handdator

Visa fullständig version : Roidtråd om 25gram.

Verbatim
2009-10-22, 12:52
När fasen blev 8 chips en portion?

Om ni inte vet vad det handlar om så ta en titt på närmsta godis och/eller chipspåse.

Nitrometan
2009-10-22, 12:57
Jag såg det på OLW:s sida.

Portionsstorlek - 25 g. :D

Det har att göra med reglerna om att de måste ange GDA på sina förpackningar i EU nuförtiden.

http://www.gdainfo.se/home/konsumenter/vad-aer-gda/vad-aer-gda.aspx

GDA är en engelsk förkortning som står för Guideline Daily Amount - eller på svenska ”vägledande dagligt intag".

GDA är en märkning som visar innehållet av energi, socker, fett, mättat fett och salt i ett livsmedel. GDA anges per portion och visar samtidigt innehållet i förhållande till den mängd som är passande att äta under en dag.

Portionsstorleken är angiven på framsidan av förpackningen tillsammans med GDA-märkningen. En portion kan t ex vara en skiva bröd, ett kex, 30 g nötter eller 125 g yoghurt.

GDA är ett komplement till den kända näringsdeklarationen som visar näringsinnehållet per 100 g eller 100 ml.

GDA och det vägledande dagliga intaget är ett genomsnittsmått med utgångspunkt i en vuxen kvinnas dagliga energibehov på 2000 kilokalorier (kcal). En vuxen man har ofta ett lite större behov, medan barn ofta har ett mindre och åldersrelaterat behov. GDA ska därför inte uppfattas som ett individuellt kostråd, utan som en vägledning som ska göra det lättare för dig som konsument att fatta ett medvetet beslut om vad du ska äta och dricka.

Mongar
2009-10-22, 12:59
Att "serving sizes" är små är väl inget nytt. 1 liten kaka eller två teskedar glass.

Olegh
En portion Coca-Cola är enligt halvlitersflaskorna 25cl, enligt burkcolan så är en portion 33cl. Det du.

Nitrometan
På GDA-info står det:

GDA använder portionsstorlekar. För några livsmedel är det väldigt tydligt att det rör sig om en portion t.ex. en glass, en bägare yoghurt eller en burk läsk, d v s att produkten säljs i en förpackning där du äter eller dricker hela mängden på en gång
s k en-portions-förpackning.

Det finns också livsmedel som säljs i stora förpackningar som innehåller flera portioner t.ex. bröd, cornflakes, ketchup, chips, läsk och yoghurt. Här är portionerna definierade som en vanlig portion. För bröd är en portion = en skiva, för cornflakes är en portion = 30 g (2 dl), för ketchup är en portion = 15 g (en matsked), för chips är en portion 25 g (en handfull), för läsk är en portion = 250 ml (ett glas) och för yoghurt är en portion = 125 g.

Storleken av en portion är tydligt angivet på framsidan av förpackningen tillsammans med GDA-märkningen. På förpackningar som innehåller flera portioner är även det totala antalet portioner angivet, så vitt det är möjligt.

:D

Nitrometan
2009-10-22, 13:00
En portion Coca-Cola är enligt halvlitersflaskorna 25cl, enligt burkcolan så är en portion 33cl. Det du.

Enligt GDA-info:

Ett livsmedel kan ha olika portionsstorlek beroende på om det säljs i en en-portions-förpackning eller stora förpackningar med många portioner. En stor läsk på 1 ½ liter anger en portion till 25 cl (eller 250 ml), vilket motsvarar ett glas läsk medan en burk läsk med 33 cl (eller 330 ml) räknas som en portion eftersom det är en en-portions-förpackning som inte kan återförslutas. På samma sätt anges en portion till 125 g på 1 liter yoghurt, medan det finns yoghurt i mindre förpackningar 100 g, 125 g, 180 g och 200 g, som alla motsvarar en portion eftersom de är en-portions-förpackningar.

Sådeså. ;)

Olegh
2009-10-22, 13:01
Enligt GDA-info:

Sådeså. ;)

Idiotiskt. :)

stevebc
2009-10-22, 13:02
Fuck that. För mig är en portion >2 påsar. Måste alla små människor alltid förstöra GDA? Jag menar, vem fan äter 8 chips? En treårig flicka?

