Visa fullständig version : Skilsmässa - rätt eller fel?
Som en spin-off på tråden om det är rätt att homosexuella ska få gifta sig (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=138148) i kyrkan, vill jag fråga om det då är rätt att man ska få skilja sig. I synnerhet frågar jag er som då anser att samkönade äktenskap som ingås genom kyrklig vigsel är fel.
Det huvudsakliga argumentet tycks vara att äktenskapet är instiftat av Gud och Gud har bestämt att det ska vara man och kvinna.
- Jesus sade: Skaparen gjorde från början människorna till man och kvinna. Därför ska en man lämna sin far och sin mor för att leva med sin hustru, och de två ska bli ett. Det som Gud har fogat samman får människan alltså inte skilja åt. (Matt 19:4-6)
Gud har alltså bestämt att äktenskapet inte ska kunna upplösas, om man nu tror på den Guden. Så då antar jag att ni som anser att homosexuella äktenskap också, i den heliga konsekvensens namn, tycker att skilsmässor är av ondo. Och ni kommer inte att skilja er.
Upp till bevis nu! Skilsmässa - bra eller anus?
Pollen är offentlig, och jag är lyckligt skild sedan tio år.
Klart man ska kunna skilja sej.
Om man har barn ihop, tycker jag dock att det borde vara
obligatoriskt med medling/rådgivning.
Där jag kommer ifrån (Afghanistan) så är det typ aldrig några som skiljer sig. Säger varken att det är rätt eller fel, men att jag inte har varit med om något sånt i släkten osv.
Men visst, alla har rätt att bestämma! Det är ju inte kul och leva ihop med någon som man inte trivs med. Och man ska inte skilja sig för nå litet heller, då är det fel enligt mig.
Ja, självklart!
En del kanske gifter sig unga och sedan växer ifrån varandra.
Där jag kommer ifrån (Afghanistan) så är det typ aldrig några som skiljer sig. Säger varken att det är rätt eller fel, men att jag inte har varit med om något sånt i släkten osv.
Men visst, alla har rätt att bestämma! Det är ju inte kul och leva ihop med någon som man inte trivs med. Och man ska inte skilja sig för nå litet heller, då är det fel enligt mig.
Men du röstade ändå "Nej"?
Tycker absolut Ja. Ett äktenskap är inget fängelse. Har du gjort misstaget att gifta dig med fel livspartner ska du inte behöva leva resten av livet fången i ett dåligt och destruktivt förhållande. Så ja - inget snack om saken, det är självklart.
Det hade blivit pannkaka av hela min uppväxt om inte mina föräldrar hade skiljt sig när dom gjorde det. Inget ont om någon av mina föräldrar, jag älskar båda två, men det hade inte funkat om dom hade fortsatt vara tillsammans.
Jag uppmuntrar inte skilsmässa men om man till slut inte trivs ihop så ska man inte bo ihop. Så enkelt är det. Många säger "men tänk på barnen!!" fast då tänker dom inte på att barnen märker tydligt om föräldrarna inte tycker om att bo ihop.
Jo. Jobbigt att vara gift, må
skitdåligt över det, och inte FÅ ångra sej.
Men du röstade ändå "Nej"?
Tycker absolut Ja. Ett äktenskap är inget fängelse. Har du gjort misstaget att gifta dig med fel livspartner ska du inte behöva leva resten av livet fången i ett dåligt och destruktivt förhållande. Så ja - inget snack om saken, det är självklart.
Trötter, råkade trycka fel =\
man borde nog plocka väck detta också när man gifter sig "tills döden skiljer oss åt"
Deceiver85
2009-10-23, 23:17
Jag röstade "nej", mest av den principen att jag tycker inte folk ska gifta sig till höger och vänster, och att den man gifter sig med ska man försöka hålla ihop med.
Om det trots allt skiter sej då?
Jag röstade "nej", mest av den principen att jag tycker inte folk ska gifta sig till höger och vänster, och att den man gifter sig med ska man försöka hålla ihop med.
Intentionen och tron är väl att man ska göra det? Men livet kan ändra oss mer än man kan föreställa sig, livet är för kort för att känna att man gjort sitt val och får stå fast vid det no matter what. Men när man ingår äktenskap är det väl så man ska känna, att det är den man ska leva med resten av livet.
Tycker absolut att man ska få skilja sig. Vem blir lycklig av att människor tvingas vara olycklig ihop?
Givetvis är det bra. Sen om kristna anser att det är fel enligt kristendomen: deras ensak och om dom vill leva efter den regeln - kör hårt.
man borde nog plocka väck detta också när man gifter sig "tills döden skiljer oss åt"
Tror det är bortplockat redan, två senaste bröllopen jag varit på har de bara lovat att taga varandra och leva ihop i nöd och lust. punkt. Vet dock inte om det är så alla ska säga numera, eller om prellen/paret kan välja lite sånt själva.
Eddie Vedder
2009-10-24, 06:39
Med risk för att leda in diskussionen på fel ämne måste jag säga att det där låter lite som argumentet från en del abortmotståndare. Ungefär som om tjejer ser abort som ett preventivmedel och inte har något emot att bli på smällen lite här och där eftersom det ändå bara är att göra abort.
Jag tror definitivt inte att folk gifter sig helt utan tanke och sedan vips skiljer sig. Och jag tror MÅNGA har lidit enormt genom hela liv i sina äktenskap när skilsmässor var mindre accepterat.
