handdator

Visa fullständig version : Protein vs vatten i kyckling

collieweed
2009-10-23, 23:35
Hej! Jag är ny här, och kanske finns det redan en tråd om ämnet men isf hittar jag den inte.

Det jag undrar är, hur man ska räkna protein i kycklingfilé

DVS
Om det står att det är 20% protein i kycklingen. Är det när kycklingen är frusen och innehåller vatten eller eller är det när kycklingfilén är upptinad och vattnet har runnit ur kycklingen?

Tacksam för svar!

Marcüs
2009-10-23, 23:38
Det står väl ett näringsvärde per 100g? Det är det du ska gå efter.

vicarious
2009-10-23, 23:50
Hej! Jag är ny här, och kanske finns det redan en tråd om ämnet men isf hittar jag den inte.

Det jag undrar är, hur man ska räkna protein i kycklingfilé

DVS
Om det står att det är 20% protein i kycklingen. Är det när kycklingen är frusen och innehåller vatten eller eller är det när kycklingfilén är upptinad och vattnet har runnit ur kycklingen?

Tacksam för svar!

När den är frusen.

collieweed
2009-10-23, 23:52
A va tusan, jag menar ju såklart 20 gram protein per 100 gram kyckling (vilket iofsig är 20%).
Men som sagt ska jag räkna på 20 gram protein per 100 gram på frysen eller upptinad kyckling?
Hoppas det blev tydligare nu.

Dreas
2009-10-24, 00:14
A va tusan, jag menar ju såklart 20 gram protein per 100 gram kyckling (vilket iofsig är 20%).
Men som sagt ska jag räkna på 20 gram protein per 100 gram på frysen eller upptinad kyckling?
Hoppas det blev tydligare nu.Jag väger alltid maten efter den är tillagad och kör då efter vad som står per 100g.

jesse
2009-10-24, 00:24
Det som står på påsen SKA gälla otillagat, så har du frusen kyckling så väger du och räknar innan den tillagas.

Skulle man väga den efter tillagning och räkna enligt påsens värden så får du ut ett svar som är för lågt.

Scratch89
2009-10-24, 05:50
Jag väger alltid maten efter den är tillagad och kör då efter vad som står per 100g.

Praxis är dock tvärtom, så du vet det.

Fatcan
2009-10-24, 05:53
Jag har alltid trott att man ska väga kycklingen när den är tinad för att få rätt näringsvärde...men det kanske är fel?

Eddie Vedder
2009-10-24, 05:56
Jag har alltid trott att man ska väga kycklingen när den är tinad för att få rätt näringsvärde...men det kanske är fel?

Ja det är fel. Energivärdet per 100 gram tillagad är högre pga av lägre vattenhalt. Jämför det med kokt/okokt pasta fast tvärtom.

Alfred Nobel
2009-10-24, 08:00
Ja det är fel. Energivärdet per 100 gram tillagad är högre pga av lägre vattenhalt. Jämför det med kokt/okokt pasta fast tvärtom.

Nu sa han tinad och inte tillagad, men det kanske gäller samma där?

Sverker
2009-10-24, 08:07
Vissa frysta varor beläggs med en tunn hinna av is, sk glasering. Utgör någon eller några procent av totalvikten. Spelar ingen roll ifall man räknar näringsvärden och kalorier. Faller under felmarginalen.

Dreas
2009-10-24, 10:17
Praxis är dock tvärtom, så du vet det.Ja, det verkar ju som det, dock brukar jag använda exelmallen som är här på Kolo då jag räknar på allt, antar att det är otillagat det räknar på där också? Slår in 100g och då får jag 23,1g protein och 1,2g fett, 104,5kcal.

collieweed
2009-10-24, 10:23
Tack för svaren!

RebelYell
2009-10-24, 10:32
Ja, det verkar ju som det, dock brukar jag använda exelmallen som är här på Kolo då jag räknar på allt, antar att det är otillagat det räknar på där också? Slår in 100g och då får jag 23,1g protein och 1,2g fett, 104,5kcal.

Ligger nog på ~180 kcal tillagat (stekt). Troligen mer grillat.

