handdator

Visa fullständig version : Träning på tom mage

Mazr
2009-10-21, 14:48
Tjenare!

Jag har nu under ett par månader tränat boxning direkt på morgonen utan att käka frukost. Jag försöker att få i mig ett stort mål mat på sen eftermiddag, och sen lite nån timma innan sovdags. Väl på morgonen så vaknar jag kring 8, tar tåget till träningen som börjar 9 och avslutas runt 11, dvs 2 timmars träning i höööögt tempo.
Jag börjar träningen och allt känns hur bra som helst, och efteråt käkar jag direkt en banan och 10-15 min efter det dricker jag min Whey80-shake.

Frågan lyder dock;
Är det sämre ur ett näringsperspektiv att träna på tom mage såhär på morgonen?
För -och nackdelar?

Tack på förhand :)

dream_theater_
2009-10-21, 14:59
Att träna på tom mage är inte bara dåligt. Det är väl i stort sett värdelöst.. Iaf på morgonen. Det finns säkert två miljarder trådar eller mer om just det ämnet. Så SÖK min vän, sök.

Men om du inte orkar söka, så se till att du får i dig eaa innan och efter passet. annars kommer du bryta ner dig mer än vad du bygger.

L Johnsson
2009-10-21, 15:02
Att träna på tom mage är inte bara dåligt. Det är väl i stort sett värdelöst.. Iaf på morgonen. Det finns säkert två miljarder trådar eller mer om just det ämnet. Så SÖK min vän, sök.

Men om du inte orkar söka, så se till att du får i dig eaa innan och efter passet. annars kommer du bryta ner dig mer än vad du bygger.

Precis, träning utan någon energi i kroppen ger inget, använd sökfunktionen så hittar du nog utförliga svar som sagt:)

944RS
2009-10-21, 15:02

EAA minskar väl inte någon nedbrytning?
Det är boxningsträning och inte styrketräning.

944RS
2009-10-21, 15:04
Precis, träning utan någon energi i kroppen ger inget, använd sökfunktionen så hittar du nog utförliga svar som sagt:)

Ganska vanligt att träna på morgonen utan att äta något innan.

Dreas
2009-10-21, 15:06

Men om du inte orkar söka, så se till att du får i dig eaa innan och efter passet. annars kommer du bryta ner dig mer än vad du bygger.Wtf? Vart har du läst allt du grundar det på? Det är många här inne som tränar på morgonen utan problem. EAA minskar inte muskelnedbrytningen.

L Johnsson
2009-10-21, 15:08
Ganska vanligt att träna på morgonen utan att äta något innan.

Jo men det betyder ju inte att det är bra?
Det är ganska vanligt att röka med men det är ju inte speciellt bra för kroppen...

haa
2009-10-21, 15:09
Man tränar inte utan energi i kroppen om man skippar frukosten, det du äter dagen och dagarna innan är det som används under passet. Käkar du något tätt innan träning på morgonen så kommer det bara åka runt i magen, du kan eventuellt få håll också.

944RS
2009-10-21, 15:10
Jo men det betyder ju inte att det är bra?
Det är ganska vanligt att röka med men det är ju inte speciellt bra för kroppen...

Men han skrev ju att han äter på kvällen innan dagen han tränar. Eller hur?

L Johnsson
2009-10-21, 15:17
Men han skrev ju att han äter på kvällen innan dagen han tränar. Eller hur?

Så han bränner ingen energi från det att han ätit på kvällen tills det att han går och boxas i 2 timmar intensivt?

dream_theater_
2009-10-21, 15:24
Nej jag hade fel.

Konditionsträningen i sig innebär inte muskelförlust, och EAA minskar inte muskelnedbrytningen.

Det handlar om att konditionsträning sänder motsatta signaler jämfört med styrketräning. Styrketräning sänder signaler för muskeluppbyggnad, och tränar man då konditionsträning före eller efter styrketräning, stänger man mer eller mindre av dom signalerna.

944RS
2009-10-21, 15:27
Så han bränner ingen energi från det att han ätit på kvällen tills det att han går och boxas i 2 timmar intensivt?

Har du läst TS fråga?

Han nämner ju själv att han inte har några problem med ork/energibrist och att han äter direkt efter träning.

dream_theater_
2009-10-21, 15:27
Wtf? Vart har du läst allt du grundar det på? Det är många här inne som tränar på morgonen utan problem. EAA minskar inte muskelnedbrytningen.

