång period att det är svårt att se att ingen av parterna skulle få ut något av mötena. JG har inte skrivit om det på något sätt och har dessutom utelämnat det från sina memoarer. Återstår då KGB och de har ju varit nöjda om de velat fortsätta träffa honom.
Vad menar du är de förmildrande omständigheterna? Vad är det som gör att ovanstående borde räknas som vilka möten som helst?
Nitrometan
2009-10-27, 07:17
Vad menar du är de förmildrande omständigheterna? Vad är det som gör att ovanstående borde räknas som vilka möten som helst?
Jan G sa ju själv att han gjorde det som journalist för att han trodde att de skulle presentera honom för alla de svensk-ryska spionerna. Sen skulle han avslöja dem som den stora journalist han är.
:laugh:
Fast ändå valde han att inte ta upp det i sina memoarer?
Jag gillar kolo. Men den här tråden hade brädan klarat sig bra utan.
D Andersson
2009-10-27, 08:19
Jan G sa ju själv att han gjorde det som journalist för att han trodde att de skulle presentera honom för alla de svensk-ryska spionerna. Sen skulle han avslöja dem som den stora journalist han är.
Istället avslöjar han IB vilket ger Sovjet foton på alla IB-agenter och en gratischans att ta hand om alla som setts ha kontakt och samröre med dem på den ryska sidan.
Nitrometan
2009-10-27, 08:28
Istället avslöjar han IB vilket ger Sovjet foton på alla IB-agenter och en gratischans att ta hand om alla som setts ha kontakt och samröre med dem på den ryska sidan.
Om man kollar tiderna lite. IB-affären, artikeln i "Folket i Bild/Kulturfront", publicerades 1973. JG och PB säger att de arbetade i två år med att avslöja IB. Då måste han ha börjat senast 1971.
Då jobbade han fortfarande åt KGB.
Kanske inte helt långsökt att han kanske fick lite hjälp... Eller bara uppmuntran.
Ignatius72
2009-10-27, 08:31
Jag gillar kolo. Men den här tråden hade brädan klarat sig bra utan.
Utveckla för alldel.
Är helt ointresserad av hans aktiviteter och hans person.
Varför skriver du i tråden då?
äh vfn låt han tro att han är nån jävla kgb spion, vi som kört splinter cell e alla mer kgb agenter än vad han nånsin kommer bli / är.
seriöst alltså..
130kg finsk sisu
2009-10-27, 09:35
TSP: Hur tror du media och svenska folket skulle reagerat om nån liknande person stött hitler osv? Hitler och Nazi-Tyskland var bara småmördare mot vad Sovjet för att inte tala om vad Maos Kina sysslade med. Men detta är du ju givetvis inte medveten om? Var väl nån undersökning nyligen som visade att endast 5% av svenskarna vet vad Gulag är...
Det är detta som jag ser som ett sånt jäkla hyckleri. Folk i både Finland och Sverige dömer med all rätt allt vad som har med nazism att göra men direkt Sovjetunionen kommer på tal så blir alla tysta och förlåtande och tycker folk överdriver. Sovjet anföll i långa tider länder. Höll hela östeuropa under stram kontroll och inskränkte på mänskliga rättigheter i Sovjetunionen. Listan kan göras mycket längre.
Verbatim
2009-10-27, 12:15
Det går rätt okej för Ikea dock, så kommunisterna är inte dom enda vi förlåtit.
TSP: Hur tror du media och svenska folket skulle reagerat om nån liknande person stött hitler osv? Hitler och Nazi-Tyskland var bara småmördare mot vad Sovjet för att inte tala om vad Maos Kina sysslade med. Men detta är du ju givetvis inte medveten om? Var väl nån undersökning nyligen som visade att endast 5% av svenskarna vet vad Gulag är...
Det är detta som jag ser som ett sånt jäkla hyckleri. Folk i både Finland och Sverige dömer med all rätt allt vad som har med nazism att göra men direkt Sovjetunionen kommer på tal så blir alla tysta och förlåtande och tycker folk överdriver. Sovjet anföll i långa tider länder. Höll hela östeuropa under stram kontroll och inskränkte på mänskliga rättigheter i Sovjetunionen. Listan kan göras mycket längre.
Mycket bra skrivet. Akta så att du inte blir bannad bara.