Jag tycker inlägget från <Mike> är mycket tänkvärt också. När barn är inblandade tror jag ofta skilsmässa t.o.m. kan vara bättre än att fortsätta leva tillsammans mot varandras vilja och inte må bra. En sådan atmosfär i ett hem måste vara tortyr för ett barn.
med risk för att leda in diskussionen på fel ämne måste jag säga att det där låter lite som argumentet från en del abortmotståndare. Ungefär som om tjejer ser abort som ett preventivmedel och inte har något emot att bli på smällen lite här och där eftersom det ändå bara är att göra abort.
Jag tror definitivt inte att folk gifter sig helt utan tanke och sedan vips skiljer sig. Och jag tror mÅnga har lidit enormt genom hela liv i sina äktenskap när skilsmässor var mindre accepterat.
Jag tycker inlägget från <mike> är mycket tänkvärt också. När barn är inblandade tror jag ofta skilsmässa t.o.m. Kan vara bättre än att fortsätta leva tillsammans mot varandras vilja och inte må bra. En sådan atmosfär i ett hem måste vara tortyr för ett barn.
+1
Ignatius72
2009-10-24, 07:38
Det är klart att man måste få skilja sig, däremot så kanske man skiljer sig för lättvindigt ibland. Ett förhållande går upp och ner om man är tillsammans över en längre period. Småbarnsperioden är lite av en klassiskt episod där förhållanden sätts på prov. Att tillsammans gå igenom en sådan period kan stärka förhållandet och det kan vara svårt att göra det själv. Olika former av terapeuter kan vara skillnaden på om detta lyckas eller ej.
bertbert
2009-10-24, 08:16
Givetvis måste man få skilja sig! Det är bara det enskilda paret som kan avgöra att de först ska leva tillsammans, och i ett senare skede att de kanske måste gå skilda vägar.
Kanske kan man tycka att folk gifter sig och skiljer sig för lättvindigt - men det är inget som vare sig staten eller kyrkan ska eller kan lägga sig i.
Semiramis
2009-10-24, 08:18
Jag vet inte om folk skiljer sig för lättvindigt eller ej men en del verkar gifta sig litet väl lättvindigt tycker jag "det är en kul grej". Men äktenskap eller ej - att vara tvungen att leva med samma människa hela livet vare sig man vill det eller inte låter som en version av helvetet för mig, jag har svårt att förstå varför det skulle eftersträvas.
Innan man börjar spekulera i hur lättvindigt folk tar på äktenskap bör man ha det jäkligt torrt om fötterna. Då menar jag mer än konstaterandet att på farfars tid skiljde man sig minsann inte alls lika mycket. Faktum är att ingen här lär ha den blekaste aning om hur folk i allmänhet ser på sånt. Den typen av insyn har man knappt i närmsta vännernas förhållanden. Att sen dra växlar på det, som Deciever gjorde, är inget annat än extremt arrogant.
[/roid]
Givetvis ska man ha rätt att skilja sig, då alternativet är helt absurt.
Jag väntar fortfarande på att få höra hur motståndarna till samkönade äktenskap i kyrkan resonerar. Är Bibelns ord bara viktiga i en fråga, eller kan och ska det användas i andra frågor också?
Jag väntar fortfarande på att få höra hur motståndarna till samkönade äktenskap i kyrkan resonerar. Är Bibelns ord bara viktiga i en fråga, eller kan och ska det användas i andra frågor också?
Men skilsmässa har ju ingen som helst anknytning till kyrkan?
Deceiver85
2009-10-24, 10:57
Yes, Eddie och Lellan,
Jag röstade "nej" som en markering mot att folk gifter och skiljer sig så frekvent, det handlar om hur jag ser på skilsmässor i största allmänhet, inte någon måttstock över hur enskilda familjer skall leva. Jag är själv skilsmässobarn och jag kan säga att det beslutet av min mor att lämna min far, av en rad olika skäl, var ett av de bästa som kunde hända vår familj. I grund är jag negativ till att folk skiljer sig, men givetvis tycker jag att det finns situationer där skilsmässa är det enda rätta.
Eddie Vedder gör sedan inget fel när han går avämnes och diskuterar abortfrågan, jag har samma hållning i frågan om abort som i skilsmässa. Jag tror den höga andel skilsmässor och aborter är tecken på ett osunt samhälle, och att samhället bör som kollektiv sträva mot att minimera antalet skilsmässor och aborter. Återigen, det handlar om ett allmänt förhållningssätt, vilken moral man vill ska genomsyra samhället och inte hur enskilda individer och familjer ska leva sina liv.
För övrigt tycker jag Ignatius72 gjorde ett väldigt bra inlägg och jag låter det stå för mig med.
von huff
2009-10-24, 11:04
ja man bör ha möjlighet att skilja sig tycker jag men det är sista alternativet.Jag tycker att man inte borde gifta sig före man sällskapat minst 5år så kanske skilsmässorna ochså skulle undgås till en viss del, det känns mer som att gifta sig är "en kul grej" nuförtiden där färgen på inbjudningskortena har större betydelse en orden från prästen :(
von huff
2009-10-24, 11:05
Jag vet inte om folk skiljer sig för lättvindigt eller ej men en del verkar gifta sig litet väl lättvindigt tycker jag "det är en kul grej". Men äktenskap eller ej - att vara tvungen att leva med samma människa hela livet vare sig man vill det eller inte låter som en version av helvetet för mig, jag har svårt att förstå varför det skulle eftersträvas.
