Visa fullständig version : Varför är tjejer aldrig roliga?
John Steinbeck
2009-10-21, 09:45
En kompis sa en sak till mig som slog mig ordentligt: tjejer är aldrig riktigt roliga. Jag funderade och kom fort fram till att det stämmer. Jag har aldrig hört en tjej vara sådär riktigt rolig som jag anser bara killar verkar kunna vara. Det gäller humor i vardagen i vad det än må gälla, och i tv och stand-up-rutiner. Jag har sett och hört tjejer säga småroliga saker precis alla ni andra, men jag har aldrig hört en tjej vara riktigt rolig, något jag däremot hört killar vara säkert hundratusentals gånger.
Håller ni med? Jag antar att det kommer länkas till kvinnliga stand-up-komiker vilket jag inte hört mycket av (något jag inte tror beror enbart på att det skulle vara en mans-dominerad värld pga socialkulturella faktorer, utan pga att de helt enkelt inte är roliga). Jag har hört världskända stand-up-komiker uttrycka samma åsikt, utan att heller ha någon förklaring varför.
En kompis sa en sak till mig som slog mig ordentligt: tjejer är aldrig riktigt roliga. Jag funderade och kom fort fram till att det stämmer. Jag har aldrig hört en tjej vara sådär riktigt rolig som jag anser bara killar verkar kunna vara. Det gäller humor i vardagen i vad det än må gälla, och i tv och stand-up-rutiner. Jag har sett och hört tjejer säga småroliga saker precis alla ni andra, men jag har aldrig hört en tjej vara riktigt rolig, något jag däremot hört killar vara säkert hundratusentals gånger under mitt liv.
Håller ni med? Jag antar att det kommer länkas till kvinnliga stand-up-komiker vilket jag inte hört mycket av (något jag inte tror beror enbart på att det skulle vara en mans-dominerad värld pga socialkulturella faktorer, utan mest pga att de inte är roliga. Jag har hört världskända stand-up-komiker uttrycka samma åsikt, utan att heller ha någon förklaring varför.
Tjejer är mycket roliga om man förstår vad man kan göra tillsammans med dem! ;)
Tråkiga killar kanske bara får umgås med tråkiga tjejer?
bertbert
2009-10-21, 09:49
Suck. Ännu en som sitter på sin kammare och funderar istället för att träffa människor och sen applicerar sina egna erfarenheter på hela människosläktet. *gah!*
John Steinbeck
2009-10-21, 09:53
Suck. Ännu en som sitter på sin kammare och funderar istället för att träffa människor och sen applicerar sina egna erfarenheter på hela människosläktet. *gah!*
Hur ser min sociala situation ut menar du? Kan du gå igenom hur min vardag ser ut, tack.
Eller generaliserar du hej vilt nu? Jag förklarar hur jag har uppfattar min omgivning och ställer en fråga, kanske blir jag motbevisad, du generaliser som en träskalle. Jag trodde det var det du inte gillade. Absurt.
John Steinbeck!
Jag tycker snyggingen på din avatar är rätt rolig faktiskt!
Hon vet hur man ska röra om i grytan! :)
John Steinbeck
2009-10-21, 09:54
Men hon är inte rolig genom HUMOR. Det är det jag syftar på.
Men hon är inte rolig genom HUMOR. Det är det jag syftar på.
Jodå, hon har både humor och självdistans anser jag! :)
hahavaffan
2009-10-21, 09:56
Tjejen jag träffar nu är förbannat rolig. Garvar som en idiot åt små simpla sms t.ex. Så nog finns det roliga sejjer! Petra Mede är ej en sådan.
Cecilia Frode är en personlig favorit för mig, hon e jävligt rolig tycker jag!
Rollen hon gör i "mäklarna" är ju helt suverän!
John Steinbeck
2009-10-21, 10:03
Cecilia Frode är en personlig favorit för mig, hon e jävligt rolig tycker jag!
Rollen hon gör i "mäklarna" är ju helt suverän!
Mäklarna är ett klockrent exempel. Kjell Bergkvist är hur rolig som helst. Sveriges roligaste skådespelare. Jag skrattar åt Kjell men inte åt Ceclilia, trots att hon spelar sin roll bra.
Man undrar ju vad du träffat för tjejer som aldrig är roliga.. ända kvinnliga komikern jag sett är Petra mede och hon är riktigt tråkig
Mäklarna är ett klockrent exempel. Kjell Bergkvist är hur rolig som helst. Sveriges roligaste skådespelare. Jag skrattar åt Kjell men inte åt Ceclilia, trots att hon spelar sin roll bra.
Jag tycker faktiskt combon är det som gör mäklarna så bra! Jag skrattar faktiskt lika mycket åt virrhjärnan Wilma som åt Kaj!
Båda gestaltar losern och wannabeen för resp. kön! :)
John Steinbeck
2009-10-21, 10:06
De inte roliga på samma sätt som jag anser att killar kan vara. Du har ju själv inte sett någon rolig kvinnlig komiker, säger du.
ARMSTARK
2009-10-21, 10:08
Humor handlar väldigt ofta om att larva sig eller bjuda på sig själv och det ligger inte helt naturligt för tjejer/kvinnor.
Men jag kan inte hålla med om att INGEN tjej är rolig, det finns hysteriskt roliga tjejer. Jag har träffat många.
De inte roliga på samma sätt som jag anser att killar kan vara. Du har ju själv inte sett någon rolig kvinnlig komiker, säger du.
Skriver du till mig här?
Finska Lejonet
2009-10-21, 10:09
Får ta och hålla med lite, bland komiker eliten så finns det inte särskilt många kvinnor. Detta gäller även ett större land som USA eller tex England.
Nej jag har inte sett en rolig kvinnlig komiker, jag har sett en och hon är inte rolig, jag har sett 100 tals manliga komiker, långt ifrån alla är roliga. måste man vara komiker för att vara rolig?
måste man vara komiker för att vara rolig?
Ja, här har vi ju en bra fråga!
Som utsatta stand-up komiker så är nog män generellt sett roligare, annars vet i fan!
John Steinbeck
2009-10-21, 10:13
Vad heter den där kända svenska komikerna, han med rakat huvud, ganska ung. Bretner? (iofs tycker jag knappt någon svensk komiker är rolig förutom Kjell Bergqvist) Han var på radion för några veckor sedan och var inne på sama linje som mig. Han menade att han aldrig träffat en tjej som varit riktigt rolig.
Jag kommer tyvärr inte ihåg vad den amerikanska komikerna hette som sa sama sak.
John Steinbeck
2009-10-21, 10:13
Ja, här har vi ju en bra fråga!
Som utsatta stand-up komiker så är nog män generellt sett roligare, annars vet i fan!
Professionell komiker eller gatusoppare spelar ingen roll. Det handlar om kvinnor i allmänhet.
John Steinbeck
2009-10-21, 10:14
Skriver du till mig här?
Ja.
Det kanske är ovanligt att kvinnor VILL vara/ses som lustigkurrar och därför blir väldigt få just det?
Letar killar efter tjejjer som får dem att skratta?
von huff
2009-10-21, 10:16
Kanske de funderar för mycket?Det kanske är rädda att uppfattas som konstiga om de är "roliga".Jag vet att tjejer tycker om hyss men få vågar medge det och de anser att deras plikt är att försöka stoppa små hyss och dylikt även om de tycker att det är kul
John Steinbeck
2009-10-21, 10:17
Det kanske är ovanligt att kvinnor VILL vara/ses som lustigkurrar och därför blir väldigt få just det?
Letar killar efter tjejjer som får dem att skratta?
Jag gör det definitvt. Nu låter det iofs att jag då aldrig har träffat någon jag gillar, vilket jag har. Men aldrig någon som är rolig på det sätt som vissa killar kan vara roliga.
John Steinbeck
2009-10-21, 10:20
Men dom som vill vara det då? Som professionella komiker som hon den blonda som spelade i det där programmet om kungafamiljen. Hon är ju ett jättebra exempel på kvinnlig humor: skitdålig.
bertbert
2009-10-21, 10:20
Hur ser min sociala situation ut menar du? Kan du gå igenom hur min vardag ser ut, tack.
Eller generaliserar du hej vilt nu? Jag förklarar hur jag har uppfattar min omgivning och ställer en fråga, kanske blir jag motbevisad, du generaliser som en träskalle. Jag trodde det var det du inte gillade. Absurt.
Nej, frågeställningen är absurd. Hade du haft ett någorlunda socialt liv hade du personligen känt tjejer av alla möjliga slag. Av ditt första inlägg framgår att så inte är fallet.
Professionell komiker eller gatusoppare spelar ingen roll. Det handlar om kvinnor i allmänhet.
Ja.
Jag tycker ju personligen mycket om kvinnor och tänker inte gärna på om kvinnor inte skulle vara lika roliga som män. Det är väl en inställningsfråga antar jag! Jag tycker som sagt Frode är bra på sitt sätt (lika rolig) som Kjelle i mäklarna! En kvinna med stor portion självdistans kan vara mycket rolig tycker jag!
