handdator

Visa fullständig version : Kan ett högt proteinintag innebära snabbare hårväxt?

Wesa
2009-10-21, 08:51
Jag vet att protein stärker vävnad i kroppen så som muskler, hår och naglar och har givetvis också en effektiv effekt på muskeluppbyggnaden/återhämtningen men kan det även vara så att ett högt protein-intag får håret (främst på huvudet) att växa snabbare?

Jag klipper mig vanligtvis var 5:e vecka men har uppnått samma längd på ca 3 veckor nu. (känns det iaf som)

Kan detta stämma eller är det inbillning?

LunaSpice
2009-10-21, 09:26
Ja, du har helt rätt. Och likaså ger ett extremt lågt intag av protein, katabolism eller långvarig malnutrition hårförlust istället.

Yeahvlen
2009-10-21, 09:30
Samtidigt tror jag skillnaden är minimal. Den kommer knappast synas.

Ifall den teorin stämde borde de flesta hårsalonger vara fullproppade med kroppsbyggare.

Wesa
2009-10-21, 11:22
Min diet bestod iaf av ett intag (i stort sett) enbart av protein och jag såg faktiskt skillnad. Började sedan tänka efter "varför" eller "hur" det skulle kunna vara så.

Call me crazy...

Mourten
2009-10-21, 11:25
Jag märker iaf på mina naglar, när jag är ihop med en tjej grinar dom alltid på att mina naglar växer mkt snabbare och blir mkt tjockare än deras! :)

thompaboy
2009-10-21, 12:50
Jag har ökat mitt proteinintag på sistone så det ska bli intressant och se om det går att urskilja nån skillnad. Skulle inte vara så pjåkigt i mitt fall eftersom jag börjat drabbas av det välkända fenomenet att håret drar sig ned från skallen och börjar slå rot på överkroppen:D

LunaSpice
2009-10-21, 12:54
Om håret sakta börjar lossna från skallen kan det, om det händer vid tidig ålder, tyda på hög testosteronkänslighet. Det hände mig men jag ville gärna få det till att det handlade om höga testosteronnivåer men så va det inte. :/

smeander
2009-10-21, 17:32
Mitt hår växer 2-3mm/vecka, käkar just nu lite mer än 4g protein/kg kroppsvikt, växer likadant som innan när jag åt 5.7g/kg.

Rumsren
2009-10-22, 18:11
Har legat på runt 2-2,5g protein/kg kroppsvikt ett par månader nu, samt en viktnedgång på 12kg.
Kroppsbehåringen har efter det ökat markant! Kan det vara pga att mindre underhudsfett leder till att kroppen försöker skapa vägar att behålla kroppsvärme, då jag fryser betydligt mer nu, än före viktnedgången?

WorkOutBuddy
2009-10-22, 19:47
Håret på skallen märker jag ingen skillnad på men på ansiktet, fan, får raka mycket oftare och naglarna växer som ogräs. Äckligt med långa naglar.

hendrong
2009-10-22, 20:06
Ifall den teorin stämde borde de flesta hårsalonger vara fullproppade med kroppsbyggare.

Skojar du eller? De rakar ju skallen allihopa.

Den här tråden får mig att tänka på Bibelns Samson, vars styrka satt i håret. Kan det helt enkelt varit så att hans väldiga kroppskrafter var resultatet av ett skyhögt proteinintag?