+1 bra inlägg
smeander
2009-10-24, 11:18
Om jag var gift och min fru sa emot mig skulle jag skilja mig
Rockhard
2009-10-24, 11:22
Nej, då skulle man inte gift sig från början. Finns givetvis tillfällen då det skulle vara tillåtet, brott, misshandel etc..
Ignatius72
2009-10-24, 11:23
Men äktenskap eller ej - att vara tvungen att leva med samma människa hela livet vare sig man vill det eller inte låter som en version av helvetet för mig, jag har svårt att förstå varför det skulle eftersträvas.
Om man vill det så blir man per definition inte tvingad. Vad skulle motsatsen vara-att tvingas att byta partner eller vara själv, även om man egentligen vill vara tillsammans?
Verbatim
2009-10-24, 11:28
Helt ärligt så har jag svårt att se en problematik alls, vilket ju förstås ingen förutom en del moralister och religiösa gör.
Dessutom så tycker jag att hela "oh noes vad många skillsmässor!"-skriet är väldigt löjligt, vad är problemet med att människor gifter sig som en kul grej (vilket vi ju inte vet om folk gör dock.). Varför ska folk inte få göra det som en kul grej?
Giftemål är inte det minsta heligt, om två personer älskar varandra och vill bevisa det genom giftemål, så gör det, ha så kul! Även om ni endast har varit ihop i ett år och erat förhållande inte har genomgått någon riktig prövning. Samhället kommer inte gå under trots skiljsmässor (och homosexualitet).
Jag inser att giftemål är väldigt heligt för vissa, för vissa andra är det höjdpunkten i livet, det viktigaste som kan hända dom, men för vissa av oss är det inte mer än en bra dag med en kvinna som vi älskar. Oavsett om vi kommer att göra det för alltid eller inte.
/Verbatim som funderar på att fråga tjejen om hon vill spela Laserdome imorgon, och gifta sig, tänk vilken rolig helg, Laserdome och giftemål på samma helg.
Rockhard
2009-10-24, 11:32
/Verbatim som funderar på att fråga tjejen om hon vill spela Laserdome imorgon, och gifta sig, tänk vilken rolig helg, Laserdome och giftemål på samma helg.
Kör paintball istället, smyg upp på henne bakifrån och peppra henne i nacken. Som bonus så slipper du garanterat gifta dig.
träningsgossen
2009-10-24, 11:35
Det är klart att man måste få skilja sig, däremot så kanske man skiljer sig för lättvindigt ibland. Ett förhållande går upp och ner om man är tillsammans över en längre period. Småbarnsperioden är lite av en klassiskt episod där förhållanden sätts på prov. Att tillsammans gå igenom en sådan period kan stärka förhållandet och det kan vara svårt att göra det själv. Olika former av terapeuter kan vara skillnaden på om detta lyckas eller ej.
Ordet lättvindigt är bara ett sätt att moralisera. Folk verkar ha en romantisk syn på äktenskap. Det borde helt enkelt ses som ett kontrakt där vissa väljer att avvakta med att avbryta kontraktet medan andra gör det direkt. Jag förstår inte varför man måste kämpa för att bevara äktenskapet. Om folk inte vill göra det då får man acceptera det.
Vad är det för fel med att gifta sig med en strippa i Las Vegas och skilja sig dagen efter? Bortsett från att Gud skulle ogillat det då.
Ignatius72
2009-10-24, 11:39
Helt ärligt så har jag svårt att se en problematik alls, vilket ju förstås ingen förutom en del moralister och religiösa gör.
.
Det är ju en vinkling förstås. En annan (vetenskaplig) är att det är en skydds och friskfaktor att kunna ha och bibehålla tillitsfulla och intima relationer, en intakt familj under barndomen under tonåren är tex en särkskilt effektiv skyddsfaktor för de ungdomsbrottslingar som blir välanpassade vuxna.
Riskfaktorer är att ha en instabil familjestabilitet, äktenskapliga kriser.
träningsgossen
2009-10-24, 11:47
Dessutom så tycker jag att hela "oh noes vad många skillsmässor!"-skriet är väldigt löjligt, vad är problemet med att människor gifter sig som en kul grej (vilket vi ju inte vet om folk gör dock.). Varför ska folk inte få göra det som en kul grej?
Giftemål är inte det minsta heligt, om två personer älskar varandra och vill bevisa det genom giftemål, så gör det, ha så kul! Även om ni endast har varit ihop i ett år och erat förhållande inte har genomgått någon riktig prövning. Samhället kommer inte gå under trots skiljsmässor (och homosexualitet).
Jag inser att giftemål är väldigt heligt för vissa, för vissa andra är det höjdpunkten i livet, det viktigaste som kan hända dom, men för vissa av oss är det inte mer än en bra dag med en kvinna som vi älskar. Oavsett om vi kommer att göra det för alltid eller inte.
Bortsett från att man som make/maka har några extra rättigheter, som t.ex. förenklar några saker, är giftermål ganska onödigt. Vilka är annars argumenten för konceptet giftermål?
Ignatius72
2009-10-24, 11:48
Ordet lättvindigt är bara ett sätt att moralisera. Folk verkar ha en romantisk syn på äktenskap. Det borde helt enkelt ses som ett kontrakt där vissa väljer att avvakta med att avbryta kontraktet medan andra gör det direkt. Jag förstår inte varför man måste kämpa för att bevara äktenskapet. Om folk inte vill göra det då får man acceptera det.
