Visa fullständig version : Kan högt blodtryck bero på att man äter massa skräp?
Äter väl inte helt okej, blir väl lite pizzor i veckorna.
Morsan köpte nån blodtrycksapparat som hon själv använder för att hon har högt blodtryck.
Jag hade högt också. Kommer dock inte ihåg siffrorna men morsan är sjuksköterska. Hade iallafall högt.
Sen kom ja på att det kanske är alla pizzor jag käkar? Är rätt fit annars för jag tränar rätt mycket, men kanske är fet på insidan? :confused:
machine gun
2009-10-25, 19:02
Det finns en del kostrelaterade orsaker till högt blodtryck, varav högt saltintag är den största enskilda faktorn man sett. Pizza och annan "skräpmat" innehåller ofta en hel del salt. Även hög kaffekonsumtion kan påverka blodtrycket negativt. Det finns även genetiska faktorer som spelar in och har din mamma högt blodtryck så är troligtvis även risken för att du har det ökad. Stress kan också höja blodtrycket.
Det är oftast summan av genetiska faktorer och miljöfaktorer (kost, motion, stress mm) som avgör.
LunaSpice
2009-10-26, 09:20
Ett enskilt högt blodtryck innebär inte att du har ett patologiskt högt blodtryck. Be henne ta vid olika tillfällen och se till att du vilar 20 min innan etc. Men som machine gun säger, mkt salt + fett samt genetik och motion är också viktiga faktorer.
Ett enskilt högt blodtryck innebär inte att du har ett patologiskt högt blodtryck. Be henne ta vid olika tillfällen och se till att du vilar 20 min innan etc. Men som machine gun säger, mkt salt + fett samt genetik och motion är också viktiga faktorer.
provade ta flera gånger, en gång direkt när jag vakna, och då var det lite lägre men fortfarande lite högt.
Får nog dra ner på skräp maten. :smash:
Pulstrycket kan öka vid arterioskleros, som man kan få av att äta skräp. Men högt pulstryck innebär ju inte nödvändigtvis högt blodtryck.
Scratch89
2009-10-27, 06:58
Hur gammal är du, och vad hade du för värde? Det är inte ovanligt att studsande tonårsgrabbar och åldrarna där över har lite högre blodtryck.
LunaSpice
2009-10-27, 08:46
Låga testosteronnivåer är ofta associerat med högre blodtryck, även hos unga. Det finns flera studier inom kardiologi som tyder på att exogent tillsatt testosteron kan sänka blodtrycket ganska rejält hos personer med lägre testosteronnivåer.
Oavsett om det är orsaken eller inte så kan du gott prova dra ner på skräpmaten en längre tid och se om blodtrycket förändras.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.