Nitrometan
2009-10-22, 13:02
Idiotiskt. :)
Ja.

Hela GDA-grejen verkar bara vara ett sätt att lägga ansvaret på nån annan än den som äter upp hela chipspåsen.

Nitrometan
2009-10-22, 13:03
Fuck that. För mig är en portion >2 påsar. Måste alla små människor alltid förstöra GDA? Jag menar, vem fan äter 8 chips? En treårig flicka?

G betyder "guideline". Guide. Inte tvång.

Du får skita i det och äta så mycket du vill.

Fast då kan du inte stämma OLW för att du blev fet. :D

spange
2009-10-22, 13:06
en "portion" chips beror ju på hur stor påsen är, samt hur fort man lyckas äta om man har konkurrens.

tp_88
2009-10-22, 13:10
Nästan 2 månader efter att Aftonh*ran avslöjade denna döts-chips-chock, en av vår tids största katastrofer.

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article5704651.ab

Mongar
2009-10-22, 13:10
Hela GDA-grejen verkar bara vara ett sätt att lägga ansvaret på nån annan än den som äter upp hela chipspåsen.

Snarare lägga ansvaret på den som äter hela påsen istället för den som tillverkar påsen.

LoTiX
2009-10-22, 13:39
Ibland är det ett helvete att räkna ut energiinnehåll/100g pga. att de bara redovisar per portion samt hela förpackningen.

Nitrometan
2009-10-22, 13:45
Ibland är det ett helvete att räkna ut energiinnehåll/100g pga. att de bara redovisar per portion samt hela förpackningen.
Står det inte alltid energiinnehåll per 100 g på alla förpackningar?

shut teh face
2009-10-22, 13:48
Det är ungefär som när man kollar recept och så är en portion 75-100g köttfärs, what the fuck???

Jag kör alltid en 4 portioners recept för mig och tjejen, och vi äter inte mycket då, tycker jag! Helt normala portioner. Samma sak när man kollar fyllning på kanelbullar, nej 5 dubbla ska det va!!!!!!!!!!!!

tp_88
2009-10-22, 13:53
Ja, eller som på wejj-åtti där det står typ 21g protein, alla vet ju att det är +50 som gäller!!1

Nitrometan
2009-10-22, 14:02
Ja, eller som på wejj-åtti där det står typ 21g protein, alla vet ju att det är +50 som gäller!!1
Ja. Orka roida om 25 gram när det är över 50 som gäller. *flex*

Krampus
2009-10-22, 14:19
Idag skall jag eta en portion kaffe.
Har du koll på hur stor en portion kaffe är enligt GDA Nitro?

Yes
2009-10-22, 14:44
En portion kaffe är en halv kopp, dvs 40cl, och till det ska man ha 5 rågade mått kaffepulver.

LoTiX
2009-10-22, 14:51
Står det inte alltid energiinnehåll per 100 g på alla förpackningar?

Kan inte minnas produkten det rörde sig om senast men det trodde jag också. Möjligt dock att jag minns fel och letade efter innehåll i hela förpackningen. Något saknades!!

MrBurner
2009-10-22, 15:01

Håller med helt och hållet. Det är sämst på vissa amerikanska produkter som endast har portionsstorlekarna angivna men jag tror inte att jag har råkat på några svenska produkter, än.
Var det inte på tal att GDA skulle ersätta vår vanliga näringsdeklaration? De pratade om det i debatt (tror jag det var) i alla fall.

stevebc
2009-10-22, 17:58
G betyder "guideline". Guide. Inte tvång.

Du får skita i det och äta så mycket du vill.

Fast då kan du inte stämma OLW för att du blev fet. :DYes!!! :hbang:

Det är ungefär som när man kollar recept och så är en portion 75-100g köttfärs, what the fuck???

Jag kör alltid en 4 portioners recept för mig och tjejen, och vi äter inte mycket då, tycker jag! Helt normala portioner. Samma sak när man kollar fyllning på kanelbullar, nej 5 dubbla ska det va!!!!!!!!!!!!Om man ska vara lite seriös för en gångs skull så är det ofta sjukt underdimensionerat i kokböcker osv. När jag lagat mat åt familjen har vi alltid åtminstone dubblat portionerna. En man, två kvinnor.

