Visa fullständig version : Träna med körtelfeber
Har gått med körtelfeber nu ett antal veckor. Doktorn avrådde mig inte från att träna lätt. Känner mig jefligt seg dock.
Vill träna, blir helt galen av att inte träna, men pallar inte ett gympass. Någon som har något råd på något roligt, nyttigt och tidsdrivande man kan göra hemma i huset?
Något jag har sysselsatt mig med tills nu är att mjuka, som föredetta gymnast tog det inte allt för lång tid innan jag kom ned i splitt och spagat och där tog utmaningarna slut.
Kom gärna med förslag på saker man kan underhålla och motivera sig med som samtidigt förhindrar muskelnedbrytning när man sitter hemma och har tråkigt!
Tack!
Att man ens funderar på det....Bli frisk och kör hårt då, onödigt att inte kunna gå 100%
Fuck yeah. Som ni kanske förstår handlar det mer om att underhålla psyket så man inte blir galen och deprimerad.
Scratch89
2009-10-20, 19:41
Om du är i skolåldern kan du ju alltid lägga tiden på att plugga.
Tru dat, men there is only so much school work to be done. :)
Standardrådet läkare brukar ge är att inte anstränga sig, alls, eftersom det är risk för att mjälten skall spricka när man har körtelfeber. Gäller även en tid efteråt, en månad eller så.
Din kropp, förstås.
När du säger att doktorn inte avrådde från lätt träning, sa han då uttryckligen att du kunde träna lätt, eller sa han ingenting överhuvudtaget om träning?
Om det nu var ok, ta promenader i det tempo du orkar. Jag har varit småsjuk i ett par veckor, visst det är tråkigt att inte kunna vara på gymmet, men det blir roligare när man är frisk och kan ta i ordentligt.
Annars kan du ju fördriva tiden med att baka, spela dator/tv-spel, läsa (kanske läsa mer om träning), sortera foton, rensa garderoben...
cronaldo
2009-10-20, 20:13
Har själv haft körtelfeber för typ 1½ månad sen. Testade springa lätt när jag kände mig bra..Gick inge vidare, fick ont i halsen igen och svag feber. Och har haft det över helgen, nu känns de dock bättre. Ska försöka mig på mitt första gympass till veckan eller nästa. Kan uppdatera hur de gick sen..
Om du inte är för seg så kan du ju gå ut o gå. De gjorde jag för att komma igång, va rätt skönt att göra något i alla fall.
Scratch89
2009-10-20, 20:14
MEN träna inte med körtelfeber.
Grejen är att läkaren sa att jag får träna efter förmåga så länge jag undvek starka stötar mot kroppen.
Kör på 10 armhävningar och 5 chins hela dagen med minst 10 minuters mellanrum nu. Rätt chill :). Mål: att man lyckas komma över 400 armhävningar och 200 chins om dagen. Känns inte som att det borde överanstränga kroppen alltför mycket med 10 reps sen 10 min vila, samtidigt kommer man upp i jävligt många.
Cronaldo: Berätta gärna hur det går! :)
Svårt att förhindra muskelnedbrytning när du inte får eller kan träna tungt.
Prova greppträning, det går att utföra utan att anstränga hela kroppen.
Andra kul tidsfördriv som jag gärna ägnar mig åt:
- http://typera.tk
- http://www.engrish.com
- http://www.websudoku.com
Din kropp -- MEN, läs detta från netdoktor.se (min läkarfru bekräftar):
Får jag motionera när jag är sjuk?
Teoretiskt sett kan det vid hård fysisk aktivitet, såsom sport med kroppskontakt, uppstå skador på mjälten, om denna är påverkad. Man rekommenderar därför avhållsamhet från sport till 4 veckor efter tillfrisknandet.
På grund av uttalad trötthet går det vanligtvis flera månader innan man är helt återställd efter att ha haft körtelfeber.
mattilainen
2009-10-20, 20:26
Är det inte så att man kan få men av att träna när man har körtelfeber?
Svårt att förhindra muskelnedbrytning när du inte får eller kan träna tungt.
EAA används för att motverka det hos sängliggande patienter. Att dosera ut det mellan målen kan vara en idé.