Enligt scratch gör den det. Men som sagt, det som står efter. Tveksamt om det ger någon praktisk betydelse.

Hur är det med EAA innan konditionsträning?
- Konditionsträning har ingen speciellt muskeluppbyggande och proteinsyntesstimulerande effekt på det sättet, så det är heller inget du behöver försöka uppreglera. Ett par gram grenade aminosyror före konditionsträning minskar muskelproteinnedbrytningen, men det är tveksamt om det har någon praktisk betydelse sett över hela dygnet, så länge man inte underäter kraftigt eller tränar mycket långa och intensiva pass, kanske fastande.

L Johnsson
2009-10-21, 15:31
Har du läst TS fråga?

Han nämner ju själv att han inte har några problem med ork/energibrist och att han äter direkt efter träning.

Att han äter efter träning är givetvis det viktigaste ja, men han frågade om det var sämre ur ett näringsperspektiv att träna på tom mage. Och det måste det ju ändå vara eller hur?
Du kan ju inte komma och påstå att det är bättre att träna med lite mindre energi istället för med lite mer.
Kanske klarar han ännu längre och ännu hårdare om han äter ordentligt. Som sagt kan man faktiskt göra förbättringar, bara för att det känns okay nu behöver inte det vara det bästa. Och eftersom Mazr ställde frågan antar jag att han är ute efter att förbättra och effektivisera sin träning och inte nödvändigtvis bara köra på som han alltid har gjort enbart för att det funkar helt okay.

944RS
2009-10-21, 15:36
Att han äter efter träning är givetvis det viktigaste ja, men han frågade om det var sämre ur ett näringsperspektiv att träna på tom mage. Och det måste det ju ändå vara eller hur?
Du kan ju inte komma och påstå att det är bättre att träna med lite mindre energi istället för med lite mer.
Kanske klarar han ännu längre och ännu hårdare om han äter ordentligt. Som sagt kan man faktiskt göra förbättringar, bara för att det känns okay nu behöver inte det vara det bästa. Och eftersom Mazr ställde frågan antar jag att han är ute efter att förbättra och effektivisera sin träning och inte nödvändigtvis bara köra på som han alltid har gjort enbart för att det funkar helt okay.

Är du så säker på att det är den energi som du stoppar i munnen 1timme innan passet kommer vara avgörande hur mycket energi han har under passet.
Det tar ganska lång tid för kroppen att ta upp näringen även om blodsockret stiger.

L Johnsson
2009-10-21, 15:45
Är du så säker på att det är den energi som du stoppar i munnen 1timme innan passet kommer vara avgörande hur mycket energi han har under passet.
Det tar ganska lång tid för kroppen att ta upp näringen även om blodsockret stiger.

Japp det är klart att det tar tid det har jag inte sagt något om.
Han behöver nog käka några timmar innan passet för att de ska ge någon nytta.
Sen kan det ju vara bra att ha energi påväg ut i kroppen under passet med...

mattilainen
2009-10-21, 15:47
Enligt scratch gör den det. Men som sagt, det som står efter. Tveksamt om det ger någon praktisk betydelse.

EAA minskar väl inte muskelnedbrytningen utan den höjer proteinsyntesen. Det är två helt olika saker.

Mazr
2009-10-21, 15:50
Spännande att läsa alla svar, fast jag är fortfarande inte helt övertygad. Ni verkar vara oense om era åsikter. Grejen är den att jag inte kan komma upp tidigare än jag gör utan att missa en viktig del av sömnen. Jag somnar runt 00-01 och får på så sätt helt okej antal timmar sömn.
Om jag går upp runt 7 för att käka så kommer jag vara en zombie, och vad är värst, att inte få nog med sömn eller att träna på tom mage?

Skulle behöva lite konkreta svar, men är väldigt glad över era svar trots det. Har fått lite att tänka på!

L Johnsson
2009-10-21, 15:53
Spännande att läsa alla svar, fast jag är fortfarande inte helt övertygad. Ni verkar vara oense om era åsikter. Grejen är den att jag inte kan komma upp tidigare än jag gör utan att missa en viktig del av sömnen. Jag somnar runt 00-01 och får på så sätt helt okej antal timmar sömn.
Om jag går upp runt 7 för att käka så kommer jag vara en zombie, och vad är värst, att inte få nog med sömn eller att träna på tom mage?