Jagärsvag
2009-10-22, 18:14
Yes!!! :hbang:

Om man ska vara lite seriös för en gångs skull så är det ofta sjukt underdimensionerat i kokböcker osv. När jag lagat mat åt familjen har vi alltid åtminstone dubblat portionerna. En man, två kvinnor.

Har du två mammor?

stevebc
2009-10-22, 18:16
Har du två mammor?Nej. En.

edit: eller haha, ja det kanske jag har

Verbatim
2009-10-22, 18:35
Nästan 2 månader efter att Aftonh*ran avslöjade denna döts-chips-chock, en av vår tids största katastrofer.

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article5704651.ab

Jo, jag blev lite besviken när jag roidade om detta, och en polare sedan uppmärksammade mig om att aftonbladet hade hunnit före mig till skämtet, suck. Jag som hade tänkt att grunda min stand up-karriär på detta.

Tomten
2009-10-23, 04:48
Jag såg det på OLW:s sida.

Portionsstorlek - 25 g. :D

Det har att göra med reglerna om att de måste ange GDA på sina förpackningar i EU nuförtiden.

http://www.gdainfo.se/home/konsumenter/vad-aer-gda/vad-aer-gda.aspx

Fast där har du fel tror jag GDA är ju ett mätverktyg som kan styras av de som säljer produkten. Om de väljer vilken GDA som produkten ska ha så kan de också styra vilken innehållsförteckning de visar på förpackning. För cola så är ju 25cl som gäller för GDA, vilket inte överenstämmer så bra med verkligheten, då en portion cola i regel är 33cl eller 50cl (vem fan dricker 25cl dryck till en måltid?).

GDA är bara ett mätverktyg som företagen använder för att få sina produkter att se nyttigare ut. Visst, smarta konsumenter kollar givetvis upp den egentliga energimängden. Enklast för konsumenten är om man måste anvisa per 100gram och även den totala energimängden i förpackningen (vilket många företag också gör).

Nitrometan
2009-10-23, 07:24
Fast där har du fel tror jag GDA är ju ett mätverktyg som kan styras av de som säljer produkten. Om de väljer vilken GDA som produkten ska ha så kan de också styra vilken innehållsförteckning de visar på förpackning. För cola så är ju 25cl som gäller för GDA, vilket inte överenstämmer så bra med verkligheten, då en portion cola i regel är 33cl eller 50cl (vem fan dricker 25cl dryck till en måltid?).

Från GDA-info:
Ett livsmedel kan ha olika portionsstorlek beroende på om det säljs i en en-portions-förpackning eller stora förpackningar med många portioner. En stor läsk på 1 ½ liter anger en portion till 25 cl (eller 250 ml), vilket motsvarar ett glas läsk medan en burk läsk med 33 cl (eller 330 ml) räknas som en portion eftersom det är en en-portions-förpackning som inte kan återförslutas. På samma sätt anges en portion till 125 g på 1 liter yoghurt, medan det finns yoghurt i mindre förpackningar 100 g, 125 g, 180 g och 200 g, som alla motsvarar en portion eftersom de är en-portions-förpackningar.

Visst är livsmedelsbranschen inblandad i att ta fram GDA. Fast sen har de bestämts på EU-nivå att den infomationen ska finnas på förpackningar.

GDA är bara ett mätverktyg som företagen använder för att få sina produkter att se nyttigare ut.
Ja.

Visst, smarta konsumenter kollar givetvis upp den egentliga energimängden. Enklast för konsumenten är om man måste anvisa per 100gram och även den totala energimängden i förpackningen (vilket många företag också gör).
Visst, energimängd per 100 gram är ett vettigare mått.

Tomten
2009-10-23, 07:42
Från GDA-info:

Visst är livsmedelsbranschen inblandad i att ta fram GDA. Fast sen har de bestämts på EU-nivå att den infomationen ska finnas på förpackningar.

