Visa fullständig version : Zinkbrist orsakar oxidativa DNA-skador i prostatan vid träning
King Grub
2009-10-20, 08:45
Approximately 12% of Americans do not consume recommended level for zinc and could be at risk for marginal zinc deficiency. Zinc functions in antioxidant defense and DNA repair, and could be important for prostate health. We hypothesized that marginal zinc deficiency sensitizes the prostate to oxidative stress and DNA damage. Rats were fed a zinc-adequate (ZA, 30mg Zn/kg) or marginally zinc-deficient (MZD, 5-6mg Zn/kg) diet for 6wk. MZD increased p53 and PARP expressions but no change in 8-hydroxy-2'-deoxyguanosine (8-OHdG) levels were detected. To examine the susceptibility to exogenous oxidative stress, rats fed a ZA or MZD diet were assigned to exercising (EXE) or sedentary (SED) groups for 9wk. MZD or EXE alone did not affect oxidative DNA damage in the prostates; however, combined MZD+EXE increased DNA damage in the dorsolateral lobes. PARP and p53 expressions were not further induced with MZD+EXE, suggesting that MZD interferes with DNA repair responses to stress. Finally, the addition of phytase to MZD diet successfully restored zinc levels in the prostate and decreased DNA damage back to ZA levels. Overall, the current study suggests that marginal zinc deficiency sensitizes the prostate to oxidative stress, and demonstrates the importance of maintaining optimal zinc nutrition in physically active populations.
Free Radic Biol Med. 2009 Oct 14. Marginal zinc deficiency increases oxidative DNA damage in the prostate following chronic exercise.
Det här var intressant, det första jag kom att tänka på är defekta zink-finger motif men det är ju bara en ren chansning.
Black Star Abyss
2009-10-20, 13:30
Skönt att man äter mycket rött kött.
Snorkelfarsan
2009-10-20, 16:21
i vilka typer av råvaror finns det zink för utom rött kött?
pumpafrön tror jag minsann
Eddie Vedder
2009-10-20, 16:35
Fisk och skaldjur. Musslor är grymt zinkrikt bla.
Rockhard
2009-10-20, 16:44
Vetegroddar har massor av zink har jag för mig.
Eddie Vedder
2009-10-20, 16:50
Vetegroddar har massor av zink har jag för mig.
Men även mycket fytinsyra som hämmar zinkabsorbtion och vetegroddar är ju inte direkt något man stoppar i sig i mängder att det blir någon värdefull källa.
Du har inte fel men man bör ju samtidigt se till vad som är rimlig konsumtion. Blir lite som när någon nämner dill eller persilja som en bra järnkälla.;)
Fisk och skaldjur. Musslor är grymt zinkrikt bla.
Hur är tonfisk?
Eddie Vedder
2009-10-20, 20:08
Hur är tonfisk?
Tonfisk enligt Fineli:
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=862&lang=sv
Jämför med blåmussla:
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=834&lang=sv
Scratch89
2009-10-20, 20:12
Och musslor äter man mängder av, eller? ;)
Eddie Vedder
2009-10-20, 20:14
Och musslor äter man mängder av, eller? ;)
Per måltid är det en typ av livsmedel som brukar utgöra en stor del ja. Precis som kött eller fisk.
Att många sedan inte äter det så OFTA är en helt annan sak. Men du baserar ju aldrig en måltid på vetegroddar.
malfunction
2009-10-20, 20:29
Från växtriket är nötter, frön och baljväxter bra källor.
i vilka typer av råvaror finns det zink för utom rött kött?Havregryn och kakao. Med min dagliga drink på 3 dl havregryn och ca två matskedar kakao fick jag i mig, jag tror det var 40-60% av RDI av zink.
Rockhard
2009-10-21, 16:11
Men havregryn innehåller ju också fytinsyra. Är det möjligt att ta upp något zink om man äter havre-gröt 3 ggr om dagen?
Eddie Vedder
2009-10-21, 17:20
Är det möjligt att ta upp något zink om man äter havre-gröt 3 ggr om dagen?
Ja
LunaSpice
2009-10-21, 17:44
De flesta spannmålsprodukter innehåller zink liksom mycket från havet.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.