Skulle behöva lite konkreta svar, men är väldigt glad över era svar trots det. Har fått lite att tänka på!

Skippa inte sömnen isåfall, ifall du ska få i dej mat i magen som hinner omvandlas till energi som 944RS sa så behöver du gå upp lite tidigare. Men sömnen är minst lika viktig. Som jag ser det isåfall är väl att du lägger dej tidigare (om du har möjlighet) och går upp lite tidigare och äter.
Det är i vilket fall min åsikt:)

944RS
2009-10-21, 16:05

Nu har jag aldrig kört något hårt boxningspass, men har ganska ofta försökt cykla några mil på morgonen på tom mage och får sämre ork då.
Styrketräning/morgonpromenader har jag inga problem med.

Brukar ju dock inte äta så mycket på kvällen så det är ganska naturligt och väntat att jag tycker cyklingen är tyngre.
För att det ska kännas bättre så har jag provat att gå upp lite tidigare för att äta en skål fil/yoghurt och sedan gå och lägga mig en stund igen.

Om det påverkar din sömn så pass att du presterar sämre så är det självklart sämre för träningsresultaten.

z_bumbi
2009-10-21, 16:11

Om du inte kan lägga dig tidigare så har du väl inte så mycket val? Jag tror inte det är de bästa förutsättningarna men funkar det för dig att träna på det sättet så kör på.
Om du i alla fall vill ha i dig något så drick något innan eller i början av passet.

dream_theater_
2009-10-21, 16:15
EAA minskar väl inte muskelnedbrytningen utan den höjer proteinsyntesen. Det är två helt olika saker.

Nu klippte jag rakt ur EAA-tråden, men ja det har du ju rätt i. Men utan något i magen, så är väl proteinsyntesen väldigt låg? Med andra ord så bryts det ner mer än vad det byggs upp.

Det här har jag tagit rakt ifrån näringslära:

Finns inte tillgång till aminosyror och energi kommer nedbrytningen vara stor och risken finns att den blir så stor under detta pass så att maten under dagen inte kommer räcka för att kompensera förlusten.

Mazr
2009-10-21, 16:25
Om du inte kan lägga dig tidigare så har du väl inte så mycket val? Jag tror inte det är de bästa förutsättningarna men funkar det för dig att träna på det sättet så kör på.
Om du i alla fall vill ha i dig något så drick något innan eller i början av passet.

Som vadå? En fruktjuice eller vad syftar du på? :)

Scratch89
2009-10-21, 16:31
Angående citatet på förra sidan, så gäller det BCAA, inte EAA, och dessutom i samband med konditionsträning.

Att träna innan frukost, när man har fastat så länge, är direkt negativt om man inte har tillgång till några aminosyror. Det är det ingen som helst tvekan om. Nedbrytningen från träningen kommer vara i ett par timmar till innan du får i dig mat.

Qivi
2009-10-21, 16:44
..............min mamma påstår att jag bryter ned kroppen fall jag tränar på lunchen, 11 noll noll, och då tränar jag runt 4-5, konditionsträning. Stämmer detta? passen blir går mycket bättre på tom mage än fall jag äter något emellan.

King Grub
2009-10-21, 16:51
..............min mamma påstår att jag bryter ned kroppen fall jag tränar på lunchen, 11 noll noll, och då tränar jag runt 4-5, konditionsträning. Stämmer detta? passen blir går mycket bättre på tom mage än fall jag äter något emellan.

Förstår inte vad du menar. Förtydliga.

WorkOutBuddy
2009-10-21, 16:55
Förstår ingenting. Räcker det eller räcker det inte med EAA efter ett natts fasta till morgon träningen (utan någon frukost)?

Qivi
2009-10-21, 16:58
Jag äter lunch klockan 11:00, jag tränar 16:00. Eftersom min mage är tom(?) så påstår min mamma att kroppen bryts ner och träning blir kontraproduktiv, talar hon sanning?

-Englund
2009-10-21, 17:02
Är dream_theater_ ett troll?

dream_theater_
2009-10-21, 17:03
Edit: skit samma

dream_theater_
2009-10-21, 17:03

Och vad fan menar du med det?

stafh
2009-10-21, 17:05
Jag äter lunch klockan 11:00, jag tränar 16:00. Eftersom min mage är tom(?) så påstår min mamma att kroppen bryts ner och träning blir kontraproduktiv, talar hon sanning?