Fast det kan inte vara ett krav. Kolla på produkterna du har i ditt skafferi/kylskåp, så kommer du snabbt se att majoriteten använder sig av RDI och anger värden på endera 100G eller 10G och även ibland också 100G och "portionsstorlek".

Det finns också många företag som använder sig av både GDA och sen även anger näringsvärde på 100G. Jag misstänker att det bara är företag som gärna vill visa upp sina produkter i ett bättre ljus som envisas med att bara använda visa GDA på förpackningen.

Eddie Vedder
2009-10-23, 07:46
Kan inte minnas produkten det rörde sig om senast men det trodde jag också. Möjligt dock att jag minns fel och letade efter innehåll i hela förpackningen. Något saknades!!

Jag har också sett det. Fast inte på svenska produkter faktiskt.

Däremot ett paket kokosnötsgrädde och en burk jordnötssås som jag köpte på en asiatisk affär. Där stod enbart portionsangivelserna redovisade.

On topic så håller jag med om att GDA är ett praktiskt sätt att förvirra konsumenterna ännu mer.

Halldin
2009-10-23, 07:49
Fast man måste ta det ihop med något, t.ex korv med bröd.

Lellan
2009-10-23, 08:29
Jag har också sett det. Fast inte på svenska produkter faktiskt.

Däremot ett paket kokosnötsgrädde och en burk jordnötssås som jag köpte på en asiatisk affär. Där stod enbart portionsangivelserna redovisade.

On topic så håller jag med om att GDA är ett praktiskt sätt att förvirra konsumenterna ännu mer.

Håller med.. vaaarför ständigt denna tillkrångling? Herregud liksom. Jag förstår att folk tycker det med kost är en djungel, när allt ska gda:ifieras, gi:fieras, fiber:ieras, fettdoktorfieras, paulinifieras, viktväktarfieras, osv i all oändlighet.

Dessutom är man så konservativ vad gäller kost, vad som passar el inte. Herreguud, spela roll - basic näringslära + ät och var glad. En gdi på en chipspåse skapar väl bara dåligt samvete, kan inte tänka mig att många får en "aha-upplevelse" och ser sig som en upplyst konsument.

Däremot kanske det kan vara en hjälp om man är förälder och vill motivera sitt läskunniga barn till att äta "en portion" onyttigt. Eftersom alla förpackningar tenderar att bli större, och människan tenderar att äta tills något tar slut.

Elfsberg
2009-10-23, 08:30
GDA = pro ana

Nitrometan
2009-10-23, 09:21
Däremot kanske det kan vara en hjälp om man är förälder och vill motivera sitt läskunniga barn till att äta "en portion" onyttigt. Eftersom alla förpackningar tenderar att bli större, och människan tenderar att äta tills något tar slut.
Tycker du att man ska lagstifta om förpacknigsstorlek?

Lellan
2009-10-23, 09:41
Tycker du att man ska lagstifta om förpacknigsstorlek?

Nej, stora förpackningar sparar väl miljö och så skitnödiga ska vi väl inte behöva bli.

Nitrometan
2009-10-23, 09:48
Nej, stora förpackningar sparar väl miljö och så skitnödiga ska vi väl inte behöva bli.

Man kan inte förbjuda allt som är dåligt för folk.

Lellan
2009-10-23, 09:55
Man kan inte förbjuda allt som är dåligt för folk.

Precis, var väl exakt det jag sa? :confused:

Edit: Ah, var väl medhåll inser jag.. haha, lite trög i boll idag!

Nitrometan
2009-10-23, 09:57
Precs, Lellan. Jag håller med dig.

Ska vara tydligare.

Verbatim
2009-10-23, 12:32
Ikväll blir det 12(!!!) portioner chips, dill och gräslök smak.

Tomten
2009-10-23, 12:42

You're crazy man...

http://2.bp.blogspot.com/_9F0mSQ77gM8/SgCPsW8OoOI/AAAAAAAAA1g/aPkRfb4k8eE/s400/mr-creosote.jpg

This is where you're heading...

Nitrometan
2009-10-23, 14:32
300 gram? :eek:

Commando1980
2009-10-23, 16:09
konspiration

tp_88
2009-10-23, 16:21
300 gram? :eek:
döts-konsumtion.