Tack alla, jävligt trevligt med alla omtänksamma och hjälpsamma svar :)
WorkOutBuddy
2009-10-20, 20:32
Jag är som du, blir jag sjuk vill jag fan träna ändå. Men man tränar ju för att få en nice fysik, mår bra osv. Du kan ju bli riktigt jävla sjuk eller ännu värre, ja då får du inte träna på ännu längre tid.
Frågan du måste ställa dig själv: Är det värt det?
Svaret är alltid: (Spoiler) Nej!
Haha någon som verkligen lever efter, "Get big or die trying"
Jag tränar nu med borrelia men hade aldrig tränat med körtelfeber, de kan väl vidare utvecklas till twar som man e sjuk i typ 1 år av ?
Okej efter alla svar här kommer jag fram till att gymet får vänta 3 veckor till... Detta leder till frågan: Hur mycket kan man tänkas tappa på sammanlagt 7 veckor utan träning? Vad ska man äta, bara chilla och käga chips och vad fan man vill och äta upp sig eller snåla med kycklingbröst och råris?
mattilainen
2009-10-20, 20:44
Ät nyttigt helt enkelt. Är väl ingen ide att ligga på högt kaloriöverskott. Försök få i dig tillräckligt med protein och fett för att behålla vikten och satsa på läkningen. Kroppen behöver energi!
Det värsta du kan göra är att slappa till det, blir ännu svårare att komma igång då! TÄnk på att 7 veckor inte är mycket för en ung person. Det du tappar får du snabbt upp igen!
Du kan leka lite med gummiband. Väldigt intressant man!
http://www.youtube.com/watch?v=lFQwpjnThYs&feature=related
jesuschrist, visst älskar man att träna men jag skulle aldrig träna när jag är sjuk, dels för att jag inte kan gå fullt ut
Du kan leka lite med gummiband. Väldigt intressant man!
http://www.youtube.com/watch?v=lFQwpjnThYs&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=1A3YaXyKQvE&feature=fvw - gummiband är för riktiga män!
Ge fan i att träna med körtelfeber. Visst, nu är inte styrketräning en kontaktsport men går det illa så är det för sent att ångra sig. En i systerns innebandylag dog efter att hon tränat med körtelfeber, så ge fan i det.
Tar det jävligt piano. Så jävla bull dock att man ska till Barbados och steka på stranden om 3 veckor och då känns det inte helt OK att vara slapp som trasa. Vad tror ni om att hålla jävligt lågt på kalorier och hålla högt proteinintag för att ändå bli lite rippad eller kan det skada att ligga på underskott när man inte är helt kry?
Tar det jävligt piano. Så jävla bull dock att man ska till Barbados och steka på stranden om 3 veckor och då känns det inte helt OK att vara slapp som trasa. Vad tror ni om att hålla jävligt lågt på kalorier och hålla högt proteinintag för att ändå bli lite rippad eller kan det skada att ligga på underskott när man inte är helt kry?
Det förlänger säkert läkningsprocessen (återhämtningen). Är ingen expert men ligger du på kalori minus när du tränar blir det svårare att återhämta sig och jag antar att samma gäller vi sjukdom. Jag brukar alltid försöka käka mer när jag ligger med feber. Dock är det inte alltid så lätt.
cronaldo
2009-10-26, 19:13
Tränade nu mitt första pass på 8 veckor.
Har tappat rejält i styrka det är ett som är säkert..
Men annars gick det bra, var lite skakig och så. Men kunde ändå köra på rätt bra, kände mig inte illamående eller så.
Gutt! Kan du uppskatta procent på vad du tappat i vad du kör med? vad har du ätit under tiden du varit sjuk?
StarkaUlf
2009-10-26, 21:46
Vill du riskera twar (hjärtmuskelinflammation), så visst, då kan du ju träna ^^
Känner en som fick det när han träna med körtelfeber, och en när han träna med ont i halsen så, är ju ingen bra idé att träna med körtelfeber :P
cronaldo
2009-10-26, 22:14
Gutt! Kan du uppskatta procent på vad du tappat i vad du kör med? vad har du ätit under tiden du varit sjuk?
Jag har inte ätit något speciellt, bara käkat på som vanligt. Tar inga tillskott just nu.
Svårt att säga, men, i alla fall 30-40%. Men nu var de ju bara första passet, är säker på att jag tar ikapp det inom en månad eller så;)
Trodde faktiskt det skulle vara värre..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.