Doctor Snuggles
2009-10-27, 12:24
5 års samröre (möte varannan månad) med olika agenter från KGB räcker uppenbarligen inte. Det är oftare än vad jag hinner träffa många av mina vänner och under en sån lång period att det är svårt att se att ingen av parterna skulle få ut något av mötena. JG har inte skrivit om det på något sätt och har dessutom utelämnat det från sina memoarer. Återstår då KGB och de har ju varit nöjda om de velat fortsätta träffa honom.
Jag har inte pratat om förmildrande omständigheter, och jag bryr mig egentligen noll om Guillouououo. Min poäng, och vad jag reagerade på, är lynchningsknärycksreaktionen - att sälja vitala statshemligheter är inte ekvivalent med att ha möten, t.ex.
Att han utelämnat det från sina memoarer och att KGB ville fortsätta snacka med honom bevisar ju ingenting heller.
Doctor Snuggles
2009-10-27, 12:25
Varför skriver du i tråden då?
Du borde öva på din läsförståelse.
130kg finsk sisu
2009-10-27, 15:44
Mycket bra skrivet. Akta så att du inte blir bannad bara.
Försvarade inte nazisterna på nåt sätt. Utan ifrågasätter bara medias och synbarligen delar av svenska befolkningen för att marginalisera och föringa kommunismen brott som är värre, mycket värre än nazismens.
Nazism och kommunism är samma skrot. Tyvärr är endast en en fördömt form av politik.
D Andersson
2009-10-27, 15:58
Försvarade inte nazisterna på nåt sätt. Utan ifrågasätter bara medias och synbarligen delar av svenska befolkningen för att marginalisera och föringa kommunismen brott som är värre, mycket värre än nazismens.
Nazism och kommunism är samma skrot. Tyvärr är endast en en fördömt form av politik.
Socialism av olika slag är ingenting att ha, oavsett om det rör sig om national, international, reformert eller revolutionär sådan. Märkligt att och hur vissa sorters socialism accepteras samtidigt som andra förkastas fullständigt.
Nitrometan
2009-10-27, 16:09
Det går rätt okej för Ikea dock, så kommunisterna är inte dom enda vi förlåtit.
Du menar att vi har förlåtit den bristande kvaliteten IKEA hade i början?
Ignatius72
2009-10-27, 16:28
Jag har inte pratat om förmildrande omständigheter, och jag bryr mig egentligen noll om Guillouououo. Min poäng, och vad jag reagerade på, är lynchningsknärycksreaktionen - att sälja vitala statshemligheter är inte ekvivalent med att ha möten, t.ex.
Att han utelämnat det från sina memoarer och att KGB ville fortsätta snacka med honom bevisar ju ingenting heller.
Det bevisar att det är något han uppenbarligen vill dölja. Jag hade tex tyckt att det var anmärkningsvärt om Janne Josefsson hade hemliga möten med Jimmie Åkesson varannan månad i 5 år, oavsett vad de pratade om. Men där är vi väl olika.
Utveckla för alldel.
"Snillen spekulerar"
Doctor Snuggles
2009-10-27, 16:31
Det bevisar att det är något han uppenbarligen vill dölja. Jag hade tex tyckt att det var anmärkningsvärt om Janne Josefsson hade hemliga möten med Jimmie Åkesson varannan månad i 5 år, oavsett vad de pratade om. Men där är vi väl olika.
Nej, det säger bara att det kanske är sannolikt att han ville dölja ngt. Men det säger heller inget om varför.
Commando1980
2009-10-27, 18:17
Socialism av olika slag är ingenting att ha, oavsett om det rör sig om national, international, reformert eller revolutionär sådan. Märkligt att och hur vissa sorters socialism accepteras samtidigt som andra förkastas fullständigt.
det är människan i sig som det är fel på. det är där grundproblemet ligger och kommer alltid att ligga. sen kan man sitta och ism-runka hur mycket man vill.
Ignatius72
2009-10-27, 19:02
"Snillen spekulerar"
Då är det ju bra att du inte skriver så mycket,
Nej, det säger bara att det kanske är sannolikt att han ville dölja ngt. Men det säger heller inget om varför.
Faktum är att han försökte dölja det. Men det är riktigt att man inte vet varför. Men att överhuvudtaget frottera sig med den typen av folk är illa nog. En eller två, eller kanske 10 ggr. Men varannan månad i fem år. Det är något annat.