John Steinbeck
2009-10-21, 10:22
Nej, frågeställningen är absurd. Hade du haft ett någorlunda socialt liv hade du personligen känt tjejer av alla möjliga slag. Av ditt första inlägg framgår att så inte är fallet.
Är det vad din vetenskapligt lagda mentalitet säger dig? Jag värderar din studie högt.
John Steinbeck
2009-10-21, 10:24
Jag tycker ju personligen mycket om kvinnor och tänker inte gärna på om kvinnor inte skulle vara lika roliga som män. Det är väl en inställningsfråga antar jag! Jag tycker som sagt Frode är bra på sitt sätt (lika rolig) som Kjelle i mäklarna! En kvinna med stor portion självdistans kan vara mycket rolig tycker jag!
Som sagt, jag kan ju inte säga att du har fel. Men jag håller inte med.
Varför är troll aldrig roliga?
bertbert
2009-10-21, 10:26
Nej, det är vad du säger:
Jag har sett och hört tjejer säga småroliga saker precis alla ni andra, men jag har aldrig hört en tjej vara riktigt rolig,
Men dom som vill vara det då? Som professionella komiker som hon den blonda som spelade i det där programmet om kungafamiljen. Hon är ju ett jättebra exempel på kvinnlig humor: skitdålig.
Mindre uppmuntran till att vara roliga i allmänhet ger ju ett sämre underlag för konkurrens och jämfört med de män som lyfts fram som bra komiker kanske de kvinnliga mer kommit fram just för att de är kvinnor och inte för att de är bäst?
Bump!
bertbert
2009-10-21, 10:26
Varför är aldrig troll roliga?
Blarg, du menar jag gick i fällan. Damn.
Petra Mede är rolig. Den här tråden är tråkig. Hejdå
Som sagt, jag kan ju inte säga att du har fel. Men jag håller inte med.
Vadå, gillar du inte kvinnor? :confused:... ;)
Nä, då tycker vi helt enkelt olika!
John Steinbeck
2009-10-21, 10:28
Kan någon förklara vad som är så känsligt? Är tråden för magstark för ens person är det väll bara att inte läsa.
John Steinbeck
2009-10-21, 10:29
Mindre uppmuntran till att vara roliga i allmänhet ger ju ett sämre underlag för konkurrens och jämfört med de män som lyfts fram som bra komiker kanske de kvinnliga mer kommit fram just för att de är kvinnor och inte för att de är bäst?
Betnér (stavning?) var väll inne på ungefär det spåret.
Kan någon förklara vad som är så känsligt? Är tråden för magstark för ens person är det väll bara att inte läsa.
Här finns en ganska intolerant liga ska du veta John Steinbeck!
Om du inte haft en annan användare här före denna så lär du dig hantera intoleransen så småningom!..
John Steinbeck
2009-10-21, 10:36
Här finns en ganska intolerant liga ska du veta John Steinbeck!
Om du inte haft en annan användare här före denna så lär du dig hantera intoleransen så småningom!..
Ren intolerans mot avvikande åsikter kan jag köpa. Det brukar ändå komma fram genom debatter som går att föra. Men när uppenbara högstadielever som Bertbert ska slå näven i bordet och försöka "argumentera" genom enfaldiga ad hominem är det meningslöst.
Ska jag gå runt i alla trådar där jag anser att personer har en uppfattning som inte stämmer med min och skirva att trådskaparen är ett troll och att han antagligen är 1,60 lång och bor i Umeå. Det borde vara åldersgräns på forum.
Ren intolerans mot avvikande åsikter kan jag köpa. Det brukar ändå komma fram genom debatter som går att föra. Men när uppenbara högstadielever som Bertbert ska slå näven i bordet och försöka "argumentera" genom enfaldiga ad hominem är det meningslöst.
Här är ad hominem vardag! Det är bara att lära sig ge igen med samma mynt!
bertbert
2009-10-21, 10:39
uppenbara högstadielever som bertbert ska slå näven i bordet och försöka "argumentera"
Haha! :D
Det är väl inge troll-frågeställning utan en rätt vanlig diskussion. T.ex.:
http://www.vanityfair.com/culture/features/2007/01/hitchens200701
Varför upplevs kvinnor sällan roliga? Hur ofta är den roligaste personen i gruppen (skolklassen, arbetsgruppen etc) en kvinna? Hur många skulle nämna en kvinna bland de top 5 roligaste skådespelarna/komikerna?
John Steinbeck
2009-10-21, 10:44
Hur kunde jag missa att länka till Hitchens "Why woman still aren´t funny". Där kom den iallafall
Det är väl inge troll-frågeställning utan en rätt vanlig diskussion. T.ex.:
Varför upplevs kvinnor sällan roliga? Hur ofta är den roligaste personen i gruppen (skolklassen, arbetsgruppen etc) en kvinna? Hur många skulle nämna en kvinna bland de top 5 roligaste skådespelarna/komikerna?
Ja, dessutom kan humor vara ett maktmedel, och det brukar ju vi män dras åt!.. :)
Men återigen, vardagshumor och offentlig humor (nån som skiljer sig från mängden genom humor) är ju ganska olika saker tycker jag! Jag menar att kvinnors humor är underskattad i vardagen och den behöver inte vara sämre på något sätt!
Jag tror att det handlar om miljön under uppväxten och vilja beteenden man skyddat sig med i livet. Jag är själv rolig, bara så du vet.
Jag tror att det handlar om miljön under uppväxten och vilja beteenden man skyddat sig med i livet. Jag är själv rolig, bara så du vet.
:thumbup:
John Steinbeck
2009-10-21, 11:26
Mina akedotiska studier talar tyvärr emot det!
Jag har träffat en kvinna som varit rolig på riktigt, sen några andra som iaf varit småroliga.
Det är bra med kvinnor som inte är för roliga. Vore ju hemskt om de inte skrattade åt mina skämt.
Helt rätt - jag tänkte samma sak i samband med den andra tråden. Jag vet inte hur jag ska förklara det utan att dissa tjejer helt, men de drar helt enkelt inte den typen av skämt och roliga historier som killar drar, och verkar inte heller förstå/ge upphov till mer konstig/bisarr humor.
Jag är i varjefall skitrolig ;) Men nu är jag ju mer en tant än en tjej då förståss!
Just det:
1. Jag är inte instängd i ett rum, utan känner flertalet personer av det kvinnliga könet (låter bättre än att säga att jag "umgås" med flera tjejer)
2. Det finns givetvis undantag
3. Jag snackar ovan om vad som gäller generellt.
Exempel: alla killar jag känner är kapabla till att dra jävligt roliga skämt/historier eller att göra roliga grejer. Det är inte alla tjejer jag känner. Möjligtvis gör de något roligt på fyllan då och då, dock.
hahavaffan
2009-10-21, 11:40
Tjejer är helt enkelt inte som killar. Konstigt va?
Doctor Snuggles
2009-10-21, 11:54
Vill bara informera om att referera till svenska, manliga, komiker är generellt sett inte speciellt lyckat om vi nu talar om humor. 99% av komikerskaran i sverige är hopplöst primitiva och tråkiga, oavsett om de är kvinnor eller män.
Vill bara informera om att referera till svenska, manliga, komiker är generellt sett inte speciellt lyckat om vi nu talar om humor. 99% av komikerskaran i sverige är hopplöst primitiva och tråkiga, oavsett om de är kvinnor eller män.
Du sviker då aldrig Snuggles! Vad/vem tycker du är roligt? Finns roliga kvinnor?
MasterChief
2009-10-21, 12:00
Jag får nog hålla med TS utifrån mina egna erfarenheter. Skrattar nästan aldrig åt saker som tjejer säger. Väldigt få verkar inte ens försöka vara roliga. Många har även svårt att förstå ironi.
Lägger ingen värdering i det, utan konstaterar bara.
Väldigt få verkar inte ens försöka vara roliga.
Det här kan bädda för mycket lustigheter tycker jag ibland! Just viljan att INTE vara roliga menar jag!
Oj, nu kommer jag få skit!.. *duckar* :)
LrBeBYQTSfo
Hon är rolig!
Men jag får nog också hålla med TS lite... känner nog bara någon enstaka tjej som faktiskt är rolig.
"Elaine" i Seinfeld är rolig ibland
Kommer inte på någon annan bra kvinnlig komiker :/
vicarious
2009-10-21, 12:24
Tjejen jag träffar nu är förbannat rolig. Garvar som en idiot åt små simpla sms t.ex. Så nog finns det roliga sejjer! Petra Mede är ej en sådan.
Är hon 'rolig' för hon skrattar/fnissar åt små simpla sms? Snarare löjlig eller fjårtis skulle jag kalla det, inget illa menat nu.
Jag får nog hålla med TS utifrån mina egna erfarenheter. Skrattar nästan aldrig åt saker som tjejer säger. Väldigt få verkar inte ens försöka vara roliga. Många har även svårt att förstå ironi.
Lägger ingen värdering i det, utan konstaterar bara.
Fast att inte förstå ironi kan ju i sig vara rätt roligt.
Hmm, nä, om jag ska lägga nån värdering i det så tycker jag om kvinnor som dom är. Söta och lite efter.