Nej. Eller jo, träning bryter ner kroppen oavsett om du har mat i magen eller inte, men förutsatt att du äter någon gång efteråt så blir nettoeffekten att du lägger på dig muskler.

Eddie Vedder
2009-10-21, 17:36

Nej det är han inte. Saknar du något vettigt att skriva kan du låta bli.

Mazr
2009-10-21, 18:32
Men hur pass dåligt är det att träna som jag gör på morgonen? Har för mig att självaste King Grub gör detta. Borde jag köra på EAA före och efter, eller ska jag köpa en fruktjuice?

vicarious
2009-10-21, 18:39
Men hur pass dåligt är det att träna som jag gör på morgonen? Har för mig att självaste King Grub gör detta. Borde jag köra på EAA före och efter, eller ska jag köpa en fruktjuice?

Om du måste välja mellan EAA före och efter, ta före. Annars ta både före och efter. Vad ska du med fruktjuice till? :confused:

z_bumbi
2009-10-21, 18:52
Som vadå? En fruktjuice eller vad syftar du på? :)

Någon mejeriprodukt typ lite mjölk/youghurt/fil/drickyoughurt/chokladmjölk.
EAA och någon sockerkälla, t ex juice.
En gainer som du antingen bara dricker en mindre mängd av innan eller dricker lite av innan och sen spär resten av den rejält och använder som sportdryck.
Har man svårt att äta på morgonen eller ont om tid så är alltså lite bättre än inget och ett glas av något bör de flesta klara av.

dream_theater_
2009-10-21, 20:13
Nej det är han inte. Saknar du något vettigt att skriva kan du låta bli.

*cupid*

Scratch89
2009-10-21, 20:25

Med EAA innan så är det ingen fara.

Commando1980
2009-10-22, 00:19
träna inte på tom mage, även om du känner att du har energi till det. få i dig iaf protein innan passet.

Eddie Vedder
2009-10-22, 06:44
Mat tätt inpå påverkar säkert blodsockernivåerna och gör att man slipper känna sig hungrig om du det är ett problem.

Men tom mage har i sig ingen negativ inverkan på musklerna om bara aminosyror finns att tillgå. Det är tillgången till aminosyror som är A och O akut.

Mazr
2009-10-23, 18:54
Tusen tack för ditt svar Nicklas!

Ska försöka skramla ihop lite cash till EAA. Men hur mycket förstör det egentligen att träna så pass intensivt utan mat i magen?

Baboom
2009-10-23, 19:06
Jag tränade hela sommaren efter en 16 timmars fasta. Intog 7g EEA innan passet och 7g efter, för att sedan cykla hem och äta en stor lunch.

På helgerna gör jag samma sak, tränar efter 16 timmars fasta. Jag har verkligen inga problem med det och märker ingen skillnad på styrka.

dt06mj2
2009-10-23, 19:09
Jag tränade hela sommaren efter en 16 timmars fasta. Intog 7g EEA innan passet och 7g efter, för att sedan cykla hem och äta en stor lunch.

På helgerna gör jag samma sak, tränar efter 16 timmars fasta. Jag har verkligen inga problem med det och märker ingen skillnad på styrka.

Samma här, förutom att jag kör med 20 timmars fasta.

austria
2009-10-23, 19:26
Mat tätt inpå påverkar säkert blodsockernivåerna och gör att man slipper känna sig hungrig om du det är ett problem.

Men tom mage har i sig ingen negativ inverkan på musklerna om bara aminosyror finns att tillgå. Det är tillgången till aminosyror som är A och O akut.

Gäller det bara styrketräning? Eller gäller samma sak med löpning eller t.ex. innebandy på tom mage?

King Grub
2009-10-23, 19:40
I fastande tillstånd är alltid proteinbalansen negativ, oavsett om man utför någon aktivitet eller vilar.

I samband med styrketräning är det extra viktigt med tillgång till aminosyror, då styrketräning stimulerar proteinsyntesen på ett mer markant sätt än någonting annat, och denna stimulans blir inte tillräcklig för att vänta katabolism till anabolism utan EAA.

Commando1980
2009-10-23, 20:24

visst men du får i dig aminosyror i form av EAA precis innan (och efter) passet. det är en avgörande skillnad jmft med om du skulle fastat och sen tränat utan EAA innan passet. måste iofs inte vara EAA utan kan t ex vara en liten proteinshake.