Vad är det för fel med att gifta sig med en strippa i Las Vegas och skilja sig dagen efter? Bortsett från att Gud skulle ogillat det då.
Att gifta sig med en strippa ena dagen och skilja sig nästa går nog knappast in under avdelningen för relationer utan mer som fyllegrej.
Det finns helt enkelt poänger (som jag beskrivit ovan) med att göra det man kan för att hitta tillbaka till det man hade från början när giftermålet/samboskapet/eller förhållandet tog sin början. Inte minst om man har barn. Det finns naturligtvis hur många exempel som helst när en skilsmässa är bättre för alla parter och då är det ju ingen tvekan. Att jag menar att många skiljer sig lättvindigt (om de nu gör det) är för att det trots allt inte är så många som söker professionell hjälp trots att man vet att det gör skillnad. Särskilt om man tar hjälp redan tidigt.
träningsgossen
2009-10-24, 12:01
Sen blir frågan om äktenskapsrådgivning inte alltför ofta skjuter upp på skilsmässan och drygar ut bråket. Då hade det i allmänhet varit bättre att folk skiljde sig enklare. Det skulle vara intressant om folk hade siffror på det här. Stabilitet handlar också om stabilitet i det långa perspektivet.
Ignatius72
2009-10-24, 12:10
Sen blir frågan om äktenskapsrådgivning inte alltför ofta skjuter upp på skilsmässan och drygar ut bråket. Då hade det i allmänhet varit bättre att folk skiljde sig enklare. Det skulle vara intressant om folk hade siffror på det här. Stabilitet handlar också om stabilitet i det långa perspektivet.
Om äktenskaps/familjerådgivning bara drygar ut bråket så är det naturligtvis helt fel. Det är dock svårt att förändra beteendemönster, en del borde aldrig gift sig från början, något särskilt har hänt, osv osv. Alla förhållanden går inte att rädda alldeles oavsett terapeut. Men i vädligt många fall är det bristen på kommuikation som är problemet. En terapeut (som jag just nu glömt namnet på) har vid försök pekat ut med 90% säkerhet vilka som kommer att skilja sig inom några år, genom att studera hur de pratar med varandra. Gottman heter han förresten, John Gottman.
Stabilitet över tid är väl lite av själva definitionen av just stabilitet?
Men skilsmässa har ju ingen som helst anknytning till kyrkan?
Förutom att det står i ovan citerade Bibel-vers, och att det i katolska stater definitivt finns en anknytning. Jag vill veta i vilken utsträckning de som på religiösa grunder är emot homosexuella bröllop, också är motståndare till skilsmässor (eller aborter, preventivmedel och sex före äktenskapet).
:laugh:
träningsgossen
2009-10-24, 12:28
Om äktenskaps/familjerådgivning bara drygar ut bråket så är det naturligtvis helt fel. Det är dock svårt att förändra beteendemönster, en del borde aldrig gift sig från början, något särskilt har hänt, osv osv. Alla förhållanden går inte att rädda alldeles oavsett terapeut. Men i vädligt många fall är det bristen på kommuikation som är problemet. En terapeut (som jag just nu glömt namnet på) har vid försök pekat ut med 90% säkerhet vilka som kommer att skilja sig inom några år, genom att studera hur de pratar med varandra. Gottman heter han förresten, John Gottman.
Stabilitet över tid är väl lite av själva definitionen av just stabilitet?
Jag tar nog tillbaka kommentaren om långsiktig stabilitet då jag egentligen inte vet vad det betyder och om det ö.h.t. har ett egenvärde.
Ignatius72
2009-10-24, 12:30
Jag tar nog tillbaka kommentaren om långsiktig stabilitet då jag egentligen inte vet vad det betyder och om det ö.h.t. har ett egenvärde.
Det har ett egenvärde om du läser några mina tidigare inlägg.
Nitrometan
2009-10-24, 12:45
Det är ju en vinkling förstås. En annan (vetenskaplig) är att det är en skydds och friskfaktor att kunna ha och bibehålla tillitsfulla och intima relationer, en intakt familj under barndomen under tonåren är tex en särkskilt effektiv skyddsfaktor för de ungdomsbrottslingar som blir välanpassade vuxna.
Men för de som inte är ungdomsbrottslingar?
Är det OK med en kaotisk familjesituation för dem?
Riskfaktorer är att ha en instabil familjestabilitet, äktenskapliga kriser.
Men du kan ha en väldigt instabil/krisartad familjesituation utan skilsmässa.
Likaväl som du kan ha en väldigt stabil och bra relation utan äktenskap.
Visst har du en stor poäng med att familjesituationen är oerhört viktig. Men det behöver inte finnas nån koppling till äktenskap/skilsmässa.
träningsgossen
2009-10-24, 12:51
Jag såg din kommentar men jag vet inte vad långsiktig betyder (hur många år) och jag tycker att ett barn skall kunna känna en stabilitet även om föräldrarna är skiljda, något som inte behöver göra stabilitet till en omöjlighet. De kanske är, som man brukar säga om andra generationens invandrare, kluvna mellan två identiteter och två kulturer?