Är hon 'rolig' för hon skrattar/fnissar åt små simpla sms? Snarare löjlig eller fjårtis skulle jag kalla det, inget illa menat nu.
Han menar nog att han själv skrattar åt sms som hon skickar.
vicarious
2009-10-21, 12:38
Han menar nog att han själv skrattar åt sms som hon skickar.
Så är det nog. Jag är dålig på att läsa.
Varför upplevs kvinnor sällan roliga? Hur ofta är den roligaste personen i gruppen (skolklassen, arbetsgruppen etc) en kvinna?
När gruppen är snedfördelad könsmässigt. Män tar på sig clownrollen i högre grad men i vissa fall så kan det hända att en tjej blir väldigt skämtsam och busig bland med grabbarna.
när gruppen är snedfördelad könsmässigt. Män tar på sig clownrollen i högre grad men i vissa fall så kan det hända att en tjej blir väldigt skämtsam och busig bland med grabbarna.
+1
JustinCredible
2009-10-21, 12:51
Har en tjejkompis som är jävligt rolig, men hon har en väldigt grabbig humor. Känns som att ju grabbigare dom är desto roligare blir dom. (Då menar jag inte kortklippta lesbianer. Dom är bara hemska.)
Amy Sedaris är jävligt rolig. Och tjejerna i SNL tycker jag är jämnroliga med de manliga.. Fast SNL suger iofs nu för tiden.
träningsgossen
2009-10-21, 13:06
Kan det kan vara så enkelt som att killar umgås med andra killar som delar ens intressen (styrketräning, MMA, porr) medan kretsen tjejkompisar är lite mer spridd och innefattar tjejer som man inte skulle umgåtts med om de vore killar (ni förstår vad jag menar)? Hade du valt killkompisar lika måfå som du valde tjejkompisar kanske du inte skulle tycka att killar är så roliga heller.
"Elaine" i Seinfeld är rolig ibland
Kommer inte på någon annan bra kvinnlig komiker :/
Sarah silverman är rolig. Men det kanske hänger ihop med att hon kör typiskt grabbiga skämt?
userfriendly
2009-10-21, 13:09
Fast att inte förstå ironi kan ju i sig vara rätt roligt.
Hmm, nä, om jag ska lägga nån värdering i det så tycker jag om kvinnor som dom är. Söta och lite efter.
Just precis det där är vad som gör att tjejer aldrig vågar vara roliga i närheten av killar, eller kanske aldrig för att man känner att det inte faller sig naturligt.
Det är stor skillnad i rolighet på när tjejer umgås i grupp än när det är en blandad grupp.
Och jag vet inte om jag tycker att killar är så roliga heller. Hur svårt är det att skäma om homosexuella, fruntimmer och invandrare?
Just precis det där är vad som gör att tjejer aldrig vågar vara roliga i närheten av killar...
På grund av mina tråkiga pikningar? Tjejer är visst känsligare än jag trodde.
Hur svårt är det att skäma om homosexuella, fruntimmer och invandrare?
Det är en konstform, precis som att skämta om kiss, bajs och spyor.
shut teh face
2009-10-21, 13:23
Killar är i regel barnsliga och omogna. Det är ur detta som den traditionella humorn kommer ur.
Jag känner tjejer som är roligare än mig.
Verkar som en del killar överskattar sin "rolighetsfaktor" lite..
John Steinbeck
2009-10-21, 13:36
Jag känner tjejer som är roligare än mig.
Eller så har vi högre krav.
hahavaffan
2009-10-21, 13:36
Är hon 'rolig' för hon skrattar/fnissar åt små simpla sms? Snarare löjlig eller fjårtis skulle jag kalla det, inget illa menat nu.Waat? Menade att det är jag som garvar, inte hon. Hon står för komiken, och jag för fjortizfnizzandet. Hon är fruktansvärt rolig fakstiskt.
Doctor Snuggles
2009-10-21, 13:38
Just precis det där är vad som gör att tjejer aldrig vågar vara roliga i närheten av killar, eller kanske aldrig för att man känner att det inte faller sig naturligt.
Det är stor skillnad i rolighet på när tjejer umgås i grupp än när det är en blandad grupp.
Och jag vet inte om jag tycker att killar är så roliga heller. Hur svårt är det att skäma om homosexuella, fruntimmer och invandrare?
Så det handlar bara om att "våga", och inte om faktisk förmåga?
Ok att det finns ett visst kulturellt stigma mot tjejer som "tar plats", men jag tvivlar på att det är hela förklaringen.
Nja, det handlar snarare om principer bakom humor, som metaforer, juxtapositionering, ordlekar, absurda slutsatser osv.
Jag har träffat väldigt få kvinnor (och jag känner många som är väldigt framåt och mer "manliga" till sättet) som behärskar detta.
Vilket är lite märkligt sett till att könsfördelningen hos poeter torde vara mer jämn. Men humor kanske är ett annat djur.
Och nu snackar vi inte infantil prutthumor, det är inte speciellt roligt, nej.
Jag tror dock det har en vidare signifikans, än den evolutionära fördel om att förföra kvinnor med humor som Hitchens postulerar, nämligen ens rang bland andra män. Den "rolige killen" har ofta väldigt hög social status, antagligen därför att humor tyder på en hög social förmåga.
Inte jag iaf. Min humor är sämst, men trots det kan jag få tjejer att skratta.
Det är bra med kvinnor som inte är för roliga. Vore ju hemskt om de inte skrattade åt mina skämt.
Jag utgår ifrån att du är lite ironisk här men det är eg oväsentligt för väldigt många killar tycker precis så och väldigt många tjejer känner förväntningen på att skratta åt killarnas skämt. Sätt dig på ett uteställe och studera spelet. Det i sig är oerhört underhållande. Det värsta av det har jag sett i USA. Vet inte om det eg är så eller om det blev tydligare för mig för att det var ett annat land.
Jag tycker det beror på. Jag har många killkompisar där jag kan vara precis som med mina tjejkompisar.
Inte jag iaf. Min humor är sämst, men trots det kan jag få tjejer att skratta.
eller så skrattar dom för att de tror att det förväntas av dom.
grondahl
2009-10-21, 13:50
Å andra sidan så blir det ju lite tvärtom med. Skämt från personer med hög social status uppfattas som roliga oavsett kvalitet. Skratt och humor är ju trots allt primärt ett socialt kitt.
Den "rolige killen" har ofta väldigt hög social status, antagligen därför att humor tyder på en hög social förmåga.
Å andra sidan så blir det ju lite tvärtom med. Skämt från personer med hög social status uppfattas som roliga oavsett kvalitet. Skratt och humor är ju trots allt primärt ett socialt kitt.
Absolut, det tänker jag på ibland när mina medarbetare skrattar. Undra om dom eg tycker jag är kul eller om det är av annan anledning. Man ska inte vara helt övertygad om sin egen rolighet alltid.
shut teh face
2009-10-21, 13:56
Absolut, det tänker jag på ibland när mina medarbetare skrattar. Undra om dom eg tycker jag är kul eller om det är av annan anledning. Man ska inte vara helt övertygad om sin egen rolighet alltid.
Precis, dina medarbetare skrattar egentligen ÅT dig.
Jag utgår ifrån att du är lite ironisk här men det är eg oväsentligt för väldigt många killar tycker precis så och väldigt många tjejer känner förväntningen på att skratta åt killarnas skämt. Sätt dig på ett uteställe och studera spelet. Det i sig är oerhört underhållande. Det värsta av det har jag sett i USA. Vet inte om det eg är så eller om det blev tydligare för mig för att det var ett annat land.
Det var bara lite halvt ironiskt. Jag kör ofta riktigt dåliga, tråkiga och bara konstiga skämt och det är väl kul när det roar någon. Fast sen har jag iof inga illusioner om att det skrattas av någon annan anledning än att det var dåligt. Poängen är ändå att det ska vara lättsamt, och det är alltid trevligt när någon följer med i min lättsamhet.
Jag har suttit på många uteställen och studerat spelet. Om skrattet beror på förväntningar eller inte får man nog vara tankeläsare för att uttala sig om. Spänning och nervositet är nog minst lika vanligt.
eller så skrattar dom för att de tror att det förväntas av dom.
Tack, men riktigt så socialt efterbliven är jag inte att jag inte klarar att skilja ett fejkskratt från ett äkta.
shut teh face
2009-10-21, 14:07
Tack, men riktigt så socialt efterbliven är jag inte att jag inte klarar att skilja ett fejkskratt från ett äkta.
Jag är tveksam alltså
Jag är tveksam alltså
Nu försöker du bara såra mina känslor.
shut teh face
2009-10-21, 14:12
Nu försöker du bara såra mina känslor.
Ja
Blandar vi attraktion med i bilden så kan det också skrattas åt de mest konstiga saker. Lättar väl antagligen lite på spänningen.
Ja
Du är dum. Jag vill inte prata med dig mer!
Min uppfattning är att det är betydligt fler tjejer än killar som
tror att dom är roliga, men inte är det.
L Johnsson
2009-10-21, 14:50
Min uppfattning är att det är betydligt fler tjejer än killar som
tror att dom är roliga, men inte är det.
