Visa fullständig version : Sjukdomen from hell.
I torsdags kväll började jag känna mig lite krasslig under helgen vart jag verkligen sjuk och på måndagen uppsökte jag läkare. Jaha halsfluss penicillinkur i 10 dagar. halsen känns redan mycket bättre bara lite obehag kvar när jag sväljer.
Det stora problemet är mina läppar och mitt tandkött i nederkäken längst in vid visdomständerna är tandköttet jättesvullet nästan så det börjar täcka visdomständerna i bakkant. Det gör väldigt ont och jag blir smått panikslagen av det är detta något som kan hända vid halsfluss?
Ett annat problem är mina läppar som har blivit extremt såriga och gooey vilket inte heller verkar ge med sig även fast jag tar penicillin och använder serat bifogar en bild på mina äckliga svullna såriga läppar.
http://i7.photobucket.com/albums/y297/gurra700/2009_1022halsfluss0006.jpg
Hjälp mig någon!?!
Herpes?
Herpes kan blossa ut när man har infektioner och sånt i kroppen.
Herpes?
Herpes kan blossa ut när man har infektioner och sånt i kroppen.
Jag har också funderat i dom banorna... Vart går man och testar om man har herpes? och vad gör man åt saken?
hahavaffan
2009-10-21, 11:48
Herpes är mig veterligen obotligt. Det kan väl lindras med diverse salvor och läkemedel, men du blir aldrig av med det.
Jag har också funderat i dom banorna... Vart går man och testar om man har herpes? och vad gör man åt saken?
Gå till vårdcentral för koll.
Här finns lite information om Herpes
http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Herpes-i-munnen/
men vafan.
Förebyggande
Den som har munherpes ska inte kyssa andra personer eller utföra oralsex. Det är också viktigt att tvätta händerna ofta för att viruset inte ska föras över genom handkontakt. Dela inte bestick, mat eller läppsalvor med andra.
Jag tror fan jag tar livet av mig snart.
men vafan.
Förebyggande
Den som har munherpes ska inte kyssa andra personer eller utföra oralsex. Det är också viktigt att tvätta händerna ofta för att viruset inte ska föras över genom handkontakt. Dela inte bestick, mat eller läppsalvor med andra.
Jag tror fan jag tar livet av mig snart.
Slappna av. Du är inte direkt ensam om att ha herpes. Tvärtom vad folk verkar tro så är det sjukt vanligt, och de flesta med "munsår som bara kommer ibland men som inte är herpes" sitter och trycker med samma latenta infektion. Det är nog vanligare att ha herpes än att inte ha det. Det omfattas dessutom inte av smittskyddslagen även om det vore typ 2-herpes på lilleman, så slicka/nyp på du.
Men vad är ens meningen med att testa sig för herpes om man ändå inte kan göra något åt det? o.O
Men vad är ens meningen med att testa sig för herpes om man ändå inte kan göra något åt det? o.O
Att utesluta att det är något annat.
Annars ser jag ingen anledning att testa sig. Det finns receptfria salvor på apoteket som kan lindra lite.
ARMSTARK
2009-10-21, 13:28
Ett snabbt blodprov å du får veta om det är herpes och om du har det "där nere" också. Det är rätt bra att veta om man inte vill smitta ner andra.
Det är ingen pestsmitta precis då man räknar med att mer än 10% av den vuxna befolkningen har skiten. Kan vara besvärligt att ha det "där nere" dock om man har otur, vissa får väldigt såriga angrepp och i vissa fall en gång i månaden.
Alrajt, men vårdcentralen måste jag ringa eller kan jag bara knalla dit på öppen mottagning på morgonen?
Så du inte ska föra det vidare... kanske..
Angående tandköttet är det garanterat en effekt av den infektionen du har i kroppen och borde klinga av i sammatakt som halsinfektionen om de beror på samma orsak dvs. Försvinner det inte får du gå och odla på vårdcentralen igen om troligtvis byta pc för att komma åt det också.
Alrajt, men vårdcentralen måste jag ringa eller kan jag bara knalla dit på öppen mottagning på morgonen?
Gå dit på öppna mottagningen och fråga efter en distriksskötersketid.
Gå dit på öppna mottagningen och fråga efter en distriksskötersketid.