Dreas
2009-10-24, 10:47
Ligger nog på ~180 kcal tillagat (stekt). Troligen mer grillat.Du menar att proteinmängden och fettmängden ökar per 100g då mycket vätska försvunnit, logiskt låter det iaf, någon som vet några mer exakta siffror på tillagad kyckling?

vicarious
2009-10-24, 11:21
Du menar att proteinmängden och fettmängden ökar per 100g då mycket vätska försvunnit, logiskt låter det iaf, någon som vet några mer exakta siffror på tillagad kyckling?

Väldigt logiskt. Varför väger du inte bara otillagat som alla andra? Mindre krångel.

Ristretto
2009-10-24, 13:33
I mallen här på kollo kan man ju dock fylla i och välja "kycklingbröst m skinn stekt" om man vill väga efter tillagning. Det finns alltså beräknat på SLV.

Sverker
2009-10-24, 13:35
Du menar att proteinmängden och fettmängden ökar per 100g då mycket vätska försvunnit, logiskt låter det iaf, någon som vet några mer exakta siffror på tillagad kyckling?

Finns inga exakta siffror. Helt beroende på hur mycket du värmer kyckling. Högre värme betyder mer denaturerade proteiner. Denaturerade protein släpper vatten.

Dreas
2009-10-24, 14:36
Finns inga exakta siffror. Helt beroende på hur mycket du värmer kyckling. Högre värme betyder mer denaturerade proteiner. Denaturerade protein släpper vatten.Ja, det borde jag faktiskt ha tänkt på, ännu en logisk grej.

Väldigt logiskt. Varför väger du inte bara otillagat som alla andra? Mindre krångel.Jag väger alltid maten färdiglagad, ställer tallriken på vågen, häller upp så mycket jag ska ha, slänger in det i excel. Just kycklingen kanske dock jag får börja väga otillagad. Mycket annat jag äter brukar det stå tillagat, stekt eller liknande för.I mallen här på kollo kan man ju dock fylla i och välja "kycklingbröst m skinn stekt" om man vill väga efter tillagning. Det finns alltså beräknat på SLV.Ja, men det är med skinn, och fetthalten är betydligt högre, 10g per 100g, fast det kanske blir mer korrekt, då landar man ju runt 170kcal per 100g.

RebelYell
2009-10-24, 14:41
http://www.fineli.fi/foodsearch.php?name=kyckling&lang=sv

stafh
2009-10-24, 14:51
Denaturerade protein släpper vatten.

Hur går det till? Rent intuitivt hade jag trott att det var tvärt om.

Sverker
2009-10-24, 15:24
Hur det går till.

Du måste se proteiner som fluffiga nystan som simmar i vatten. Spelar ingen roll att det är muskelprotein för då har vi istället en lång kedja av fluffiga nystan.

Alla protein har en kärna som skyr vatten och istället binder sig till feta yror. Ytan på alla protein är lösliga i vatten för att få proteinet lösligt, i just vatten;)

När ett protein värmedanatureras kommer kärnan att "vridas ut" och den gamla ytan vridas inåt. Nu blir ytan mer fettlöslig och släpper kontakten med vattnet. Istället kommer proteinet att vända sig till andra denaturerade proteiner och binda dessa till sig. De tappar sin löslighet i vattnet och klumpar ihop till stora kulor. Tydligast syns detta ifall man värmer filmjölk och man får kvarg.
Mer värme betyder ännu fler denatureade protein och ännu mer vatten släpps och rinner bort.

Dreas
2009-10-24, 16:38
http://www.fineli.fi/foodsearch.php?name=kyckling&lang=svIfall den där stämmer blir jag glader, Kyckling i ugn: http://www.fineli.fi/food.php?foodid=7549&lang=sv 30g protein och 2g fett per 100g, såklart inte exakta värden då det där med vattnet spelade in, men nåt att gå på iaf.

stafh
2009-10-24, 17:45
Hur det går till.

Du måste se proteiner som fluffiga nystan som simmar i vatten. Spelar ingen roll att det är muskelprotein för då har vi istället en lång kedja av fluffiga nystan.