Ja tror att det är ganska lika i verkligheten mellan tjejer och killar, sen har nog alla olika syn på det pga av olika vinklar och umgängeskretsar etc.
Chaaarles
2009-10-21, 15:06
Sarah silverman är rolig. Men det kanske hänger ihop med att hon kör typiskt grabbiga skämt?
+1
Tina Fey tycker jag är rolig.
Nu ska jag förstöra lite i tråden - jag känner ett flertal tjejer som är riktigt roliga (ja på kille-nivå/kille-humor) så jag håller icke med i tråden :)
L Johnsson
2009-10-21, 15:16
nu ska jag förstöra lite i tråden - jag känner ett flertal tjejer som är riktigt roliga (ja på kille-nivå/kille-humor) så jag håller icke med i tråden :)
+1
Hmm, nä, om jag ska lägga nån värdering i det så tycker jag om kvinnor som dom är. Söta och lite efter.Det där tyckte jag var roligt. :D
Three pigs
2009-10-21, 15:19
Dom är svåra att hitta... :(
bertbert
2009-10-21, 15:19
+1
Nu ska jag förstöra lite i tråden - jag känner ett flertal tjejer som är riktigt roliga (ja på kille-nivå/kille-humor) så jag håller icke med i tråden :)
Samma här. Och jag känner inte ens Nina!
Precis, dina medarbetare skrattar egentligen ÅT dig.
Så kan det vara men kan man inte ta det ska man inte vara chef.
Det där tyckte jag var roligt. :D
Du har bra humor.
Cam? :naughty:
Cam? :naughty:Streamin' :thumbup:
John Steinbeck
2009-10-21, 15:46
Samma här. Och jag känner inte ens Nina!
Problemet med dig är flera:
1. Du tar uppfattningar som inte stämmer överens med dina egna som personliga. Även när de inte är riktade till dig.
2. Du använder ad hominem i brist på konstruktiva argument.
3. Du postar tomma inlägg med citat som andra har skrivit utan att bidra med något eget, vilket till stor del grundar sig i det senare av punkt 2.
Fatalist
2009-10-21, 15:48
Haha, jag har träffat hysteriskt roliga tjejer. Ut i världen. :)
En på tusen skulle jag säga delar min humor.
Faktum är att jag tror att det är en av anledningarna. Man odlar det beteende som man tjänar mest på.
den "rolige killen" har ofta väldigt hög social status, antagligen därför att humor tyder på en hög social förmåga.
:-)
Streamin' :thumbup:
Link plz!
Faktum är att jag tror att det är en av anledningarna. Man odlar det beteende som man tjänar mest på.
Du menar att tjejer tjänar på att vara söta och lite efter?
Söta kan jag iof hålla med om, men inte tror jag tjejer tjänar på att dölja sin bländande humor.
Nä, jag tror helt enkelt tjejer och killar är lite annorlunda, vilket bara är trevligt och inte alls behöver handla om något bättre eller sämre.
L Johnsson
2009-10-21, 16:16
du menar att tjejer tjänar på att vara söta och lite efter?
Söta kan jag iof hålla med om, men inte tror jag tjejer tjänar på att dölja sin bländande humor.
Nä, jag tror helt enkelt tjejer och killar är lite annorlunda, vilket bara är trevligt och inte alls behöver handla om något bättre eller sämre.
+1
Tjejerna kan omöjligt vinna i den här tråden.
Tjejer är inte roliga, men de som är roliga är det för att de är som grabbar.
Du menar att tjejer tjänar på att vara söta och lite efter?
men inte tror jag tjejer tjänar på att dölja sin bländande humor.
Absolut, klart dom gör. Ta mitt tips och gå ut och studera (då menar jag studera) hur det går till.
Tjejer är inte roliga, men de som är roliga är det för att de är som grabbar.+1
Moment 22
Jag ser annorlunda på saken! Jag tycker tjejer med grabbig humor oftast blir vulgära!.. Men visst finns det roliga kvinnor/tjejer!
Du är inge rolig nu. :(
Absolut, klart dom gör. Ta mitt tips och gå ut och studera (då menar jag studera) hur det går till.
Dylikt extrapolerande tillför inte särskilt mycket.
Vad är det tjejer tjänar på det?
Du är inge rolig nu. :(
Dylikt extrapolerande tillför inte särskilt mycket.
Vad är det tjejer tjänar på det?
Kom igen nu Yes!..
smeander
2009-10-21, 17:35
Tjejer är roliga, jag har haft skitkul med dom tjejer jag har vart ihop med och mina 2närmaste tjejkompisar är helt underbara, snackade en massa bajsincidenter med ena igår. Det är kul! :D
Jag kan egentligen inte säja något generellt, men jag vet att min hustru och jag skiljer oss åt hur vi uppfattar skämt. Jag skrattar gärna (och mycket typiskt grabbigt kan jag tänka mig) åt en uppmålad bild i huvudet, medans min bättre hälft ofta skrattar åt ordens innebörd eller sammanhangen. Inte sällan så kräver jag mycket litet intelligens att skratta vilket kanske är anledningen till att killar inte tycker tjejer är roliga, tjejerna är för smarta för den stora dumma massa som vi män består av (förutom enstaka datanördar eller kolozzeumanhängare såklart).
Eddie Vedder
2009-10-21, 18:15
Finns massor av proffessionella kvinnor jag tycker är riktigt bra och roliga.
Även i vardagslivet har jag träffat jättemånga tjejer vars humor jag uppskattat. En grej med det senare är att den typen av tjejer jag tycker är som skönast som personer och med bra humor är tjejer som trivs bra ihop med killar men mindre i "tjegäng". Kan vara en slump förstås men det är en erfarenhet jag har.
För övrigt är Nour el Refai INTE rolig. Där har vi nog Sveriges pinsammaste komiker.
För övrigt är Nour el Refai INTE rolig. Där har vi nog Sveriges pinsammaste komiker.
+1!, men även en blind höna hittar ett korn ibland!..
bertbert
2009-10-21, 21:12
Problemet med dig är flera:
1. Du tar uppfattningar som inte stämmer överens med dina egna som personliga. Även när de inte är riktade till dig.
2. Du använder ad hominem i brist på konstruktiva argument.
3. Du postar tomma inlägg med citat som andra har skrivit utan att bidra med något eget, vilket till stor del grundar sig i det senare av punkt 2.
1. Nej, det gör jag inte.
2a. Kanske kan mitt/mina inlägg tolkas som personangrepp. Så är det inte menat. Däremot anser jag att om man från de kvinnor man träffat drar slutsatsen att kvinnor inte är roliga i allmänhet behöver man bredda sig bekantskapskrets, snarare än tro sig ha en universell uppfattning om hur den kvinnliga delen av mänskligheten är beskaffad.
Detta motiverar jag med att jag själv känner flera tjejer/kvinnor som är roliga. Jag har även träffat många roliga tjejer/kvinnor, som jag inte känner. Det betyder att dessa kvinnor finns.
Men du kanske menar att jag har ofantlig tur?
2b. Det här inlägget är ett personagrepp.
3. Trots att de är tomma har de ju uppenbarligen retat upp dig. Du måste vara fullständigt humorbefriad. ( ;) )
bertbert
2009-10-21, 21:15
Jo, när hon frågade Carola hur det kändes att vara Carola höll jag på att ramla av stolen av skratt... det var iofs Carolas reaktion som gjorde komiken, men Nour tryckte på rätt knappar!
Carolinew
2009-10-21, 21:16
Jag tycker iaf att Marika Carlsson är rätt rolig ibland :)
Jag kan egentligen inte säja något generellt, men jag vet att min hustru och jag skiljer oss åt hur vi uppfattar skämt. Jag skrattar gärna (och mycket typiskt grabbigt kan jag tänka mig) åt en uppmålad bild i huvudet, medans min bättre hälft ofta skrattar åt ordens innebörd eller sammanhangen. Inte sällan så kräver jag mycket litet intelligens att skratta vilket kanske är anledningen till att killar inte tycker tjejer är roliga, tjejerna är för smarta för den stora dumma massa som vi män består av (förutom enstaka datanördar eller kolozzeumanhängare såklart).
Det här var väl ungefär slutsatsen man drog i artikeln Trance postade. Tror det ligger mycket sanning i det. Olika sorters humor helt enkelt, utan att det behöver ha nåt att göra med efterblivna män och förtryckande kvinnor.
John Steinbeck
2009-10-21, 21:31
1. Nej, det gör jag inte.
2a. Kanske kan mitt/mina inlägg tolkas som personangrepp. Så är det inte menat. Däremot anser jag att om man från de kvinnor man träffat drar slutsatsen att kvinnor inte är roliga i allmänhet behöver man bredda sig bekantskapskrets, snarare än tro sig ha en universell uppfattning om hur den kvinnliga delen av mänskligheten är beskaffad.
Detta motiverar jag med att jag själv känner flera tjejer/kvinnor som är roliga. Jag har även träffat många roliga tjejer/kvinnor, som jag inte känner. Det betyder att dessa kvinnor finns.