Faktum är att han försökte dölja det. Men det är riktigt att man inte vet varför. Men att överhuvudtaget frottera sig med den typen av folk är illa nog. En eller två, eller kanske 10 ggr. Men varannan månad i fem år. Det är något annat.
Äh han tyckte bara det var coolt snacka med KGB. Fakkin KGB liksom! Ungefär som om Michael Jackson ringer till dig och vill prata med dina barn, visst det känns ju inte OK, men det är ju fakkin MJ (!!!) och ett samtal kan väl inte skada?! Exakt samma sak!
Då är det ju bra att du inte skriver så mycket,
lol. Men mycket riktigt, jag lämnar spekulerandet åt alla "snillen"! :)
Ignatius72
2009-10-27, 20:53
lol. Men mycket riktigt, jag lämnar spekulerandet åt alla "snillen"! :)
Vilka menar du har kompetens att spekulera i JG:s förehavanden med KGB?
Nu är du korkad. Det finns en gigantisk skillnad - den som handlar om ras. ras är något du inte kan påverka. Kommunismen kunde gynna opportunister: bytte man åsikt kunde man accepteras. Men du kan inte byta ditt judiska ursprung. Säga vad man vill om kommunisterna men de var av alla sorter.
patrikjo
2009-10-27, 22:09
Nu är du korkad. Det finns en gigantisk skillnad - den som handlar om ras. ras är något du inte kan påverka. Kommunismen kunde gynna opportunister: bytte man åsikt kunde man accepteras. Men du kan inte byta ditt judiska ursprung. Säga vad man vill om kommunisterna men de var av alla sorter.
Nu är du insnöad.
Menar du att det är skillnad på folkmord och folkmord, eftersom du i det ena fallet kunde slippa undan genom att vända kappan efter vinden?
Om man menar i antalet döda så var det ju värre. Även om jag inte tycker ideologin som sådan är hemskare än nazismen, givetvis. Är ju en God Tanke (TM)
(eller får jag spö av D Andersson nu :))
Doctor Snuggles
2009-10-27, 22:19
Eh, och? Vad har skillnaden på typen av offer att göra med någonting? Blir brottet mindre hemskt när det handlar om ras?
130kg finsk sisu
2009-10-27, 22:26
Fanns förvisso flera ledande nazister som var judiska halvblod. Ryktas ju även att Affe var det? Så nog kunde man slippa undan i nazityskland även om man var jude med lite tur.
kommunism och nazism samma sak
Ingen går säker i ett kommunistiskt samhälle, oavsett ras.
I Sovjet avrättade man klassfiender. Detta begrepp innebar mycket, bland annat att du kunde avrättas om dina föräldrar kom från fel samhällsklass, vad skiljer det från att du avrättas för att de har fel ras? Dessutom var det avsevärt farligare att tillhöra vissa nationaliteter än andra. Hur vänder man exempelvis kappan efter vinden, när Stalin har beslutat att skapa en enorm svältkatastrof i hela Ukraina? Miljoner dog för att de bodde i ett område som hade utmanat Stalin! Kollektiv bestaffning utfördes systematiskt under hela terrorn.
När terrorn var som värst kunde dessutom det lokala NKVD-kontoret (senare KGB) få order att: "Ni skall i erat område avrätta 10000 förrädare." Det säger sig självt att NKVD hittade 10000 "förrädare" i sitt område, skuld var inte nödvändigt. Terrorn slog blint. Att vara på fel ställe vid fel tillfälle räckte utmärkt för att utsättas för den.
Så jag anser att du har fel. Säkerhet i Sovjet var inte något man kunde påverka i nämnvärd grad. Därmed vill jag inte säga att Sovjet-terrorn var värre än Nazi-terrorn. Båda systemen var så vidriga de kunde vara och jag tycker inte det är meningsfullt att säga att det ena systemet var värre än det andra.
Nitrometan
2009-10-28, 07:55
Hörde Boris Grigorjev (högste KGB-representant i Sverige 1977-82, tror jag det var) på Aktuellt igår. Han sa att JG skulle blivit en utmärkt spion.
Däremot att det som framkommit hittills bara var de bitar som handlade om att knyta honom till KGB. Inte om ett spioneri. Bara om att skapa spionen.