Jag tycker det är viktigt att påpeka att vi pratar om något som kan liknas med betingad sannolikhet. Det intressanta är inte frågan om en övergripen attityd till giftermål och skilsmässor, det intressanta är frågorna "OM skilsmässan ledde till att barnet blev kriminellt (el. dyl.), skulle då det ha varit bättre att hålla ihop" och vice versa. Om det är som du säger att det ofta helt enkelt bara är kommunikationsfel, då hade det kanske i dessa fall varit bättre (för barnet) att hålla ihop.
Menar du att det förhållandet att troende inte kan motivera varje historisk eftergift (eller ens någon) innebär att vi andra kan insistera på vilka revisioner som helst? Om inte, vilka revisioner är rimliga?
Vad du framhåller är en bristande konsekvens som religionsutövande förutsätter. Varför skulle någon religiös människa godta en form av kritik som inte medger några fundament, som helt enkelt går ut på att hennes tro är "ogiltig" till följd av befintliga motsägelser i troskällor eller tradition?
Menar du att det förhållandet att troende inte kan motivera varje historisk eftergift (eller ens någon) innebär att vi andra kan insistera på vilka revisioner som helst? Om inte, vilka revisioner är rimliga?
Vad du framhåller är en bristande konsekvens som religionsutövande förutsätter. Varför skulle någon religiös människa godta en form av kritik som inte medger några fundament, som helt enkelt går ut på att hennes tro är "ogiltig" till följd av befintliga motsägelser i troskällor eller tradition?
You tell me
You tell me
Ja
You tell me
Jag ställer ju frågan för att jag är nyfiken, inet för att jag har ett svar. Jag upplever en påtaglig inkonsekvens just när det gäller ställningstagandet skilsmässa - homosexuella äktenskap. Just för att det handlar om samma sak.
Jag blandar inte in aborter eller rätten att ha slavar eller att stena eller sticka ut ögonen på folk. Men om man anser att giftermål är så heligt att det bara kan få ske mellan man och kvinna måste man ju ha nån tanke kring skilsmässan, eftersom det i allra högsta grad har med äktenskapet att göra
Förstår inte varför homosexuella vill gifta sig, de är väl knappast troende? Visst det kan underlätta juridiskt att vara gift men det är väl inte rätt orsak att ändra så homosexuella får gifta sig? ( är kanske redan så att gays får gifta sig har dålig koll )
Förstår inte varför homosexuella vill gifta sig, de är väl knappast troende? Visst det kan underlätta juridiskt att vara gift men det är väl inte rätt orsak att ändra så homosexuella får gifta sig? ( är kanske redan så att gays får gifta sig har dålig koll )
Så du menar att alla som gifter sig är troende då eller?
Ignatius72
2009-10-24, 14:16
Men för de som inte är ungdomsbrottslingar?
Är det OK med en kaotisk familjesituation för dem?
Men du kan ha en väldigt instabil/krisartad familjesituation utan skilsmässa.
Likaväl som du kan ha en väldigt stabil och bra relation utan äktenskap.
Visst har du en stor poäng med att familjesituationen är oerhört viktig. Men det behöver inte finnas nån koppling till äktenskap/skilsmässa.
Vi pratar om generella riktlinjer, självfallet är det ingen direkt kausal koppling mellan kärnfamilj och lycka och skilsmässa och elände. Detta har dessutom ingen koppling till om man varit gift eller ej. Sambo i 20 år eller gift i 20 år är same same but diffrent names.
Men i dysfunktionella familjer så ser man tex låg närhet, mycket distans, kaos, kritiska kommentarer, missförstånd etc mellan familjemedlemmarna. Det går i många fall att göra något åt med professionell hjälp. Men instabila/krisartad familjesituation utan skilsmässa är ärligt talat inte heller det något att hänga i julgranen.
I vilket fall som helst så kan man slå fast att det alltid är bättre med ordnade hemförhållanden än att inte ha det.
WHITEFOLKS
2009-10-24, 14:35
Det jag inte riktigt förstår är varför de började mecka med "vilka som ska få gifta/skilja sig" till att börja med.
Det som borde ha skett är att man borde tagit bort det juridiska behovet av att gifta sig av diverse anledningar som försäkringar/arv/whatever.
Robert Svensson
2009-10-24, 14:40
Orkar inte läsa hela tråden, så jag ger min syn utan vidare bara.
Mina föräldrar har precis skilt sig, och visst suger det hästballe rakt igenom men, jag anser att det är för min mammas bästa och för att hon ska må bra igen. Det var tanken på skilsmässan som ifrån början störde mig något enormt — eller snarare att allt som varit ej längre skulle bestå — nu när jag kommit underfund med det och accepterat tanken så känns det bra, trots allt.
Ingen ska behöva stanna i ett förhållande som inte fungerar för båda och då är skilsmässa något som ska kunna anammas.
Gifter sig gör de flesta med grundtanken att det ska hålla livet ut, så. Att det inte funkar är tråkigt.
Nitrometan
2009-10-24, 14:40
Förstår inte varför homosexuella vill gifta sig, de är väl knappast troende?
Menar du att det finns ett samband mellan sexuell läggning och religiös tro?
I vilket fall som helst så kan man slå fast att det alltid är bättre med ordnade hemförhållanden än att inte ha det.
Japp, så är det helt klart.
Menar du att det finns ett samband mellan sexuell läggning och religiös tro?