Men du kanske menar att jag har ofantlig tur?
2b. Det här inlägget är ett personagrepp.
3. Trots att de är tomma har de ju uppenbarligen retat upp dig. Du måste vara fullständigt humorbefriad. ( ;) )
Eller så borde du använda dig av ett annat språk när du skriver.
bertbert
2009-10-21, 21:36
Eller så borde du använda dig av ett annat språk när du skriver.
Du är välkommen att bemöta mitt inlägg i sakfrågan.
http://www.youtube.com/watch?v=tWRNP8gNVMM&feature=related
Liza Lampanelli tycker jag är rolig ibland =)
hendrong
2009-10-22, 00:21
Ellen DeGeneres är en riktigt, lika-rolig-som-en-kille-rolig kvinna. Om inte flator eller utlänningar räknas så tycker jag det samma om Babben Larsson.
Tjejer är inte roliga, men de som är roliga är det för att de är som grabbar.:laugh:
John Steinbeck
2009-10-22, 07:49
Du är välkommen att bemöta mitt inlägg i sakfrågan.
Du får nog lära dig att argumentera och bli några år äldre först. Om jag sedan skulle uppfatta dig som intressant så kanske jag bryr mig.
Det känns som att det är en skillnad på en bra ståup komiker och på att vara allmänt rolig iofs, men du har en poäng.
Kanske publikens krav på humor mer motsvaras av en mer manlig jargong. Kanske det tom är så att fler män uppskattar ståup komik rent allmänt och därför är det mest komiker som har en humor som tilltalar män som blir framgångsrika.
bertbert
2009-10-22, 08:09
Du får nog lära dig att argumentera och bli några år äldre först. Om jag sedan skulle uppfatta dig som intressant så kanske jag bryr mig.
Jag är 33. Hur gammal är du?
WorkOutBuddy
2009-10-22, 10:21
Är tjejen snygg så skrattar man fast hon inte är rolig.
Tror han skrattar för han är småkär. *rolleyes*
VIll ha ett litet smakprov på dessa små sms, och se vad de går för.*popcorn*
Ont: Ja, det är ont om roliga tjejer, men eftersom jag har rätt "grov" humor, eller det kräver timing, och visst mått av självdistans, ironi osv. Vilket tjejer kanske inte så ofta besitter. Men de finns som sagt, dock är de ofta "för mycket" eller "för lite".
Ont: Ja, det är ont om roliga tjejer, men eftersom jag har rätt "grov" humor, eller det kräver timing, och visst mått av självdistans, ironi osv. Vilket tjejer kanske inte så ofta besitter. Men de finns som sagt, dock är de ofta "för mycket" eller "för lite".Ännu en sak som gäller oss tjejer speciellt..? Känns som läge för ett könsbyte efter den här asgnälliga tråden.
http://www.youtube.com/watch?v=tWRNP8gNVMM&feature=related
Liza Lampanelli tycker jag är rolig ibland =)
Hon var precis lika rolig som manliga ståuppkomiker tycker jag :)
ända ståuppkomikern i hela världen jag egentligen tycker är rolig är Pablo Fransisco dock :)
Ellen DeGeneres är en riktigt, lika-rolig-som-en-kille-rolig kvinna. Om inte flator eller utlänningar räknas så tycker jag det samma om Babben Larsson.
Ellen DeGeneres är faaan inte rolig.
Verbatim
2009-10-22, 12:39
+1
Sluta umgås med byggarbetare ifrån 40talet.
Ingen tjej har någonsin fejkat när hon varit med dig?
Ontopic så kan jag bara hålla med, det är ont om roliga tjejer, jag har träffat en riktigt rolig tjej i mitt liv, och hon var verkligen brutalt rolig, och det var inte för att hon hade "killig"-humor eller något liknande löjligt. Hon hade helt enkelt perfekt timing, kunde återknyta till ett tidigare skämt, använde orden väl (ordval är väldigt viktigt), var riktigt kreativ, och helt enkelt brutalrolig. Vi kunde sitta och studsa skämt av varandra i timmar.
När jag tänker efter så är hon nog den enda tjejen jag faktiskt saknar, bättre dagar än dom man spendera med henne är lätträknade. Gudomlig rumpa hade hon dessutom.
Ännu en sak som gäller oss tjejer speciellt..? Känns som läge för ett könsbyte efter den här asgnälliga tråden.
Det blir lätt lite för mycket white-trash utav tjejer som är ful i munnen.
shut teh face
2009-10-22, 13:51
Nej fyfan, varje gång man försöker kolla på hennes avsnitt så stänger jag direkt av när hon ska börja dansa helt random, ser ut som en apa.
bertbert
2009-10-22, 14:11
Ännu en sak som gäller oss tjejer speciellt..? Känns som läge för ett könsbyte efter den här asgnälliga tråden.
Nåja, vi är ändå ett par stycken här som tycker att många tjejer är roliga. *kissass*
bertbert
2009-10-22, 15:10
Mer för den som orkar:
Why men don't fancy funny women (http://www.independent.co.uk/news/uk/this-britain/why-men-dont-fancy-funny-women-525001.html)
If women aren't funny, how come the world's hottest, most controversial comedian is femaile? (http://www.guardian.co.uk/lifeandstyle/2006/mar/12/features.woman5)
barbafant
2009-10-22, 16:52
kan säga att tjejer kan skämta mkt grovt och rått - när de är med tjejpolare. Särskilt om killar. Men det kommer väl inte så många killar vilja tro på.
Mer för den som orkar:
Why men don't fancy funny women (http://www.independent.co.uk/news/uk/this-britain/why-men-dont-fancy-funny-women-525001.html)
If women aren't funny, how come the world's hottest, most controversial comedian is femaile? (http://www.guardian.co.uk/lifeandstyle/2006/mar/12/features.woman5)
Beror säkert på vilken typ av humor det handlar om. "Grabbig" humor kanske inte är så attraktivt t.ex.
Själv blir jag dock mer attraherad om en tjej har en humor som jag gillar. Men visst är det så att en del killar blir avskräckta av de mest konstiga saker, som t.ex. intelligens och framgång.
:D Är man kille har man patent på vad som kan klassas som humor? ;)
Det är bra egomassage när ngn skrattar åt ens skämt, att en person inte behöver vara rolig konstant kanske beror på välmående trots frånvaro av bekräftelseboost + bekvämare att skratta åt istället för att bli skrattad åt. Vissa är ju roliga utan avsikt, oavsett kön. Ibland går ironi folk förbi och då ses man ju som rolig, på "fel" sätt men orka bry sig.
Själv kan jag få höra att jag är "grabbig" i text, men inte lika vulgo live. Det tar liksom emot att fysiskt säga vissa saker, tex svär jag bara med vissa personer, och tror faktiskt det tyvärr beror på att jag är offer för könsroller. Inte för att svordomar är opti, men synd att man är färgad av hur man "ska" vara el prata om som kille resp tjej.
bertbert
2009-10-22, 17:27
Själv blir jag dock mer attraherad om en tjej har en humor som jag gillar.
Helt klart, det är ju roligt att skratta (duh)
Men visst är det så att en del killar blir avskräckta av de mest konstiga saker, som t.ex. intelligens och framgång.
Frågan är varför, jag har aldrig fattat det. Iofs en separat diskussion, men när jag möter en framgångsrik tjej tänker jag "wow!" snarare än "hjälp!".
Beror säkert på vilken typ av humor det handlar om. "Grabbig" humor kanske inte är så attraktivt t.ex.
Själv blir jag dock mer attraherad om en tjej har en humor som jag gillar. Men visst är det så att en del killar blir avskräckta av de mest konstiga saker, som t.ex. intelligens och framgång.
+ Rödvin.
Lisa Lampanelli tycker jag är rolig.
Helt klart, det är ju roligt att skratta (duh)
Indeedelido sir! Plus att humorn kan avslöja en del om personen.
Frågan är varför, jag har aldrig fattat det. Iofs en separat diskussion, men när jag möter en framgångsrik tjej tänker jag "wow!" snarare än "hjälp!".
Själv tänker jag... eh, inte alls - jag får bara en stark lust att cavemanna tjejen. Joråsatteh...
Hade en polare en gång som uttryckte sitt ogillande för smarta tjejer, fritt översatt var det han sade; "känns som min penis krymper då, som om jag doppat den i en tunna is".
Nu är det visserligen lite fult att dra generella slutsatser utifrån en person men jag tror bestämt det är många män som känner att de inte klarar att leva upp till det, och därför känner sig emaskuliniserade i sådana kvinnors sällskap.
Det blir lätt lite för mycket white-trash utav tjejer som är ful i munnen.Utveckla. *screwy*
bertbert
2009-10-22, 20:14
Indeedelido sir! Plus att humorn kan avslöja en del om personen.
Nu hör det iofs till saken att jag har rätt många lösa skruvar och en tendens att se det roliga i väldigt många situationer. Men ja, träffar man mig på atletklubben en fredagseftermiddag när jag är tokslut i huvudet och allmänt flamsig kan man nog få en rätt.... skum bild av mig.
Själv tänker jag... eh, inte alls - jag får bara en stark lust att cavemanna tjejen. Joråsatteh...