D Andersson
2009-10-28, 08:15
Om man menar i antalet döda så var det ju värre. Även om jag inte tycker ideologin som sådan är hemskare än nazismen, givetvis. Är ju en God Tanke (TM)
(eller får jag spö av D Andersson nu :))
Ja
*slap*
Kommunism är ingen god tanke.
D Andersson
2009-10-28, 08:49
Den Guillou anger som källa till IB-affären dementerar.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3715935.svd
Guillous formulering att journalisten "hette" Bengt Erlandsson antyder att han inte längre skulle vara vid livet. Men Bengt Erlandsson lever och är pensionär. Efter tiden som utlandschef på Expressen börjande han 1974 på SvD som editionschef (det vill säga högste chef på kvällstid) och var senare bland annat utrikeschef.
- Jag har läst vad Guillou skriver. Jag vet inte var det kommer ifrån. Det är inte sant, säger Bengt Erlandsson till SvD.
Han kanske skulle ha väntat med att ge ut sina memoarer tills alla "källor" var döda så hade det inte blivit lika uppenbart att han ljuger.
Nitrometan
2009-10-28, 10:50
Peter Bratt var väl inte heller helt nöjd med herr G's beskrivning av IB-affären.
Doctor Snuggles
2009-10-28, 11:52
Den Guillou anger som källa till IB-affären dementerar.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3715935.svd
Han kanske skulle ha väntat med att ge ut sina memoarer tills alla "källor" var döda så hade det inte blivit lika uppenbart att han ljuger.
Hur vet du att Bengt inte ljuger?
D Andersson
2009-10-28, 12:35
Hur vet du att Bengt inte ljuger?
Har du förlorat ett vad eller bara tröttnat på att debattera på ett vettigt sätt i största allmänhet? Eller varför är hårklyverier, relativism, att märka ord och vara allmännt diffus och omöjlig det enda du håller på med nuförtiden?
Jag vet inte att Bengt inte ljuger, men vi har IB-avslöjaren Peter Bratt som säger att Guillou ljuger och bara har hittat på om Erlandsson, och källan Bengt Erlandsson själv som påstår att Guillou ljuger. Är du en Bratt-Erlandsson och gud vet vem mer-konspiration mot Guillou på spåren eller ser du det som mindre troligt att Guillou helt enkelt ljuger?
Doctor Snuggles
2009-10-28, 12:42
Har du förlorat ett vad eller bara tröttnat på att debattera på ett vettigt sätt i största allmänhet? Eller varför är hårklyverier, relativism, att märka ord och vara allmännt diffus och omöjlig det enda du håller på med nuförtiden?
Jag vet inte att Bengt inte ljuger, men vi har IB-avslöjaren Peter Bratt som säger att Guillou ljuger och bara har hittat på om Erlandsson, och källan Bengt Erlandsson själv som påstår att Guillou ljuger. Är du en Bratt-Erlandsson och gud vet vem mer-konspiration mot Guillou på spåren eller ser du det som mindre troligt att Guillou helt enkelt ljuger?
Kalla mig debattpolisen.
Jag bara undrade över dina kriterier när det gäller bedömandet av trovärdighet.
Nitrometan
2009-12-18, 08:23
Nu har han en annan story.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/guillou-jag-har-brant-kgb-materialet-1.1015814
Arbetet med IB-affären kom i vägen för KGB-jobbet. Då brände han materialet. För att Säpo inte skulle hitta det.
När Resumé frågar Jan Guillou om det går att få läsa hans KGB-material säger han:
- Inför IB-avslöjandet blev KGB-frågan plötsligt oerhört besvärlig och då var det bara att bränna KGB-dokumenten.
Om Säpo i samband med IB-avslöjandet gjort en husrannsakan och funnit KGB-materialet hade det kunnat leda till kännbara fängelsestraff, menar Guillou.
- Det fanns en stor och uppenbar risk att KGB-materialet skulle kontaminera IB-avslöjandet, säger Guillou till Resumé.
Så kan det ju vara. Men det känns som ytterligare en påhittad historia.
Han säger också:
I tidningen betonar Guillou också att hans KGB-samarbete inte var förankrat på hans dåvarande arbetsplats och att han inte informerat sin redaktionschef om det. Anledningen var enligt Guillou att "storyn inte var tillräckligt bra".
Nåja.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.