Det finns nog ett litet samband mellan öppen sexuell läggning och religiös tro. Och eftersom det inte är många bögar som gifter sig i garderoben innebär det också ett (svagt) samband mellan homosexuella giftermål och religiös tro. Kanske?
En terapeut (som jag just nu glömt namnet på) har vid försök pekat ut med 90% säkerhet vilka som kommer att skilja sig inom några år, genom att studera hur de pratar med varandra. Gottman heter han förresten, John Gottman.
Dr. Phil menar att de par vilkas gräl regelbundet övergår i s.k. "character assasination" (dvs. "du skall alltid...", "du är si och så" etc.) istället för att sakfrågan diskuteras, löper 95 % risk för att skilja sig inom fem år.
Ignatius72
2009-10-24, 15:50
Dr. Phil menar att de par vilkas gräl regelbundet övergår i s.k. "character assasination" (dvs. "du skall alltid...", "du är si och så" etc.) istället för att sakfrågan diskuteras, löper 95 % risk för att skilja sig inom fem år.
Jag tror Dr Phil har läst John Gottman :D
Semiramis
2009-10-24, 15:57
Om man vill det så blir man per definition inte tvingad. Vad skulle motsatsen vara-att tvingas att byta partner eller vara själv, även om man egentligen vill vara tillsammans?Tvånget består i att inte givas möjlighet att välja.
Det ingicks äktenskap långt innan det fanns en kyrka.
Att den kristna guden skulle ha instiftat det eller borde ha något att säga till om i frågan är helt enkelt väldigt fel.
Jag tror Dr Phil har läst John Gottman :D
Det har han säkert gjort. Det kan mycket väl vara hans referens.
Ser inget fel i att skiljas om man känner för det fast jag ser på ett äktenskap som en onödigt krånglig ceremoni för att få tillgång till en del bra lagar.
Hur ser det ut när man gifter sig borgeligt? Är det en kort ceremoni i civila kläder med ett par vittnen och sedan klart?
Jag ställer ju frågan för att jag är nyfiken, inet för att jag har ett svar. Jag upplever en påtaglig inkonsekvens just när det gäller ställningstagandet skilsmässa - homosexuella äktenskap. Just för att det handlar om samma sak.
Jag blandar inte in aborter eller rätten att ha slavar eller att stena eller sticka ut ögonen på folk. Men om man anser att giftermål är så heligt att det bara kan få ske mellan man och kvinna måste man ju ha nån tanke kring skilsmässan, eftersom det i allra högsta grad har med äktenskapet att göra
Varför skulle den som godkänner skilsmässor anse sig vara förpliktigad att erkänna samkönade äktenskap? Du och jag kan ju som icke troende ställa oss frågande till varför kravet på kvinna och man är essentiellt för äktenskapet som heligt förbund enligt någons trosuppfattning, medan ett förbud mot skilsmässa inte är det. Men då framhåller vi ju endast ett exempel på ett helt generellt spänningsförhållande mellan tidigare omfattade traditioner (med strängare krav för helighet) och det (typiskt sett mindre stränga) urval som dagens kristna förhåller sig till.
tntballe
2009-10-24, 19:25
Ser inget fel i att skiljas om man känner för det fast jag ser på ett äktenskap som en onödigt krånglig ceremoni för att få tillgång till en del bra lagar.
Hur ser det ut när man gifter sig borgeligt? Är det en kort ceremoni i civila kläder med ett par vittnen och sedan klart?
För vår var det i kommunhuset med 2 vittnen, vi var uppklädda för festen som vi hade efteråt.
Ceremonin + underskrifter kanske tog 5 minuter. Inga konstigheter.
Som en spin-off på tråden om det är rätt att homosexuella ska få gifta sig (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=138148) i kyrkan, vill jag fråga om det då är rätt att man ska få skilja sig. I synnerhet frågar jag er som då anser att samkönade äktenskap som ingås genom kyrklig vigsel är fel.
Det huvudsakliga argumentet tycks vara att äktenskapet är instiftat av Gud och Gud har bestämt att det ska vara man och kvinna.
Gud har alltså bestämt att äktenskapet inte ska kunna upplösas, om man nu tror på den Guden. Så då antar jag att ni som anser att homosexuella äktenskap också, i den heliga konsekvensens namn, tycker att skilsmässor är av ondo. Och ni kommer inte att skilja er.
Upp till bevis nu! Skilsmässa - bra eller anus?
Pollen är offentlig, och jag är lyckligt skild sedan tio år.
Jag tycker homosexuella som gjort misstaget att "vigas" ska få skilja sig när som helst! :)
Skiljsmässa som sådan är väl annars anus tycker jag! Man kan väl inte gifta sig halvslumrande heller, och hela tiden tänka att det finns en möjlighet ut så att säga!.. Då har man inte valt med omsorg eller är beredd att jobba sig genom svårigheter som ju varje äktenskap GARANTERAT står inför förr eller senare! Om jag skulle vackla och tycka att skiljsmässa är en väg ut, varför gifta sig över huvud taget då?
Varför denna fjantigt barnsliga pollformulering Allan? Du är väl en bra bit över fyrtio väl?
Skiljsmässa som sådan är väl annars anus tycker jag! Man kan väl inte gifta sig halvslumrande heller, och hela tiden tänka att det finns en möjlighet ut så att säga!.. Då har man inte valt med omsorg eller är beredd att jobba sig genom svårigheter som ju varje äktenskap GARANTERAT står inför förr eller senare! Om jag skulle vackla och tycka att skiljsmässa är en väg ut, varför gifta sig över huvud taget då?
