Visa fullständig version : Sojamjöl
HardAsHell
2009-10-24, 14:31
Har sökt runt lite här på Kolo och även läst såväl träningslärabloggen om soja som några undersökningar involverande just soja.
Men två saker jag undrar är:
1. Vad anses de samlade riskerna vara med sojamjöl? Vissa talar om det som rena häxpulvret, medans andra tycks tala gott om det...
2. Hur står sig sojamjöl då det behandlas med ex värme i bak och/eller matlagning? Är det fortfarande en fullgod proteinkälla?
1. http://en.wikipedia.org/wiki/Soybean#Health_risks
Det är dock väldigt många som käkar sojabönor ofta och har gjort det väldigt länge (japaner t.ex.), så man ska nog inte övertolka riskerna.
2. Proteinet är strukturellt likadant som allt annat protein och det krävs en hel del värme för att förstöra det. Jag har aldrig hört talas om att det skulle finnas några katalytiska ämnen i just sojamjöl som kan spjälka aminosyrorna.
Fru_Flisa
2009-11-27, 10:34
Bumpar denna..
Finns det många negitiva aspekter mot att äta sojamjöl, >10-20g, varje kväll..?
WHITEFOLKS
2009-11-27, 10:51
I den mängden så finns det nog bara positiva sidor.
Eddie Vedder
2009-11-27, 13:54
Bumpar denna..
Det är ju dosrelaterat som det mesta. Finns både positiva och negativa aspekter.
Fru_Flisa
2009-11-27, 15:09
Ja, det var såklart en luddig fråga av mej.
Bumpar denna..
Borde inte denna mängd ( om du nu menar 10-20gram sojaprotein) främja de androgena hormonerna? Så som jag förstått så leder sojaprotein till en ökad halt av östrogener, vilka styr de androgena. Nu snackar jag om LH och FSH och inte östrogen.
Borde inte denna mängd ( om du nu menar 10-20gram sojaprotein) främja de androgena hormonerna? Så som jag förstått så leder sojaprotein till en ökad halt av östrogener, vilka styr de androgena. Nu snackar jag om LH och FSH och inte östrogen.
Varken LH eller FSH är androgena hormoner (även om de har androgenrelaterade effekter)... Du kanske tänker på konversionen av testosteron till östrogen via aromatas, och att en ökad mängd östrogen från kosten skulle ge negativ feedback på aromataset och på så sätt öka mängden fritt testosteron? Låter lite långsökt imho.
Varken LH eller FSH är androgena hormoner (även om de har androgenrelaterade effekter)... Du kanske tänker på konversionen av testosteron till östrogen via aromatas, och att en ökad mängd östrogen från kosten skulle ge negativ feedback på aromataset och på så sätt öka mängden fritt testosteron? Låter lite långsökt imho.
LH och FSH är östrogener. Svårt att förväxla ett ägglossningshormon med ett androgent hormon? :MrT:
Nej jag menar att LH och FSH styr produktion av såväl testostron som spermier. Dock så vet jag inte om sojaprotein bidrar till ökad LH-halt? Vore ganska intressant att veta om LH-halten ökar då jag undvikit sojaprotein då det ökar övriga androgena hormoner.
LH och FSH är östrogener. Svårt att förväxla ett ägglossningshormon med ett androgent hormon? :MrT:
Nej jag menar att LH och FSH styr produktion av såväl testostron som spermier. Dock så vet jag inte om sojaprotein bidrar till ökad LH-halt? Vore ganska intressant att veta om LH-halten ökar då jag undvikit sojaprotein då det ökar övriga androgena hormoner.
Nu hänger jag inte med alls. Först säger du att du menar LH och FSH och inte östrogen, och nu är LH och FSH östrogener? :confused:
Östrogener är steroidhormoner. LH och FSH är peptidhormoner (eller glykoproteiner om man ska vara noga).
Om LH och FSH skulle påverkas av soja har jag aldrig hört talas om. Men östrogen inverkar ju på hypofysen med negativ återkoppling så varför inte? Har dock svårt att tro att det skulle ha någon praktisk betydelse.
Nu hänger jag inte med alls. Först säger du att du menar LH och FSH och inte östrogen, och nu är LH och FSH östrogener? :confused:
Östrogener är steroidhormoner. LH och FSH är peptidhormoner (eller glykoproteiner om man ska vara noga).
Om LH och FSH skulle påverkas av soja har jag aldrig hört talas om. Men östrogen inverkar ju på hypofysen med negativ återkoppling så varför inte? Har dock svårt att tro att det skulle ha någon praktisk betydelse.
Vi kan skippa den första delen eftersom du nu gav svar på min fråga. :thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.