My new signature - used without permission. :cool:
Nu är det visserligen lite fult att dra generella slutsatser utifrån en person men jag tror bestämt det är många män som känner att de inte klarar att leva upp till det, och därför känner sig emaskuliniserade i sådana kvinnors sällskap.
Det kanske är en rent biologisk reaktion. När personen i fråga inser att den framgångsrika kvinnan är way out of his league drar sig snabeln självmant undan? :D
Doctor Snuggles
2009-10-22, 20:21
Utveckla. *screwy*
För i samhället där ute bland människor där vi lever så associeras grovmunnade tjejer med de nedre kategorierna av samhällsstrukturen?
Det är väl inte särskilt svårt att höra om en snubbe är en bonde heller.
Doctor Snuggles
2009-10-22, 20:29
Exakt. Det är det som är poängen.
Eller mindre tvetydigt formulerat(för att bli av med möjligheten till missförstånd/cirkulär logik):
Tjejer är inte roliga för att de besitter oftast inte den egenskapen som gör en rolig.
Män gör det oftast.
Det är nog inte bara i denna tråd förresten. Ersätt med "hela vida världen".
Nu hör det iofs till saken att jag har rätt många lösa skruvar och en tendens att se det roliga i väldigt många situationer. Men ja, träffar man mig på atletklubben en fredagseftermiddag när jag är tokslut i huvudet och allmänt flamsig kan man nog få en rätt.... skum bild av mig.
Haha, du är inte ensam! Fast på gymet framstår jag nog bara som extremt korkad eftersom jag brukar tappa talförmågan när jag är ansträngd, och dessutom är så fokuserad på annat att jag inte kan tänka klart. Vanligaste ordet jag brukar få ur mig är ett hest "hhööööhh?".
My new signature - used without permission. :cool:
Varsego! :thumbup:
Det kanske är en rent biologisk reaktion. När personen i fråga inser att den framgångsrika kvinnan är way out of his league drar sig snabeln självmant undan? :D
Hänger nog mycket på självförtroendet också, samt hur man svarar på utmaningar. På mig sätter det t.ex. igång Michael J. Fox effekten; "Kallar du mig kyckling eller?".
Sen tror jag även att introverta/extroverta personer dras till sina motpoler. Hur mycket jag t.ex. än kan gilla en introvert person så är det väldigt svårt att få det att funka. Leder sällan nånstans när två personer tävlar i vem som kan hålla käft längst. Tjejer som är framåt och lite mer verbala(som i roliga, oftast), men samtidigt feminina, brukar jag däremot kunna klicka bra med. Män som själva är såna tror jag däremot ofta kan krocka lite med dem, och då kanske det känns mer som penismätning istället för att det är roligt(nu spekulerar jag dock bara).
Tjejer kvinnor inte tillåts vara roliga. Det när nog bättre att ställa frågan varför vi inte tillåts vara roliga än att vi inte har humor.
Verbatim
2009-10-22, 21:22
Ni tillåts inte (försöka) vara roliga för att ingen uppskattar skämt om kalorier, smink och killar.
Ni tillåts inte (försöka) vara roliga för att ingen uppskattar skämt om kalorier, smink och killar.
Det är emot mina principer att vara seriös och ta saker seriöst på internet men detta får mig att bli satan förpannad fan. Men, I won't sweat.
Tjejer kvinnor inte tillåts vara roliga. Det när nog bättre att ställa frågan varför vi inte tillåts vara roliga än att vi inte har humor.
Ja, detta måste också vara den vite mannens fel. Vi ligger även bakom mensvärk.
Verbatim
2009-10-22, 21:42
Det är emot mina principer att vara seriös och ta saker seriöst på internet men detta får mig att bli satan förpannad fan. Men, I won't sweat.
Det är möjligt att mitt inlägg, var ungefär lika seriöst som det jag svarade på.
Kram.
För i samhället där ute bland människor där vi lever så associeras grovmunnade tjejer med de nedre kategorierna av samhällsstrukturen?
Det är väl inte särskilt svårt att höra om en snubbe är en bonde heller.Jag tycker inte att det är speciellt charmigt att dela upp människor, oavsett kön, i den typen av kategorier. Men visst, kör på det i alla fall. Då säger jag "Rolig trashbrud före stel fin tjej." Men det är ju jag det.
Jag tycker inte att det är speciellt charmigt att dela upp människor, oavsett kön, i den typen av kategorier. Men visst, kör på det i alla fall. Då säger jag "Rolig trashbrud före stel fin tjej." Men det är ju jag det.
Klart man kan vara lite "folklig" av sig; visst "stel fin tjej" är 50-tal. Men om man bara är hamnarbetarvulgär i sitt språk (behöver inte vara i skämt enbart) är det inte särskilt charmigt heller :) Oavsett kön givetvis, fast tjejer har väl lite lägre i tak p.g.a. patriarkat.
tjejer har väl lite lägre i tak p.g.a. patriarkat.
Det är precis vad jag tror. Men jag tänker dra mitt strå till stacken genom att skämta på som jag vill.
Och du kan dra ditt strå genom att skratta. :D
Jajjemen
Doctor Snuggles
2009-10-22, 22:18
Jag tycker inte att det är speciellt charmigt att dela upp människor, oavsett kön, i den typen av kategorier. Men visst, kör på det i alla fall. Då säger jag "Rolig trashbrud före stel fin tjej." Men det är ju jag det.
Charmigt eller ej, det är så världen är, och du gör det också - hela tiden.
Det är bara så vår hjärna fungerar - kategorier.
Doctor Snuggles
2009-10-22, 22:19
Du har uppenbarligen inte haft ett seriöst förhållande. ;)
Charmigt eller ej, det är så världen är, och du gör det också - hela tiden.
Det är bara så vår hjärna fungerar - kategorier.Jag fattar vad du menar, men vi kan också tänka om.
Doctor Snuggles
2009-10-22, 22:33
kan säga att tjejer kan skämta mkt grovt och rått - när de är med tjejpolare. Särskilt om killar. Men det kommer väl inte så många killar vilja tro på.
Vad har det med saken att göra? Det är fortfarande inte roligt.
Doctor Snuggles
2009-10-22, 22:36
Jag fattar vad du menar, men vi kan också tänka om.
Vi kan delvis förändra hur vi kategoriserar, ja.
Men tonen på tråden är ju svepande generaliseringar om samhället.
Exakt. Det är det som är poängen.
Eller mindre tvetydigt formulerat(för att bli av med möjligheten till missförstånd/cirkulär logik):
Tjejer är inte roliga för att de besitter oftast inte den egenskapen som gör en rolig.
Män gör det oftast.
Det är nog inte bara i denna tråd förresten. Ersätt med "hela vida världen".
Kan man inte bara sammanfatta det hela med att män över "hela vida världen" tror sig ha patent på vad som är humor och har ytterst svårt att uppfatta den kvinnliga befolkningens (typ hälften av jordens befolknings) humor? :confused: ;)
Addera lite patriarkat på det så uppfostras killar och tjejer olika - just rolighet och humor är nog universiellt snarare än könsbundet.. MEN.. en rolig kille uppmuntras medans en rolig tjej inte platsar. Då rolig rent basic från liten knodde och framåt ofta går ut på basala saker som att ramla, spela pajas, vara smarta/underfundiga, ironisera, ta plats, samhällskritik och sånt som tjejer genom tiderna inte direkt uppmuntrats till.
Uppfattar och uppskattar man både mäns och kvinnors humor har man ju typ 100% humor själv medans om man är könsbunden så är man och har man bara halvkul. ;)
Kan man inte bara sammanfatta det hela med att män över "hela vida världen" tror sig ha patent på vad som är humor och har ytterst svårt att uppfatta den kvinnliga befolkningens (typ hälften av jordens befolknings) humor? :confused: ;)
Har du något exempel på rolig kvinnlig humor?
Verbatim
2009-10-23, 00:55
Haha ja, jag vill ha exempel på denna oerhört roliga humor som alla världens kvinnor har hållt döljd från oss män, någon kvinna i tråden som känner sig manad att bryta eden och upplysa oss män?
Då rolig rent basic från liten knodde och framåt ofta går ut på basala saker som att ramla, spela pajas, vara smarta/underfundiga, ironisera, ta plats, samhällskritik och sånt som tjejer genom tiderna inte direkt uppmuntrats till.
Jag har då gjort min beskärda del av detta som ung, och jag varken fick eller behövde någon uppmuntran. Problem däremot, det fick jag. :D
Doctor Snuggles
2009-10-23, 01:19
Addera lite patriarkat på det så uppfostras killar och tjejer olika - just rolighet och humor är nog universiellt snarare än könsbundet.. MEN.. en rolig kille uppmuntras medans en rolig tjej inte platsar. Då rolig rent basic från liten knodde och framåt ofta går ut på basala saker som att ramla, spela pajas, vara smarta/underfundiga, ironisera, ta plats, samhällskritik och sånt som tjejer genom tiderna inte direkt uppmuntrats till.
