Visa fullständig version : Kosttillskott som gör en mätt?
Hejsan! Det är så att jag har problem med maten direkt efter träningen. Jag blir bara så sjuhelvetes hungrig efter ett boxningspass, och jag siktar på att gå ner några kilon i vikt. Så varje gång efter träning när jag kommer hem så vräker jag i mig allt som kommer inom mitt synhåll.
Jag anser att jag äter bra under dagen innan träningen, ganska mycket då också, men blir ändå hungrig efter träningen.
Så nu till den riktiga frågan: Finns det något som man kan dricka/äta som gör att man känner sig mätt? För efter varje träningspass så är jag redan tillbaka på ruta ett efter jag har ätit...
Tack på förhand.
En fet kaseinshake brukar dämpa hungern rätt bra, med fet menar jag mycket volym. :O
En shake kombinerat med psylliumfrön eller linfrön.
WOOOOw... Nu kom nya föremål in i bilden. Vad är dessa och vad gör dem? Kaseinshake?
Psylliumfrö?
Eddie Vedder
2009-10-26, 08:06
WOOOOw... Nu kom nya föremål in i bilden. Vad är dessa och vad gör dem? Kaseinshake?
Psylliumfrö?
Kasein är protein från mjölk. Psylliumfrön kan du köpa i vilken livsmedelsaffär som helst. Brukar finnas bland de andra nötterna och fröna, typ GoGreen och Risenta.
Men inte blir jag mer mätt på en kaseindrink än extra grönsaker motsvarande samma kcalinnehåll t.ex.
Jag läste i tidningen om någon medicin initialt tänkt för diabetiker som påverkar något hungerhormon. Tydligen ska det vara väldigt effektivt. Det låter ju faktiskt mycket bättre än fett- och kolhydratsblockerare. Är detta något som kommer släppas för allmänheten?
Ristretto
2009-10-26, 10:18
Koka upp ett lass med broccoli i saltat vatten och ät. Både nyttigt, gott och energisnålt.
LunaSpice
2009-10-26, 11:09
Jag läste i tidningen om någon medicin initialt tänkt för diabetiker som påverkar något hungerhormon. Tydligen ska det vara väldigt effektivt. Det låter ju faktiskt mycket bättre än fett- och kolhydratsblockerare. Är detta något som kommer släppas för allmänheten?
Det är främst 4 hormoner som styr aptit/hunger; Insulin, glukagon, obestatin och ghrelin. Det du har hört är säkerligen ghrelin som varit ett sätt att komma åt övervikt hos människor i flera år. Just för diabetiker, i detta fall typ 2 diabetiker, handlar mycket av sjukdomen om att ändra livstil. Med hjälp av ghrelin kan patienter lättare hålla nere kcalintaget och därmed inte ytterligare försvåra behandling med insulin eller tabletter.
Som övriga har sagt så mättar en protein shake eller en gainer shake bra.
sweaberg
2009-10-26, 14:38
själv tappar jag matlusten när jag druckit en protein drink eller gainer
Så ska jag satsa på en glad o go shake tycker ni efter varje pass? Vad rekomenderar ni? Vanlig whey protein drink eller något?
Tack för att ni hjälper mig med detta.
Jag tycker man blir ganska så mätt efter att ha druckit EAA.
Commando1980
2009-10-26, 16:48
skippa alla former av mättnadspiller och lös problemet genom att äta mättande mat samt lägga upp din diet på ett vettigt sätt, t ex genom att planera in dagens största mål efter passet. detta mål kan bestå av t ex kött och ris med någon god sås+ mycket grönsaker, vilket är mycket mer mättande en än proteinshake.
Eddie Vedder
2009-10-26, 17:58
Victoza heter produkten. Tror man injicerar hormonet GLP-1 vilket minskar hungern.
Det finns inte för någon annan än diabetesbehandlade och syftet är inte bantning i dagsläget utan blodsockerreglering.
Kosttillskott mot hunger I wish. Vara hungrig är ett aber.
Mitt råd är att äta lite mindre under dagarna för att spara kaloriutrymmet tills du är som hungrigast efter träningen.
Själv har jag lagt nära hela hälften av min mat till kvällsmålet, då jag annars förvandlas till en hungrig sömnlös häxa.
LunaSpice
2009-10-26, 19:17
Victoza heter produkten. Tror man injicerar hormonet GLP-1 vilket minskar hungern.
Det finns inte för någon annan än diabetesbehandlade och syftet är inte bantning i dagsläget utan blodsockerreglering.
Tack, då var jag ute och cyklade.
Blanda en hemmagjord proteindrink med kesella mjölk/vatten hallon, blåbär, hjortron samt en rågad matsked jordnötssmör.
Elfsberg
2009-10-27, 09:50
Jag blir bara så sjuhelvetes hungrig efter ett boxningspass, och jag siktar på att gå ner några kilon i vikt. Så varje gång efter träning när jag kommer hem så vräker jag i mig allt som kommer inom mitt synhåll.
Drick mer under träningen. Jag tycker 0,5 l per 30 min är ett bra riktmärke. Jag tränar thaiboxning och ibland går det faktiskt uppåt 1 l per halvtimmes träning. Om det finns något reelt behov av så mycket vätska tvivlar jag på, men törstig utav fan blir jag. Om jag inte dricker RIKTIGT mycket under mina träningspass så får jag sjuka cravings när jag kommer hem, så det verkar vara ett visst samband.
Kosttillskott mot hunger I wish. Vara hungrig är ett aber.
Mitt råd är att äta lite mindre under dagarna för att spara kaloriutrymmet tills du är som hungrigast efter träningen.
Själv har jag lagt nära hela hälften av min mat till kvällsmålet, då jag annars förvandlas till en hungrig sömnlös häxa.
Jag har provat några modeller genom åren nu och faktiskt så är det den raka motsatsen som gäller för mig. Enligt ett IF-liknande upplägg äter jag nästan 50%-70% av dagens totala intag till lunch. Resten av dagen, dvs. två måltider, kan jag enkelt köra på känn beroende på hur motiverad jag är till självplågeri. Jag har inget som helst sötsug eller cravings och nästan aldrig går jag till sängs med hungerkänslor.
Nyckeln är låg energidensitet. Fettsnåla proteinkällor och grövre grönsaker med högt fiberinnehåll utgör grunden i min diet. Till det äter jag en del ägg, mycket keso och kvarg och en del smör och ost. I stort sett så är potatis min enda kolhydratskälla(och kommer så att vara i resten av mitt liv då min mage inte alls uppskattar spannmål och ris are for monkeys).
Alla måltider ser ut såhär:
Dagar utan intensiv cardioträning:
Ca 80-100 g protein, moderat fett, låg kolhydrat, väldigt mycket grönsaker
Lunch, 600-1000 kcal
Middag, 500-1000 kcal
Kvällsmål, 300-500 kcal
Totalt 1500-2000 kcal
Dagar med intensiv cardioträning:
Lunch, 1500 kcal
Middag, 500-700 kcal
Kvällsmål, 500-700 kcal
Totalt 2500 kcal
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.