handdator

Visa fullständig version : Vad är lagom?

rxd
2003-09-05, 20:47
Hey,

Är 17, kör 4-6 reps 3 settare oftast.

Just nu kör jag..

Måndag: Bröst, Triceps
Tisdag: Biceps, Axlar
Onsdag: Ben, Vader
Torsdag, Rygg, Mage

Jag kör alltid 2 övningar per muskelgrupp. T.ex bröst (Hantelpress, Bänkpress) vardera 3 set.
Så jag tänkte byta till följande:

Måndag: Bröst, Axlar, Triceps
Onsdag: Ben, Vader
Fredag: Rygg, Mage, Biceps

och bara köra 1 övning per muskelgrupp. Dvs Bänkpress 3-4 set. Vad säger ni om det? Jag vill bygga muskler. Har läst lite om att man ska ta det lugnt i början så får man samma ökningar som om man skulle kört det programmet jag kört tidigare, Jag äter bra btw :cool:

Så vad säger ni, Kan det hjälpa till att byta till 3 gånger vecka och 3-4 set per muskelgrupp i veckan. :smokin:

Castro
2003-09-05, 22:06
Du kan väl testa vad som känns bäst för dig och vad som ger dig mest? Det är så otroligt individuellt vad som fungerar för varje enskild individ.

Kallingen
2003-09-05, 22:50
Hmm... varför bara 2 övningar per muskelgrupp ?
Det kanske är rätt för just dig, men på mig är det iallafall svårt att det tar någonting, testat köra fler övningar?

Jag kör 4 övningar per muskelgrupp
1 upp värmnings set på första övningen
3set
3set
3set
3set

Alltså 1 + 12 riktiga set. Tungt.
Tar ordentligt, samt att pumpen är bra, på mig iallafall, du får testa dig fram!

Testa det, gäller först och främst bröst/rygg/axlar/armar.

skalman
2003-09-16, 13:44
Ex bänkpress är den viktigaste övningen, lungt....och du får säkert hyfsade resultat av att bara köra den men jag tror du får lite mer resultat om du lägger till ex. snebänk plus en rak sträck övn. Du behöver fler övningar på de stora musklerna eftersom de jobbar i flera vinklar, okomplicerade muskler som armar, lår, vader och underarmar klarar du dig säkert bra med en övning.....(kan ju vara lite fördel att köra fler där oxå men inte lika viktigt som för de stora....

skalman
2003-09-16, 13:45
När jag skrev bänkpress så menar jag ju såklart för brösten :D

Assazel
2003-09-16, 13:47
Originally posted by skalman
Ex bänkpress är den viktigaste övningen, lungt....och du får säkert hyfsade resultat av att bara köra den men jag tror du får lite mer resultat om du lägger till ex. snebänk plus en rak sträck övn. Du behöver fler övningar på de stora musklerna eftersom de jobbar i flera vinklar, okomplicerade muskler som armar, lår, vader och underarmar klarar du dig säkert bra med en övning.....(kan ju vara lite fördel att köra fler där oxå men inte lika viktigt som för de stora....

När blev vader, lår och armar små muskler? eller jag missuppfattade dig kanske? :confused:

z_bumbi
2003-09-16, 14:36
Originally posted by skalman
okomplicerade muskler som armar, lår, vader och underarmar klarar du dig säkert bra med en övning.....(

??

Allan
2003-09-16, 14:45
Till att börja med tycker jag det är heltokigt att ha en hel dag för bara armar. De kommer inte att växa fortare för det. I Best of.. delen ligger det en hel del som borde vara matnyttigt. Kan vara läge att ta en flukt där.
Dessutom tycker jag att det är en aning fel att beskriva lår och armar som okomplicerade. Just de är mycket komplexa muskelgrupper, som fodrar en hel del eftertanke innan man tränar.

allan

Ankarby
2003-09-16, 16:40
Kör själv för tillfället enligt följande:

1. Hantelpress, rodd, flyes, omvända flyes

2. ryggresningar, chrunches ,frontböj, raka mark, benspark, vadpress

3. militärpress, omvända chins, press bakom skallen och stångcurl

Rätt basic med 3-4 set övning 6-8 reps.