handdator

Visa fullständig version : Hur snabbt gå upp i vikt av träning?

miinus
2009-10-23, 22:58
Jag som aldrig har gått över 60 kilos strecket på vågen har nu efter bara någon månads gymträning gått upp 3-4 kilo. Är det möjligt att gå upp i vikt i muskelmassa så snabbt? Jag äter iofs kanske mer än vanligt, men jag gör ju också av med mer kalorier än då jag inte tränade. Läste någonstans att då man tränar och dricker mer vatten, så lagrar kroppen mer vatten också. Stämmer detta?

Vad tror ni?

Kanske ska tillägga att jag är en tjej.

Nyback
2009-10-24, 00:42
Vet inte riktigt vad de är för könsskillnad men man brukar väl säga att runt 3 kg per år i muskelmassa om man sköter träning/kost.
Men är man nybörjare kan man öka mer, sen är de väl inte alltid ren muskelmassa man alltid ökar i ;P

Cerberus
2009-10-24, 01:34
kan va vatten, fett, muskler, en kombination av alla känns troligast och några siffor kan du inte få av någon iaf.

mäter du dagligen vid samma tillfällen? Det är normalt att vikten på vågen varierar från dag till dag beroende på vatten o tarminnehåll bl.a.

Scratch89
2009-10-24, 05:49
Viktökningen består till störst del av glykogen, dvs inlagrade kolhydrater, och vatten. Tre kilo muskler är rätt så mycket, även för en ung man i sina bästa år som tränar hårt. Som en vis man en gång sa: Gå till butiken och kolla på en trekilos fransyska. Det är en rätt stor fransyska.

Nyback
2009-10-26, 18:20
Nån som vet om/vad de är för skillnad på kvinnor och män ?
när de gäller viktökning alltså

Trance
2009-10-26, 18:41
Nån som vet om/vad de är för skillnad på kvinnor och män ?
när de gäller viktökning alltså

Män har lättare att bygga muskler?

SimonDaMan
2009-10-26, 19:16

Fast män har ju procentuellt sett större muskelvolym än kvinnor från början. Men att vi har lättare att bygga muskler än tjejer vettifan om det är sant? Antagligen för att vi har högre testonivåer i kroppen.

Sen vad det gäller viktuppgång har det nog mer med gener att göra än om man är man eller kvinna. Fast kvinnor har ju å andra sidan lite reserver på sina ställen som vi män inte har :naughty:

Trance
2009-10-26, 19:39
Fast män har ju procentuellt sett större muskelvolym än kvinnor från början. Men att vi har lättare att bygga muskler än tjejer vettifan om det är sant? Antagligen för att vi har högre testonivåer i kroppen.

Sen vad det gäller viktuppgång har det nog mer med gener att göra än om man är man eller kvinna. Fast kvinnor har ju å andra sidan lite reserver på sina ställen som vi män inte har :naughty:

Från början?

Sedan jo, män har lättare att bygga muskler än kvinnor och ja testosteron är ett trevligt hormon.

Kischen
2009-10-26, 20:54
Men att vi har lättare att bygga muskler än tjejer vettifan om det är sant? Antagligen för att vi har högre testonivåer i kroppen.

U better believe it :cool:

isato
2009-10-26, 20:56

Jag vet inte men jag tycker det låter rimligt. Vi män har ju högre testo nivåer naturligt.

Edit: oj skulle läst allt.