Du måste förstå att man inte tycker och känner samma sak varje dag. Vad man tyckte för ett år sedan kan skilja sig stort från vad man tycker idag. Det finns miljoner möjliga scenarion som kan ändra på hur man känner inför den andre. Vad händer om du gifter dig med en tjej med inställningen att alltid behålla henne, men sedan får du reda på att hon har varit otrogen vid flera tillfällen? Vad händer om hon blir jättetjock och inte alls är samma smala kvinna du gifte dig med? Vad händer om hon får någon psykisk störning som påverkar ditt liv väldigt negativt?
Nej, man ska alltid sträva efter att må så bra som möjligt och man ska kunna gifta sig med vetskapen om att det kanske inte håller för evigt. Det är också den ovissheten som gör kärlek vacker enligt mig; att man kunde lämna varandra den föregående dagen men att man inte gjorde det utan ville fortsätta vara tillsammans.
Vi lever i nuet. Det är aldrig värt det att må dåligt om det går att åtgärda.
Ignatius72
2009-10-24, 20:29
Vår cermoni höll väl på en kvart, tjugo minuter. Rätt så högtidligt men utan det religiösa dravlet.
Du måste förstå att man inte tycker och känner samma sak varje dag. Vad man tyckte för ett år sedan kan skilja sig stort från vad man tycker idag. Det finns miljoner möjliga scenarion som kan ändra på hur man känner inför den andre. Vad händer om du gifter dig med en tjej med inställningen att alltid behålla henne, men sedan får du reda på att hon har varit otrogen vid flera tillfällen? Vad händer om hon blir jättetjock och inte alls är samma smala kvinna du gifte dig med? Vad händer om hon får någon psykisk störning som påverkar ditt liv väldigt negativt?
Nej, man ska alltid sträva efter att må så bra som möjligt och man ska kunna gifta sig med vetskapen om att det kanske inte håller för evigt. Det är också den ovissheten som gör kärlek vacker enligt mig; att man kunde lämna varandra den föregående dagen men att man inte gjorde det utan ville fortsätta vara tillsammans.
Vi lever i nuet. Det är aldrig värt det att må dåligt om det går att åtgärda.
Ja, det vore väl stört omöjligt att föreställa sig alla scenarion livet kan bjuda på i framtiden!
Själv kom jag hem en dag innan jag fyllt tio år och fick höra att jag aldrig skulle få se min far igen eftersom han var död (han tog livet av sig)!...
Vad göra? Jo, det bästa av situationen. Det gäller ju inför alla kriser som kan drabba en här i världen! Om min kvinna skulle vara otrogen mot mig, så den dagen den sorgen så att säga! Men att måla fan på väggen ligger liksom inte för mig. Man måste VÅGA tro på något gott också, och att saker och ting faktiskt lika gärna bara kan bli bättre och bättre!
Ja, det vore väl stört omöjligt att föreställa sig alla scenarion livet kan bjuda på i framtiden!
Själv kom jag hem en dag innan jag fyllt tio år och fick höra att jag aldrig skulle få se min far igen eftersom han var död (han tog livet av sig)!...
Vad göra? Jo, det bästa av situationen. Det gäller ju inför alla kriser som kan drabba en här i världen! Om min kvinna skulle vara otrogen mot mig, så den dagen den sorgen så att säga! Men att måla fan på väggen ligger liksom inte för mig. Man måste VÅGA tro på något gott också, och att saker och ting faktiskt lika gärna bara kan bli bättre och bättre!
Tråkigt att höra om din pappa, jag beklagar.
Det är klart att man ska kunna arbeta sig igenom kriser men det är som sagt upp till varje par för sig att avgöra när det inte går längre. Man får respektera det och göra det bästa av sin egen situation. Man får hoppas på det bästa helt enkelt!
Tråkigt att höra om din pappa, jag beklagar.
Det är klart att man ska kunna arbeta sig igenom kriser men det är som sagt upp till varje par för sig att avgöra när det inte går längre. Man får respektera det och göra det bästa av sin egen situation. Man får hoppas på det bästa helt enkelt!
Angående min far, så har jag inte längre något problem att berätta hur han gick bort, vilket är mycket befriande! Jag blev uppfostrad att hålla tyst om saken och bära skammen!
Visst är det upp till varje par! Jag förklarade bara min inställning till äktenskapet!
Det finns nog ett litet samband mellan öppen sexuell läggning och religiös tro. Och eftersom det inte är många bögar som gifter sig i garderoben innebär det också ett (svagt) samband mellan homosexuella giftermål och religiös tro. Kanske?
nu tycker jag att det blev väldigt förvirrat, jag hänger inte med. Att homosexuella tidigare inte fått gifta sig innebär som du säger att det inte finns så många som gift sig i kyrkan men hur kan du koppla ihop det med att dom ev inte har en religiös tro?
Jag tycker homosexuella som gjort misstaget att "vigas" ska få skilja sig när som helst! :)
Och alla andra då?
Varför denna fjantigt barnsliga pollformulering Allan? Du är väl en bra bit över fyrtio väl?
Passa dig.