Uppfattar och uppskattar man både mäns och kvinnors humor har man ju typ 100% humor själv medans om man är könsbunden så är man och har man bara halvkul. ;)
Både män och kvinnor har en uppskattning för humor.
Så det här handlar inte om "kvinnlig" vs "manlig" humor (om det nu finns ngn sådan).
Dessutom har kvinnor mer uppskattning enligt en studie utförd i stanford (saxat från Hitchens artikel):
"The researchers found that men and women share much of the same humor-response system; both use to a similar degree the part of the brain responsible for semantic knowledge and juxtaposition and the part involved in language processing. But they also found that some brain regions were activated more in women. These included the left prefrontal cortex, suggesting a greater emphasis on language and executive processing in women, and the nucleus accumbens … which is part of the mesolimbic reward center."
Sen orkar jag inte rabbla en massa, det mesta finns här: http://www.psychologytoday.com/articles/200508/humors-sexual-side
Och angående den sociologiska faktorn, så är den till stor del knuten (om inte helt) till den genetiska.
Ojämställdheten mellan kvinnor och män är för stor för att kvinnor ska kunna uppfattas som roliga. Tjejer är inte roliga helt enkelt. Det beror på att tjejer fortfarande ska vara lugna och tysta och fina, man ska kunna ha dem i möblerade rum.
Det finns huuuur mycket forskning kring detta som helst, det är inget nytt fenomen. (Grattis till er som upptäckt detta nu,
*klabb på axeln* yes)
Liksom, vad gör kvinnor som är roligt egentligen, när de väl försöker vara roliga? Jo, en tjej skriver Nemi, oj så skojigt lulz*gah!*
Intressant vinkel med serier där Loca.
Undrar om kvinnor har mer framgång med humor via medier som serier eller böcker än standup komik, om man tar bort fokuset på deras person så borde ju humorn få tala för sig självt.
Ojämställdheten mellan kvinnor och män är för stor för att kvinnor ska kunna uppfattas som roliga. Tjejer är inte roliga helt enkelt. Det beror på att tjejer fortfarande ska vara lugna och tysta och fina, man ska kunna ha dem i möblerade rum.
Det finns huuuur mycket forskning kring detta som helst, det är inget nytt fenomen. (Grattis till er som upptäckt detta nu,
*klabb på axeln* yes)
Liksom, vad gör kvinnor som är roligt egentligen, när de väl försöker vara roliga? Jo, en tjej skriver Nemi, oj så skojigt lulz*gah!*
Fast alltså. Det finns ju väldigt många sitcom-serier där tjejer har stora roller. Det finns ju också välkända serier där tjejer har huvudrollen (suddenly susan, ellen, osv.). Nu misstänker jag att de är populärare hos en kvinnlig publik, men de är ju uppenbarligen nog intressanta för att få flera säsonger och även tas upp av utländska kanaler. Fast i sitcoms så blir ju både män och kvinnor porträtterade efter satta steretyper. Killarna är i regel burdusa och oaktsamma eller försiktiga och nördiga, medan tjejerna är gnälliga och propra eller bitchiga och obundna. I sitcoms så tycker jag att rollerna är väldigt sterotypa och tråkiga som regel, och i alla sitcoms som man ser så återkommer ständigt samma sterotyper.
Har du något exempel på rolig kvinnlig humor?
Haha ja, jag vill ha exempel på denna oerhört roliga humor som alla världens kvinnor har hållt döljd från oss män, någon kvinna i tråden som känner sig manad att bryta eden och upplysa oss män?
Jag har då gjort min beskärda del av detta som ung, och jag varken fick eller behövde någon uppmuntran. Problem däremot, det fick jag. :D
*klabb på axeln* yes)
Undrar om kvinnor har mer framgång med humor via medier som serier eller böcker än standup komik, om man tar bort fokuset på deras person så borde ju humorn få tala för sig självt.
Min poäng framgick uppenbarligen inte. Jag hävdar att det inte finns kvinnlig resp manlig humor. Utan att man uppenbarligen har sådana fördomar om man inte lyckas upptäcka roliga kvinnor. Blir en självuppfyllande profetsia, det tillsammans med att kvinnor inte uppmuntras att vara roliga (jepp, fortsätter hävda att det är så - mer för kvinnor än män).
Sedan tog jag upp det som Loca nosar på, att det kan bero på att man traditionellt inte ser det som ett kvinnligt drag. För att vara kvinnlig är inte de drag jag räknade upp som brukar göra ngn rolig direkt förknippade med kvinnor? Även om jag anser att humor och förmågan att vara rolig är könsneutral. Det är bara det att traditionellt har det varit förbehållet män att ta den platsen.
Är jag den enda tjejen som vid de få tillfällen man bidragit till ngra garv när man var yngre fått höra att man är "kul, grabbig, inte så tjejig". Man lär sig rätt snart att killar gärna spelar förstafiolen sas. Vilket jag faktiskt inte har problem med, de har ju den negativa sidan av myntet att ha den där pressen att prestera på olika plan där vi kan glida fram på räkmacka och det räknas som ngt positivt för då är vi, tadaa, kvinnliga. Kvinnor ska ofta vara tyst smarta, på sin höjd underfundigt el "ej under bältet" roliga medans killar kommer undan med mer "uppenbart" skratt-lockande beteende och kan ha bredare repertouar el vad man ska säga. Ungefär som att snälla killar blir tjejernas kompisar - så blir roliga tjejer killarnas kompisar. Det är ngt med karaktärsdraget som vi, av ngn anledning, förknippar med det ena el andra könet trots att man väl vågar påstå att sinne för humor och hur snäll man är mer beror på individ snarare än kön.
Eller så är mina erfarenheter unika och jag har missuppfattat mitt liv. :)
Fast alltså. Det finns ju väldigt många sitcom-serier där tjejer har stora roller. Det finns ju också välkända serier där tjejer har huvudrollen (suddenly susan, ellen, osv.). Nu misstänker jag att de är populärare hos en kvinnlig publik, men de är ju uppenbarligen nog intressanta för att få flera säsonger och även tas upp av utländska kanaler. Fast i sitcoms så blir ju både män och kvinnor porträtterade efter satta steretyper. Killarna är i regel burdusa och oaktsamma eller försiktiga och nördiga, medan tjejerna är gnälliga och propra eller bitchiga och obundna. I sitcoms så tycker jag att rollerna är väldigt sterotypa och tråkiga som regel, och i alla sitcoms som man ser så återkommer ständigt samma sterotyper.
Jag tycker på allvar att inget på tv är roligt när det är tjejer som ska vara roliga. Inget, nada. Speciellt inte Cameron Diaz som ständigt hyllas. Däremot....när jag tänker efter är tanterna på matlagningsprogramet som går på kanal 8 jävligt rolig. Two fat ladies Jag dör av skratt.
Jag tycker på allvar att inget på tv är roligt när det är tjejer som ska vara roliga. Inget, nada. Speciellt inte Cameron Diaz som ständigt hyllas. Däremot....när jag tänker efter är tanterna på matlagningsprogramet som går på kanal 8 jävligt rolig. Two fat ladies Jag dör av skratt.Alla brittiska kvinnor i olika typer av dokumentärer! *cupid* Så jävla roliga! :D
Min poäng framgick uppenbarligen inte. Jag hävdar att det inte finns kvinnlig resp manlig humor. Utan att man uppenbarligen har sådana fördomar om man inte lyckas upptäcka roliga kvinnor. Blir en självuppfyllande profetsia, det tillsammans med att kvinnor inte uppmuntras att vara roliga (jepp, fortsätter hävda att det är så - mer för kvinnor än män).
Sedan tog jag upp det som Loca nosar på, att det kan bero på att man traditionellt inte ser det som ett kvinnligt drag. För att vara kvinnlig är inte de drag jag räknade upp som brukar göra ngn rolig direkt förknippade med kvinnor? Även om jag anser att humor och förmågan att vara rolig är könsneutral. Det är bara det att traditionellt har det varit förbehållet män att ta den platsen.
Är jag den enda tjejen som vid de få tillfällen man bidragit till ngra garv när man var yngre fått höra att man är "kul, grabbig, inte så tjejig". Man lär sig rätt snart att killar gärna spelar förstafiolen sas. Vilket jag faktiskt inte har problem med, de har ju den negativa sidan av myntet att ha den där pressen att prestera på olika plan där vi kan glida fram på räkmacka och det räknas som ngt positivt för då är vi, tadaa, kvinnliga. Kvinnor ska ofta vara tyst smarta, på sin höjd underfundigt el "ej under bältet" roliga medans killar kommer undan med mer "uppenbart" skratt-lockande beteende och kan ha bredare repertouar el vad man ska säga. Ungefär som att snälla killar blir tjejernas kompisar - så blir roliga tjejer killarnas kompisar. Det är ngt med karaktärsdraget som vi, av ngn anledning, förknippar med det ena el andra könet trots att man väl vågar påstå att sinne för humor och hur snäll man är mer beror på individ snarare än kön.
Jag tycker inte kvinnor behöver "uppmuntras" för att vara roliga, ni är roliga ändå! Jag tycker ofta du är rolig Lellan, för du har SJÄLVDISTANS! :)
Är jag den enda tjejen som vid de få tillfällen man bidragit till ngra garv när man var yngre fått höra att man är "kul, grabbig, inte så tjejig".