Glider ner imorgon bitti dårå.
men alltså om jag nu har herpes, Kommer jag bli tvungen att leva i celibat resten av livet för att inte sprida det vidare? Knappast ett liv värt att leva isåfall.
men alltså om jag nu har herpes, Kommer jag bli tvungen att leva i celibat resten av livet för att inte sprida det vidare? Knappast ett liv värt att leva isåfall.
Det smittar endast genom sår/blåsor/tecken på infektionen. Övrig tid, resten av livet, ligger den vilande.
machine gun
2009-10-21, 14:00
Tror jag sett siffror på att ca 80 % av Sveriges befolkning har herpes. Många smittas redan som barn av sina föräldrar via att man äter från samma sked, lånar lypsyl osv. Alla munsår är i princip herpes. Man kan ju låta bli att hångla med folk när man har synliga sår, eftersom det smittar värst då (dessutom gör det ju ont). I övrigt kan du leva som vanligt.
Det smittar endast genom sår/blåsor/tecken på infektionen. Övrig tid, resten av livet, ligger den vilande.
åhfan? Då kan jag ju ändå köra järnet 9 fall av 10, me njust nu ser jag ut som något hämtat ur braindead samt känner mig som ett freak. tur att man redan dejtar.
Nitrometan
2009-10-21, 14:05
Herpes smittar mycket i kampsportslokalerna också.
Liksom ringorm.
Värme, svett, kroppskontakt, kanske gemensamma skydd... Bra miljö för ett virus.
Herpes smittar mycket i kampsportslokalerna också.
Liksom ringorm.
Värme, svett, kroppskontakt, kanske gemensamma skydd... Bra miljö för ett virus.
kanske tillochmed är där man fått det då? På ngn MMA träning då man var 15 o.O men det är inte ens lönt att spåna i...
Nu är den stora frågan när ska vi lära oss bota virus?
Rockhard
2009-10-21, 15:56
Den här funkar skitbra faktiskt http://www.anti.se/. (För sent för din del men till nästa gång, för det lär bli fler när man en gång fått det ;))
Man känner ju när munsår är på gång redan innan det börjar bubbla sig och bli blåsor. Börjar man sätta på det på en gång stoppas det direkt och blir inget sår alls, syns ingen skillnad mot normalt ens. Tidigare när jag fick munsår satt blåsorna i typ 4 dagar och sen hade man ju en blödande sårskorpa i nästan 2 veckor så fort man skulle äta eller råkade le eller nåt.
Penicillinkuren har hjälp mig bli av med alla halssmärtor, Det som är kvar är mitt tandkött i nederkäken som vägrar sluta vara svullet, när jag vaknar på mornarna kan jag knappt ha munnen stängd för det svullnar mer över natten så det näst intill lägger sig mellan tänderna.
Det är koncentrerat till visdomständerna i nederkäken ingen annanstans.
hjelp någon?
machine gun
2009-10-25, 17:25
Penicillinkuren har hjälp mig bli av med alla halssmärtor, Det som är kvar är mitt tandkött i nederkäken som vägrar sluta vara svullet, när jag vaknar på mornarna kan jag knappt ha munnen stängd för det svullnar mer över natten så det näst intill lägger sig mellan tänderna.
Det är koncentrerat till visdomständerna i nederkäken ingen annanstans.
hjelp någon?
Ring sjukvårdsrådgivningen (http://1177.se/).
Degpekka
2009-10-25, 17:26
Du kan nog ringa till STD-mottagningen på ditt närmsta sjukhus och boka en tid för undersökning/prover där.
skit i herpesen. det har var och varannan människa. men de svullna läpparna kan bero på allergisk reaktion på pencilinet. och det är inget kul alls. du kan helt enkelt dö om du är allergisk nog. ju tidigare i kuren du får en reaktion ju mer känslig är du.
Det kan inte vara så att du har reagerat på penicillinet? Om du har halsfluss och fått antibiotika så borde du ju vara bra efter 10 dagar, annars måste du äta längre eller annan sort?
Kolla med din läkare som skrev ut ditt antibiotika, antar att det är typ kåvepenin eller Peceve? Det kan ju vara det som gör att dina läppar blir svullna osv. Kolla upp det i vilket fall som helst.
Lycka till!!
eller så är det kanske penicillinet?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.