Givetvis är det bra. Sen om kristna anser att det är fel enligt kristendomen: deras ensak och om dom vill leva efter den regeln - kör hårt.+1
Är själv ett traumatiserat skilsmässobarn. När man var yngre var man så ledsen och besviken på att människor som ändå var vuxna inte kunde samsas. Sen insåg jag att det var just det det handlade om. Vuxna människor kan inte leva sitt liv i lögn utan måste ta hårda beslut. Mina föräldrar gjorde helt klart rätt. Skilsmässor är oftast bra och i ett gott syfte, giftermål och att skaffa barn dock, där snackar vi om naivitet och dumma förhoppningar.
Coldsmith
2009-10-24, 22:18
Att homosexuella ska ha samma juridiska trygghet är väl det klart starkaste argumentet för att de ska få gifta sig?
Eller ska man bara ha juridiska rättigheter som heterosexuell?
Coldsmith
2009-10-24, 22:28
Är också ett skilsmässobarn, men upplevde aldrig nåt trauma eller problem. Såg aldrig problemet i det. Dom skilde sig, so what?
Men då är jag väl lite udda kanske.
Coldsmith
2009-10-24, 22:30
Kanske kan tillägga att jag däremot tyckte det var obehagligt med bråk hemma. Så skilsmässa for the win.
Och alla andra då?
Varför ska jag ha synpunkter på hur andra hetrosexuella par ser på, och sköter sina äktenskap? Det är verkligen inte min sak!
Herr Oberst
2009-10-24, 22:38
Varför är det så?
Coldsmith
2009-10-24, 22:41
Varför ska jag ha synpunkter på hur andra hetrosexuella par ser på, och sköter sina äktenskap? Det är verkligen inte min sak!
Du har ju synpunkter på hur homosexuella sköter sina äktenskap, så varför inte synpunkter på heterosexuella?
Du har ju synpunkter på hur homosexuella sköter sina äktenskap, så varför inte synpunkter på heterosexuella?
Nej, jag har ingen som helst synpunkt på hur homosexuella människor sköter sitt samliv faktiskt! Men för mig kan det aldrig vara frågan om ett äktenskap mellan två människor av samma kön.
Coldsmith
2009-10-24, 23:18
Nej, jag har ingen som helst synpunkt på hur homosexuella människor sköter sitt samliv faktiskt! Men för mig kan det aldrig vara frågan om ett äktenskap mellan två människor av samma kön.
Och jorden är platt, vi vet...
Och jorden är platt, vi vet...
Varför skriver du så Coldsmith? Både du och jag vet ju att jorden är ett klot, visst?
Coldsmith
2009-10-24, 23:32
Varför skriver du så Coldsmith? Både du och jag vet ju att jorden är ett klot, visst?
Men om det hade stått i en insändare i en dagstidning att någon ansåg att jorden var platt, då skulle du tro på att den var platt? :)
Men anledningen att jag skrev så var för att det framstod som väldigt fundamentalistiskt. Att det aldrig kan vara fråga om äktenskap mellan två av samma kön.
Är också ett skilsmässobarn, men upplevde aldrig nåt trauma eller problem. Såg aldrig problemet i det. Dom skilde sig, so what?
Men då är jag väl lite udda kanske.Mm, förstår det. Tror dom flesta skilsmässor går bra till. Men för de som mår dåligt av det är det såklart inte själva uppsplittringen utan de konflikter som uppstår som är det jävliga.
Men om det hade stått i en insändare i en dagstidning att någon ansåg att jorden var platt, då skulle du tro på att den var platt? :)
Men anledningen att jag skrev så var för att det framstod som väldigt fundamentalistiskt. Att det aldrig kan vara fråga om äktenskap mellan två av samma kön.
:D - nä, riktigt så lättlurad är jag faktiskt inte, även om många här verkar tro det!
Just i denna fråga är jag dock fundamentalist faktiskt, dvs jag tror starkt på det fundament som äktenskapet mellan man och kvinna vilar på! :)
Coldsmith
2009-10-24, 23:45
:D - nä, riktigt så lättlurad är jag faktiskt inte, även om många här verkar tro det!
Just i denna fråga är jag dock fundamentalist faktiskt, dvs jag tror starkt på det fundament som äktenskapet mellan man och kvinna vilar på! :)
Och vilket fundament är det?
Och vilket fundament är det?
Det kristna fundamentet så klart, vilket annars? Alltings orsak!
Coldsmith
2009-10-24, 23:59
Men du har ju sagt att äktenskapet inte främst handlar om det bibliska för dig? Eller missförstod jag dig då?
Och tro mig, kristna fundamentet är inte alltings orsak :). Och varför är du bokstavstroende just på den punkten? Varför inte på alla punkter?
Coldsmith
2009-10-25, 00:06
DU skrev ju:
"Alltså för mig handlar inte detta i första hand om bibeltext"
Men här hänvisar du till kristna fundamentet som argument för din syn på äktenskapet. Mycket märkligt.
Men du är en rolig prick iaf, inte undra på att folk anser att du är ett troll. Svårt ta dig seriöst nån längre stund :).
Men nu är det läggdags, kanske ska drömma om giftermål, som i mitt fall kommer grunda sig på kärlek. Och jag k ommer inte må illa om nån annan också gifter sig. Lustigt ändå att det är "syndarna" som ska hänvisa till kärleken och förespråkare till bibeln vill motverka kärleken. Jag som alltid blivit itutad att kristendomen ska handla om just kärlek, men det var kanske bara vissa utvalda kärlekar? :)
Kristna? Du sa ju att du inte var lättlurad.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.