Inte tjejig fick jag höra senast igår!! Jag blir jettelissen i ögat när någon säger så :(
Det är väl inte positivt att inte vara tjejig?
Det är just det också, att vara rolig är inte kvinnligt, vi inkräktar på männens territorium. Därför är vi livsfarliga om vi är roliga.
Inte tjejig fick jag höra senast igår!! Jag blir jettelissen i ögat när någon säger så :(
Det är väl inte positivt att inte vara tjejig?
Det är just det också, att vara rolig är inte kvinnligt, vi inkräktar på männens territorium. Därför är vi livsfarliga om vi är roliga.
Det var inte meningen att göra dig ledzen i ögat. :/
Jag har faktiskt bara träffat dig en gång, så jag har inte så mycket att utgå från. Men i min värld är det i alla fall positivt med tjejer som inte är tjejiga, blodet kokar av tjejiga tjejer.
Get a room!
Nu var Nina rolig också! :D
Det var inte meningen att göra dig ledzen i ögat. :/
Jag har faktiskt bara träffat dig en gång, så jag har inte så mycket att utgå från. Men i min värld är det i alla fall positivt med tjejer som inte är tjejiga, blodet kokar av tjejiga tjejer.
Var inte bara du som sa det, karokekungen sa det med, men honom blir jag sur på varje dag ändå så det gör inget.
Men jag fattar inte. Är inte tjejer som är roliga några tjejer? Vad är dom då?
Är inte tjejer som är roliga några tjejer? Vad är dom då?
MYCKET bra fråga Loca!! :)
Jag håller med. Typ.
Jag tror (gissar, chansar) även en bidragande orsak är att tjejer inte testar varandra på samma sätt som killar (antar jag). Humor är ett sätt att stångas i hagen utan att det blir blod inblandat...
Jag tror (gissar, chansar) även en bidragande orsak är att tjejer inte testar varandra på samma sätt som killar (antar jag). Humor är ett sätt att stångas i hagen utan att det blir blod inblandat...
:thumbup:
hendrong
2009-10-23, 08:10
Var inte bara du som sa det, karokekungen sa det med, men honom blir jag sur på varje dag ändå så det gör inget.
Precis. Du blir arg varje dag. Inte speciellt tjejigt!
Jag håller med. Typ.
Där ser man.
Ang stångning så tror jag absolut på det. Minns när jag som liten knodd var bland de yngsta hos dagmamman och de äldre använde "ironi". Jag har nog aldrig förr el senare upplevt något mer utmanande intellektuellt. Minns att jag fattade att det var något jag inte fattade och jag grubblade mig blodig. Den dagen jag fattade var jag med i gemenskapen..*love*
Då gled jag över från pärlplattebordet till dagmammans äldsta grabbs rum där jag fick vara om jag var tyst och hoppade studsmatta (eller gjorde långa band av öl och drickakapsyler, ja jag är gammal - det var en annan typ av kapsyler på den tiden) och jag fullkomligt sög i mig deras skämt. De kollade på monthy python, läste roliga serier, stångades järnet.. Men när jag i skolan försökte stångas med tjejerna upptäckte jag att "snäll" var enda sättet accepterat om man var tjej med rosett i håret och anpassade mig tråkig. Så det är inte mitt fel att jag inte är rolig, det är patriarkatet.. Nah, typ..;)
Men kan det inte bara vara så jävla enkelt som att grabbar gillar grabbhumor och tjejer gillar tjejhumor? Det vore ju inte precis otroligt om det nu fanns en skillnad där. Trådskaparen dock verkar utgå ifrån att hans humor är den universella och vägledande. Kan man inte underhålla honom [som tjej] är man tråkig.
Men kan det inte bara vara så jävla enkelt som att grabbar gillar grabbhumor och tjejer gillar tjejhumor? Det vore ju inte precis otroligt om det nu fanns en skillnad där. Trådskaparen dock verkar utgå ifrån att hans humor är den universella och vägledande. Kan man inte underhålla honom [som tjej] är man tråkig.
det är där problemet ligger.. han kan ju bara utgå ifrån sig själv, så det stämmer..
Jag tycker på allvar att inget på tv är roligt när det är tjejer som ska vara roliga. Inget, nada. Speciellt inte Cameron Diaz som ständigt hyllas. Däremot....när jag tänker efter är tanterna på matlagningsprogramet som går på kanal 8 jävligt rolig. Two fat ladies Jag dör av skratt.
absolutly fab var ju hur kul som helst.
Men kan det inte bara vara så jävla enkelt som att grabbar gillar grabbhumor och tjejer gillar tjejhumor?Nej. Däremot kan man säga att idioter gillar idiothumor, men det är en helt annan tråd...
Jag anser att det är ett lite politiskt korrekt uttalande som inte stämmer med verkligheten. I så fall skulle väl tjejer generellt anse att andra tjejer är roligare än killar vilket i min erfarenhet de sällan gör.
jo det kan man säga men det gäller bara till en viss del. För att det ska bli roligt så måste man känna igen sig i situationen. Gör man inte det så kan man inte heller förstå varför det är kul. Finns det saker som bara vi tjejer kan relatera till så är det bara kul för oss. Men det gäller ju bara en liten del. Till största delen lever vi tillsammans i en värld. Iaf ser det ut så för mig. Jag kan inte svara för hur ditt liv ser ut. Du kanske bara umgås med killar oavkortat.
det är där problemet ligger.. han kan ju bara utgå ifrån sig själv, så det stämmer..
..det blir svårt att utgå från nån annan i humorfrågor n1tro!
absolutly fab var ju hur kul som helst.
Helt hysteriskt är skitkul! Jag tror att jag är Patsy. Lammkött och alkohol <3
Kvinnliga komiker som är så brutalt tokroliga att man skrattar så mycket att man gråter är ovanligare än manliga diton, men de finns absolut. Annika Andersson tycker jag är jävligt rolig t.ex:)
Påtal om Annikor. Annika Lantz är defenitionen på en icke rolig männsika. Te x. För att vara rolig måste man (tycker jag) inte själv tycka man är rolig. Hon tycker själv hon är hysterskt rolig. Hon drar skämt som slår över och blir pinsamma istället. Hon tycker själv att hon är "speciell" för att hon är kvinna och "rolig". Hon är självgod osv. Me don't like it at all.
Jag håller mer eller mindre med trådskaparen.
Tycker att kvinnor generellt har betydligt svårare att förstå sig på ironi,
inte ser meningen och istället tar det som ett påhopp/något negativt mot dom som person.
Samma gäller i övrigt när skämten inte är uppenbara, utan mer subtila så brukar tjejer ha svårare att uppfatta och förstå dem än killar imho.
hendrong
2009-10-26, 15:37
Tjejer som har bytt kön är roliga.
Senila farmödrar är riktigt roliga. Unga tjejer är det inte. :D
Senila farmödrar är riktigt roliga. Unga tjejer är det inte. :D
:laugh:
helt rätt
Sofia4_4
2009-10-26, 20:56
Påtal om Annikor. Annika Lantz är defenitionen på en icke rolig männsika. Te x. För att vara rolig måste man (tycker jag) inte själv tycka man är rolig. Hon tycker själv hon är hysterskt rolig. Hon drar skämt som slår över och blir pinsamma istället. Hon tycker själv att hon är "speciell" för att hon är kvinna och "rolig". Hon är självgod osv. Me don't like it at all.
I agree!
Sofia4_4
2009-10-26, 21:11
Jag har framkallat några leende här på kolo med min serie. Eller så jag har läst. Fast iof min chef sa att jag är den enda på företaget som har genomgått ett könsbyte. Det utan att ha sett serien eller överhuvudtaget vet att jag vistas på en bodybuilding forum. Då hade han förmodligen tilltalat mig med "han".
Iaf, jag gillar de 2 tjejerna som gör en radioprogram på P3, men jag kommer inte ihåg vad dem heter. De brukar driva mycket med varandra och med kvinnligheten. Och med en hel del "känsliga" ämnen. Skitroligt.
Sofia4_4
2009-10-26, 21:13
p.s. Jag tycker att NinaL är rolig också. Snappig humor!
Pontus H
2009-10-26, 21:44
håller med TS, Jag tycker det finns allt för få roliga tjejer.. speciellt inom ståupp och tv
Verbatim
2009-10-26, 22:01
På spårvagnen idag hamnade jag bakom en ung flicka och hennes Far(?)mor, och flickan drog flera skämt och historier för sin farmor, jag skrattade ju inget av skämten, men visst hade hon potential.
Ja, I hear you.
Lustigt, samma ämne kom till tals på ett kalas för inte så längesedan. Göteborgare?
Iaf, jag gillar de 2 tjejerna som gör en radioprogram på P3, men jag kommer inte ihåg vad dem heter. De brukar driva mycket med varandra och med kvinnligheten. Och med en hel del "känsliga" ämnen. Skitroligt.
Mia och Klara kanske?
Klara är skittråkig.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.