handdator

Visa fullständig version : Framkalla allergi?

Honken
2009-10-26, 00:51
Har ätit ägg i hela mitt liv utan problem. Brukade alltid steka 4 ägg och göra två dubbelmackor av det med rostat bröd (rekommenderas!)... men nu går det inte längre. Varje gång jag äter ägg (kokt, hårt, mjukt, stekt) så får jag ont i magen som även strålar upp för ryggen. Detta sitter i ca 1-3h.

Har inte ätit ägg på veckor p.g.a detta, något jag verkligen saknar! *cry*

Någon som har en aning om vad detta handlar om? Alla äggen var färska.

stafh
2009-10-26, 01:02
Är det bara när du äter ägg? Kolla upp med en läkare.

Honken
2009-10-26, 01:05
Aa, bara ägg. Alla andra produkter som innehåller ägg reagerar jag inte på.

LunaSpice
2009-10-26, 09:23
Låter som gallvägsbesvär om det strålar ut i ryggen. Får du samma problem av att äta mycket fet mat? Kommer smärtan i intervaller? Får du även problem med dyspepsi?

Honken
2009-10-26, 17:53
Inga problem med fet mat, äter nötter, olivolja, blandfärs, fisk och liknande samt att jag jobbar på en pizzeria vilket speaks for itself. Att det strålar ut i ryggen kan vara lite in my head, har en ryggskada vilket gör att jag är extra nojig och tycks få känningar av allt.

ackilf
2009-10-27, 14:34
Hakar på detta med att framkalla allergier. Nötter, om man äter stora mängder under lång tid - är det så vanligt att bli allergisk? Symtom?

machine gun
2009-10-27, 14:37
Man kan troligtvis utveckla allergi mot diverse ämnen under hela livet, även om det är vanligare att man utvecklar det redan i barndomen.

Får du ont i magen även av produkter som innehåller ägg? T.ex. pajer, pannkaka, färskpasta osv? En del är av okänd anledning känsliga mot hela ägg, men kan äta mat som innehåller ägg. Troligtvis är det en dosfråga.

machine gun
2009-10-27, 14:38
Hakar på detta med att framkalla allergier. Nötter, om man äter stora mängder under lång tid - är det så vanligt att bli allergisk? Symtom?

Det finns, mig veterligen, ingenting som tyder på att man skulle bli allergisk mot nötter till följd av överkonsumtion. Symtom på allergi kan vara allt från magbesvär eller eksem och hudklåda till anafylaktisk chock med andningsuppehåll.

forslund
2009-10-27, 14:39
Man kan troligtvis utveckla allergi mot diverse ämnen under hela livet, även om det är vanligare att man utvecklar det redan i barndomen.

Får du ont i magen även av produkter som innehåller ägg? T.ex. pajer, pannkaka, färskpasta osv? En del är av okänd anledning känsliga mot hela ägg, men kan äta mat som innehåller ägg. Troligtvis är det en dosfråga.

Aa, bara ägg. Alla andra produkter som innehåller ägg reagerar jag inte på.

;)

machine gun
2009-10-27, 14:54
;)

Så går det när man läser för fort.

Nåja, isf är det troligtvis en dosfråga och du får helt enkelt pröva dig fram till var din gräns går. Enklast är troligtvis att undvika hela ägg helt och hållet.