Alla protein har en kärna som skyr vatten och istället binder sig till feta yror. Ytan på alla protein är lösliga i vatten för att få proteinet lösligt, i just vatten;)

När ett protein värmedanatureras kommer kärnan att "vridas ut" och den gamla ytan vridas inåt. Nu blir ytan mer fettlöslig och släpper kontakten med vattnet. Istället kommer proteinet att vända sig till andra denaturerade proteiner och binda dessa till sig. De tappar sin löslighet i vattnet och klumpar ihop till stora kulor. Tydligast syns detta ifall man värmer filmjölk och man får kvarg.
Mer värme betyder ännu fler denatureade protein och ännu mer vatten släpps och rinner bort.

Tack för en utförlig förklaring!

(en aning övertydlig dock, lite biokemi har jag faktiskt läst ;) )

Scratch89
2009-10-24, 19:55
Sverker: Nyckelordet i biokemi - strukturförändring! :D

Sverker
2009-10-24, 20:01
Jag kan tänka mig strukturförändringar på hemoglobinet. Beroende på pH. Att föremågan att hålla syrgasen minskar när blodet försuras pga mjölksyra.

Nu skrev jag om livsmedelskemi och där är förändringarna irreversibla...och mer intressanta:D

Korrigering:
Ibland skriver jag fortare än jag tänker. Självklart är det kolsyran från koldioxiden som primärt sänker pH.

Ristretto
2009-10-25, 08:44
Dreas: De flesta filéer är ju med skinn. Jag brukar iaf inte slita bort det...

mini
2009-10-25, 08:46
Dreas: De flesta filéer är ju med skinn. Jag brukar iaf inte slita bort det...

Vad köper du för filéer?

Ristretto
2009-10-25, 09:21
Vad köper du för filéer?

Vanliga, frysta typ Guldfågeln eller liknande.

Men nu blev jag fundersam. Är det inte skinn på dem eller vad? Man pratar ju alltid om att steka på skinnsidan först. Har jag missat nåt stort?:smash:

mini
2009-10-25, 10:12
Ja, de är skinnfria.

Ristretto
2009-10-25, 10:21
Ja, de är skinnfria.

Är det nån hinna som ligger på "utsidan" av filén då? När man petar lite på den ser det ju ut som det.

Fatcan
2009-10-25, 10:28

Tinad, menar jag. Altså inte tillagad.

Eddie Vedder
2009-10-25, 11:53
Tinad, menar jag. Altså inte tillagad.

Väger du kycklingfilén tillsammans med allt vatten som runnit ur?

Fatcan
2009-10-25, 14:05
Väger du kycklingfilén tillsammans med allt vatten som runnit ur?

Nej. Tinar, häller bort vattnet, väger och tillagar.

Eddie Vedder
2009-10-25, 15:09
Nej. Tinar, häller bort vattnet, väger och tillagar.

Då försvinner ju en del alltså. Mindre förlust än när du dessutom tillagat förstås men fortfarande ett svinn från utgångsvikten.

Så 100 gram rå och tinad innehåller mer per 100 gram än otinad och ytterligare mer per 100 gram innehåller den som sedan tillagas.

snej
2009-10-25, 16:49
Vanliga, frysta typ Guldfågeln eller liknande.

Men nu blev jag fundersam. Är det inte skinn på dem eller vad? Man pratar ju alltid om att steka på skinnsidan först. Har jag missat nåt stort?:smash:

:laugh:

Ursäkta, men extremt roligt :D

JakeShaft
2009-10-25, 18:40
Jg brukar torka min kyckling och sedan väga den. Är det fel?

Couture
2009-10-27, 18:48
Finns ju ingen direkt "Kyckling stekt i rapsolja" på SLV. Men det finns typ "Kyckling file i strimlor wokad i rapsolja".

Antar att det är typ samma sak? :S

Fatcan
2009-11-18, 20:25
Då försvinner ju en del alltså. Mindre förlust än när du dessutom tillagat förstås men fortfarande ett svinn från utgångsvikten.

Så 100 gram rå och tinad innehåller mer per 100 gram än otinad och ytterligare mer per 100 gram innehåller den som sedan tillagas.

Mailade kronfågel igår. Näringsvärdet på deras kycklingfiléer är beräknat på upptinad vara.